Weg uit de hobbykamer...

Korg Gadget is qua workflow zeer vergelijkbaar met DSN-12 en M01D. Een 3DS heeft alleen wat minder rekenkracht en het ziet er niet zo gelikt uit. Als je al een iPad hebt dan is dat een goedkope en zeer complete oplossing. Het niet-gebruiken van allerlei entertainment toestanden op zo'n ding vergt wel enige discipline natuurlijk.

De verkoop van de Korg applicaties loopt best goed geloof ik, dus het zit er dik in dat er in de toekomst meer Korg applicaties voor worden uitgebracht. In ieder geval zou Detune Ltd ook nog bezig zijn met een compleet nieuw muziekprogramma voor de 3DS. Alleen is daarover nog niets bekend.

Laatst gewijzigd:
Discpline blijft een noodzaak zelfs op een Nintendo en 'n OP1.. Game over boy! :okdan:

iPad heeft wel meer, zeer verleidelijke appjes.. rebirth wordt zo wel erg leuk :)

Polyphony is denk ik max 16 stemmen. Maar je hebt waarschijnlijk meer sample geheugen. Op m'n ds lite is het rond de 40 secs, op m'n dsi xl rond de 60 secs.

Thanx.. :mega: dacht even dat het niet verder ging dan de 6 kolommen.. :)

Die nieuwe Roland jdxi ziet er wel top uit idd! Wel redelijk wat overlap met mijn microkor, maar daar vind ik wel wat op.

Korg Gadget app is inderdaad erg relaxt, en heb best wat uurtjes aan besteed. Maar tis toch weer staren naar een scherm, wat ik al 40+ uur per week zit te doen.

Laatst gewijzigd:
Die nieuwe Roland jdxi ziet er wel top uit idd! Wel redelijk wat overlap met mijn microkor, maar daar vind ik wel wat op.

Korg Gadget app is inderdaad erg relaxt, en heb best wat uurtjes aan besteed. Maar tis toch weer staren naar een scherm, wat ik al 40+ per week zit te doen.

Wat je ook kan doen is een oldschool hardware sequencer kopen. Ik heb laatst een mc50 gekocht en vind dat een cool ding. Het werkt veel langzamer als een computer, maar dat geeft niet zo. In deze snelle 'ik wil alles NU' tijd is het wel lekker dat je even in langzamer tempo wordt gedwongen. En het is veel rustgevende en minder dwingend als een computer. Zo gauw een computerscherm aan gaat voel ik dat het me aandacht trekt omdat je er zoveel mee kan...
Een hardware sequencer wacht gewoon stil en geduldig op instructies...

Ik heb ook zo een MC50 gehad, het ding is lineair, dat is mooi, want dan ben je echt met een track bezig.

Even met wat midi loops stoeien is een stuk lastiger. Het kan wel, je kan tracks op repeat zetten, maar het is wel heel behelpen. Noten op de goede plek zetten, quantizen of transponeren is ook een heel gedoe. Vaak is opnieuw inspelen een stuk sneller (wat ook weer positief is, muziek maken = muziek spelen).

Wat ik zelf een grote plus vind van Gadget is dat je toonschalen kan instellen, dan speel je alleen de noten die in een bepaalde schaal thuis horen. Helpt enorm bij het maken van melodien.

En wat doe je nu echt anders met een hardware synth, beetje aan het filter draaien e.d. De knoppen op een midi keyboard kan je met midi learn toewijzen aan knoppen op de Gadget synths, die echt veelzijdig zijn en goed klinken.

Noten op de goede plek zetten, quantizen of transponeren is ook een heel gedoe. Vaak is opnieuw inspelen een stuk sneller (wat ook weer positief is, muziek maken = muziek spelen).

Klopt ja.. noten editten is wel een gedoe - volgens mij kan dat maar 1 per keer. Dus elke keer edit kiezen, noot selecteren nieuwe ingeven, bevestigen... En weer opnieuw voor de volgende noot. Ach, ik zie het als onthaastingstherapie :)

Wat ik zelf een grote plus vind van Gadget is dat je toonschalen kan instellen, dan speel je alleen de noten die in een bepaalde schaal thuis horen. Helpt enorm bij het maken van melodien.

Ik ken de apps van Korg voor de DS en die zitten snugger in elkaar. Die Gadget lijkt me ook gaaf. Ik zou alleen mn wifi verbinding uit mn iPad willen slopen om te voorkomen dat ik ga internetten :)

Er zit een "niet storen" knopje op de Ipad :-)

Of Wifi uitzetten, of het Wifi netwerk waar je toegang voor hebt onzichtbaar maken/negeren. Of in je router de IP van je Ipad blokkeren... keus genoeg denk ik. Het gaat ook om wilskracht hè, beetje afzien voor je eigen kunst. En als je liever internet e.d., dan ben je dus eigenlijk geen "echte" muzikant/producer, denk ik dan......

Waarom niet wat meer akoestisch, uit het hart enzo. Maw, gitaar mee of zingen erbij, en hup opnemen in je recorder. :D
Dat gepiel met sequences buiten, ik vraag me af of je daar gelukkig van wordt. Je zit immers nog steeds naar schermpjes
of interface te turen...

...en als je buiten gaat zitten, is het ook handig na te denken over dat je je schemen kan aflezen in (zon)licht. Die DS schermpjes zijn bijvoobeeld niet (goed) afleesbaar. IPad denk ik ook niet..

Die jdxi is wel een cool ding.. omdat hij een 4 track sequencer heeft..

Laatst gewijzigd:
Waarom niet wat meer akoestisch, uit het hart enzo. Maw, gitaar mee of zingen erbij, en hup opnemen in je recorder. :D
Dat gepiel met sequences buiten, ik vraag me af of je daar gelukkig van wordt. Je zit immers nog steeds naar schermpjes
of interface te turen...

Ja, dat heeft ook mijn voorkeur, maar uit de hele discussie af te leiden denk ik dat het om meer beat georiënteerde muziek gaat. Op zich wel handig om te weten om wat voor muziek het gaat, want je past je tools meestal aan aan de muziek die je voor ogen hebt. Sommige dingen zou ik nooit willen doen met de Korg Gadget of de JD-Xi... Aan de andere kant is hiphop met alleen een stage piano plus recorder ook een uitdaging...!

Polyphony is denk ik max 16 stemmen. Maar je hebt waarschijnlijk meer sample geheugen. Op m'n ds lite is het rond de 40 secs, op m'n dsi xl rond de 60 secs.

..voor wie het interessant vindt: even een aanvulling :)

Een Nintendo DS neemt via de microfoon 16.382 hz mono @ 16 bit op...
Een 5 secs file neemt 190 kb in beslag, dus je hebt iets van 2 mb. Dus het maakt veel uit voor je geheugen of samples op 44.1, 32, 22.05 hkz of 16 khz importeert van je micro-sd card.

Attachments

• ds_16382hz.wav
    185,3 KB · Bekeken: 69
Een DS moet ik nog even goed over nadenken. Meestal zijn die rond de zomer een stuk goedkoper te krijgen. Voor nu denk ik aan een iRig keyboardje + toch maar de ipad. Sampletank en Korg Gadget / Module biedt behoorlijke kwaliteit. Mijn doel is inderdaad om elektronische muziek te maken a la Thievery Corporation / K+D, maar ook deephouse.

Over een paar maanden hoop ik voor mezelf helder te hebben wat ik echt wil, en dan kan ik er ook wat meer aan besteden. Redelijke kans dat ik dan een Roland jdxi of een OP-1 aanschaf, of wellicht een DS.

Dank voor alle input :)

Back