Andere muziek

Raymond

Stamgast
Hallo allemaal,

ik ben nu ruim een jaartje lid van dit forum en evenzoveel tijd geabonneerd op Interface.
Van dit forum en het blad, plus alle verwijzingen naar andere websites, heb ik ontzettend veel geleerd. Dank daarvoor luitjes. Als de volgende tekst de vierde wereldoorlog schijnt uit te lokken, dan is dat niet de bedoeling. Ik luister heel veel naar demootjes, tracks op de Cd van het blad, en veel meer. Steeds moet ik bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe jullie dat allemaal maken. Kan wel raden als ik soms de gear zie, die hier en daar wordt besproken. Sommige van die demootjes zijn erg knap, soms zelfs verrekte interessant.

Maar ik vind niets terug van de volgende muziek:

Jazz en vooral dan BigBand (Duke Ellington, Count Basie, etc.). Daar bedoel ik niet mee dat die dan gemaakt moet worden, want dat is al gedaan. Maar is er niemand die soortgelijke muziek componeert, mastert, samenstelt of wat voor term je hiervoor nodig hebt. Is er niemand die iets doet in de klassieke muziek met synthesizer, e.d. Ik zie veel muziekgenres voorbijkomen, namen en termen waar ik nog nooit van gehoord heb. Wat is er mis met een goede oude blues, boogie-woogie, shuffle of ragtime?

Als ik goegel op die amerikaanse sites, dan kom ik overdadig veel country- en christianrock tegen. Je kent ze wel, die drie tot vier akkoordenstukjes, die eindeloos gemoduleerd worden, maar uiteindelijk vreselijk saai gaan klinken. Maar ook weer nergens eigen gemaakte stukken, die kwa stijl en toonzetting overeenkomen met die gouwe ouwe jazzy-achtige muziek, waar je de kaarsen bij aansteekt en een wijntje neemt.

NewAge-muziek, in de geest van "de klank van de planeet Jupiter", is misschien wel goed gemaakt, maar valt bij mij niet in de smaak. Van oorsprong ben ik opgevoed in de klassieke muziek, jeweetwel Mozart, Bach, Haydn, Mahler, Prokofiev etc. Daar hoort dus ook bij de klassieke jazz.

Zijn er forumleden die dit soort muziek maken en die hier schrijven willen over hun ervaringen. Of moet ik uitwijken naar andere forums (die ik nog niet ken)?

Raymond

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=18738 das new age nummer van me. zijn eigenlijk 4 tracks waarvan 4 nog in de maak is deels...

Voor de rest. izniezot heeft maffe muziek die best wel goed klinkt. PjotrG heeft vaak wat reggae en andere invloeden. Country enzo zijn synthesizer technisch niet interresant lijkt me. Vette modular solo in country roads lijkt me niets ;)

Mijn ervaringen. Het is voornamenlijk de apperatuur waar het aan ligt wat je maakt. Die VFX, wavestation, Prophet VS enzo daar ga je automatisch al meer richting new age enzo mee in. Met TR909 en zo automatisch richting hardcore etc. tja tis wat je hebt :)

Misschien ligt het aan mij, maar een synthesizer leent zich niet direct voor het maken van jazz of country of zo .. Dat is puur samenwerking tussen muziekanten op niet-electronische instrumenten. Vergeet niet dat jazz een muziekstijl is dat ontstaat door synergy tussen muziekanten.

- Jazz & Bigband, het is nutuurlijk niet echt muziek die je eclectronisch kunt noemen hoewel jazz invloeden hier en daar wel eens voorbij komen in nummers...
- Country & Christian rock... tsja spreekt voor zich, t'iz geheel iets anders dan electronische muziek ;)
- New age achtige dingen komen op dit forum wel eens langs maar het is vaak maar een zeer klein percentage...

ik ben het wel met je eens dat het forum qua geposte nummers voor het grootste gedeelte bestaat uit Dance georienteerd... maar goed, elk muziek instrument leent zich voor een bepaalde style nutuurlijk :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Slipperman
Mijn ervaringen. Het is voornamenlijk de apperatuur waar het aan ligt wat je maakt. Die VFX, wavestation, Prophet VS enzo daar ga je automatisch al meer richting new age enzo mee in. Met TR909 en zo automatisch richting hardcore etc. tja tis wat je hebt :)

Het is maar hoe je je synth programmeert welke stijl je maakt, niet de synth zelf hoor ;) Ik heb jaar en dag geloofd dat je met een SY99 geen trance kon maken ... verkeerd gedacht. Ik denk wel dat je uit jouw VFX of wavestation ook wel geluiden voor eender welke stijl kan toveren.

Het valt me inderdaad wel op dat er buiten dance/trance/hiphop en andere 'commerciële' stijlen weinig vertegenwoordigd wordt. Het kan natuurlijk zijn dat niet iedereen even uitgebreid heeft laten weten welke stijl hij aanhangt.

In mij vind je in ieder geval een aanhanger van de synthesizerikonen. Vooral Vangelis, maar ook Michael Garrison, Tangerine Dream enz kunnen me bekoren. Ook andere goden van de new age zoals Oliver Shanti kunnen me soms behagen. Er zijn ook verschillende popsongs van nu of vroeger die me wel iets zeggen: The Ballad of Lucy Jordan (M. Faithfull), Sebastian van Steve Harley & Cockney Rebel of zelfs Lac de Connemara van Michell Sardou.
Soms blijven er ook wel moderne deuntjes hangen (Generation Désenchante van Kate Ryan of andere dingen uit de stal van Milène Farmer of zo), maar deze zullen me zeker geen kippevel bezorgen, ook al klinken ze leuk.

Jazz is minder aan mij besteed. Maar misschien zijn er toch wel andere leden die dit genre wel beoefenen.

:doei:

New age wordt misschien niet zo vaak gepost, maar er zijn er in ieder geval genoeg hier (volgens mij) die het kunnen waarderen, dus als je erover begint of een track post krijg je zeker reacties; het is alleen niet zo dominant hier.

Country en christianrock hebben weinig met synths te maken, en het is toch echt een synthforum (maar tegenvoorbeelden zijn uiteraard welkom).

Met jazz is meer mogelijk dan vaak gedacht wordt. Verschillende jazztoetsenisten hebben uitgebreide stapels synths gebruikt (zoals Herbie Hancock en Joe Zawinul), en de voor velen synthesizerist bij uitstek, Vangelis, heeft enkele jazzuitstapjes op zijn naam staan (Jazzy box op Page of life, verschillende tracks op Albedo 0.39). Er zijn ook verschillende forumleden die 'in' de jazz zitten; kijk bijvoorbeeld eens bij deze thread.

Het is natuurlijk te verwachten dat op een 'synthforum' de stijlen die jij noemt niet of nauwelijks vertegenwoordigd zijn. Dat zijn niet bepaald de eerste stijlen waar je aan denkt bij het instrument synthesizer. Wie maakt er nou klassieke muziek met synthesizers?

groeten, Bahamut

Origineel geplaatst door Bahamut
Wie maakt er nou klassieke muziek met synthesizers?

Om te beginnen, sinds ongeveer de 12-e eeuw (dacht ik), alle organisten. Want een (kerk-)orgel is in principe een synthesizer. Alleen toen nog zonder torren en buizen, alleen klankbuizen en blaasbalgen.

Trouwens, de hele klassieke wereld zit vol van imitaties van de werkelijke wereld. De Pastorale van Beethoven doet ergens onweer na en vogeltjes geluid. De Vier Jaargetijden vann Vivaldi zit er vol mee. En wat dacht je van An American in Paris van Gershwin. Als die toen een synth had gehad dan klonken de claxons van het straatverkeer een stuk "echter". Hoewel ik erg blij ben met het effect zonder synth.

Duke Ellington experimenteerde met echte instrumenten om een aparte sound the krijgen. Kan je een beetje denken in de richting van synthesizers. Misschien wel ietsje ver gezocht, maar toch.

Veel moderne klassieke componisten gebruiken JUIST synth geluiden om een bepaalde stemming weer te geven. Ik ben daar niet echt in thuis, maar ik heb wel eens zo'n stuk gehoord.

Even verderop in deze draad zegt iemand: koop toch echte instrumenten. Ja, maar ik ben in mijn eentje en een vleugel is al genoeg geweest, plus een tweetal blokfluiten (w.o. barokfluit), plus een cello. Nu ik chronische peesafwijkingen heb in mijn armen (ooit opgelopen bij een verhuizing van een te zwaar meubelstuk), kan ik niet spelen zoals vroeger. En dat vroeger is al vanaf mijn vierde jaar (1948).

Dus, zonder band, zonder fatsoenlijk gepingel op de vleugel, dan maar op het zicht en mbv van ooit geleerde theorie componeren, omzetten in Midi, via een synth en andere hulpmiddelen tot klank laten komen. En daar heb ik dan nu een draadje voor gevonden.

Raymond

Mijn gear is eigenlijk: Mozart Virtuoso Notatieprogramma, Roland JV1010 met piano exp., Next PDJ-50 mixertje, CoolEditPro, Cubasis 4.0 met The Grand, Jazz++ sequencer, Midi2Wave. Dus eigenlijk nog heel veel lege plekken.
Daarnaast mijn oren, het belangrijkste instrument.

ik vind juist dat er verbazend veel mensen hier andere muziek maken dan dance.
ik had het gehalte hoger ingeschat toen ik lid werd. redelijk veel IDM en ambient.
mijn eigen kolerezooi reken ik eerlijk gezegd ook niet tot de categorie dance/trance/hiphop en andere 'commerciële' stijlen ( =quote)

wat me trouwens wel opvalt is dat er in de mannenplee weinig vrouwen rondlopen! ;)

kijk wat het is met een vfx kan je meerdere stijlen maken uiteraard. Genesis heeft em ook gebruikt das ookgeen new age maar in trance en dance word hij gewoon niet gebruikt. tis voornamenlijk de new age/ soundtrack area waar hij in gebruikt word. Soms in wat oudere rock muziek vanwege de goede orgel simulaties en de leuke strings enzo maar niet voor zwaar electronische hardcore.

Een viool gebruik je niet voor hardcore een TR909 niet voor klassiek :) daar komt het meer op neer. met vooral de nieuwere bakken kan je alle kanten mee op en ook met een JP8080 die vooral in de dance. trance/hardstyle etc scene word gebruikt heb ik zelf ook de software versie voor new age gebruikt dus idd je kan er andere dingen mee maken. tuurlijk er zijn altijd wel wat bruikbare dingen te vinden maar over het algemeen.het gehele plaatje van bijv. een VFX of een wavestation. ken niemand die die bakken heeft gebruikt in de scenes die nu in zijn op de dansvloeren...

Origineel geplaatst door 6 trak
als ik ff reken dan ben je (erm... U) een van DE, zo niet DE oudste der Synthforum-ers als ik het goed heb? :)

* maar dat ff geheel terzijde nutuulk...

Dat kan juist zijn: geboortejaar 1944.
Maar is dat oud? Man, ik ben pas begonnen. Hoef niet meer te werken, kan nu eindelijk mijn passie van vroeger (en ook later) tenvolle oppakken. Zoals altijd heeft dat ook een evolutie-lijntje nodig. Dus, ik word steeds beter. Als ik afga op de gemiddelde leeftijd van beroemde klassieke componisten (zo rond de 35 jaar, behalve dan Haydn die 77 werd), plus het feit dat ik honderd wil worden, kan ik zo tot mijn 94-ste aan de gang blijven. Geraniums heb ik nooit mooi gevonden!!!

Raymond

Re: Andere muziek

Origineel geplaatst door Raymond
Hallo allemaal,

ik ben nu ruim een jaartje lid van dit forum en evenzoveel tijd geabonneerd op Interface.
Van dit forum en het blad, plus alle verwijzingen naar andere websites, heb ik ontzettend veel geleerd. Dank daarvoor luitjes. Als de volgende tekst de vierde wereldoorlog schijnt uit te lokken, dan is dat niet de bedoeling. Ik luister heel veel naar demootjes, tracks op de Cd van het blad, en veel meer. Steeds moet ik bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe jullie dat allemaal maken. Kan wel raden als ik soms de gear zie, die hier en daar wordt besproken. Sommige van die demootjes zijn erg knap, soms zelfs verrekte interessant.

Maar ik vind niets terug van de volgende muziek:

Jazz en vooral dan BigBand (Duke Ellington, Count Basie, etc.). Daar bedoel ik niet mee dat die dan gemaakt moet worden, want dat is al gedaan. Maar is er niemand die soortgelijke muziek componeert, mastert, samenstelt of wat voor term je hiervoor nodig hebt. Is er niemand die iets doet in de klassieke muziek met synthesizer, e.d. Ik zie veel muziekgenres voorbijkomen, namen en termen waar ik nog nooit van gehoord heb. Wat is er mis met een goede oude blues, boogie-woogie, shuffle of ragtime?

Als ik goegel op die amerikaanse sites, dan kom ik overdadig veel country- en christianrock tegen. Je kent ze wel, die drie tot vier akkoordenstukjes, die eindeloos gemoduleerd worden, maar uiteindelijk vreselijk saai gaan klinken. Maar ook weer nergens eigen gemaakte stukken, die kwa stijl en toonzetting overeenkomen met die gouwe ouwe jazzy-achtige muziek, waar je de kaarsen bij aansteekt en een wijntje neemt.

NewAge-muziek, in de geest van "de klank van de planeet Jupiter", is misschien wel goed gemaakt, maar valt bij mij niet in de smaak. Van oorsprong ben ik opgevoed in de klassieke muziek, jeweetwel Mozart, Bach, Haydn, Mahler, Prokofiev etc. Daar hoort dus ook bij de klassieke jazz.

Zijn er forumleden die dit soort muziek maken en die hier schrijven willen over hun ervaringen. Of moet ik uitwijken naar andere forums (die ik nog niet ken)?

Raymond

Lijkt mij bijzonder leerzaam om idd hier te komen forumen.
Er komen nu steeds meer verschillende stijlen binnen en dus ook kleurijkere...ofzoiets...muziek soorten
Van klassiek en house, rock, jazz, ect. Maar ook soundscapes, effecten, sounds, etc. alles is te gebruiken als je alles maar in z'n waarde laat.:) Zeer Welkom dus!:okdan:

Origineel geplaatst door Raymond
Dat kan juist zijn: geboortejaar 1944.
Maar is dat oud? Man, ik ben pas begonnen. Hoef niet meer te werken, kan nu eindelijk mijn passie van vroeger (en ook later) tenvolle oppakken. Zoals altijd heeft dat ook een evolutie-lijntje nodig. Dus, ik word steeds beter. Als ik afga op de gemiddelde leeftijd van beroemde klassieke componisten (zo rond de 35 jaar, behalve dan Haydn die 77 werd), plus het feit dat ik honderd wil worden, kan ik zo tot mijn 94-ste aan de gang blijven. Geraniums heb ik nooit mooi gevonden!!!

Raymond
nee precies! :D

* 6 trak beweerde ook niet dat deze leeftijd oud zou zijn... het was slechts een vergelijk met de gemiddelde leeftijd op SF

Origineel geplaatst door Bahamut
Wie maakt er nou klassieke muziek met synthesizers?

Wendy Carlos: Switched on Back (2 albums)
Isao Tomita: Bolero van Ravel

... en er zijn nog wel meer voorbeelden te vinden, hoor. Dus klassieke muziek met synths is geen onzin *D

:doei:

Leuke thread, en NATUURLIJK leent een synth zich uitstekend voor dat soort muziekstijlen, de meeste (klassieke) filmmuziek wordt trouwens volledig met synthesizers gemaakt, en jazz mensen als Herbie Hancock spelen ook met synths, zo heeft Herbie laatst nog een promo voor de Korg Karma gedaan. Mijn interesse in goeie piano en rhodes sounds heeft b.v. tot de aanschaf van mijn nieuwe synth, de Yamaha S90 geleid, en daar heb ik geen spijt van, want die is super.

Verschil is alleen dat op deze specifieke forum, vanwege het groot aantal dance liefhebbers veel over analoge synths of (soft)synths die dat proberen te benaderen wordt gepraat, en ik loop daar persoonlijk niet zo warm voor omdat je daar in de "traditionele" muziekstijlen niet zoveel aan hebt, daar gaat het juist meer om de synths met een zo goed mogelijke benadering van echte instrumenten.

Ik merk echter wel dat we steeds meer op deze forum posts zien over orgelsounds, Rhodes, stagepianos, Kurzweil synths etc. en dat is positief voor ons als toetsenisten. En ik heb ook wel eens wat funk/jazz trackies voorbij zijn komen, ik ben echter geen componist maar een live muzikant, dus van mij zul je niet snel een recording zien..

PS:
Zelf volg ik momenteel een jazz opleiding en speel een aantal blues nummers met mijn band.

Origineel geplaatst door shappy1010
de meeste (klassieke) filmmuziek wordt trouwens volledig met synthesizers gemaakt

Dat is niet helemaal waar. De meeste filmmuziek wordt gecomponeerd in sequencers, en er komen vaak synths in voor, maar tenzij het om stilistische redenen niet gewenst is wordt er wel altijd met een echt orkest opgenomen.

Natuurlijk stikt het stiekum wel van de synths... Denk maar aan Hans Zimmer met z'n synthbasjes en sampledrums...

of wat dacht je van de soundtrack van A Clockwork Orange ;)

Back