Synthesizer gezocht

Mark S

Nieuwkomer
He beste musicians,

Ik heb de laatste tijd es een beetje rondgezocht, en ik ben van plan om een nieuwe synthesizer aan te schaffen.
Ik heb niet zo ontzettend veel eurotjes tot me beschikking dus ik zoek een niet zo dure. Ik heb ongeveer rond de 600 a 700 euro. Ik produce trance, en ben echt een n00b qua synthesizers.

Ik heb nu een ontzettend oud dingetje staan die ik ooit van m'n broer heb gehad. Ik gebruik deze alleen voor midi, maar ik wil nu ook iets gaan doen met de synthesizer zelf. Ik ben van plan om keyboard les te nemen, dus als het even kan dan zou ik de synthesizer graag kunnen gebruiken om op te oefenen ed.

Kunnen jullie mij helpen?

(als ik per ongeluk verkeerde termen heb gebruikt, dan moeten jullie het mij aub niet kwalijk nemen.)

Nieuw of 2e hands kopen? (Whoops, 'k zie dat er staat dat je een nieuwe wilt..)
Met of zonder toetsen (als je dat keyboard met MIDI gebruikt, is een 'zonder toetsen' = module versie goedkoper)?
Welke prijsklasse ongeveer?
Voor Trance + Makkelijk bedienbaar raad ik (weer ;) ) een Novation aan.

types?
Nieuw: K-station, KS-4 of 5 (zijn met toetsen), KS-rack, A-station (zijn zonder toetsen).
2e hands: Nova (in al z'n versies), SuperNova (ook in al z'n versies; alleen duur(der)!), alles wat ook nieuw te koop is..

Ik vind de 'Fun-graad' met die bakken toch wel hoog!

Kijk ook eens op Vintage Synth voor verschillende merken, types, etc.. (de nieuwere gear staat er alleen nog niet op..)

Succes!!

Re: Synthesizer gezocht

Origineel geplaatst door Mark S
He beste musicians,

Ik heb de laatste tijd es een beetje rondgezocht, en ik ben van plan om een nieuwe synthesizer aan te schaffen.
Ik heb niet zo ontzettend veel eurotjes tot me beschikking dus ik zoek een niet zo dure. Ik heb ongeveer rond de 600 a 700 euro. Ik produce trance, en ben echt een n00b qua synthesizers.

Schattig :). Deze vraag krijgen we elke week wel. Kort antwoord : haal jezelf lekker een KS-4/5 of zo bij Feedback. Lang antwoord : zorg dat je die n00bigheid er van af slijt. Leer hoe synths werken, begin bijvoorbeeld eens met de trial van Fruityloops, laad een paar gratis VST instrumenten erin en hoppa. Waar vind je dat?

www.feedback.nl
www.fruityloops.com
www.mda-vst.com

Ik heb nu een ontzettend oud dingetje staan die ik ooit van m'n broer heb gehad.

Heeft 'ie speakers?

Ik gebruik deze alleen voor midi, maar ik wil nu ook iets gaan doen met de synthesizer zelf. Ik ben van plan om keyboard les te nemen, dus als het even kan dan zou ik de synthesizer graag kunnen gebruiken om op te oefenen ed.

Hm, dan zit je misschien met een ander probleempje. Die eerder genoemde KS is niet echt geschikt voor piano-geluiden en begeleidingsritmes en zo. In dat geval zou een E-mu-synth misschien wel uitkomen. Piept net 50 euro boven je budget uit, maar die heef tenminste ook realistische geluiden on board. Ook bij Feedback te krijgen.

Kunnen jullie mij helpen?

(als ik per ongeluk verkeerde termen heb gebruikt, dan moeten jullie het mij aub niet kwalijk nemen.)

Ik verwacht dat je binnen de korstste keren doodgegooid wordt met 't woordje "zoek". Maar:

- leer eerst synthesis. je zult je alleen maar gefrustreerd voelen als er in de presets niet gelijk iets bijzit waar je iets mee kunt, en niet weten wat de knoppen doen is al helemaal funest.
- synthesizers maken nog geen trance - dat doe jijzelf
- reken erop dat 't duur wordt als je voor hardware gaat
- reken erop dat 't evengoed duur wordt als je voor software gaat (dikke computer, dito geluidskaart, en dan nog die programma's)

Enne.. hoe 'produceer' je -nu- trance met een oud keyboard?

Re: Re: Synthesizer gezocht

Re: Re: Synthesizer gezocht

Origineel geplaatst door Yoozer
- leer eerst synthesis. je zult je alleen maar gefrustreerd voelen als er in de presets niet gelijk iets bijzit waar je iets mee kunt, en niet weten wat de knoppen doen is al helemaal funest.
- synthesizers maken nog geen trance - dat doe jijzelf
- reken erop dat 't duur wordt als je voor hardware gaat
- reken erop dat 't evengoed duur wordt als je voor software gaat (dikke computer, dito geluidskaart, en dan nog die programma's)
I recon that! :)

'Nieuwe' en '600 a 700 euro' spreken elkaar een beetje tegen, ben ik bang, als je ook nog 'goed' of zelfs 'uitgerbeid' wilt toevoegen. Dus dan kom je nogal snel bij een 2e handse uit. Keyboardles kan trouwens met alles met toetsen en een klavier met 5 octaven (da's dan toch wel handig; 4 kan misschien net, maar is nogal beperkt). Dus: zeer veel keus.

Eerst een synth leren zou handig zijn, maar gaat natuurlijk moeilijk zonder synth, waarbij softsynths handig zijn, maar daar heb je weer niks aan bij keyboardles. Of kun je daar dat oude geval (wat is het eigenlijk? 8~ ) voor gebruiken? Want dan zijn softsynths inderdaad erg handig om achter je eigen interesses en voorkeuren te komen. Als je die weet kun je een precieze vraag formuleren (het is allemaal nogal vaag en ruim nu), en dan heb je hier zo je antwoord.

Ik produce trance, en ben echt een n00b qua synthesizers.

Eeeeh, dat lijkt me nogal een contradictie in terminus...

:confused:

...ik ben bakker maar weet niets van brood...:confused:

He, dank jullie voor de reacties. Ik heb nu een gem px3 ? Ik heb rond zitten neuzen, en heb mijn oog laten vallen op de casio wk1800. http://www.capitalcommunications.net/Keyboards/wk1800.jpg

Ik werk al een poosje met reason 2.5

http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Casio/WK-1800-01.html

Staan een paar reviews. Ik ben alleen bang voor je dat het apparaat goed voldoet voor lessen e.d. maar in de toekomst misschien heel erg frustrerend is om sounds mee te editen (of domweg niet mogelijk). Dan is 'ie nog vol geladen met presetritmes waar je (met het grootste gedeelte dan) misschien nooit meer iets mee zult doen... Anders toch maar even keihard werken en doorsparen voor een Triton LE of een E-mu Vintage keys?

Tja, 't is natuurlijk (volgens de reviewers) wel een mooie bak, en je zult gerust in staat zijn om deze als redelijk deugdelijke controller voor softsynths te gebruiken.

De Novations zijn nu lekker in de aanbieding bij Feedback!
Doe er je voordeel mee.

Koop een fatsoenlijk keyboard!

Of trouwens bespaar op die keyboard lessen, en koop een motif es (8) of iets dergelijks!

Van die keyboard lessen wordt je veel-ste strict.

:halleluja

Origineel geplaatst door Yoozer
http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Casio/WK-1800-01.html

Staan een paar reviews. Ik ben alleen bang voor je dat het apparaat goed voldoet voor lessen e.d. maar in de toekomst misschien heel erg frustrerend is om sounds mee te editen (of domweg niet mogelijk). Dan is 'ie nog vol geladen met presetritmes waar je (met het grootste gedeelte dan) misschien nooit meer iets mee zult doen... Anders toch maar even keihard werken en doorsparen voor een Triton LE of een E-mu Vintage keys?

En daar ben ik het helemaal mee eens. Kijk eens hier: http://www.emu.com/products/category.asp?category=629&maincategory=629

Ik ben zéér te spreken over deze synths. Hiermee kan je, zeker als je begint, echt een heel eind vooruit. Ze vallen in de prijscatagorie die je noemt en ik garandeer je véél en véél meer tweak&freakplezier dan met de Casio.

Back