Home Again [Feedback gevraagd]

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Waarde luisteraar,

December 2014 schotelde ik u een track voor die met gemengde gevoelens werd ontvangen (http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=183160). Een specifiek stuk uit die track werd het meest gewaardeerd. Dat stuk heb ik als basis genomen voor een geheel nieuwe track. De BPM's lichtelijk opgeschroefd tot 124 (jazeker, zo snel ben ik nog nooit gegaan) en voila, het eindresultaat is daar.

De vocals zijn, net als in de vorige track, van Minette. Ze zweeft een beetje.

En zoals gebruikelijk is feedback op de compositie of de mix weer van harte welkom.

Weesch gegroet!

heel mooie track !!

ik zou enkel de shaker its softer maken ,ttz,volume een minimaal lager en beetje verb op of parallel er een noise op plakken ofzo,zodat er een langere release is en die beter plakt in de mix

Lekker volle sound. Ik zou die bassdrum wat later inzetten, ben hem al lang zatgeraakt tegen de tijd dat het loskomt.

Misschien moet je die strings een klein tikkeltje high-passen tegen de tijd dat de baslijn begint te lopen, ik heb het gevoel dat die nu op de verkeerde manier door de mix probeert te dringen, eigenlijk bijna te hard staat maar alsnog niet goed hoorbaar (en het is een lekkere baslijn, dus die mag best wat aandacht).

Van de shaker heb ik niet zo vreselijk veel last.

Muzikaal vind ik het nog een beetje een 'apparaat dat je aanzet', ik hoor allemaal heerlijke likjes en geluiden, maar het voelt nog niet aan als een coherent verhaal, meer als een medley van ideetjes. Sorry dat ik dat zo vaag uitdruk, is het moeilijkste stuk om te grijpen of uit te leggen. Ik zoek als luisteraar iets om me aan vast te grijpen, iets thematisch.

Oeh lekker Bobski, weinig over te zeggen wat Egres en Exel al niet gedaan hebben.... klein puntje (want dat was de vraag) is dat ik een stukje mis (ergens in het midden of net er na) dat de vocaal met de string (zoals het begint) even terug komt om daarna weer met alle percussie, bass enz weer verder te gaan (een adempauze dus)

@ Egres: Ik kom hier nog wel eens langs Egres Utca :) (ja dat bestaat echt) wat in het Hongaars een kruisbes is (en in het latijn uitgang betekend) :D

heel mooie track !!

ik zou enkel de shaker its softer maken ,ttz,volume een minimaal lager en beetje verb op of parallel er een noise op plakken ofzo,zodat er een langere release is en die beter plakt in de mix

Dank egres!Da's een goeie, ik hoor hem nu ook. Ga ik mee aan de slag.

Lekker volle sound. Ik zou die bassdrum wat later inzetten, ben hem al lang zatgeraakt tegen de tijd dat het loskomt.

Misschien moet je die strings een klein tikkeltje high-passen tegen de tijd dat de baslijn begint te lopen, ik heb het gevoel dat die nu op de verkeerde manier door de mix probeert te dringen, eigenlijk bijna te hard staat maar alsnog niet goed hoorbaar (en het is een lekkere baslijn, dus die mag best wat aandacht).

Van de shaker heb ik niet zo vreselijk veel last.

Muzikaal vind ik het nog een beetje een 'apparaat dat je aanzet', ik hoor allemaal heerlijke likjes en geluiden, maar het voelt nog niet aan als een coherent verhaal, meer als een medley van ideetjes. Sorry dat ik dat zo vaag uitdruk, is het moeilijkste stuk om te grijpen of uit te leggen. Ik zoek als luisteraar iets om me aan vast te grijpen, iets thematisch.

Die kick had ik inderdaad eerst verder naar achteren staan, ik geloof 8 maten. Het probleem was dat ik dan een intro kreeg van bijna anderhalve minuut en dat vond ik wat te gortig. Die strings hoor ik nu ook, ga ik ook iets aan doen.

Ai... een medley :D. Dat doet pijn man. Dat gaat wat langer duren om op te lossen ben ik bang. Moet ik over nadenken. Ook over de vraag of ik dat met je eens (ondertussen heb ik de track aanstaan en denk ik dat je ook daar een punt hebt, met name op de momenten waar een wisseling de akkoorden plaatsvindt).

Zeer zinvolle feedback. Mijn dank daarvoor.

Oeh lekker Bobski, weinig over te zeggen wat Egres en Exel al niet gedaan hebben.... klein puntje (want dat was de vraag) is dat ik een stukje mis (ergens in het midden of net er na) dat de vocaal met de string (zoals het begint) even terug komt om daarna weer met alle percussie, bass enz weer verder te gaan (een adempauze dus)

Dank maar weer eens voor het luisteren Daniël. Je tip ga ik ook meenemen. Toch fijn zo'n forum. Wordt vervolgd, weet alleen nog niet wanneer.

Dank maar weer eens voor het luisteren Daniël. Je tip ga ik ook meenemen. Toch fijn zo'n forum. Wordt vervolgd, weet alleen nog niet wanneer.

YW bro :okdan:

Alles op zijn tijd, net als een goede wijn heeft het soms wat tijd nodig :baco:
Deze toch wel in het rijtje beste DrvL tracks gaat plaatsen :W

als je er niet teveel van maakt.... prima de luxe.
( ik zou er niet aan moeten denken om een complete cd met dit soort muziek te moeten luisteren)
en daarmee bedoel ik, prima muziekje om eenmalig je gehoor mee te teisteren, maar een 2e zal al waarschijnlijk een heel stuk minder smaken.....

:okdan:
:mega:

Heb al vaak tracks voorbij horen komen van je hier op SF, en daar echt toch wel heel vaak geboeid naar zitten luisteren (met veel plezier!).

En deze track slingert me in 1x naar de 90s. (qua sounds / progressie etc), beetje een B-Kant nr. van een Orb maxi ofzo...hehe.
Echter qua "song" pakt me deze track echt totaal niet.
Persoonlijk zou ik hier niet te veel meer aan werken. En focussen op een nieuw nummer.

Je sterktste tracks zijn imo de Boards Of Canada achtige "downtempo" nummers.

Technisch gezien zit het overigens allemaal goed in elkaar, daar heb ik weinig op aan te merken.

Ik zou wel eens iets willen horen van je wat die feel heeft van die BoC tracks, maar dan in een 2016 jasje.

(hoop niet dat het azijnpisserig overkomt allemaal...if so....Mijn excuses)

Als eerste denk ik dat de baslijn nog wel wat meer volume kan gebruiken. :)
Verder is het idd een zeer gevarieerde track maar er komt toch nog genoeg aan elementen in een soort van herhaling weer voorbij.
De baslijn is soms iets te gevarieerd en houdt afentoe even in maar zou zo nu en op sommige momenten wat mij betreft dan nog gewoon door mogen lopen.. misschien dat het daardoor ook heel gevarieerd lijkt in het aantal thema's?
'k Denk ook dat de herhaling van het telkens instrumenten/drums laten wegvallen (de laatste 8 tellen aan het eind van een 'blokje')net iets teveel voorbij komt.. Mag gewoon lekker doorlopen wat mij betreft want het haalt de vaart er een beetje uit (denk ik).

Qua arrangement en compositie vind ik em mooi. Het tempo voegt ook goed. De compositie riep wel bepaalde herinneringen op dus die is min of meer wel blijven hangen al zou ik echt niet meer weten hoe het qua tempo en aankleding enzo was toen :)

Gossamme, hier zou ik vooral heel secuur met het het eq mes doorheen gaan
En wat comressiegas terugnemen
En dan genieten !

Lekkerr hoor!

als je er niet teveel van maakt.... prima de luxe.
( ik zou er niet aan moeten denken om een complete cd met dit soort muziek te moeten luisteren)
en daarmee bedoel ik, prima muziekje om eenmalig je gehoor mee te teisteren, maar een 2e zal al waarschijnlijk een heel stuk minder smaken.....

:okdan:
:mega:

Haha, geniale reply weer :D. Ik vind het zefl heerlijke muziek en als ik de skills ervoor zou hebben, zou ik heel graag een album vol met dit soort terreur maken. De volgende track zal wel weer een dingetje met Rhodes worden en zo :).

Heb al vaak tracks voorbij horen komen van je hier op SF, en daar echt toch wel heel vaak geboeid naar zitten luisteren (met veel plezier!).

En deze track slingert me in 1x naar de 90s. (qua sounds / progressie etc), beetje een B-Kant nr. van een Orb maxi ofzo...hehe.
Echter qua "song" pakt me deze track echt totaal niet.
Persoonlijk zou ik hier niet te veel meer aan werken. En focussen op een nieuw nummer.

Je sterktste tracks zijn imo de Boards Of Canada achtige "downtempo" nummers.

Technisch gezien zit het overigens allemaal goed in elkaar, daar heb ik weinig op aan te merken.

Ik zou wel eens iets willen horen van je wat die feel heeft van die BoC tracks, maar dan in een 2016 jasje.

(hoop niet dat het azijnpisserig overkomt allemaal...if so....Mijn excuses)

Leuk om te lezen, dat je van die tracks geniet. Hoewel ik nog steeds eens naar BOC moet gaan luisteren... Binnenkort dan maar ;).

Ik heb er, ondanks je advies, toch nog wel even wat aan gewerkt. En maak je vooral geen zorgen over azijnpisserig overkomen. Ik vraag heel specifiek om feedback. Met alleen maar "ja, is leuk", of, "nee, is niet mijn smaak", schiet ik vrij weinig op. Dus prima man. ik was destijds overigens wel groot fan van The Orb.

Ik zal voor ik weer met iets downtemp-actigs kom, eerst naar BOC luisteren. Beloofd.

Chill. Ik sluit me aan bij de eerste commentaren. De shaker stoort me niet, de strings zijn wel wat aan de harde kant. Maar het stuk na 2:00 is wel lekker.

Dank voor het luisteren weer Stupide! Ik heb met de eerste commentaren inmiddels iets gedaan. Met de rest trouwens ook. Uitleg volgt hieronder.

Als eerste denk ik dat de baslijn nog wel wat meer volume kan gebruiken. :)
Verder is het idd een zeer gevarieerde track maar er komt toch nog genoeg aan elementen in een soort van herhaling weer voorbij.
De baslijn is soms iets te gevarieerd en houdt afentoe even in maar zou zo nu en op sommige momenten wat mij betreft dan nog gewoon door mogen lopen.. misschien dat het daardoor ook heel gevarieerd lijkt in het aantal thema's?
'k Denk ook dat de herhaling van het telkens instrumenten/drums laten wegvallen (de laatste 8 tellen aan het eind van een 'blokje')net iets teveel voorbij komt.. Mag gewoon lekker doorlopen wat mij betreft want het haalt de vaart er een beetje uit (denk ik).

Qua arrangement en compositie vind ik em mooi. Het tempo voegt ook goed. De compositie riep wel bepaalde herinneringen op dus die is min of meer wel blijven hangen al zou ik echt niet meer weten hoe het qua tempo en aankleding enzo was toen :)

Ik vind het met de variatie deze keer eigenlijk wel meevallen, dus misschien klopt het wel wat je zegt over die onderbroken drums. Ik heb link en rechts wat aan elkaar geplakt. Loopt inderdaad een stuk vloeiiender, natuurlijk zo.Die drukke fill in de bass heb ik ook maar wat getemd, en ook dat komt de sfeer ten goede.

Dank voor je feedback Pat!

Gossamme, hier zou ik vooral heel secuur met het het eq mes doorheen gaan
En wat comressiegas terugnemen
En dan genieten !

Lekkerr hoor!

Ah mooi man! Ik heb lichtelijk een en ander bijgewerkt, bass wat bijgeschaafd en de pads. Compressie ook. Maar ik weet niet of het is zoals je bedoeld hebt. De grap is wel dat nu de percussie beter uitkomt.

OK, de track is aangepast. Wat heb ik gedaan?

- Kick begint toch weer 8 maten later, de 4x4 komt daardoor ook 8 maten later aan de beurt.
- Volume van de pads wat teruggeschroefd, iets laag eruit gehaald.
- Bass heeft meer hoog gekregen, veel duidelijker aanwezig nu. Hoeft volgens mij nu niet harder.
- De compressie op de eindmix wat gefinetuned.
- Die solo strings had ik twee keer gelayerd, dus drie lagen in totaal. Een heb ik weggehaald en van de tweede heb ik het volume drastisch teruggeschroefd. Zat ook een gate op. Die is eraf, klinkt veel beheerster zo.
- De HH (of shakers) vrij lange reverbd meegegeven, loopt inderdaad lekker in de mix, vind ik dan. Ik heb ze ook laten doorlopen op het stuk waar ze eerder stil waren.
- Zelfde geldt voor de kick, die loopt nu op twee punten door waar hij eerder stil was. Nog een beetje aan de compressie geknutseld ook.
- De gevraagde adempauze zit er nu in en ook dat komt het geheel absoluut ten goede. Goed gehoord Daniël!
- Fill in de basslijn getemd.
- Er zat een hupsje op 3e tel van elke tweede maat in de bassline, die heb ik meteen ook maar even rechtgetrokken met het hupsje op de derde tel in elke eerste maat. Loopt gewoon lekkerder. Het dus kennelijk niet altijd funkier dan eigenlijk kan of nodig is :).
- Die duikende pad heb ik in het slot eerder laten terugkomen en hij mag nog 8 maten extra meedoen met een wat afwijkend akkoordje.

Het bestand is inmiddels vervangen, dus de eerste versie terugluisteren is er helaas niet meer bij. Hoe klinkt het nu?

Aan allen de hartelijke dank voor het meedenken :okdan:.

https://soundcloud.com/dr-b/dr-van-lansberg-home-feat-minette

Laatst gewijzigd:
Hij verloopt nu wel beter lijkt het ja.. maar het waren ook chromatische partijtjes die stopten (en de break kenmertke) het zijn er nu wel minder maar als het eenmaal lekker grooved moet het niet telkerns stoppen.. Een break voor een nieuw thema vind ik meer dan genoeg,, :D maar ja....

De kick vind ik voor het mooie iets te weinig punch hebben.. heeft een lange decay. Maar de baslijn en de kick drukken elkaar qua laag ook een beetje weg.. als de baslijn inhoud hoor je de kick duidelijker lijkt wel.
Je kunt de kick wat minder laag geven en meer punch.. of met een kortere meer stabby kick layeren en die met de langere decay wat terugzetten op de plaatsen waar de baslijn het overwicht moet hebben... een lange 808 kick (wat dit denk ik is) samen met een baslijn is vaak rommelig ook..

Back