Wat motiveert jullie om muziek te maken?

@Scrape, zeker doen, ik denk juist als je in een diep zit dat dat boek erg inspirerend kan zijn. Het voelt alsof hij letterlijk naast jou zit te vertellen :) (is mijn ervaring, dus neem dat niet als een regel)

Ik vind het wel grappig dat de al dan niet aanwezige vervlakking van het aanbod wordt gezien als 'recente ontwikkeling', alsof het ooit anders is geweest. Uiteindelijk is 90% van hetgene dat geproduceerd wordt bagger, en 90% van het publiek vindt het wel prima. Vroeger had je ook al volkomen uitwisselbare poep-mellow en eenheids-club muziek, commerciele radio dance, Arcade TV CD's (of van Dino Natuurlijk!). Denk alleen maar aan die eindeloze stroom jaren '90 blank-zangeresje-zwarte-rapper-en-een-Korg-M1 eurotrash die probeerden mee te liften op de 2 Unlimited hype. Om nog maar te zwijgen van de enorme bakken shitdisco die daarvoor werd gemaakt. Maar ja, die hoor je nu niet meer in de Top 2000.

Laatst gewijzigd:
Motivatie om zelf muziek te maken: borrelt vanzelf omhoog. Stuk chiller om te doen dan doodgaan voor de tv.

Motivatie om electronische muziek te maken: eindelijk mijn eigen plan trekken zonder rekening te hoeven houden met een band. Heerlijk. Kan alle kanten op gaan. Inspirerend. Maakt spelen in mijn band gek genoeg ook weer leuker.

Ik vind het wel grappig dat de al dan niet aanwezige vervlakking van het aanbod wordt gezien als 'recente ontwikkeling', alsof het ooit anders is geweest. Uiteindelijk is 90% van hetgene dat geproduceerd wordt bagger, en 90% van het publiek vindt het wel prima. Vroeger had je ook al volkomen uitwisselbare poep-mellow en eenheids-club muziek, commerciele radio dance, Arcade TV CD's (of van Dino Natuurlijk!). Denk alleen maar aan die eindeloze stroom jaren '90 blank-zangeresje-zwarte-rapper-en-een-Korg-M1 eurotrash die probeerden mee te liften op de 2 Unlimited hype. Om nog maar te zwijgen van de enorme bakken shitdisco die daarvoor werd gemaakt. Maar ja, die hoor je nu niet meer in de Top 2000.

http://seatsmart.com/blog/lyric-intelligence/

;)

Kom ik weer met m'n mening dat blijkbaar het forum schud.

Allemaal goed en wel elektronische muziek. Ik heb gewoon ervaren in mijn amper 26 levensjaren dat ik elektronische muziek sneller beu ben dan menselijke muziek. Ik denk dat het gewoon het herhalende mechanische patroon is, als een band een herhalend mechanisch patroon speelt dan is het nooit helemaal perfect, wat ik leuk vind. Zet een Tiësto tegenover Blue Oyster Cult bijvoorbeeld. Ik heb uberhaupt niks tegen samples of synths, ik heb er zelf. Maar ik mix het gewoon met live instrumenten. Ieder wat wils he.

Ben een dikke fan van Depeche Mode, was gek van hun jaren 80 periode, maar nog meer van hun midden jaren 90 periode (nu zijn ze ruk). Gewoon omdat er ineens drums inzitten en dergelijke.

Ben volledig off-topic.

Op het moment dat mensen zo generalistisch over 'elektronische muziek' praten, knapt er altijd iets bij mij haha :P. Zeker als dat gepaard gaat met een vergelijking met Tiesto er in.

Dat geeft voor mij vooral aan dat je je niet echt hebt verdiept in wat elektronische muziek te bieden heeft. Het is niet alleen maar house, trance, EDM. Boards of Canada wel eens gehoord? Autechre? Plaid? Abfahrt Hinwill? Claro Intellecto? Zo zijn er nog veel meer grootheden en obscure underground dingen in de elektronische muziek te vinden die muzikaal ontzettend interessant en uitdagend zijn.

Ai, dit topic is getransformeerd.

Sorry!

Kom ik weer met m'n mening dat blijkbaar het forum schud.

Je zegt het met een soort trots, en dat verbaast me eerlijk gezegd. Mij stoort je mening namelijk helemaal niet. Iedereen heeft er wel eentje, dus zo bijzonder is het niet. Wat me wel stoort is je conclusie dat mensen lui zijn als ze geen gitaar spelen en de manier waarop je die conclusie verwoordt. Los van het feit dat het vreselijk off-topic is (het ging namelijk om wat je motiveert), bestaat de kans dat er nog meer redenen zijn dan mensen geen gitaar spelen. De wereld is kennelijk toch iets groter dan je op dit moment kunt bevatten liquid. Of je snapt het wel, maar je hebt een andere motivatie om deze dwaze relpy te schrijven.

Op het moment dat mensen zo generalistisch over 'elektronische muziek' praten, knapt er altijd iets bij mij haha :P. Zeker als dat gepaard gaat met een vergelijking met Tiesto er in.

Dat geeft voor mij vooral aan dat je je niet echt hebt verdiept in wat elektronische muziek te bieden heeft. Het is niet alleen maar house, trance, EDM. Boards of Canada wel eens gehoord? Autechre? Plaid? Abfahrt Hinwill? Claro Intellecto? Zo zijn er nog veel meer grootheden en obscure underground dingen in de elektronische muziek te vinden die muzikaal ontzettend interessant en uitdagend zijn.

Ai, dit topic is getransformeerd.

Sorry!

Ben wel van wat meer op de hoogte hoor :) Zit nu toch al effe 10 jaar in platenkelders te snuffelen.

Ik vind het wel grappig dat de al dan niet aanwezige vervlakking van het aanbod wordt gezien als 'recente ontwikkeling', alsof het ooit anders is geweest. Uiteindelijk is 90% van hetgene dat geproduceerd wordt bagger, en 90% van het publiek vindt het wel prima.
ik weet niet zeker of je mijn verhaal hiermee bedoelde, maar dat bedoelde ik in ieder geval niet :D

Vervlakking is een totaal andere discussie, mijn verhaal ging over muziek perceptie en dat dat de laatste 10 jaar is veranderd naar een consumptie goed in plaats van een waarde goed (ook merkbaar dat bijna alle lokale platenwinkels verdwenen zijn)

er is simpelweg veel veranderd, of je het nou hebt over platenverkopen, concert bezoekers of zelfs streaming inkomsten. Een prachtig voorbeeld is de meest populaire plaat in 2014 van pharell Williams. Deze werd het meest gedraaid in het eerste kwartaal via Pandora, dat was dus maar liefst 43.000.000 keer!
Je denkt dan, daar verdien je een hoop aan, maar dat is dus niet zo meer in deze tijd. Hij verdiende met deze 43 miljoen keer gestreamed slechts 2700 dollar. Je krijgt ongeveer 60 dollar per miljoen streams. (dit verhaal kun je overigens verifieren in de nodige opinie artikelen online)

Dat geeft de economische waarde wel enigszins aan in de huidige tijd. Stel je voor dat je in de jaren 80 in een kwartaal 43 miljoen platen had verkocht, dat had je heel wat meer opgeleverd dan die 2700 dollar.

Vandaar mijn opmerking dat de muziek veranderd is van waarde goed naar een consumptie goed, dat is niet noodzakelijk een slecht ding, dat betekent dat je gewoon mee moet veranderen met de huidige tijd. Je kunt je ertegen afzetten of je ogen er voor sluiten, maar waarom zou je niet juist de mogelijkheden gaan omarmen en meegaan in het nieuwe sociale model wat zich inmiddels volop manifesteert.

Ik denk dat je daar in deze context niet teveel over na moet denken.. labels worden vaak toch alleen maar gebruikt om een gesprek / topic een bepaalde richting in te duwen. Mensen denken nooit helemaal in van die hokjes (ik niet iig, ook al lijkt dat soms zo). Vaak is het ook een beetje luiigheid.

Zelf heb ik wel eens knallende ruzie gehad (for real) met iemand over het begrip IDM. Meneer (zelf producer) werd boos en denigrerend naar mij omdat ik zei dat ik veel naar IDM luisterde. Ik had geen zin om mezelf uit te leggen en hatsee ruzie hehe. (zeker niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor!). Het is kennelijk uitermate not done om dat in bepaalde kringen als serieuze term te gebruiken, hahaha :D Ik begrijp de heissa verder niet zo eigenlijk. Maar goed, ik heb dan ook een aartshekel aan 'scenes' en scenestars en alles wat erbij hoort.

Maar goed. nu vervuil IK pas het topic! 8)

Je zegt het met een soort trots, en dat verbaast me eerlijk gezegd. Mij stoort je mening namelijk helemaal niet. Iedereen heeft er wel eentje, dus zo bijzonder is het niet. Wat me wel stoort is je conclusie dat mensen lui zijn als ze geen gitaar spelen en de manier waarop je die conclusie verwoordt. Los van het feit dat het vreselijk off-topic is (het ging namelijk om wat je motiveert), bestaat de kans dat er nog meer redenen zijn dan mensen geen gitaar spelen. De wereld is kennelijk toch iets groter dan je op dit moment kunt bevatten liquid. Of je snapt het wel, maar je hebt een andere motivatie om deze dwaze relpy te schrijven.

Helemaal niet! :P ik sta er zelf van verstomd dat ik ineens zo'n wilde reacties uitlok.

Mijn reactie komt van het feit dat alles snel en gemakkelijk moet zijn, iedereen heeft Iphones, iedereen zit 24/7 op Facebook, Heel NL en BE ligt 's avonds naar hotter than my daughter te kijken, en het is hèt gespreksonderwerp de dag erna op het werk. Ik zie gewoon minder toewijding aan een instrument tegenwoordig. Er zijn te veel andere dingen die ons afleiden. Ik vind het mooi als iemand zijn leven toewijdt aan een instrument. Zelfde met toetsen hoor, die zijn vrij makkelijk te bespelen. Maar ze meesteren, dat is wat anders.

Helemaal niet! :P ik sta er zelf van verstomd dat ik ineens zo'n wilde reacties uitlok.

Mijn reactie komt van het feit dat alles snel en gemakkelijk moet zijn, iedereen heeft Iphones, iedereen zit 24/7 op Facebook, Heel NL en BE ligt 's avonds naar hotter than my daughter te kijken, en het is hèt gespreksonderwerp de dag erna op het werk. Ik zie gewoon minder toewijding aan een instrument tegenwoordig. Er zijn te veel andere dingen die ons afleiden. Ik vind het mooi als iemand zijn leven toewijdt aan een instrument. Zelfde met toetsen hoor, die zijn vrij makkelijk te bespelen. Maar ze meesteren, dat is wat anders.

Mwa, dat verbaast mij dan weer helemaal niet. Newton: actie = reactie.

Wat jij constateert, constateer ik helemaal niet. Ik zie om mij heen juist wel die verdieping die jij niet lijkt te zien. Niet perse verdieping in het bespelen van een instrument, of het produceren van muziek. Kan van alles zijn. Heeft mogelijk ook te maken met een verschillende focus. Ik ben momenteel gemiddeld 10 uur per dag met muziek bezig. Ik heb op pagina 1 beschreven wat mij daartoe motiveert. Wat motiveert jou dan om muziek te maken?

Volgens mij heeft ie geen kritiek op samplen of de muzikaliteit er van. Iedereen weet wat je met sampling kunt door alleen al 1 album van DJ shadow te luisteren.

Hij heeft het over de EDM cultuur.

Dat vul jij dan wel een beetje voor hem in. Ik vind EDM ook ongelooflijk saai, maar ik vind de hoeveelheid tijd die iemand in een nummer heeft gestoken niet het belangrijkst. Ik ken conservatoriumstudenten die na jaren dagelijks oefenen één instrument heel goed kunnen bespelen, maar vervolgens daar heel conservatieve dingen mee doen waarbij ik net zo hard in slaap val als bij EDM. En oude nummers van bijv. Rob Gee die ogenschijnlijk heel simpel in elkaar zitten maar toch barsten van de lol en energie.

Het grootste nadeel van zelf geen instrument goed kunnen bespelen vind ik dat je niet echt live kan optreden, of samen spelen met anderen.

Het pre-pack, loop, knip, plakwerk is natuurlijk een draak, een beetje zoals een magnetronmaaltijd, sta liever zelf in de keuken (ben dan ook een enorme smulpaap) :W
Maar het ontneemt alle creativiteit en genereert eenheidsworst.
Hahaha das een leuke metafoor

Ik ben momenteel gemiddeld 10 uur per dag met muziek bezig. Ik heb op pagina 1 beschreven wat mij daartoe motiveert. Wat motiveert jou dan om muziek te maken?

10 uur per dag, dat vind ik wel lang om eerlijk te zijn, dat is 70 uur per week!

ik zelf besteed zo'n 3 a 4 uur per dag aan muziek, ik studeer 2 uur per dag en 1 a 2 uur ben ik meer aan het jammen, sounds of songs aan het maken. Maar 10 uur, dan zou ik zelf echt wel last krijgen van focus, hoe hou jij dat vol en is het dan nog wel leuk?

Laatst gewijzigd:
Zo wild was ik niet hoor :P. Doe graag mijn zegje even als iemand kort door de bocht gaat over elektronische muziek in zijn algemeenheid. ;). Zo houden we het een beetje in balans.

Ik denk dat je daar in deze context niet teveel over na moet denken.. labels worden vaak toch alleen maar gebruikt om een gesprek / topic een bepaalde richting in te duwen. Mensen denken nooit helemaal in van die hokjes (ik niet iig, ook al lijkt dat soms zo). Vaak is het ook een beetje luiigheid.

Zelf heb ik wel eens knallende ruzie gehad (for real) met iemand over het begrip IDM. Meneer (zelf producer) werd boos en denigrerend naar mij omdat ik zei dat ik veel naar IDM luisterde. Ik had geen zin om mezelf uit te leggen en hatsee ruzie hehe. (zeker niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor!). Het is kennelijk uitermate not done om dat in bepaalde kringen als serieuze term te gebruiken, hahaha :D Ik begrijp de heissa verder niet zo eigenlijk. Maar goed, ik heb dan ook een aartshekel aan 'scenes' en scenestars en alles wat erbij hoort.

Maar goed. nu vervuil IK pas het topic! 8)

Oh, ja, herkenbaar herkenbaar haha :D
En helemaal met je eens. Genres zijn sowieso enorm vervaagt. Als ik zeg techno dan denkt iedereen aan iets anders. termen als IDM vind ik wat dat betreft ook handiger, omdat die niet echt een kader vastleggen, maar meer een soort productiegedachte/manier van luisteren.

Oh, ja, herkenbaar herkenbaar haha :D
En helemaal met je eens. Genres zijn sowieso enorm vervaagt. Als ik zeg techno dan denkt iedereen aan iets anders. termen als IDM vind ik wat dat betreft ook handiger, omdat die niet echt een kader vastleggen, maar meer een soort productiegedachte/manier van luisteren.

Genres zijn vaak zo vaag. Ik gebruik elementen uit allerlei stromingen die ik gaaf vind en dat kan van hardcore kicks tot ijle ambientpads gaan en alles wat er tussen zit. Ik omschrijf mijn muziek meestal als 'electronica' of 'techno' bij gebrek aan een betere term, maar genrevast is het bepaald niet.

Back