Wat motiveert jullie om muziek te maken?

10 uur per dag, dat vind ik wel lang om eerlijk te zijn, dat is 70 uur per week!

ik zelf besteed zo'n 3 a 4 uur per dag aan muziek, ik studeer 2 uur per dag en 1 a 2 uur ben ik meer aan het jammen, sounds of songs aan het maken. Maar 10 uur, dan zou ik zelf echt wel last krijgen van focus, hoe hou jij dat vol en is het dan nog wel leuk?

Als ik zo vrij mag zijn.. Je hebt dus daarnaast geen ander werk? Maw, je kunt dus de kost ermee verdienen.
Ben ik benieuwd hoe...:) mag ook met pb hoor als je dat prive wilt houden.

Je moet er moet niet bij stilstaan hoeveel muziek we hadden kunnen maken in de tijd die we op het Synthforum besteden :dubbel:

Dr. Van Lansberg, 10 uur per dag is wel echt superveel. Heb je zoveel stemmingen te managen?

wat een gelul joh over gitaarmuziek, denk eerder dat je bedoelt da t JIJ (de symthfreak) t niet koopt of interessant vind.
elk jaar weer wordt je doodgegooid met glastonburry, low lands, hoplala, flip flap floep en 100.000 andere festivals met allemaal bands.
de zwarte cross gefocused op juist rock wordt elk jaar groter.

Anyhow hand gemaakte muziek is minder en minder aan het worden.
Het is een rechtstreeks effect van de consumptie maatschappij. waarbij ambacht steeds minder aandacht krijgt.

http://www.mediapocalypse.com/the-steady-decline-of-the-professional-musician/

De cijfers liegen er niet om. Ook op die festivals die jij noemt zijn de mp3jays in de meerderheid.
Ik heb niets tegen electronsche muziek ofzo maar vind het wel jammer dat er minder vette live muziek word gemaakt dan jaren geleden.
De andere kant van het mes is dan weer wel dat bands en electronika steeds verder intergreren en nieuwe deuren openen voor nieuwe ideeen en sounds. De huidige technieken maken het prima mogelijk live drum aan electronika te syncen.
Het is natuurlijk logisch dat er minder gitaristen, minder scratch dj's minder pianisten etc, dat betekend automatisch niet dat muziek in een 'slechtere" toestand zou zijn als in bv de jaren 60. Ook toen maakte de meeerderheid van muziekanten schijt muziek, das van alle tijden.

Die cijfers zijn Google trend uitkomsten op basis van zoektermen en zeggen eigenlijk helemaal niets.

Anyhow hand gemaakte muziek is minder en minder aan het worden.
Het is een rechtstreeks effect van de consumptie maatschappij. waarbij ambacht steeds minder aandacht krijgt.

http://www.mediapocalypse.com/the-steady-decline-of-the-professional-musician/

De cijfers liegen er niet om. Ook op die festivals die jij noemt zijn de mp3jays in de meerderheid.
Ik heb niets tegen electronsche muziek ofzo maar vind het wel jammer dat er minder vette live muziek word gemaakt dan jaren geleden.
De andere kant van het mes is dan weer wel dat bands en electronika steeds verder intergreren en nieuwe deuren openen voor nieuwe ideeen en sounds. De huidige technieken maken het prima mogelijk live drum aan electronika te syncen.
Het is natuurlijk logisch dat er minder gitaristen, minder scratch dj's minder pianisten etc, dat betekend automatisch niet dat muziek in een 'slechtere" toestand zou zijn als in bv de jaren 60. Ook toen maakte de meeerderheid van muziekanten schijt muziek, das van alle tijden.

Ik denk dat ik jouw reactie ga inkaderen als het motto van dit tijdperk, om mezelf eraan te doen herinneren dat het anders moet. Zeer interessante statistieken. Zoals dokter al zei actie = reactie. In kunst zijn er altijd tegenstromingen geweest, omdat een andere groep er geen klote goed aan vond van wat er op dat moment aan de orde was. Dus gingen ze lekker dwarsliggen. Kijk naar Dadaïsme, of Grunge dat Glam verplaatst heeft destijds, Misschien ook wel een motivatie om verder te doen met meer live instrumenten. Een boodschap voor iedereen?

10 uur per dag, dat vind ik wel lang om eerlijk te zijn, dat is 70 uur per week!

Maar 10 uur, dan zou ik zelf echt wel last krijgen van focus, hoe hou jij dat vol en is het dan nog wel leuk?

Als ik zo vrij mag zijn.. Je hebt dus daarnaast geen ander werk? Maw, je kunt dus de kost ermee verdienen.
Ben ik benieuwd hoe...:) mag ook met pb hoor als je dat prive wilt houden.

Dr. Van Lansberg, 10 uur per dag is wel echt superveel. Heb je zoveel stemmingen te managen?

Ja, 10 uur per dag gemiddeld haal ik zeker wel. En nee, ik verdien m'n geld niet met het maken van muziek. Ik vraag me ook af of ik dat zou willen. Met een verplichting gaat de lol bij mij er waarschijnlijk redelijk snel vanaf. Ik geniet sinds anderhalf jaar van mijn (tweede) sabbatical. Als ik werk, zijn er weken dat ik niet eens de tijd heb op mijn koptelefoon op te zetten (bij wijze van spreken).

Last krijgen van focus? :D Ik heb jaren getraind om me beter te kunnen focussen. Dus voor mij is focus geen ziekte maar een groot cadeau. Je kunt het ook flow noemen. En als ik in zo'n flow zit, is er niets anders meer dan dat (het "hier en nu" in esotherische terminologie). En juist die totale focus, is wat het voor mij zo leuk maakt, elke dag opnieuw. Dus, ja, het blijft leuk :).

Overigens is het ontbreken van elke andere verplichting hierbij ook wel handig. Dus met die stemmingswisselingen valt het allemaal wel mee ;).

Ik denk dat ik jouw reactie ga inkaderen als het motto van dit tijdperk, om mezelf eraan te doen herinneren dat het anders moet. Zeer interessante statistieken. Zoals dokter al zei actie = reactie. In kunst zijn er altijd tegenstromingen geweest, omdat een andere groep er geen klote goed aan vond van wat er op dat moment aan de orde was. Dus gingen ze lekker dwarsliggen. Kijk naar Dadaïsme, of Grunge dat Glam verplaatst heeft destijds, Misschien ook wel een motivatie om verder te doen met meer live instrumenten. Een boodschap voor iedereen?

Je blijft me verbazen liquid :D. Hier ben ik het dan weer volledig mee eens namelijk. Het enige wat ik zou veranderen aan je post is "dat het anders moet" vervangen door "dat het anders kan". Maar verder dus eens. Als ik in mijn glazen bol kijk, zie ik dat het niet lang meer duurt voordat muziek met gitaar, piano, bas, drums en zang weer als verfrissend gezien wordt en daarmee weer wat aan populariteit zal gaan winnen. Mooi he, die golven des levens :).

Die cijfers zijn Google trend uitkomsten op basis van zoektermen en zeggen eigenlijk helemaal niets.

Als ik het goed begrepen heb, laat Google trends juist zien hoe vaak er op bepaalde termen gezocht wordt. En daarmee zou je toch voorzichtige conclusies mogen trekken over de populariteit van die zoektermen, dus de onderwerpen waarin men kennelijk interesse heeft. Ik heb althans nog niet zo vaak gezocht op "kantklossen" of bijvoorbeeld "babykleertjes", simpelweg omdat het mijn interesse niet heeft. Dan zou je toch omgekeerd mogen beredeneren dat ik wel zoek op termen die mijn interesse wel hebben?

Misschien heb je gelijk, Dr., maar is dat gevoelsmatig of baseer je die stelling ook ergens op? Ik heb geen glazen bol om in te kijken, maar ik zie bijvoorbeeld dat New Wave (het collectief, niet het genre) de Popprijs wint omdat ze razend populair schijnen te zijn (ik had er nog nooit van gehoord maar dat is weer een ander verhaal). Ik zie met andere woorden nog niet echt een trend naar meer niet-elektronische instrumenten, en los daarvan maakt het instrument volgens mij niet uit voor de inspiratie en originaliteit.

Ik hoop ook dat er mensen gaan 'dwarsliggen' zoals liquidthrust schrijft, maar of die muzikanten ook boven komen drijven en ontdekt worden is een andere vraag.

Schijtmuziek is van alle tijden, oké, maar zelf ervaar ik het merendeel van de huidige muziek niet als inspirerend en daar door ook niet motiverend (om even terug naar het onderwerp te gaan). Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik denk bij de muziek van nu niet zo vaak "Hé, dat wil ik ook maken".

10xeemh.jpg

Escapisme, dat heeft een negatieve bijklank als ik wiki moet geloven, ik vind het leuk om muziek te maken maar nuttig is het totaal niet.
Juist alle drukte en verantwoordelijkheden uit het dagelijks leven zorgen er voor dat ik af en toe ff helemaal niks wil wat moet maar wil ik gewoon lekker ff zelf bezig zijn met muziek, en de rest bestaat dan het liefst even niet.

Als ik het goed begrepen heb, laat Google trends juist zien hoe vaak er op bepaalde termen gezocht wordt. En daarmee zou je toch voorzichtige conclusies mogen trekken over de populariteit van die zoektermen, dus de onderwerpen waarin men kennelijk interesse heeft. Ik heb althans nog niet zo vaak gezocht op "kantklossen" of bijvoorbeeld "babykleertjes", simpelweg omdat het mijn interesse niet heeft. Dan zou je toch omgekeerd mogen beredeneren dat ik wel zoek op termen die mijn interesse wel hebben?

Nee, het enige waar je conclusies over mag trekken is hoe vaak op een bepaald onderwerp gezocht wordt. Het feit dat er minder wordt gezocht op 'gitaar' wil niet per se zeggen dat er minder gitaren verkocht worden of dat er minder gitaristen zijn. Alleen dat er minder mensen zijn die op 'gitaar' zoeken.

Misschien een wat autistische benadering van mij, maar ik werk de hele dag met statistiek dus spring er graag bovenop als mensen met cijfers gaan goochelen om hun argument kracht bij te zetten :D

Genres zijn vaak zo vaag. Ik gebruik elementen uit allerlei stromingen die ik gaaf vind en dat kan van hardcore kicks tot ijle ambientpads gaan en alles wat er tussen zit. Ik omschrijf mijn muziek meestal als 'electronica' of 'techno' bij gebrek aan een betere term, maar genrevast is het bepaald niet.

Volgens mij kan ik goed met jou praten over dit soort dingen :biertje:

Nee, het enige waar je conclusies over mag trekken is hoe vaak op een bepaald onderwerp gezocht wordt. Het feit dat er minder wordt gezocht op 'gitaar' wil niet per se zeggen dat er minder gitaren verkocht worden of dat er minder gitaristen zijn. Alleen dat er minder mensen zijn die op 'gitaar' zoeken.

Misschien een wat autistische benadering van mij, maar ik werk de hele dag met statistiek dus spring er graag bovenop als mensen met cijfers gaan goochelen om hun argument kracht bij te zetten :D

Je hebt zeker een punt maar er is natuurlijk wel een verband.
Het toont dus niet aan dat er minder gitaristen zijn maar wel dat er minder intresesse in de gitaar is.
Wat kan leiden tot minder gitaren :P

Als je de cijfers bekijkt zie je dat de interesse is verschoven naar MP3J-en, en beats bakken.
Maar om eerlijk te zijn kan ik geen harde cijfers vinden of er nu meer of minder live muziekanten zijn en kan ik mijn argument niet hard maken.

Ik zat net op wiki te lezen over "motivatie" en kwam dit zeer aardige paragraafje tegen:

Toestand versus actieoriëntatie

Julius Kuhl introduceerde het concept "toestands- versus actieoriëntatie" (state vs. action orientation)[6]. Personen die gecommitteerd zijn aan een zeker doel, over 'action control' beschikken en streven een redelijk moeilijk doel te behalen, zullen gemotiveerd zijn om een zeker doel te bereiken en hoogstwaarschijnlijk een "actieoriëntatie" ontwikkelen bij het handelen om dichter bij het doel te komen. In deze oriëntatie richt de persoon zich voornamelijk op facetten die helpen om het handelen richting doel (blijvend) uit te voeren. Die facetten kunnen zijn; de ontwikkeling van strategieën, het blokkeren van emoties die het handelen in de weg staan, het stimuleren van cognities die het handelen bevorderen en het open staan voor specifieke informatie die relevant is voor het naderen van het doel en blokkeren van irrelevante informatie.

Personen die niet verbonden zijn met het gestelde doel, of die te maken krijgen met een onmogelijke taak, zullen zeer waarschijnlijk een "toestandsoriëntatie" ontwikkelen. In deze oriëntatie richt de persoon zich voornamelijk op facetten die niet helpen om het handelen richting doel (blijvend) uit te voeren. Die facetten kunnen zijn; het focussen op emoties die het handelen in de weg staan, het focussen op cognities die het handelen in de weg staan en het open staan voor alle informatie die voorbijkomt.

Als je het bij muziek maken betrekt dat zijn er aardig wat raakvlakken. Ik denk dat er aardig wat mensen zijn die zich in de "toestandsoriëntatie" herkennen.

Ik heb hier even over na zitten denken. En het is niet zo dat het bij mij volledig vanzelf gaat ofzo, maar ondanks dat het uitdagend en soms heel moeilijk kan zijn is muziek maken toch gewoon het mooiste wat er is?

Jazeker 1 van de mooiste dingen idd. Dat motiveerd mij om muziek te maken omdat muziek mooi kan zijn en ik ook graag mooie muziek will kunnen maken.
:W

Gewoon doen waar ik zin in heb en muziek maken die ik tof vind. Al;s iemand anders het ook tof vindt is dat mooi meegenomen.

Back