Yamaha Fs1r

als ze de fs1r wel een normale interface hadden gegeven, dan was 800,- een koopje geweest...
ik begrijp wel dat meer knoppen op de FM synths een verbetering zou zijn, maar welke zouden ze dan moeten plaatsen ?
Voor één EG heb je er al minimum acht nodig, op een SY99 moet je dat aantal al gaan verdubbelen. En er zijn wel 4 zes of acht EG's om nog niet te spreken over al de rest.
Ik werk ook liever hands-on maar dan wel met een goed en duidelijk overzicht, anders mag het best software zijn.

maar welke zouden ze dan moeten plaatsen
8 knoppen voor de submenus van de OP's scheelt al heel veel heen en weer gedruk, maar knoppen om rechtstreeks in de submenus van bijvoorbeeld de LFO's, filters, algoritmes, etc. zijn ook welkom

ik begrijp wel dat meer knoppen op de FM synths een verbetering zou zijn, maar welke zouden ze dan moeten plaatsen ?
Voor één EG heb je er al minimum acht nodig, op een SY99 moet je dat aantal al gaan verdubbelen. En er zijn wel 4 zes of acht EG's om nog niet te spreken over al de rest.
Ik werk ook liever hands-on maar dan wel met een goed en duidelijk overzicht, anders mag het best software zijn.

4 faders met een knopje/switch ernaast voor selectie van de resp. envelopes ?
Tja, knop per functie kun je bij zo'n fm bak wel vergeten denk ik.
Maar je kunt best een boel knoppen met effectieve functies bedenken lijkt me ..

HW editor: http://www.dtronics.nl/pages/dt7.html

SW editor: https://synth-voice.sakura.ne.jp/fs1r_editor_english.html

Of met MidiQuest11 idd, den heb je ook gelijk toegang tot 6K patches online die je zo je synthpart in kan slepen

Mooie bak hoor....Maar ik ben weer op zon toer dat ik alles met knoppen op de synth zelf wil hebben en nasst me hebben staan. Maar zoals ik al aangaf ik heb hem via Nummerology geslaved aan LogicX en dat werkt als een tierelier en klinkt gewoon goed. Daarop maar besloten toch maar te houden, want er een vinden wordt lastig later.

En ik qua prijs: ik ben uitgegaan van VERKOCHTTE ebay objecten schommelend tussen de 500 en 1500 , 800 lijkt me dan zeer redelijk. En voor minder doe ik hem gewoon niet weg, simpel.

Die software editors zijn afschuwelijk, probeer maar eens wat presets te browsen bv. Dat is nog langzamer dan mn xs4all televisie als ik zap.

Midiquest is te doen als het werkt. Maar nog steeds 32bits? En als het werkt. Man wat heeft dat programma me boos gekregen door de jaren heen...

Die DT7 is toch voor de DX serie?

DE FS1R is sysex compatible met DX7, dus kan je meest basale FM parameters met die controller doen.

Ik gebruik die Japanse editor, werkt prima voor mij, Idem voor MQ11 (die v10 was idd wel heel erg gaar)

Die software editors zijn afschuwelijk, probeer maar eens wat presets te browsen bv. Dat is nog langzamer dan mn xs4all televisie als ik zap.

Midiquest is te doen als het werkt. Maar nog steeds 32bits? En als het werkt. Man wat heeft dat programma me boos gekregen door de jaren heen...

Die DT7 is toch voor de DX serie?
Ja als je een 64 bit computer wil om dan met een 8 bit protocol te blijven werken (= MIDI), wees dan consequent en laat MIDI dan ook varen hé. 64-Bit is enkel goed voor VSTI's en samples van 5 GB of meer enz.
Hier werkt SoundDiver nog steeds vlekkeloos ... maar ja, 32 bit dat is niet goed genoeg meer voor al die nieuwe hardware blijkbaar.

De KORG Volca FM is sinds kort een leuk alternatief voor een FM bak.
Super gebruiksvriendelijk, volledig compatible met de DX10 en ook nog eens super goedkoop.

wat een schatje:

korg-volca-fm.jpg

ik heb lang de TX81Z gebruikt.. ook zo'n monster om te bedienen.
MIDI Quest maakte het wel een stuk makkelijker maar heb er toch de brui aan gegeven want het blijft omslachtig gedoe.
Sindsdien wil ik dat synths goed te bedienen moeten zijn.
Gelukkig heeft Yamaha dat nu zelf ook ingezien.

Midi quest is vooral handig omdat het als vsti werkt. Dit is echter in goede midiquest traditie ooit opgeleverd maar nooit meer ge-update en dus nog 32 bit. Het is een duur pakket en dit soort zaken geven mij niet het gevoel dat 11 opeens WEL werkt. Niet als vsti want mijn daw is 64 bits, en de rest? Gedoe, en vast weer magisch instabiel.

Heb je ooit wel eens gewerkt met MidiQuest, Audiocollage? Ervaring met de kwaliteit van hun produkten en hun support? Hun wat hoor ik mezelf denken? Niet dus. Die support. Telkens abandonware bij versie 1.

Maar goed. Vsti-functionaliteit. Maar niet voor de huidige generatie daw's.

Vind de TX81Z eigenlijk wel te doen via het led scherm, zeker vergeleken met de FS1R. Maar dat is wellicht ook omdat ik het zo lang via dat scherm heb gedaan en omdat ik het gewend ben. Maar geen 3000+ parameters, de FS1R is echt wanhoop...

...
Heb je ooit wel eens gewerkt met MidiQuest, Audiocollage? Ervaring met de kwaliteit van hun produkten en hun support? Hun wat hoor ik mezelf denken? Niet dus. Die support. Telkens abandonware bij versie 1.
Slecht enkel keren, omdat ik nog steeds SoundDiver heb en gebruik. Het was idd een flinke teleurstelling daar de editors die ik behoef er niet in aanwezig waren. Meer kan ik er niet over zeggen. Alleen dit : 64 bit is veel minder geschikt voor MIDI dan 32 bit.

64 bit heeft met de daw te maken, meeste daws zijn inmiddels 64 bit. Ik kan Midiquest niet gebruiken in Ableton.

Ik vond ook die editor gedoe. Connectie steeds weg, patch wissels duurt uren, en wat onoverzichtelijk. Maar het is geloof ik wel de beste van het rijtje.

Iemand ervaring met die iPad editor? Te weinig tijd en ervaring om daar echt iets over te zeggen.

Back