Yamaha Fs1r

Ik houd het voorlopig lekker bij de DX200, heb ik toch nog wat knoppen ter beschikking en behoorlijk instant resultaat. Niet alles is natuurlijk benaderbaar, maar voor mij als FM beginner meer dan genoeg om te experimenteren.

En dat heeft ook zijn duidelijke redenen.
Hoewel dit niet aan schapeverstand valt uit te leggen.

Behalve dat het om oude meuk gaat die niet wordt geupdate is er niet echt een reden voor lijkt me.

Of klinkt 32 bit MIDI warmer, transparanter en organischer? :bekdicht:

Schapeverstand, rot jij eens heel snel een eind op zeg

32 bit plugins werken niet in de huidige versie van Ableton, dus vandaar

FS1r prachtig apparaat, maar uiteindelijk verkocht zoals eigenlijk elke FM synth die ik ooit gehad heb. Verschrikkelijk om te editten al die menu's, maar ja wat wil je met maar vier knoppen om meer dan 1000 parameters te bedienen. De eerste dag dat ik hem had proberen wat patches te maken maar die kleine knopjes zijn zo klein en hard dat ik na anderhalf uur maar gestopt ben omdat de afdruk in mijn vingers stond en het begon pijn te doen. Daarna alleen nog software editors gebruikt maar dat was ook altijd ellende. Een FS1 met toetsenbord en veel knoppen zou ik meteen kopen. Een knop per functie zal niet lukken maar als je de interface slim indeelt moet je een heel eind komen.

Hoewel dit niet aan schapeverstand valt uit te leggen.

Bericht door een moderator:
Welkom, u bevind zich op de radar. Houden we het fatsoenlijk?

http://www.matrixsynth.com/2011/08/yamaha-fs1r-editor-for-ipad.html

Dit verhaal, heeft iemand ervaring hiermee? Heb het gekocht maar nooit echt veel tijd ingestoken omdat ik de ipad vooral standalone gebruik. Het is wel echt een enorme bak parameters.

Daarnaast staat me bij dat er voor de Mackie C4 een editor was gemaakt. Maar dat was geloof ik slechts voor één van de vier parts. Maar toch...

En er zijn allerhande apps om 32bits zaken in een 64 bits daw te laten werken. Maar dat is inderdaad niet wat ik wou horen :)

houden we het een beetje on topic aub?

Eerlijkheidshalve was het topic eigenlijk dat Fs1r's duur zijn, maar we zijn het eens. :)

duur ding hoor, zon fs1r :)

Voor de helft koop je een SY99. En daar de helft weer van voor een TG77. Geen appels met peren, maar wel allemaal erg verschillende appels. Gelukkig heb ik beide :)

Ja, zo kan ik het ook. Ik ruilde ooit twee kratjes Krolsch tegen zo'n vintage bruine DX7.
Supermax erin en brullen maar!

Ik ben blij dat ik beide heb en zal beide niet snel verkopen, prijsstijging of niet. Zou ik 800eu voor een fs1r betalen? Geen idee, GAS is ook een belangrijke drijfveer en ik heb hem al dus geen blinde kooplust. Maar ik dnk het eigenlijk wel.

Dat van die knopjes en pijn in je vingers is maar wat herkenbaar overigens. Alsof je constant op lego staat te drukken.

OK, on topic :)

Ik zou er zelf geen 800,- voor neerleggen denk ik ook al is het een mooie bak. Die van mij heb ik echt al jaren en ik heb er destijds meen ik 300,- voor betaald. Maar je kunt verder weinig over die stijgende prijzen zeggen, want zo gaat het nu eenmaal vaak - vooral als een bepaalde synth weer in de belangstelling komt of een soort cult-item wordt. Bij de TG33 zie je dat bijvoorbeeld ook al een beetje gebeuren.

Het is allemaal hartstikke mooi, maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat het verschil tussen dure synths en goedkopere alternatieven kleiner is dan je denkt als het echt gaat om muziek maken :duivels:

Kan je er geen rits bcr's aanhangen?

En alleen schapenverstandjes betalen 1200 euro voor deze bak.

Ik heb zelf ooit ~450 voor een Fs1r betaald en deze uiteindelijk verkocht omdat ik hem nauwelijks gebruikte. Het is een geweldig indrukwekkende machine en misschien wel de meest indrukwekkende synthese engine ooit gemaakt echter waren de menu's mij te veel en de editors konden mij nooit zo bekoren.

Mocht hier ooit een goed werkende user interface aan gekoppeld worden door Yamaha hebben zij denk ik zeker een winnaar (indien het prijskaartje niet direct 6000eu is).

Vreemd topic: iemand opend het omdat hij vind dat een medeforumgebruiker teveel vraagt ???
Vervolgens loopt de shoarmaboer te blaten over schapen....
Heb tig topics zien verwijderen voor veel veel minder

Tav de machine zelf : klinkt heerlijk, knoppen zijn handig , maar echt in diepte editten is te moeilijk
Da's wel jammer, vind hem nog lastiger dan de andere dx'en

wat zou een klankwaardig vsti alternatief zijn waarbij de FM klank waardig of evenwaardig is
:kimono:

Back