Jaimie Fanatic - The Star

lekkere track man

moet zeggen dat je, in wat ik van je gehoord heb, vaak wel een lekker sfeertje erin weet te leggen :)

Ik snap het enthousiasme niet zo eerlijk gezegd.
Dat gitaarsampletje klinkt nogal schraal en kil. De compositie is nogal zwak, het synth geluidje gaat maar door, die stemsamples zitter er echt in zo van,,, hum er moet een sample in...En dat truukje met een loopje zo pa pa pa papapa en dan die beat er weer in vind ik ook echt een gimmick die niet meer kan in 2003.

De beat klinkt mat en groovet niet,,, het concept van een housetrack met een gitaarlickje is nogal achterhaald vind ik.

Nee ik ken betere nummers dan dit die het nooit plaat gehaald hebben.

Origineel geplaatst door dextah
Het gebruik van voorgekauwde samples van een sample cd vind ik niet echt creatief .

Ik moet bekennen dat ik dat ik redelijk vaak 'voorgekauwde samples' gebruik in mijn tracks. Als 't gewoon goed klinkt dan heb ik daar absoluut geen problemen mee. Zou ik ze eruit moeten laten omdat het niet creatief genoeg is? Kijk maar naar Daft Punk, Motorbass of een aantal andere Parijzenaren. Daft Punk heeft bijvoorbeeld bij Harder, Better, Faster, Stronger bijna 4 hele maten gesampled en droog verwerkt in hun trackje, maar het blijft gewoon een vette track. Vaak is het gewoon een combinatie van synths en samples die mijn trackjes vormen.

Ten tweede kun je zeker creatief omgaan met de droge samples van zo'n CD-tje of samples van een track. Vaak genoeg gebruik ik een sampletje van een CD-tje waar uiteindelijk het origineel niet meer of nauwelijks te herkennen is.

Ik bergijp wat je bedoelt en in beginsel heb je ook wel gelijk dat 't doorgaans minder creatief is, maar ik ga het gebruik ervan niet uit de weg als dat mijn trackjes beter laat klinken. Maar goed, dit is anderzijds een beetje een discussie die analoog is aan analoog vs. digitaal...:gaap:

Het gebruik van voorgekauwde samples van een sample cd vind ik niet echt creatief .

sorry hoor, maar van dit soort meningen krijg ik een lauwe. Hoewel ik je mening wel respecteer, maar deze denkwijze is echt lauw. Hoeveel top artiesten gebruiken nu wel niet de disco loops van ouwe platen en hoeveel hits worden hier wel niet mee gescoord? hoeveel grote artiesten worden wel niet bekend met dit soort technieken? Sorry maar in mijn perceptie slaat dit kant nog wal. Sampelen is een oude en gerespecteerde techniek, om daar nu mee aan te komen zetten dat het gebruik maken van een sample fout is terwijl 99% van ons allen staan te dansen op de beste platen die vaak vol zitten met samples van vroeger dan vind ik dat eerder hypocriet. Jij luistert en danst dus nooit op muziek van Laidback Luke, DJ Sneak, Armand van Helden, Bad Boy Bill, Daft Punk en ga zo maar door omdat zij samples gebruiken??

:Z

Origineel geplaatst door jaimiefanatic
sorry hoor, maar van dit soort meningen krijg ik een lauwe. Hoewel ik je mening wel respecteer, maar deze denkwijze is echt lauw. Hoeveel top artiesten gebruiken nu wel niet de disco loops van ouwe platen en hoeveel hits worden hier wel niet mee gescoord? hoeveel grote artiesten worden wel niet bekend met dit soort technieken? Sorry maar in mijn perceptie slaat dit kant nog wal. Sampelen is een oude en gerespecteerde techniek, om daar nu mee aan te komen zetten dat het gebruik maken van een sample fout is terwijl 99% van ons allen staan te dansen op de beste platen die vaak vol zitten met samples van vroeger dan vind ik dat eerder hypocriet. Jij luistert en danst dus nooit op muziek van Laidback Luke, DJ Sneak, Armand van Helden, Bad Boy Bill, Daft Punk en ga zo maar door omdat zij samples gebruiken??

tja..ik snap wel wat dextah zegt...... samplen is 1 ding, maar ik vind het wel belangrijk dat er creatief mee omgegaan wordt..... gewoon een paar maten samplen en er een beat onder zetten vinnik achterlijk..ik zeg niet dat het niet effectief is, maar ik hoor steeds vaker gewoon complete originele disco of funk nummers met daaronder nix meer dan een kick-drum..en dan wel releasen als een eigen track...doe het dan gewoon op white en noem het een remix of edit ofzo..... ik vind jou nummer wel leuk klinken, zal het ook zeker goed doen, maar voor mijn gevoel is het niet meer dan 2 loops van een sample-CD met een beat eronder..... dat moet toch wel wat creatiever kunnen toch? :)

ik kan me je visie wel inbeelden hoor Olaf, echter ben ik het er niet mee eens. Als ik het dit melodietje zelf na had gespeeld dan was het wel ok geweest? En wat als ik dit hele simpele melodietje zelf had verzonnen :confused: dan had heel die track waanzinnig goed geweest? En dat te bedenken dat de mensen die in een Genre muziek maken allemaal geinspireerd zijn door andere artiesten die al iets hadden uitgevonden! Perfect voorbeeld en door hemzelf verklaard is Elvis Presley. Mensen noemde hem de King maar hij zei zelf dat het enige wat hij deed was black music (soul, gospel, rnb etc) jatten en gebruiken op zijn eigen manier. Dus ook een soort van sampelen en nadoen. Ik vind het de stelling bullshit. Het gaat om het eindresultaat, plus we hebben het hier over muziek maken. Muziek maken heeft als enige doel vreugde en genot te brengen in ons leven. Dat gezeik over wel of niet moeten kunnen vind ik overbodig. Wij allen worden geinspireerd door anderen, wij allen proberen onze idolen te evenaren en als we elementen uit een andermans muziekstuk pakken om er zelf een eigen draai aan te geven dan is dat alleen maar goed. Mijn track bestaat niet alleen uit dat loopje. Dat loopje is niet alleen door 2 filters gehaald waardoor het een heel groot contrast met elkaar maakt, ook is het bewerkt qua volgorde. Vrij simpel wel ja, maar als ik daarnaast ook mijn eigen opzet maak door de beats op deze manier te doen en een maf bliepje dan vorm ik zo met elementen van een ander een eigen draai. De hele disco filter french house scene is hierop gebaseerd en ja ik verdedig hun nu allemaal. Groove Fanatics 001 doet het ongelooflijk goed, de 1e persingen zijn al op pre-sales basis uitverkocht!! En HEEL die track is opgebouwd uit samples van Kurtis Blow met mijn eigen draai eraan. Who gives a shit, als het eindresultaat maar gewoon top is. Dus of je vindt een track fout of goed.. met alle argumenten die bij je mening horen, maar het wel of niet mogen gebruiken van een loopje?? sorry :gaap:
zullen we dan allemaal nooit meer sample cds maken en kopen??

ik kan me je visie wel inbeelden hoor Olaf, echter ben ik het er niet mee eens. Als ik het dit melodietje zelf na had gespeeld dan was het wel ok geweest? En wat als ik dit hele simpele melodietje zelf had verzonnen :confused: dan had heel die track waanzinnig goed geweest? En dat te bedenken dat de mensen die in een Genre muziek maken allemaal geinspireerd zijn door andere artiesten die al iets hadden uitgevonden! Perfect voorbeeld en door hemzelf verklaard is Elvis Presley. Mensen noemde hem de King maar hij zei zelf dat het enige wat hij deed was black music (soul, gospel, rnb etc) jatten en gebruiken op zijn eigen manier. Dus ook een soort van sampelen en nadoen. Ik vind het de stelling bullshit. Het gaat om het eindresultaat, plus we hebben het hier over muziek maken. Muziek maken heeft als enige doel vreugde en genot te brengen in ons leven. Dat gezeik over wel of niet moeten kunnen vind ik overbodig. Wij allen worden geinspireerd door anderen, wij allen proberen onze idolen te evenaren en als we elementen uit een andermans muziekstuk pakken om er zelf een eigen draai aan te geven dan is dat alleen maar goed. Mijn track bestaat niet alleen uit dat loopje. Dat loopje is niet alleen door 2 filters gehaald waardoor het een heel groot contrast met elkaar maakt, ook is het bewerkt qua volgorde. Vrij simpel wel ja, maar als ik daarnaast ook mijn eigen opzet maak door de beats op deze manier te doen en een maf bliepje dan vorm ik zo met elementen van een ander een eigen draai. De hele disco filter french house scene is hierop gebaseerd en ja ik verdedig hun nu allemaal. Groove Fanatics 001 doet het ongelooflijk goed, de 1e persingen zijn al op pre-sales basis uitverkocht!! En HEEL die track is opgebouwd uit samples van Kurtis Blow met mijn eigen draai eraan. Who gives a shit, als het eindresultaat maar gewoon top is. Dus of je vindt een track fout of goed.. met alle argumenten die bij je mening horen, maar het wel of niet mogen gebruiken van een loopje?? sorry :gaap:
zullen we dan allemaal nooit meer sample cds maken en kopen??

iedereen z'n eigen opinie toch? ;)

Origineel geplaatst door olafmol
iedereen z'n eigen opinie toch? ;)

natuurlijk joh! een discussie is leuk! no hard feelings, ik respecteer jou en jij mij
is alleen wel grappig toch om effe te discussieren :)
je maakt dope muziek joh! :luv:

ik vind 't wel een lekker trekkie. Ja originaliteit e.d. is misschien niet zo hoog maar volgens mij is meneer Jamie hier toch meer van de simpele effectieve housedeuntjes die het lekker doen op de dansvloer en daar slaagt hij wel in. Die " ah ah uh oh ah" stemsampletjes zijn misschien een beetje teveel van het goed maar voor de rest wel ok.

Ik ben het met je eens bro,,, het is fucking 2003 gasten, je kan voor een habbekrats een sloot aan geluidsbronnen krijgen, waar je 5 jaar geleden nog niet eens van kon dromen. Er is geen excuus meer om een loopje van een sample cd te gebruiken en daar je HELE nummer op te basseren.

Ik ben zeker niet tegen het gebruik van sample cd's hoor, ik vind het alleen niet meer van deze tijd om een nummer te baseren op een loepie van een sample cd, je komt erbij mij niet mee weg in iedergeval.

Daft Punk vind ik geen goed voorbeeld want zei halen ten eersten hun loopje niet van een sample cd,,,, maar diggen zelf de platenkratten. Daarin zit nog een vorm van creativiteit in het selecteren van je samples,,,

Origineel geplaatst door bobaphat

Daft Punk vind ik geen goed voorbeeld want zei halen ten eersten hun loopje niet van een sample cd,,,, maar diggen zelf de platenkratten. Daarin zit nog een vorm van creativiteit in het selecteren van je samples,,,

als je het zo wilt dan kun je het krijgen

ik heb geen sample CD erbij gepakt, ik heb om een lading disco sounds gevraagd bij een collega die een 1000tal disco platen heeft staan. Hij heeft mij een cd gegeven en die loop stond erop. :confused: mag het nu wel?

plus ik kom uit de hip hop scene en daar werd vroeger niets anders gedaan dan gesampled en nu nog.. waar hebben we het over man.. OF ik ping het gitaartje zelf.. OF ik haal het van een sample cd.. duhh

ZOals ik al zei:

Jij kan jezelf absoluut niet vergelijken met Dj Sneak, Armand van Helden etc, want jij haalt je samples gewoon van een sample cd. Terwij die andere producers zelf diep in de muziek duiken om de juiste stukken te samplen. Het lijkt dan wel alsof bv Fingertrips 2 alleen maar een loopie is met een beat,,,,,,, maar hij heeft zelf diep in de muziek moeten gaan om die loop te vinden, te cutten. Zij leven die muziek, hebben de classics gehoord vanaf hun kinderjaren.

Wat jij doet, is de easy way out,,, gewoon een standaard loopie van een sample cd, met een beatje eronder,,,, waar is de creativiteit????de soul???? de funk?????de liefde voor de muziek?????

Nee bij mij kom je hier niet mee weg.

Als jij iets sampled van een plaat die diep in de muzieklegende ligt,,,, een plaat die nooit eerder gesampled is,,,,,, en goed gecombineerd is met een beat,,,, en een goed gearrangeerd is,,,,,,,,,,, dan krijg je alle waardering van me die je toekomt,,,,, maar met dit,, kom je niet weg.......

Maar verder,,,,,, ONE LOVE TOCH!!!!!!!!!!!!!!!!

*D

Maak anders eens een nummertje helemaal vanaf scratch zelf.
Kun je ook wel, dat weet ik zeker. En dan houden heel wat mensen hun mond. (waardeer hun mening maar niet hun waardeoordeel)
En niet zo botax strak compressen en dan komt alles goed. :D

dit is echt een discussie van lik me reet
als ik die loop niet op een bekende (waarvan ik niet wist dat ie van een bekende sample cd) had gevonden
maar op een onbekende 5 euro cd op de vlooienmarkt, dan had niemand lopen zeiken
en nu omdat iemand zegt hee.. das toeval, die cd heb ik.. is het gelijk wack? hoe kun je nou iets wat wel of niet goed klinkt anders laten klinken door een technisch gevalletje in het ontstaan proces dat totaal irrelevant is aan de kwaliteit van het eindproduct??

en ga nou toch aub niet doen alsof mijn beats simpel zijn en mijn arrangement of derest van de track door een kind gemaakt kan worden. Wat dat betreft verdien ik toch echt wel wat meer respect.. desalniettemin vergelijk ik mijzelf niet met de grote jongens en zeg ik ook niet dat per definitie iedereen mijn muziek mooi en of goed moet vinden. maar om nou bestempeld te worden tot een broekie dat effe in 5 minuten een loopie jat en daar een simpele beat onder zet.. sorry maar dat gaat me te ver... en al zeker tegenover zij die me kennen en weten dat ik altijd diep in de oude hip hop shit duik om mijn sound net die draai te geven dat mijn historie naar voren brengt.

Origineel geplaatst door fuse
Maak anders eens een nummertje helemaal vanaf scratch zelf.
Kun je ook wel, dat weet ik zeker. En dan houden heel wat mensen hun mond. (waardeer hun mening maar niet hun waardeoordeel)
En niet zo botax strak compressen en dan komt alles goed. :D

hahahaha ;)
deze is toch al minder zwaar gecompressed? toch.. :engel:

Volgens mij behoort de discussie te gaan over het nummer; het arrangement, de geluiden, de feel en weetikveel wat niet meer. Of een sample nu van een cd of plaat komt doet er natuurlijk geen ene moer toe.

Tja en opeens gebruikt iedereen dezelfde samples ...
Ga lekker 2ehands platen door spitten zou ik zeggen . Er is genoeg materiaal wat nog nooit gesampled is .
Ik heb echt niks tegen samplen . Toen ik 13 jaar geleden een Emax 1 van mij pa kreeg deed ik niks anders .
Dagen heb ik bakken door gespit . Al mijn geld er door heen gejaagd op zoek naar samples .
Nee voorgekauwde samples is voor mij hetzelfde als een mannetje op een bruiloft die midifiles afspeeld met zijn GM keyboard .
Ik vind het niet creatief en het zegt wat over de persoon die ze gebruikt ..Maar mischien ben ik wel een Lauwe ouwe lul die er niks van begrijpt .
En zoals Boba al zegt kan jij je echt niet vergelijken met meesters als sneak en van helden etc .
Ga platen bakken af op zoek naar samples dan leer je nog wat over muziek . Ik heb meer van samplen "luisteren" geleerd
dan mijn muzieklessen .

Tja en opeens gebruikt iedereen dezelfde samples ...
Ga lekker 2ehands platen door spitten zou ik zeggen . Er is genoeg materiaal wat nog nooit gesampled is .
Ik heb echt niks tegen samplen . Toen ik 13 jaar geleden een Emax 1 van mij pa kreeg deed ik niks anders .
Dagen heb ik bakken door gespit . Al mijn geld er door heen gejaagd op zoek naar samples .
Nee voorgekauwde samples is voor mij hetzelfde als een mannetje op een bruiloft die midifiles afspeeld met zijn GM keyboard .
Ik vind het niet creatief en het zegt wat over de persoon die ze gebruikt ..Maar mischien ben ik wel een Lauwe ouwe lul die er niks van begrijpt .
En zoals Boba al zegt kan jij je echt niet vergelijken met meesters als sneak en van helden etc .
Ga platen bakken af op zoek naar samples dan leer je nog wat over muziek . Ik heb meer van samplen "luisteren" geleerd
dan mijn muzieklessen .

ten eerste heeft mijn muziek kennis en liefde totaal niets te maken met het feit dat ik een leuk loopie tegen kom en daar mee aan de haal ga. En ik hoef me zeker al niet te bewijzen tegenover niemand om aan te tonen dat ik liefde voor muziek heb, de puurheid van vroeger waardeer en of niet te cheesy over moet komen. Het slaat echt net zo nergens op als dat men blijft herhalen dat ik mijzelf vergelijk met sneak enzo. Leren lezen is ook een vak en als je een mening voor jezelf hebt dat je zelf niet wilt sampelen omdat het niet jouw ding is, wil niet zeggen dat het terecht is om anderen te labelen als een non-creatief producer die het allemaal te simpel wil doen. sorry maar ik vind dit gewoon niet gegrond en slecht beargumenteerd.

Back