Sloop jupiter 8

Ik zal eens iets heel vreemds gaan roepen. Ik heb alle mks80 varianten gehad die er zijn. Zelfs de rev3 van dewilde overgemomen (2unlimited). Ik heb altijd zeer veel genoten van de mks80 en was veel liever met de pc software en de mks80 bezig dan met de jupiter 8. Uit de mks80 kreeg ik sounds die niet met de jupiter 8 te reproduceren waren en andersom.
Op zich een goeie suggestie die je doet. Ik heb alleen geen interesse meer in bestaande synth technology. Ik heb dan alleen maar een mks80 terwijl ik een complete modulaire analoge studio in een kist wil. Een enorme hoeveelheid vco,vca,vcf,adsr waarmee je niet alleen synths kan maken maar ook compressors,equalizers,mixing channels, delays. Dynamic hardware bedient met computer. Als je wilt optreden, gewoon studio onder de arm meenemen.
Ik weet dat niet iedereen daarop zit te wachten. Als je een mooie ruimte hebt waar al je apparatuur in staat , dat is iets om trots op te zijn. Ik ken dat gevoel. Als ik door de omstandigheden niet gedwongen was een compacte studio te maken dan had ik al mijn synths nog steeds gehad. Ik moet er niet te diep over gaan nadenken want dan wordt ik erg droevig van al dat afscheid dat ik heb moeten nemen. Ik was vintage freak he, ben dat nog steeds. Daarom probeer ik dat voor mezelf weer te creeeren op een manier zodat ik er ook echt wat aan heb. Ik weiger muziek te maken met alleen een laptop. Ik heb het geprobeerd maar ik wordt er alleen maar gefrustreerd van. Ik kijk er niet op neer, ik heb eerder bewondering voor producers die wel een vette sound uit een laptop krijgen want het kan heus wel ermee maar mij lukt het niet zo goed.

In de jaren 60 hadden ze een gelijkaardige oplossing om mee naar de maan te geraken (signaalgenerator door een eindversterker jagen om een mooie AC bronspanning te krijgen) dus dat kan nu ook wel werken als je geen labvoedingen beschikbaar hebt. Of jouw idee zoveel simpeler is dan een klassieke voeding bouwen kan ik niet inschatten.

Ik heb zoals wellicht al duidelijk is wel een commerciele bedoeling ermee. Ik kan dan niet zelf een ac-dc voeding gaan bouwen want dat krijg ik met aansprakelijkheid te maken. Of ik kan de portomonee trekken voor de diverse keuringen. Het verbaast mij een klein beetje waarom dit overkomt als een raar idee.
Ik vind het wel leuk wat meer te vertellen erover. Vergeef me als mijn uitleg te kinderachtig overkomt maar ik wil zo duidelijk mogelijk zijn voor iedereen die meeleest.
Ik ben electriciteit veel meer gaan begrijpen toen ik eenmaal doorhad dat je ernaar moet kijken alsof het water is. De naamgeving komt ook niet zomaar overeen. Water stroomt. Electriciteit wordt ook stroom genoemt, dat is niet toevallig. Voltage is spanning gelijk aan de spanning die op de waterleiding staat. Dan noemen we het druk. Wat je wel eens hoort is er staat stroom op, dat klopt niet, er staat spanning op. De electriciteit stroomt als gevolg van de spanning die erop staat.
De dac kun je zien als een injectienaald. Je kan er zoveel spanning op zetten als je wilt, er zal echter nooit bijzonder veel uit stromen. De transistor kun je in dat licht zien als een tuinslang. De transitor is zo met de dac verbonden dat deze onder dezelfde spanning komt te staan. Omdat de tuinslang dikker is als de injectienaald zal er veel meer uit (kunnen) stromen. Dat is alles. Het is nog maar een idee. Een power transistor is een brandslang. Ik zal eens kijken of ik dit gesimuleerd krijg in de iCircuit app. Waar ik naar toe wil met het netwerk is dat je kan experimenteren zoals met iCircuit maar dan gelijk voor het echie, met echte componenten, echte stroom. Met dit idee kun je per direct een power supply aanleggen. Met voltage controlled resistance kun je per direct weerstanden maken zonder weer bestellingen te plegen. Voltage controlled capacitance is ook mogelijk. Nog een handvol transistoren erbij en je kunt al alles discreet maken wat je wilt zonder voor elke scheet weer bestellingen te moeten doen en te moeten wachten. Goeie software zit in elkaar als hardware, component based. Develop hardware like software like hardware. Ja ja wilde plannen. Kan iemand het nog volgen?

Ik ben ook bezig met het bouwen van een jpa8 clone op basis van de originele servicemanual en de resultaten van Tiergrinder. Ben dan ook beniewd naar de resultaten van jou. Misschien dat we informatie kunnen uitwisselen. En de kapotte wil ik ook wel hoor :)

Ik was naar een voorbeeld aan het zoeken, kom ik een mooie combinatie van onze ideeen tegen. Een opamp met daarachter een transistor. Leuk dit!

image.jpg

Ik ben ook bezig met het bouwen van een jpa8 clone op basis van de originele servicemanual en de resultaten van Tiergrinder. Ben dan ook beniewd naar de resultaten van jou. Misschien dat we informatie kunnen uitwisselen. En de kapotte wil ik ook wel hoor :)

Top. Info uitwisselen, ja graag. Ik had al gehoopt dat er meegebouwd ging worden. Idealiter doen we ieder een deel en voegen dat later samen. Ben jij al begonnen of ook nog aan het voorbereiden?

Nou heb ik in de loop der jaren al zo vaak moeten horen waarom bepaalde synths zo geweldig klinken, omdat ze discreet zijn opgebouwd.
Volgens velen is de JP8 daar ook één van!
Nu begreep ik uit alle verhalen in deze merkwaardig wordende threat dat een JP8 dus half met digitale componeten is volgepropt.
Dus alles behalve discreet, en zo is het gros van de analoge synths EIGENLIJK helemaal niet discreet te noemen zodra er ook maar één chip op een pcb zit.
Was niet alleen de allereerste minimoog compleet discreet opgebouwd?

Nou heb ik in de loop der jaren al zo vaak moeten horen waarom bepaalde synths zo geweldig klinken, omdat ze discreet zijn opgebouwd.
Volgens velen is de JP8 daar ook één van!
Nu begreep ik uit alle verhalen in deze merkwaardig wordende threat dat een JP8 dus half met digitale componeten is volgepropt.
Dus alles behalve discreet, en zo is het gros van de analoge synths EIGENLIJK helemaal niet discreet te noemen zodra er ook maar één chip op een pcb zit.
Was niet alleen de allereerste minimoog compleet discreet opgebouwd?

Ik bedreig helemaal niemand en ik weet ook niet wat componeten zijn, mijn jupiter heeft geen last van luizen als je dat bedoelt. Ik vind het merkwaardig dat mensen een synthesizer beoordelen op basis van misplaatste aannames in plaats van hun sound. Een chip is niet per definitie digitaal. Geen enkele chip op een jupiter voice board is digitaal. Elke synth met geheugen is gedeeltelijk digitaal maar dat heeft dan weer niets te maken met het feit of het een analoge of digitale synthesizer is en ook niet of het signaalpad discreet is of niet. Je merkt wel aan mijn reactie dat ie niet zo heel aardig bedoeld is. Ik geef je maar het voordeel van de twijfel maar ik vind merkwaardig niet zo'n hele leuke kwalificatie. Al helemaal niet van iemand die maar zomaar wat roept. Ik zou je haarfijn kunnen uitleggen hoe alles zit maar die moeite ga ik op deze manier niet voor je nemen.

Ik heb 2 vco's op breadboard en ben een 8 channel midi to 1v/oct converter aan het bouwen met een arduino.

Wauw ik ben jaloers. Je hebt het zwaarste al achter de rug. Echt de hele vco met alle toeters en bellen? De rest is alleen chips aansluiten, dat stelt niets voor in vergelijking met wat je al gedaan hebt. Ik zou persoonlijk geen arduino gebruiken als dac vanwege de lage resolutie of stuur je een aparte chip aan?
Heb je het schema uit de handleiding gehaald? Ik heb van tiergrinder nog geen details kunnen vinden mbt de componenten. Heb je een link misschien?

Was het maar zo. Ik heb de sawtooth gemaakt, maar het tunen valt niet mee.
Voorbeeldje van mijn 2 Sawtooth VCO aangestuurd door de arduino. Ik heb vooralsnog overal de originele componentenlijst gevolgd. Ik heb nog een stapeltje IR3109's liggen dus het volgende deel gaat me ook nog wel lukken. Daarna wordt het spannender ivm. de IR3R05 en de BA662's, maar die zijn al discreet nagebouwd heb ik gelezen. De originelen zijn amper nog te krijgen tegen acceptabele prijzen.

Wat betreft de arduino da. Ik stuur met de arduino de Analog Devices AD5668 aan. Dat is een 8 kanaals 16 bit DA converter. Met een voltage follower erachter kun je het benodigde voltage bereik voor de 1V/OCT wel verkrijgen.

Maarrrr.. ik ben er nog lang niet. Want het lastigste, los van de onderdelen, lijkt me toch de MODCON.

Heeft iemand een idee of ervaring wat een jupiter 8 in losse onderdelen kan opbrengen. Ik zit ernstig te twijfelen waar ik goed aan doe. Gevoelsmatig wil ik de synthesizer graag houden maar de praktijk is dat ik er alleen maar mee loop te slepen en hij doet het ook nog eens niet. Echt vrolijk wordt ik er zodoende niet van. Ik kan niet eens een reperateur vinden die tijd heeft.

Wat is wijsheid?

Ik bedreig helemaal niemand en ik weet ook niet wat componeten zijn, mijn jupiter heeft geen last van luizen als je dat bedoelt. Ik vind het merkwaardig dat mensen een synthesizer beoordelen op basis van misplaatste aannames in plaats van hun sound. Een chip is niet per definitie digitaal. Geen enkele chip op een jupiter voice board is digitaal. Elke synth met geheugen is gedeeltelijk digitaal maar dat heeft dan weer niets te maken met het feit of het een analoge of digitale synthesizer is en ook niet of het signaalpad discreet is of niet. Je merkt wel aan mijn reactie dat ie niet zo heel aardig bedoeld is. Ik geef je maar het voordeel van de twijfel maar ik vind merkwaardig niet zo'n hele leuke kwalificatie. Al helemaal niet van iemand die maar zomaar wat roept. Ik zou je haarfijn kunnen uitleggen hoe alles zit maar die moeite ga ik op deze manier niet voor je nemen.

Wie zegt dat jij iemand bedreigt :?
Componenten op discrete pcb's zijn toch weerstanden, condensators, transistors, etc?
Ik begrijp dat een voiceboard van een jp8 discreet is maar dus NIET de gehele synth :eureka:
Met merkwaardig wordende threat doel ik op dat jij met je eerste bericht van je advies over een eventuele sloop overgaat op zelfbouw en je daarmee beter op zelfbouw, reparatie en onderhoud kunt plaatsen.
Je hoeft mij verder niets uit te leggen, begrijp er als metaalbewerker toch geen snars van :stupid

Wie zegt dat jij iemand bedreigt :?
Componenten op discrete pcb's zijn toch weerstanden, condensators, transistors, etc?
Ik begrijp dat een voiceboard van een jp8 discreet is maar dus NIET de gehele synth :eureka:
Met merkwaardig wordende threat doel ik op dat jij met je eerste bericht van je advies over een eventuele sloop overgaat op zelfbouw en je daarmee beter op zelfbouw, reparatie en onderhoud kunt plaatsen.
Je hoeft mij verder niets uit te leggen, begrijp er als metaalbewerker toch geen snars van :stupid

Ik deed een poging grappig te zijn en een beetje te steken tegelijk omdat ik een merkwaardig persoon ben en daarin niet graag bevestigd wordt. Ik ben liever gewoon normaal maar dat zit er voor mij niet in helaas. Je zegt letterlijk in half nl half en dat dit een merkwaardige wordende bedreiging wordt. Ik snap ook wel dat je eigenlijk threaD bedoelt maar als klassieke autistische nerd heb ik nou eenmaal een voorliefde voor woord grapjes. Ik ben blij dat ik je het voordeel van de twijfel gaf voor mezelf. Tof dat je metaalbewerking doet. Werk je ook met cnc frezen. Ik heb in een van mijn vlagen van verstandsverbijstering zo een geweldig apparaat aangeschaft om lekker met aluminium te gaan kloten. Helaas heb ik het kreng nog niet onder de knie. Ik zit wel al te watertanden als ik de behuizing van de jup 8 zie. Als je een beetje met metaal kan omgaan heb je de buitenkant zo voor elkaar lijkt me. Alleen dan liever alu dan staal. De spuitmal is ook te doen met cnc. Ik moet een keuze maken waarop ik me focus en ik kan me nu beter niet gaan verliezen in de frees want dan ligt het project,waaraan ik al zolang werk en wat nu ook eindelijk stabiel is en al door iemand wordt gebruikt, stil.

Wat mij betreft klinkt een synth slecht,matig,goed,vet of moddervet. Of deze dan digitaal,analoog al dan niet discreet of op wat voor manier dan ook in elkaat zit, dat maakt me dan niet zoveel uit. Het zijn helaas altijd weer die vintage bakken die mijn hart stelen, met alle ellende vandien. En nu is alles weg behalve mijn jup en alleen maar omdat ie stuk is. Nu ik hem weer in levende lijve voor me zie wil ik niets anders dan dat ie het doet en dan zien we wel verder. Het is inmiddels een dikke 5 jaar terug dat ik voor het laatst wat ermee deed. Het zou toch wat zijn als ie weer aan de gang gaat. Ik ben de afgelopen week alleen maar aan het typen geweest. Het wordt tijd dat ik weer iets nuttigs ga doen en me even ga tetugtrekken.

Power opamps bestaan gewoon zie ik net, dat wordt m denk ik. Een power voltage follower. Veel simpeler kan het niet qua implementatie van de dynamische power supply. Ik heb +-15,+-13,+-10 en -5 nodig. En zodirect weer andere voltages. Het wordt een meerkanaals geintegreerde labvoeding voor een appel en een ei, wat ook nog eens nauwlijks tot geen ruimte in beslag neemt. Ik heb toch het idee dat ik dat in ieder geval aan deze bedreiging heb over gehouden dus het was het allemaal waard :okdan:

Was het maar zo. Ik heb de sawtooth gemaakt, maar het tunen valt niet mee.
Voorbeeldje van mijn 2 Sawtooth VCO aangestuurd door de arduino. Ik heb vooralsnog overal de originele componentenlijst gevolgd. Ik heb nog een stapeltje IR3109's liggen dus het volgende deel gaat me ook nog wel lukken. Daarna wordt het spannender ivm. de IR3R05 en de BA662's, maar die zijn al discreet nagebouwd heb ik gelezen. De originelen zijn amper nog te krijgen tegen acceptabele prijzen.

Wat betreft de arduino da. Ik stuur met de arduino de Analog Devices AD5668 aan. Dat is een 8 kanaals 16 bit DA converter. Met een voltage follower erachter kun je het benodigde voltage bereik voor de 1V/OCT wel verkrijgen.

Maarrrr.. ik ben er nog lang niet. Want het lastigste, los van de onderdelen, lijkt me toch de MODCON.

Je bent al een behoorlijk eind op weg, dat moge duidelijk zijn. We hebben gesproken net en ik denk dat het helemaal goed gaat komen, joint forces :okdan:

de meeste van die oude synths zijn best nog wel herstellen en meestal zijn er meer problemen met het digitaal gedeelte ervan; de computer die het analoge gedeelte aanstuurt, het keyboard en de knoppen uitleest en de patches opslaat. deze problemen zullen inderdaad frequenter voorkomen in de toekomst.

in de jup8 is dat een z80 processor en hoewel hogerop in deze thread dat digiaal gedeelte waardeloze rommel wordt genoemd heb ik veel respect voor die technologie
het zijn computers die ondertussen meer dan 30 jaar oud zijn. en het mag al een wonder heten dat ze het zolang uithouden. dat zullen de hedendaagse computers gegarandeerd niet meer doen.

van verschillende oude synths is er een remake van het digitaal gedeelte met dikwijls spectaculaire verbeteringen tot gevolg
vb ivb met resolutie, patchopslag, en midi implementering
ik denk dan oa aan wat encore gedaan geeft voor de obx, obxa en de ob8
maar ook de recentere wedergeboorte van de prophet 600, de matrix1000 en de polysix

heeft er iemand weet van gelijkaardige projecten voor de jupiter8? en de juno's

Tof dat je metaalbewerking doet, werk je ook met cnc frezen. Ik heb in een van mijn vlagen van verstandsverbijstering zo een geweldig apparaat aangeschaft om lekker met aluminium te gaan kloten. Helaas heb ik het kreng nog niet onder de knie.
Cnc draaien/frezen en plaatbewerking oa kanten en mig/tig/punt lassen.
Jupiter 6 en 8 behuizing bestaat uit plaatstaal van 1mm dik dacht ik zo, alleen zijkantjes zijn van aluminium.
Als je de originele behuizing incl. gaten en sleuven goed inmeet kun je die zo overzetten in het cnc programma en met 1 druk op de knop gaat alles vanzelf.

Tip v/d week : verkoop je oude synths nu ze nog werken en veel geld waard zijn.

Onzin, ik heb nog maar één oude (analoge )synth (€lk@ $ynthex) van de vele die ik ooit gehad heb onder mijn handen zien sterven:?
Gewoon goed onderhouden en tijdig service geven.
Of ze in de toekomst nog veel geld waard blijven blijft koffiedik kijken, hangt af of de huidige generatie de reface, boutique en volca's zat zijn en voor het eggie gaan.

thanks,
effe doorgenomen, dat is eigenlijk geen remake van het processorboard maar een soort uitgebreide midiinterface die zich in de plaats van het digital communications board plaatst.
het processorboard wordt niet vervangen en indien je daarmee problemen hebt worden die daarmee niet verholpen.
de kiwisix voor de polysix bijvoorbeeld is dat wel, de encore midi retrofit borden zijn dat ook.

alleszins een mooie uitbreiding voor de juno's

thanks,
effe doorgenomen, dat is eigenlijk geen remake van het processorboard maar een soort uitgebreide midiinterface die zich in de plaats van het digital communications board plaatst.
het processorboard wordt niet vervangen en indien je daarmee problemen hebt worden die daarmee niet verholpen.
de kiwisix voor de polysix bijvoorbeeld is dat wel, de encore midi retrofit borden zijn dat ook.

alleszins een mooie uitbreiding voor de juno's

Daar heb je natuurlijk gelijk in.
Ik weet het niet met die kiwi's. Heb er één voor een vriendelijk forumlid ingebouwd maar vond de bediening dan zo onhandig worden. Juist een aspect wat ik zo prettig vind bij die oudere synths.

Cnc draaien/frezen en plaatbewerking oa kanten en mig/tig/punt lassen.
Jupiter 6 en 8 behuizing bestaat uit plaatstaal van 1mm dik dacht ik zo, alleen zijkantjes zijn van aluminium.
Als je de originele behuizing incl. gaten en sleuven goed inmeet kun je die zo overzetten in het cnc programma en met 1 druk op de knop gaat alles vanzelf.

Kijk ben ik degene die nog wat leren kan van jou. Ja zijkanten van redelijk dik alu. Ik heb een zenbot met mach3 en een usb adapter/buffer voor strak werk, niet echt pro maar goed genoeg om panelen te maken. Voor mij de missing link om zelfvoorzienend te zijn. Modeleren en naar gcode converteren lukt nog wel maar het echte freeswerk gaat nog niet, juiste snijdiepte instellen , dat soort dingen. Zoek iemand die me op weg kan helpen ermee. Niet online maar ter plaatse. Of iemand die wil frezen voor de lol of voor spullen. Ik wil in ieder geval wel de jupiter eens gaan modeleren in rhino. Foto maken en overtrekken lijkt me de beste manier. Het is lekker recht toe rechtaan. Ook voor de spuitmal kan cnc techniek. Net als met pcb, als het eenmaal goed is dan kun je lekker vlot aan de vraag voldoen. Ik denk dat de spuitmal een goudmijntje kan zijn, iedereen wil zijn jp in mint staat hebben maar zie maar eens zo netjes de verf erop te krijgen. Ik heb eens een gerestaureerde gezien op foto's, leek mooi maar als je vergelijkt zie je dat het met de hand een soort fantasie opdruk is geworden, bepaald geen waardevermeerdering wat mij betreft. Een niet oplettende koper kan er wel intrappen.

Jij hebt een hele brute pro machine staan zeker op je werk, staal geen probleem natuurlijk. Ik kan niet veel verder dan alu gaan maar dat vind ik wel best, staal is me meestal te zwaar.

Back