Roland System-8

Ja,dat zou nog eens een idee zijn, maar op iconische synth's komen geen opvolgers meestal.

Waldorf doet het wel, met o.a. de M, en de release in VSTs.

Het toffe van de System-8 is juist dat je direct ziet welke controls geactiveerd zijn voor de desbetreffende plugin, anders zou je net zo goed een andere willekeurige controller/synth kunnen pakken en die mappen.

Volgens mij is Roland gestopt met het leveren/produceren van de System-8. Je kunt hem nu alleen nog maar als Plug-in kopen.

1755419741951.png

-edit- dubbel gepost.

Ik heb nooit een System-8 gehad (behalve een leenmodel voor review dat ik een paar weken mocht gebruiken), maar ik vind het een toffe synth. Vond dat er net iets teveel shortcuts op de hardware waren genomen en hoopte op een wat luxere opvolger. Helaas is die er nooit gekomen.

10de verjaardag van de system8 in September.
Opvolger in de maak en aankondiging van een nieuwe dan?

Blijft een fijne synth, de system 8.
Opvolger niet nodig.

Eerste punt: Eens!
Tweede punt: Oneens.

Een opvolger met meer polyfonie en ondersteuning voor meer modellen zou ik welkom vinden.
Een TR-1000 versie van de System-8 met bijvoorbeeld een echt analoog model en de rest ACB klinkt mij niet verkeerd in de oren.

Eerste punt: Eens!
Tweede punt: Oneens.

Een opvolger met meer polyfonie en ondersteuning voor meer modellen zou ik welkom vinden.
Een TR-1000 versie van de System-8 met bijvoorbeeld een echt analoog model en de rest ACB klinkt mij niet verkeerd in de oren.
Ik zie geen meerwaarde in een echt analoog model. Liever dat ze de System-8 ACB engine verder uitbreiden en bijv extra oscillator models (zoals de Juno pwm saw) en ook wavetables (van hun n/zyme model) en een bandpass filter toevoegen. Daarnaast een paar extra LFO’s is ook niet verkeerd. En een poly AT keybed!

Blijft een fijne synth, de system 8.
Opvolger niet nodig.
Al dat plastic en slechts 49 (matige) keys zonder aftertouch is gewoon te schraal voor een synth van dit kaliber. Het heeft mij al die jaren weerhouden van aankoop, ondanks dat ik de synth zelf qua klank etc heel tof vind.

Al dat plastic en slechts 49 (matige) keys zonder aftertouch is gewoon te schraal voor een synth van dit kaliber. Het heeft mij al die jaren weerhouden van aankoop, ondanks dat ik de synth zelf qua klank etc heel tof vind.
Ik snap wat je zegt, maar voor mij als matige speler niet zo'n probleem.
De klank is het voornaamste wapen van deze synth, met in mijn geval de JP4 als extra plugout, aldus voor mij een prima alternatief naast alle analoogjes in mijn studio.
Ik zou eigenlijk mijn jp08 en ju06a wel kunnen verkopen, maar die zijn zo klein en handig om mee te nemen.

Back