Roland synth

Musicfreak1988

Stamgast
Ik heb onlangs mijn XP-30 verkocht en zoek een nieuwe synth te kopen in rack-vorm.
Ik had een oogje op een Yamaha Motif-Rack, Roland XV-3080 of XV-5080. Het is de bedoeling dat ie de XP-30 gaat vervangen en dus allround is. Wat lijkt het beste idee?

En is de Radium 61 van M-Audio een goede controller om een van die racks mee aan te sturen?

Thx!

Re: Roland synth

Origineel geplaatst door Musicfreak1988
Ik heb onlangs mijn XP-30 verkocht en zoek een nieuwe synth te kopen in rack-vorm.
Ik had een oogje op een Yamaha Motif-Rack, Roland XV-3080 of XV-5080. Het is de bedoeling dat ie de XP-30 gaat vervangen en dus allround is. Wat lijkt het beste idee?

Gezien de sample-uitbreidingen: geen 5080, maar een 5050. De 3080 is trouwens vervangen door die 5050 (vraag me niet waarom). Zit ook een mooie uitgebreide editor bij zodat je je niet scheel staart op 't display. De 5050 heeft alleen sample-based synthesis, maar wel net zo'n schat aan geluiden als de XP-30 heeft. Volgens mij heeft de Motif wat minder presets.. maar weer wel leukere manieren om het geluid uit te breiden (AN/VL/DX).

Tja, bij deze in ieder geval het bekende antwoord: ga ze vooral vergelijken! Zowel Yamaha als Roland heeft bepaalde kwaliteiten, maar ze hebben toch allebei een verschillende klank.

Mja, de 5050. Die is maar 64-stemmig en biedt plaats aan slechts 2 expansions. De 3080 is nog wel te verkrijgen op de 2de hands markt denk ik. Qua uitbreidingsmogelijkheden lijken de XV's mij de beter keuze, en de Motif ziet er ietwat gebruiksonvriendelijk uit. Maar tenslotte gaat het voor het belangrijkste deel om de klank. Ik heb ze allemaal al gehoord maar kom er nog steeds niet uit.

Origineel geplaatst door Musicfreak1988
Mja, de 5050. Die is maar 64-stemmig en biedt plaats aan slechts 2 expansions. De 3080 is nog wel te verkrijgen op de 2de hands markt denk ik. Qua uitbreidingsmogelijkheden lijken de XV's mij de beter keuze, en de Motif ziet er ietwat gebruiksonvriendelijk uit. Maar tenslotte gaat het voor het belangrijkste deel om de klank. Ik heb ze allemaal al gehoord maar kom er nog steeds niet uit.

Lekkere manier van vooroordelen te spuwen zeg.

Het is maar net wat je ligt. Met een XV5050 is helemaal niets mis mee hoor. En die grote broer van hem bevalt me meer dan prima. (Nu nog die editor aan de praat krijgen waar hij mee te editen is)
De motif rack afdoen als minderwaardig produkt verdient hij absoluut niet. Elke keer dat ik hem weer eens hoor krijg ik last van GAS. En ook met PLG's uit te breiden wat hem zeker nog interessanter maakt. Klinkt IMHO voor geluiden in het bandjes circuit beter en de XV5080 is meer een studio synth waar je ook vet mee kan experimenteren qua sounds.

Uiteraard dat de Triton rack hierbij niet overmeld gelaten mag worden. Als directe concurrent van Yamaha en Roland is dit weer iets met een heel andere sound en doet zeker niet onder. Zelf ben ik van die sound niet zo gecharmeerd maar da's persoonlijk.
Misschien een kurzweil rack wat hier nog als alternatief bij zou kunnen. Maar die zijn metteen ook een prijsklasse hoger.

Origineel geplaatst door Jena_mu6
De timing problemen met de motif rack zijn al lang opgelost !!!!!!!!

Nee, hoor dan moet jij de laatste SOS maar eens lezen. Ze zijn minder erg, maar nog steeds aanwezig.

In de 'Cross Talk' van het novembernummer (p. 34) staat zelfs: "According to Yamaha representatives, no firther work is currently planned on the MIDI timing aspects of the Motif Rack's synth engine..."

In het artikel (volle pagina) zelf staat inderdaad dat de allerergste miditiming problemen (to 40 ms 'zwabber') verholpen zijn maar dat noten nog steeds heen en weer zwabberen tussen 1 ms, en 27ms (!) en dus onregelamatig ook (niet op te lossen door een offset)...dit is dus wel degelijk nog steeds een issue en Yamaha zal er waarschijnlijk niet meer aan werken (naar eigen zeggen)...

Lees het zelf anders maar na op pagina 34.

al dat lezen is leuk, en forums lastigvallen.
Maar ik heb er een die vrij intensief gebruikt wordt en heb nergens last van.

Back