Van de hiervoor geplaatste disco liedjes speel ik eigenlijk alleen "Miss You" (The Rolling Stones), "Billie Jean" (Michael Jackson), "Super Freak" (Rick James), "Disco Inferno" (The Trammps) en "Born to be alive" (Patrick Hernandez) een enkele keer nog. De rest bewaar ik alleen voor de (disco) verzameling (voor het geval dat).
en dan weer terug naar de sixties.. waar een zekere manfred mann hit na hit scoorde...
"Ha! Ha! Said the Clown" was in die tijd een super hit! Ik heb 'm wel in de platenkast staan, maar spelen...nee! Evenals "Mighty Quinn".
Er zijn zo veel bekende liedjes uit de 60's, maar ook uit andere decennia! Die ik ook echt heel mooi vind zijn er ook veel, maar heel veel minder dan dat er liedjes zijn. Ik zal er nu 2 posten, en dan volgen er later nog wel meer.
"
Crimson and clover" is geschreven door Tommy James, nadat de voornaamste songwriters van de groep opgestapt waren. Op een ochtend werd Tommy James wakker met de woorden "Crimson" en "Clover" in zijn hoofd. Hij vond deze woorden wel mooi bij elkaar passen, maar samen hadden ze geen betekenis. "Crimson" was zijn favoriete kleur, nl. een soort rood en "Clover" zijn favoriete plant, nl. een klaver. Tommy James zong en speelde, behalve drums, alle instrumenten van dit nummer.
Tommy James & The Shondells -
Crimson and Clover (1968 )
"
House of the rising sun" is een volkslied uit de VS en zou wellicht al van de 18e of zelfs de 17e eeuw kunnen zijn. Waarschijnlijk wordt er een gevangenis of nog waarschijnlijker een bordeel mee bedoeld. De precieze herkomst is niet bekend. Het nummer is wellicht wel honderden keren gecoverd, o.a. door Joan Baez (1960), Nina Simone (1961), Bob Dylan (1962), The Animals (1964) en in 1970 door de Amerikaanse rockband Frijid Pink met een versie die veel rauwer is dan de andere versies. Dat maakt het voor mij - nog steeds - een heerlijk nummer.
Frijid Pink -
House of the Rising Sun (1970)