Pakkende songs (die je raken)

arthur brown de sensatie die verder ging onder de naam kingdome come...

en zoals de titel van dit album al aangaf een heerlijk volkomen weirdo stuk muziek die vriend en vooral vijand deed verbazen

de toetseneur van arthur browne... vincent crane helaas ook weer te vroeg gewoon dood gegaan... kwam later nog tevoorschijn in het orkestje, atoomic rooster..

Ik ben wel fan van Van en ik had gisteravond de cd Moondance weer 'ns opstaan omdat de visite wel Van Morrison kende maar niet deze plaat.
Het album Moondance (met daarop o.a. Into the mystic) vind ik ook mooi!

Je geeft niets meer om die muziek da's wel duidelijk maar voor mij geld wel dat ik een aantal wat je zou kunnen verstaan onder belangrijke platen in de popgeschiedenis in ieder geval niet wegdoe, die zijn voor mij gewoon onderdeel van de verzameling.
Ik heb dan wel al m'n lp's indertijd verkocht maar de belangrijke platen die heb ik wel als cd of als mp3 in ieder geval.
En het gebeurt me wel dat ik bepaalde platen misschien wel 10 jaar niet draai en dan opeens weer 'ns in een soort flow van herwaardering weer die plaat opzet en dan er weer van geniet.
Vroeger streefde ik ernaar om 'het' compleet te hebben, maar daar ben ik helemaal van afgestapt. Op een gegeven moment staat je platenkast vol en wat doe je dan? Ga je er nog een kast naast zetten of ruim je platen op die je toch nooit draait? Ik heb voor het laatste gekozen en daar heb ik - tot nu toe - geen spijt van. Van "Nights in white satin" en "Ride my see-saw" (met op de B-kant "A simple game") heb ik nog wel de vinyl single. Ook de platen van The Eagles zijn de vuilnisbak ingegaan. "Hotel California" staat al jaren hoog in de Radio 2 Top 2000 en daar ben ik toch elk jaar weer verbaasd over.

Muziek van toen kan ik nog steeds (heel) mooi vinden, maar ik luister er relatief weinig naar en van heel veel (lees: het meeste) vind ik dat die de tand des tijds niet doorstaan heeft. Ik denk ook niet dat er wat dat betreft een (groot) verschil is met muziek van nu en toen. Er wordt nog steeds mooie muziek gemaakt, maar net als in het verleden blijft niet alles houdbaar. En natuurlijk is dat heel erg smaak afhankelijk. Sommige mooie muziek heb ik zo vaak gespeeld, dat ik het helemaal stuk gespeeld heb. Je kunt je dan haast niet meer voorstellen dat je het toen zo mooi vond. En mijn muzieksmaak is in de loop der jaren ook wel (iets) veranderd.

Da's zo'n beetje het laatste wat ik interessant vind (en into the stone) van EW and F, ik ga meer voor het iets oudere werk dus voor de disco periode zeg maar.
Hier een paar van de vele nummers die ik lekker of mooi vind;
"Boogie wonderland" is hun hit single die het meest door disoo beïnvloed is. Ook in een kleine disco verzameling zal die niet ontbreken.
"Yearnin' learnin'" en "Shining star" staan op het album "That's the way of the world" (uit 1975). Het is denk ik het beste album van EW and F. Ook de meeste andere nummers op dat album vind ik de moeite waard.

"September" (uit 1978 ) vind ik ook een lekker nummer van ze... ("Fantasy" uit 1977 en "Let's Groove" uit 1981 zullen vast later nog wel in dit topic volgen!)

En een filmpje met geweldige disco dance pasjes / moves op de muziek van "Born to be alive" van Patrick Hernandez

En uiteraard John Travolta (op een fan edit van "Born to be alive")

"The Queen of Disco", oftewel...Donna Summer met "I Feel Love" (1977)

En "I feel love" - heel bijzonder - door de Blue Man Group...

En natuurlijk moeten de volgende 16 disco liedjes dan ook genoemd worden.
[Vul maar aan welke ik dan nog vergeten ben!]

Chic - Le Freak (1978 )

Sister Sledge - We Are Family (1979)

The Trammps - Disco Inferno (1977)

Lipps Inc. - Funky Town (1979)

Uiteraard de Bee Gees...

Bee Gees - Stayin' Alive (1977)

Bee Gees - Night Fever (1977)

The Pointer Sisters - I'm So Excited (1982)

KC & The Sunshine Band - That's The Way (I Like It) (1975)

Amii Stewart - Knock On Wood (1979)

Thelma Houston - Don't Leave Me This Way (1976)

Diana Ross - Love Hangover (1976)

Michael Jackson - Billie Jean (1982)

Blondie - Heart of Glass (1978 )

Prince - 1999 (1982)

Rick James - Super Freak (1981)

En zelfs The Stones deden mee...

The Rolling Stones - Miss You (1978 )

Van de hiervoor geplaatste disco liedjes speel ik eigenlijk alleen "Miss You" (The Rolling Stones), "Billie Jean" (Michael Jackson), "Super Freak" (Rick James), "Disco Inferno" (The Trammps) en "Born to be alive" (Patrick Hernandez) een enkele keer nog. De rest bewaar ik alleen voor de (disco) verzameling (voor het geval dat).

en dan weer terug naar de sixties.. waar een zekere manfred mann hit na hit scoorde...
"Ha! Ha! Said the Clown" was in die tijd een super hit! Ik heb 'm wel in de platenkast staan, maar spelen...nee! Evenals "Mighty Quinn".

Er zijn zo veel bekende liedjes uit de 60's, maar ook uit andere decennia! Die ik ook echt heel mooi vind zijn er ook veel, maar heel veel minder dan dat er liedjes zijn. Ik zal er nu 2 posten, en dan volgen er later nog wel meer.

"Crimson and clover" is geschreven door Tommy James, nadat de voornaamste songwriters van de groep opgestapt waren. Op een ochtend werd Tommy James wakker met de woorden "Crimson" en "Clover" in zijn hoofd. Hij vond deze woorden wel mooi bij elkaar passen, maar samen hadden ze geen betekenis. "Crimson" was zijn favoriete kleur, nl. een soort rood en "Clover" zijn favoriete plant, nl. een klaver. Tommy James zong en speelde, behalve drums, alle instrumenten van dit nummer.

Tommy James & The Shondells - Crimson and Clover (1968 )

"House of the rising sun" is een volkslied uit de VS en zou wellicht al van de 18e of zelfs de 17e eeuw kunnen zijn. Waarschijnlijk wordt er een gevangenis of nog waarschijnlijker een bordeel mee bedoeld. De precieze herkomst is niet bekend. Het nummer is wellicht wel honderden keren gecoverd, o.a. door Joan Baez (1960), Nina Simone (1961), Bob Dylan (1962), The Animals (1964) en in 1970 door de Amerikaanse rockband Frijid Pink met een versie die veel rauwer is dan de andere versies. Dat maakt het voor mij - nog steeds - een heerlijk nummer.

Frijid Pink - House of the Rising Sun (1970)

arthur brown de sensatie die verder ging onder de naam kingdome come...

Kijk, da's nou weer het leuke van dit topic.
Ik heb AB verder nooit meer gevolgd maar dat Kingdom Come is toch wel een mooi apart pareltje.

En natuurlijk moeten de volgende 16 disco liedjes dan ook genoemd worden.
[Vul maar aan welke ik dan nog vergeten ben!]

Het lijkt opeens wel het disco topic van een tijdje terug.
Ik vind dit wel een leuke om te posten

ik zou nog even terug komen op de band gentle giant.. een rock band die progrock maken met blokfluitjes, acapella samenzang, een cello, violen een vibrafoon ...ed...waren eigenlijk alleen actief in de zeventies
en het klinkt ongeveer zo!!

flink rocken konden ze uiteraard ook..

ook hun waren in de jaren 80 flink uitgeblust.. momenteel zijn er weer een paar leden actief onder de naam three friends..

Laatst gewijzigd:
en in de funky disco jazzy stijl was stevie wonder altijd een groot meester... krijg ik gelijk weer een flashback uit de tijd dat ik een geluidsopname studio runde.. was net een jaar daar mee bezig staat er opeens een enorme mafketel voor de deur, die wat liedjes wilde opnemen.. bleek het om een achtergond vocaleur te gaan van stevie wonder..(is ook wel duidelijk te horen in dit fraaie lied). de studio tijd betaalde hij uit met een enorm blok hash... hij was alleen zanger dus ik moest ook de begeleiding verzorgen.. vlak voor dat het nummer begon leunde hij op de oberheim ob 8 synth en vond dat geluid zo waanzinnig dat hij dat erop wilde laten staan in het begin ....

van oekels discohoek...
:halleluja:halleluja:halleluja:halleluja:halleluja
"Als het ware ...", "Dat ben ik dus", "Wie is u?", "Ik word niet goed" en "Pardon ... Reeds!". :okdan:

Het lijkt opeens wel het disco topic van een tijdje terug.
Lijkt ja, maar dat is het toch niet. 'k was ff in de discomood, maar ik heb ook alleen ff een klein overzichtje willen geven van de meest bekende disco klassiekers. In het disco topic dat jij bedoelt staan meer onbekende / obscure disco liedjes. Ik denk dat die van mij daar niet eens tussen staan. En in dit topic kun je alles wat je heel mooi vindt posten, dus ook iets van disco (als je dat wilt).

Een disco plaat die ik sowieso nog vergeten was is "Shake Your Body (Down to the Ground)" van The Jacksons (uit 1978 ). Het staat op het album Destiny.

En eigenlijk zou ik "Rivers of Babylon" van de Duitse discogroep Boney M. nog moeten posten. Dat nummer stond nl. 9 weken op nummer één. Wie 'm graag wil posten...ga rustig je gang :D

Jullie willen graag muziek uit de 60's, nou alstublieft ... :)

"Pet Sounds" is het 11e studio album van The Beach Boys (uit 1966).
Op dat album staan nummers als "Wouldn't It Be Nice", "Sloop John B", "God Only Knows" en "Caroline, No". Brian Wilson - het brein van de band - had grote bewondering voor de liedjes van Paul McCartney. Het album "Rubber Soul" was voor hem de inspiratie voor het maken van "Pet Sounds". Later verklaarde Paul McCartney dat "Pet Sounds" zijn favoriete album aller tijden was en "God Only Knows" het beste liedje ooit. En volgens de pruducer van The Beatles zou zonder dit album "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" niet gemaakt zijn.

"Sloop John B" dateert van 1965 en is niet door Brian Wilson geschreven. Waarschijnlijk is het al in 1935 op plaat gezet (door de Cleveland Simmons Group).

Een succesvolle opvolger van "Sloop John B" is "Then I Kissed Her", maar dat is een cover van de Amerikaanse meidengroep The Crystals (uit 1963) die het uitbrachten als "Then He Kissed Me". En ik vind het leuker om die te posten.
The Crystals - Then He Kissed Me (1963)

In datzelfde jaar (1963) brachten The Crystals ook "Da doo ron ron (when he walked me home)" uit dat het bekende kenmerk heeft van de "Wall of Sound" van schrijver en muziekproducent Phil Spector.

In 1964 kwam het tot een breuk met Phil Spector die zich intussen al meer voor The Ronettes (met leadzangeres Veronica Bennett aka Ronnie Spector] was gaan interesseren. Later zou Veronica Bennett de vrouw worden van Phil Spector.

Uit 1964: The Ronettes met "Be My Baby"

The Shirelles - Will you love me tomorrow (1960)

Little Eva - Loco-motion (1962)

Back