yamaha dx7

Fatar

Drum Pad?
hallo,

ik wil nog een mooi kado van de sint en mijn oog is gevallen voor de dx7. ik heb al aardig wat info kunnen sprokkelen van het forum en inet, maar zou graag wat meer persoonlijk adviesen en meningen horen. Ik ben bekend met de fm7 de software variant die op basis van deze synth gemaakt is en daar komt mijn liefde ook vandaan. paar nadelen die ik hoor zijn oa de edit mogelijkheden die soms erg verwarend kunnen zijn zoals de 6 operators en ik kan maar weinig demo's vinden op het net. ik maak zelf psytrance en ben dus benieuwd naar de klank. ik heb al wel wat typische jaren 80 geluiden gehoord en vooral die typische basslines vind ik er lief. ze kosten ook zowat geen ruk meer en deden dit volgens mijn ook al niet toen ze met dat apparaat op de markt kwamen (gelezen trouwens).

mijn vragen zijn dus eigenlijk:

a. kan ik hem gebruiken voor mijn genre muziek.
b. kan ik editen met soundiver op me pc.
c. wat zijn verdere voor- en nadelen van de bak.

nogmaals ik heb aardig wat gelezen, maar nog niet echt bevredigende antwoorden gevonden. hoop dat jullie me kunnen overtuigen om het wel of niet te doen. denk het wel ;)

psytrance.....moet kunnen vooral op het gebied van synth-basses

Qua leads vind ik de dx niet zo passen bij je genre, waar ik m vooral goed in vind zijn E-piano's, klok-geluiden en dat soort typische FM zaken.

Maar die bassen.....damn.....vind ik echt het onderscheidende van de DX-7

de geluiden zijn absoluut bruikbaar voor jouw genre. 't is maar wat je er zelf van maakt natuurlijk. of wat je downloadt.

zelf heb ik gekozen voor de dx200. da's dezelfde synth als de dx7, maar hij heeft knoppen, wat hem al heel wat 'werkbaarder' maakt en ook overzichtelijker. voor de prijs waaraan die tegenwoordig verkocht wordt, moet je 't niet laten.

je kan patches downloaden van het net als je wil, dx7 patches kun je er zo ingooien, je kan hem als controller voor fm7 gebruiken, je krijgt er een software-editor bij (die je zelfs een dx7 layout kan geven :)) en ook nog een 4 track 16 step sequencer...
is ook heel wat minder groot en zwaar. maar heeft geen keyboard. maar dat heb je misschien al?

Origineel geplaatst door Pjotr G
Maar die bassen.....damn.....vind ik echt het onderscheidende van de DX-7

Pjotr,

hoe edit jij hem? ben daar wel benieuwd naar. ik las hier op het forum dat als je geen editor hebt het soms behoorlijk vervelend is om instellingen te onthouden die je insteld bij de verschillende operatoren. er zit iemand bij mij in de buurt die er eentje te koop heeft. wil voor de sound zowieso ff bij hem langs gaan. misschien koop ik hem wel, maar zou graag willen editen met soundiver of misschien iets anders, wat me dan niet teveel ping ping moet gaan kosten..

ik geloof dat je met sounddiver de DX-7 goed kunt editten

Grote schaam val op mij! Ik kan mijn DX-7 niet fatsoenlijk editen! ik kloot maar wat met presets uit ROM cards :D

is een keer leuk voor in n vakantie te leren ofzo, maar ben er nooit echt toe gekomen

De DX7 is notoir omslachtig en moeilijk om te editen en om mee om te kunnen gaan. Zeker een kwestie van doorbijten en geen leuk instapmodelletje. Verwacht ook geen vette leads te kunnen maken of zo. Het principe van FM is meerdere sinusen op elkaar in laten werken (6 in de DX7), dus voor gepiel met boventonen en het creëren van bellen e.d. is hij met verre afstand het geschiktst. En die bassen natuurlijk. :) Maar een sawtooth is er niet mee te maken, hooguit te benaderen op afstand.

Overigens is er een DX7 en de DX7 mkII, waarbij de laatste nogal te prefereren schijnt te zijn (zie voor de verschillen http://www.vintagesynth.com/). Als het je om de FM gaat: er zijn ook andere DX-modellen, DX-modules (TX-serie) en latere synths met FM (zoals de SY's). De andere DX-en en TX-en hebben over het algemeen minder sinussen om mee te knoeien, de SY's moeten erg goede FM-synthese hebben (minstens zoals de DX7 mkII).

ik had eerst een dx7, nu een dx7IId. de dx7 klonk iets rauwer,wat voor de fender rhodes sound een beetje lekkerder was.
de dx7 werkt met 12bit omzetters de dx7II met 16 bit waardoor alle andere sounds ,vind ik, beter minder ruisend en helderder klinken. de dynamiek /velocity gaat slechts van 1-100 bij de dx7, ipv 1-127 bij de dx7II, dit was een beperking bij het aansturen van andere modules. wel was het toetsenbord van de dx7 iets fijner van gevoel, vond ik, dan dat van de dx7 II
. grootste voordeel daarnaast van de dx7IId is dat je twee dx7 sounds tegenlijk kunt combineren en veel makkelijker de geluiden in real time kunt beinvloeden dankzij de veel uitgebreidere midiimplementatie en de programeerbare sliders.
ik zou voor de dx7IId gaan of de dx7IIfd(met floppydisk) of zelfs de kleinste monotimbrale versie dx7II. kosten nauwelijks meer. je zou ook kunnen denken aan een sy77met romwaves of sy99 met samplefunctie.
alle bovengenoemde apperaten zijn voor zover mij bekend volledig in staat de omvangrijke dx7 library weer te geven. en dat is wel belangrijk want ook ik vind zelf programeren van dx/fm sounds een crime
er is trouwens op dit moment ook alhier een treat bezig over de verschillen tussen de sy77 en sy99, misschien ook interessant.

Origineel geplaatst door sunny pedaal
er is trouwens op dit moment ook alhier een treat bezig over de verschillen tussen de sy77 en sy99, misschien ook interessant.

dank je daar gaat ik ook nog ff naar kijken. het blijft allemaal moeilijk, maar kom der wel uit. moeilijk programmeren vind ik trouwens wel een uitdaging, als het maar niet blijvend is..lol ;)

succes!
er is trouwens ook nog een treat bezig over een geschikte hardware programmer voor de dx7, ook linteressant.
groet, sunny

Origineel geplaatst door sunny pedaal
de dynamiek /velocity gaat slechts van 1-100 bij de dx7, ipv 1-127 bij de dx7II, dit was een beperking bij het aansturen van andere modules.

Ik vraag me echt af waar dit gerucht vandaan komt. Ik heb het gewoon zelf getest, noot aanslaan op het dx klavier en dan in cakewalk kijken naar de velocity waarde en ik kwam een stuk hoger dan de 100, rond de 120 toch wel

voor de liefhebbers...
er is een freeware editor voorde DX-7, te weten, DX-manager.
Deze is geschik voor de hele 6 operator DX/TX serie en ik zelf programmeer er m'n plg150-dx mee.

DX-manager

groet

Tom

misschien had ik een oud type dx7 ,maar hij gaf toch echt niet de volledige velocity uit (merkte het b.v. bij aansturen van samples van de esi4000)

die test had ik gedaan met mijn vorige DX-7

Ik heb nu weer een andere DX-7 en ga het ook met deze NU testen

(...)

Wederom blijkt die 100 stelling onzin te zijn, ik haal 109

Harder durf ik niet te rammen op de toetsen....:L

Origineel geplaatst door Pjotr G

Wederom blijkt die 100 stelling onzin te zijn, ik haal 109

Harder durf ik niet te rammen op de toetsen....:L

heb je hem opgevoerd, hulpmiddelen gebruikt,?
het is een interessant onderwerp en misschien had ik ook de klauwhamer eens over de toetsen moeten laten raggen en m'n cubasemonitor gelijktijdig in de gaten houden. heb ik niet gedaan, geef ik toe. is er misschien nog iemand in synthland die zijn ervaring even wilt delen en zijn licht over dit fenomeen wilt laten schijnen dan wel wilt helpen deze mythe verder te ontzenuwen. voor het moment kan ik mijn, welliswaar beperkte, ervaring nog niet echt als hallucinatie betitelen, sta er wel al open voor.

heeft er niet toevallig iemand een paar voorbeelden van de DX7, MP3´tjes ofzo,
ben zeer benieuwd naar de klank.

een link met een paar voorbeelden zou ik ook wel leuk vinden.

Origineel geplaatst door Cheimoon
De DX7 is notoir omslachtig en moeilijk om te editen en om mee om te kunnen gaan.
zeker maar daarom is het ook zo'n mooi apparaat... geen enkel andere synth uit die tijd had zoveel flexibiliteit...
met sounddiver endergelijke zal het aanzienlijk makkelijker maken mits je verstand hebt van de totale structuur waarop de DX gebasseerd is nutuulk...
kortom, geschikt voor mensen die er ten volste mee weten om te gaan en er uit kunnen halen wat er in zit...

aldus 6...

Aangezien Sinterklaas 2003 reeds lange tijd achter ons ligt, neem ik aan dat Fatar al een beslissing heeft genomen?
Wat is het nu geworden, eigenlijk?

Kwam dit nog tegen op Synrise:
DX 7 II CENTENNIAL / pol syn 6700 (1987)
Zum hundertjährigen Jubiläum YAMAHAs 1987 wurde in einer Auflage von weltweit 250 Exemplaren ein DX 7 II FD in geändertem Design herausgebracht.
Der CENTENNIAL wurde mit Blattgoldauflagen optisch aufgewertet und erhielt eine 6-Oktaven-Tastatur (statt 5). Die Tastatur kann hintergrundbeleuchtet werden. Bezüglich der Auflage gibt es Unstimmigkeiten, da gelegentlich auch von 300 Exemplaren geredet wird. In Europa sollen jedoch definitiv nur 100 Exemplare ausgeliefert worden sein.

Vertaling: voor het 100-jarig jubileum van Yamaha in 1986 werd een oplage van 250 speciaal aangepaste DX-7-IIFD uitgebracht. De CENTENNIAL werd afgewerkt met bladgoud en heeft een 6 octaven keyboard (ipv 5). De toetsen hebben background verlichting (!!).
Er zijn onduidelijkheden over de exacte oplage, er wordt ook over 300 exemplaren gesproken, waarvan er in Europa slechts 100 zijn geleverd.

dx7_centennial.jpg

Heeft iemand er wel eens één gezien? Lekkere bak! (Okee, het blijft eigenlijk een gewone DX-7, maarja)

CentennialDorisNorton.jpg

Het is zonder meer te gebruiken voor jouw genre muziek, voor vage 'waar komt dat nou weer vandaan' geluiden en muterende basjes echt te gek. Misschien dat je voor een 4-opper ipv een 6-opper zou moeten gaan omdat die wat simpeler in elkaar zitten. Ik neem aan dat je toch niet voor realitstische geluiden gaat.

Wat mij een beetje tegen viel aan de TX81z was dat ik hem niet echt met SysEx kon aansturen terwijl het heel lekker klinkt als je bepaalde parameters real-time kunt tweaken. Of ik snapte gewoon niet hoe, dat kan ook.

Origineel geplaatst door Hanz
Aangezien Sinterklaas 2003 reeds lange tijd achter ons ligt, neem ik aan dat Fatar al een beslissing heeft genomen?
Wat is het nu geworden, eigenlijk?

Kwam dit nog tegen op Synrise:

Vertaling: voor het 100-jarig jubileum van Yamaha in 1986 werd een oplage van 250 speciaal aangepaste DX-7-IIFD uitgebracht. De CENTENNIAL werd afgewerkt met bladgoud en heeft een 6 octaven keyboard (ipv 5). De toetsen hebben background verlichting (!!).
Er zijn onduidelijkheden over de exacte oplage, er wordt ook over 300 exemplaren gesproken, waarvan er in Europa slechts 100 zijn geleverd.

dx7_centennial.jpg

Heeft iemand er wel eens één gezien? Lekkere bak! (Okee, het blijft eigenlijk een gewone D-7, maarja)

misschien is dit die dx van de final countdown? link naar thread

Origineel geplaatst door 6 trak
zeker maar daarom is het ook zo'n mooi apparaat... geen enkel andere synth uit die tijd had zoveel flexibiliteit...
met sounddiver endergelijke zal het aanzienlijk makkelijker maken mits je verstand hebt van de totale structuur waarop de DX gebasseerd is nutuulk...
kortom, geschikt voor mensen die er ten volste mee weten om te gaan en er uit kunnen halen wat er in zit...

Ik ga er dan ook zeker nog eens één bezitten. Gave uitdaging. :okdan:

Die van Europa lijkt het trouwens niet te zijn - op die foto's bij de link is zijn synth zwart. Daarbij is de bovenkant (boven de edittoetsen) van die synth te hoog voor een DX - maar daar hebben we het in die thread wel weer over. :)

Over die Centennial Edition: ik weet zeker dat ik die van de week ergens op een foto heb gezien! (voor het eerst dat ik ervan 'hoorde') Even opzoeken!

(...)

Yezzzz.... Hebbes! In de galerie van die thread van Danny. Die Italianen daar hebben echt alles!
(leuk hè, dat toeval met samenkomen en zo...)

Attachments

• 59.jpg
    59.jpg
    187,4 KB · Bekeken: 68
Back