Videogames van de jaren 80/90- post hier je ervaringen.

Had alle highscores met Pinball Fantasies! :kroon:
Ik was daar echt achterlijk goed in :)

He maar ik weet niet hoe dit topic is ontstaan, maar ik heb ook in het afgelopen decennium nog best wat afgegamed.... misschien tijd voor een nieuwe episode?

ja leuk nummer trag... :mexico:
He maar ik weet niet hoe dit topic is ontstaan, maar ik heb ook in het afgelopen decennium nog best wat afgegamed.... misschien tijd voor een nieuwe episode?
vanaf 2000 bedoel je? da's opzich niet echt vintage en nog erg vers :koffie:
en dan krijg je, en dat is heel gevaarlijk, ook vanaf 2001 ineens xbox games... 8D

:mexico:

vanaf 2000 bedoel je? da's opzich niet echt vintage en nog erg vers :koffie:
en dan krijg je, en dat is heel gevaarlijk, ook vanaf 2001 ineens xbox games... 8D

Nee, dat is nog niet vintage ... maar ik zou jullie dan kunnen vertellen hoe ik met mijn tank door Battlefield Vietnam crosste terwijl ik Prince Far I op de tank-radio had en zodoende de dub muziek ben gaan waarderen :)

Dat kan nu niet. Of nouja.

Zo kan ik ook wel een commercial maken. Wat een meuk.
DSie vic 20 was wel een vreselijke aanfluiting. Het ingebouwde basic was zeer, zeer beperkt vergeleken met de ZX spectrum.

Het ingebouwde basic was zeer, zeer beperkt vergeleken met de ZX spectrum.
dan was ie net zo beperkt als die van de C64; die had ook gewoon basic v2.0 nl ;)
op de speccy moest je die achterlijke toets combi's maken qua invoer, bij de vic-20 had je alle vrijheid...

de reden waarom de Vic-20 wel kut was zat hem voornamelijk in het:

- niet hebben van genoeg standaard geheugen (een lullige 5 kb :P)
- niet hebben van sprites
- niet hebben van een bitmap scherm (alleen character matrix)
- niet hebben van een fatsoenlijke soundchip (1x ruis, 3x blokgolf)
- characters waren erg breed (2x die van de C64)
- slechts hebben van standaard 22 bij 23 characters

maar ende ook, 1 van de zeer weinige dingen die wel weer cool aan de Vic-20 waren was dat je het aantal characters per rij en kolom kon vergroten tot fullscreen! (idd, zonder borders) EN dat je het scherm horizontaal kon positioneren (per halve character) en zelfs verticaal per rasterlijn (dus smoothscrolling over de Y-as was mogelijk) :koffie:

de Vic-20 was de eerste betaalbare kleuren computer en moet je een beetje vergelijken met de Atari-2600...
het was mijn eerste commodore die heb mogen betoetsen...

Laatst gewijzigd:
wat mij betreft mag sowieso 99% van muziek uit de 90's zo de vergeethoek in en er nooit meer uit.
voor een groot gedeelte, idd, echter niet die erg fijne stroming in de begin jaren aan de andere kant van the channel...

maar goed, idd... games... ik heb zojuist Chasm The Rift ontdekt,
is echter geen succes geworden aangezien het net te laat verscheen...
lekkere lame voice acting ook (ook de stem van het commentaar in het filmpje) :P

"superb graphics & gameplay" "a 3d shooter on the cutting edge" :D

Kicken spel wel, kende die niet. Effe kijken of ik die ergens ken downloaden.

Er zijn ook vele games gemaakt met de hexen engine (de doorgeborduurde doom engine)
Voornamelijk is het dertien uit een dozijn troep, en daar is Chasm ook een voorbeeld van.

Chasm loopt beslist niet op de Hexen (id Tech 1) engine maar een eigen :)
het is iig, qua techniek, al beter dan die games uit dezelfde tijd die nog steeds gebruik maakten van sprite enemies...

Het doet me wel aan de quake engine denken trouwens :) maar ok. eigen engine kan ook ofc. Het zag er wel uit als een 13 uit een dozijn game :)

Je hebt gelijk. Het lijkt meer op de quake engine.
de Q1 engine is dus id Tech 1, dat was overigens de allereerste true 3D engine, al die andere games hadden slechts een 3D perspectie op een 2D vlak, ook wel bekend als 2,5D... en Chasm had die engine dus niet...

tsja en troep, persoonlijk vind ik Doom 1/2 vrij overrated, dan heeft Chasm toch wel iets meer potential...
Het zag er wel uit als een 13 uit een dozijn game :)
ja ach, dat waren al die (door ons geposte filmpjes van) oertijd platform games ook wel...
en 3D games waren qua verhaal, tot het uitkomen van Half-Life 1, ook niet al te ingewikkeld verder...

Hij is al genoemd, Commander Keen, prachtig spel ook.

6.gif

Back