electriciteit vraagje

Ik had hier toevallig nog een aardpen over van mijn Zendamateur verleden..

Dient perfect voor aarding van mijn apparatuur :)

Origineel geplaatst door Cisco
Dit probleem ga ik "ben ik bang" nog krijgen?!

Welnee !
Als je er nu geen last van hebt dan zal dat ook niet snel gebeuren ! (tenzij er iets kapot gaat natuurlijk)

indien je een goede elektrische installatie hebt en niet te oude apperatuur (met motoren) dan zal het vast wel goed gaan.

Even een vraagje jongens wat met deze thread samenhangt.

Ik heb net een nieuwe compressor aangeschafd maar er zit een brom in. Echt zo'n brom die klinkt naar niet geaard.
Ik heb echter alles op één aparte groep in m'n meterkast staan en geaard via deze zelfde kabel die van m'n meterkast naar m'n studio loopt en waar al m'n apparatuur op staat.
Desondanks zit die brom in deze compressor.
Zet ik hem echter op bypass dan is de brom verdwenen (en ook de extra ruis die hij genereerd).
Als er een aardprobleem is dan zou de brom toch nog steeds te horen moeten zijn als ik de unit bypass?
Immers, het signaal gaat dan nog steeds door de compressor.
Of zit ik er naast?
Ik heb al geprobeerd een kabel van m'n verwarmingsbuis naar de unit te trekken en hem gewoon tegen de compressor te houden.
De brom blijft er nog steeds inzitten. Je zou zeggen dat het dan geen aardprobleem is en toch.....het is exact zo'n aardbromgeluid....

gr. Tom

Zit ie in een 19' inch rack ? Zo ja, probeer ervoor te zorgen dat het chassis van de compressor niet in contact staat met het rack. Laat het geheel aangesloten zitten en til hem langzaam uit het rack terwijl je naar de brom luisterd. Soms kan een voeding van een apparaat de boel verzieken.
Als je hem gebalanceerd aansluit is de brom en de ruis meestal minder dan ongebalanceerd. Inserts zijn op kleine mengtafels meestal ongebalanceerd.
Ook al geprobeerd om de comressor in een ongeaard stopcontact te stoppen en dan de aarde van de compressor aan te sluiten op de aarde van je mengtafel ?

Succes

Even geprobeerd de compressor los van m'n rek te halen. brom blijft erin zitten.
Ik ben echter bang dat het de voeding is.
Toen ik hem aanzette was de brom namelijk weg. Na 3 minuten hoorde ik hem weer behoorlijk en 2 minuten later was hij weer volop aanwezig.
Lijkt me dat het de voeding is die naarmate hij warmer wordt gaat brommen. bah:(

gr. Tom

Ik had de laatste tijd ook last van stroomafgave via de apparatuur.

Ik had een ongeaard (hoofd)stopcontact met geaarde overspanningsbeveiligers van Belkin (iets van 10000 ampere, dus dat is zat). Op deze verdeeldozen zit ook een led die aangeveeft op het blok is geaard of niet. Dit brandde dus niet. Omdat de (geaarde) apparatuur die op deze Belkin-doos zat aangeloten zit in een geaarde verdeeldoos zit, die op zijn beurt waar in een ongeaard stopcontact zat, kan dus de lek-electriciteit niet uit het circuit en ontlaadt dan wanneer je de metalen oppervlakte van je apparatuur aanraakt

Nu heb ik met een koperdraadje een aarding gemaakt van een rackoor naar een kaal (geschrapt) stuk verwarmingsleiding. Ik zag de vonken eraf vliegen toen ik het draadje op de verwarming drukte. Ik zag ook het aardingslampje ook mijn verdeeldoos aangaan en ik voel geen schokken meer.

Is het niet zo doordat je met midi en audiokabels alles via via (mengpaneel, effectprocessors, synths) aansluit, de aarde ook op een punt dan laat verdwijnen. Dit zijn natuurlijk ook koperen kabels en electriciteit gaat gewoon ergens heen waar het door geleidbaar materiaal heen kan. Dat wil zeggen: op het punt waar je hem fysiek aardt. Of is dit niet zo?

Gaarne uw commentaar.

Ik had een ongeaard (hoofd)stopcontact met geaarde overspanningsbeveiligers van Belkin (iets van 10000 ampere, dus dat is zat). Op deze verdeeldozen zit ook een led die aangeveeft op het blok is geaard of niet. Dit brandde dus niet. Omdat de (geaarde) apparatuur die op deze Belkin-doos zat aangeloten zit in een geaarde verdeeldoos zit, die op zijn beurt waar in een ongeaard stopcontact zat, kan dus de lek-electriciteit niet uit het circuit en ontlaadt dan wanneer je de metalen oppervlakte van je apparatuur aanraakt

Nu heb ik met een koperdraadje een aarding gemaakt van een rackoor naar een kaal (geschrapt) stuk verwarmingsleiding. Ik zag de vonken eraf vliegen toen ik het draadje op de verwarming drukte. Ik zag ook het aardingslampje ook mijn verdeeldoos aangaan en ik voel geen schokken meer.

Is het niet zo doordat je met midi en audiokabels alles via via (mengpaneel, effectprocessors, synths) aansluit, de aarde ook op een punt dan laat verdwijnen. Dit zijn natuurlijk ook koperen kabels en electriciteit gaat gewoon ergens heen waar het door geleidbaar materiaal heen kan. Dat wil zeggen: op het punt waar je hem fysiek aardt. Of is dit niet zo?

Gaarne uw commentaar.

Origineel geplaatst door Septic
.....

Gaarne uw commentaar.

Inderdaad alles is min of meer verbonden met elkaar,de stroom zwerft overal doorheen, heb ook het probleem gehad dat als ik mijn mengpaneel aanraakte en m'n pc kast beetpakte ik een erg onaangenaam gevoel kreeg :). Ik heb toen een aarde draad vanuit de meter kast getrokken omdat mij verteld werd dat je het niet mag aansluiten op je verwarming. Het werd geloof ik afgeraden omdat de aarde van je verwarming centraal ergens de grond ingaat, zeker met een flat zal dit zo zijn. Het gevaar is dus dat als iemand anders per ongeluk stroom op de verwarming zet, omdat hij ook de verwarming gebruikt als aarde en er kortsluiting is o.i.d. jij de kans loopt dat je spullen er aan gaan.

Ik zou voor de zekerheid een draad proberen te trekken vanaf je meterkast, dan zit je altijd veilig!

Origineel geplaatst door Syntax Terror

Ik zou voor de zekerheid een draad proberen te trekken vanaf je meterkast, dan zit je altijd veilig!

Dan ga ik dat volgende week maar efkens doen.

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Inderdaad alles is min of meer verbonden met elkaar,de stroom zwerft overal doorheen, heb ook het probleem gehad dat als ik mijn mengpaneel aanraakte en m'n pc kast beetpakte ik een erg onaangenaam gevoel kreeg :). Ik heb toen een aarde draad vanuit de meter kast getrokken omdat mij verteld werd dat je het niet mag aansluiten op je verwarming. Het werd geloof ik afgeraden omdat de aarde van je verwarming centraal ergens de grond ingaat, zeker met een flat zal dit zo zijn. Het gevaar is dus dat als iemand anders per ongeluk stroom op de verwarming zet, omdat hij ook de verwarming gebruikt als aarde en er kortsluiting is o.i.d. jij de kans loopt dat je spullen er aan gaan.

Idd. Verwarming mag je niet gebruiken voor aarding met alle gevaren zoals hierboven beschreven.
Ook heb je via de vewarmings leidingen weer kans op storingen (cv pompen ed)

Nog even een tip om dat kl*te gebrom meestal snel opgelost te krijgen. Tracht het desbetreffende toestel in je setup te lokaliseren. Zet tussen de audio verbinding van dat toestel een DI box. Zet op de DI box de "ground lift" schakelaar op en 9 keer op 10 ben je al er al uit.
Zoals Bert en andere reeds gezegd hadden, komt dat gebrom meestal omdat je een aardlus creëert door aarde connectie via je stroomkabel en via je audiokabel naar een ander toestel dat ook geaard is. En met een goedkope DI box hef je die aarde verbinding tussen 2 toestellen over de audiokabel gewoon op.

Wat betreft je aarding via een draadje van je toestel naar je verwarming of dergelijke te verbinden :
Bijkomende equipotentiale verbindingen oftewel toestellen die je gelijktijdig kan aanraken die als stroomgeleider kunnen werken, verbinden, heeft enkel zin mocht het ooit foutlopen met je toestel in kwestie waarbij door een defect je aarding zou wegvallen op je toestel en door toevallige gelijktijdige aanraking zelf voor aardeverbinding gaat functioneren.

Recente spullen met een adaptor zijn meestal van issolatieklasse 2, waarvan het niet de bedoeling is om geaard te worden. Je kan ze herkennen door een dubbelvierkant symboolaanduiding op de achterkant of in de manual.

Laatst gewijzigd:
De problemen zijn zo goed als opgelost hier. Door een aantal apparaten los van het frame van het 19" rack te halen (door een rubberen ringetje) was al veel opgelost. Zo hoorde ik veel storingsgeluiden van m'n computer als m'n USB Midi patchbay op normale wijze in m'n rack (met daarin ook m'n versterker) geschroefd zat. Zodra deze geen contact meer maakte met het frame van het rack, was dit over.

Daarnaast heb ik een paar dingen van de aarde afgehaald, omdat die teveel problemen bleven geven (zoals m'n computer + tft's). Door ook alles vanuit één punt te voorzien van stroom loste nog meer op. Ik heb echt gemerkt dat dat veel helpen kan, in ieder geval voor geaarde apparaten.

Momenteel heb ik weer een mooi helder geluid zonder brom en kan daarom weer genieten van het geluid wat uit m'n boxen komt. Alleen als ik m'n mixer en versterker volledig openzet hoor ik nog wat lichte brom, maar daar lig ik niet wakker van, want zo hard staat het toch nooit.

Ik ga zo een ander topic openen maar eerst even dit.

Volgens mij en veel bronnen op het net is aarde dmv cv/waterleiding etc verboden !!!! inmiddels wordt er vaak plastic pijpen gebruikt en dan heb je geen goed aarde meer. En je deelt hem met andere dus schoon zal die aarde dan nooit zijn !

Ik wil dus een aardpen gaan slaan maar ik heb 1 groot probleem. En dat is dat ik in de stad woon. Je moet de aardpen er zo ver inslaan totdat ie >165 ohm aangeeft. Wat inhoud dat het soms wel tot 10 meter de grond in moet.

Grote probleem in de stad is dat je zo op een andere leiding zit en meer kapot kan maken.

Hoe wordt er dus met aarde omgegaan in steden is mijn vraag ... heb ook al een mail naar eneco er uit gegooid en zal daar over hier posten !

bvd !

He maar Madr, heb je niet in je stroomkast thuis een aarde draad zitten? Zelf woon ik in een flat en in mijn meterkast loopt er een aarde draad naar beneden en bv in mn badkamer zijn de waterleiding buizen standaard geaard. Verwarmingsbuizen zou ik ook niet aan beginnen.

Back