electriciteit vraagje

dedicatedsound

Nieuwkomer
hallo forumleden,

hoe kan ik het beste mijn spullen aansluiten op het electriciteitsnet? ik heb een stekkerdoos met piekbeveiliging + aardlekschakelaar... mijn vraag is hierbij of ik deze moet aansluiten op een "normaal" wandcontact OF eentje met aarde...

weet weinig van aarde af... hoop dat jullie me verder kunnen helpen / adviseren

;)

Hier mijn 2 centjes:

Het gebruik van wanddozen met randaarde is 'n must ! Of & hoe dat nou allemaal precies zit met aardlussen, weet ik niet (iemand anders vast wel), maar ter voorkoming van mij onbekende ellende gebruik ik alleen dergelijke dozen.

Uit ervaring weet ik wel dat het op verschillende groepen aansluiten van geluid & licht een zeer positieve duit in het zakje kan doen. Ook weet ik dat TL-licht nogal eens problemen kan veroorzaken. Zou ik dus ook niet voor kiezen.

thanks!

volgens mij is de groep waar ik "aarde" heb, dezelfde waarop ik mijn keukentje heb (ik woon niet zo groot ;) ) zal ik wel op moeten passen met koken & muziek maken.... tegelijk dan...

Origineel geplaatst door gemmetje
Hier mijn 2 centjes:

Het gebruik van wanddozen met randaarde is 'n must !

Welke synthesizer wordt er tegenwoordig nog met een randaarde stekker geleverd?
Ik geloof alleen Yamaha nog, want die hebben ze in een grote oplage gefabriceerd :-)

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Welke synthesizer wordt er tegenwoordig nog met een randaarde stekker geleverd?
Ik geloof alleen Yamaha nog, want die hebben ze in een grote oplage gefabriceerd :-)

Wout

Nieuwe synth's worden idd meestal met zo'n fijne adapter geleverd. :r

Maar veel mensen hebben niet alleen nieuwe synth's in hun hok staan, maar ook nog 'n mixer (heb je die zonder randaardestekker ?), of 'n fijne ouwe synth, of e.o.a. voeding/splitter/weetikveelwat allemaal nog meer.

ik heb altijd een draadje van mijn mpc naar de verwarming lopen om dat "statische gevoel" tegen te gaan... is dit veilig?

Origineel geplaatst door gemmetje
Hier mijn 2 centjes:

Het gebruik van wanddozen met randaarde is 'n must ! Of & hoe dat nou allemaal precies zit met aardlussen,

Nou ik heb all mijn apparatuur van de randaarde afgehaald, behalve mijn pc en mijn 2 voedingen van mijn tft's
Nu, geen brom en computer geplork meer in mijn audio...

Conclusie... Aardlussen via de randaarde veroorzaakte alle problemen...

Origineel geplaatst door Christov
ik heb soms dat als ik het lciht aantoen dat er een tok klank uit me boxen komt...maar vaak ook niet? is dit erg

Mijn koelkast doet ook wel eens "tok" :) Nog nooit iets van kapot gegaan. Overigens heb ik nix geaard van mijn apparatuur. Zitten daar "risiken und nebenwerkungen" aan?

als je het helemaal goed wil doen moet je je hele studio aarden en dan het liefst op een ander aard pen als de rest van je huis (ijskast dimmers e.a. dingen die onverwacht aan of uit gaan)

meestal is dit thuis niet mogelijk dus gewoon alles aarden die plop maakt niks stuk, behalve je opname en je gehoor als je amp te hard staat.

de vervelende aard lus is iets anders als de brom van een voeding of een dimmer

nam. de aardlus ontstaat doordat en twee iets verschillende aardspaningen via je signaal aan elkaar worden gekoppeld
komt in een gewone woning niet snel voor. je kan in dit geval de aardpennen met elkaar verbinden (wees voorzichtig) je hangt nu twee zwevende aardes aan elkaar!(nooit met je app aan)

meestal zijn het voedingen die je netspaning zo belasten waardoor er een rimpel op komt.

soms kun je dit filteren (keramische filtertjes) vaak helpt een andere groep.

ik ben ook nog steeds benieuwd in hoeverre het nou gevaarlijk is om te aarden aan de cv-verwarming...

ik heb ook gehoord dat de cv gewoon op een aardpen zit...

Origineel geplaatst door dedicatedsound
ik heb altijd een draadje van mijn mpc naar de verwarming lopen om dat "statische gevoel" tegen te gaan... is dit veilig?

ik las al iemand die volmondig zij JA, de verwarming is geaard. nou hoeft dat niet perse hoor. overal het algemeen wel, maar in deze huizen waar ik woon is dat bijv weer niet zo.

Matika,

jij klinkt alsof je meer van electra af weet dan ik (is snel gebeurd moet ik zeggen, heb hier geen pepernoot verstand van:D ) dus even een vraagje aan jou gericht.
Ik was laatst bij een masteringstudio alwaar de engineer mij aanrade een scheidingstrafo tussen de 220v aanvoer en mijn spullen te zetten. Volgens hem verkrijg je hierdoor gelijkspanning waardoor je apparatuur verlost is van dipjes die je vaak niet hoort maar waardoor je mix wel hoorbaar beter van zal worden.
Nu vind ik die scheidingstrafo's aardig prijzig en heb de vraag gesteld aan een hifi audiofiel die ook verstand van zaken heeft en deze verteld mij dat dit onzin is. Dat deze 'dipjes' zo onmerkbaar zijn dat je apparatuur hier geen last van ondervind en een scheidingstrafo geen hoorbaar verschil maakt in je eindmix.
Daar zit ik dan als nontechnicus tussen twee meningen van mensen die het naar mijn mening allebei zouden moeten weten maar lijnrecht tegenover.:confused:
Aan welke kant ga jij wat gewicht in de schaal doen?

gr. Tom

Aarde, oftewel randaarde in je stopcontact, is er primair voor je eigen veiligheid! Zeker tegenwoordig, nu diverse huizen zijn uitgerust met aardlekschakelaars.

Wanneer door een calamiteit spanning op het metalen deel van een elektrisch toestel komt te staan, zorgt deze aardlek ervoor dat de spanning direct wordt afgeschakeld en dus niet via het apparaat in je lijf terecht komt. De aarlekschakelaar meet continu de stroom in de fase en in de nul. Zolang deze precies gelijk zijn is er niks aan de hand. Loop er stroom naar aarde door een defect apparaat, zal er verschil optreden in de fase en de nul. Hierdoor wordt de aardlek uitgeschakeld.

Aarde aan de verwarming en de waterleiding kan in noodgevallen, maar is zeker niet aan te bevelen. Door allerlei koppelingen e.d. hoef de aarde hierop niet steeds gegarandeerd te zijn. Officieel mag het zelfs niet eens! Voor noodgevallen, zoals optreden in een kroeg waar ze geen randaarde hebben, kan het, maar zeker niet thuis als vaste oplossing!

Aardlussen. Stel je hebt een mengpaneel, aangesloten op randaarde van je stopcontact. Je hebt een versterker, ook aangesloten op de randaarde. Nu plug je een afgeschermde kabel tussen het mengpaneel en de versterker. De afscherming ligt normaal gesproken aan de aarde van het apparaat. Je hebt nu een aardlus gecreeerd. Van de randaarde van je stopcontact naar het mengpaneel, via de kabelafscherming naar je versterker en van je versterker weer terug naar het stopcontact. Deze lus is eigenlijk een grote spoel. Spoelen hebben de eigenschap om stoorsignalen op te vangen. Deze signalen komen via je afscherming (inductie) in je signaal terecht. Vervelend. Toch is het meestal beter om toch alles te aarden, veiligheid. Een paar tips zijn hierbij wel handig:
Sluit alles zoveel mogelijk aan op EEN stopconact, het liefst van een groep waar verder niet zoveel op aangesloten is.
Leg de voedingskabels zoveel mogelijk samen, zo ver mogelijk weg van andere bekabeling.

Heb je toch last van aardlusproblemen, meestal brom, zorg dan dat er minimaal een apparaat, het liefst die, die het meeste vermogen opneemt, aangesloten is op randaarde. De rest dan niet aarden. (Gaffe tape om de stekker)
Je moet je nu wel realiseren dat de veiligheids aarde, en dat gaat over je eigen veiligheid, nu door je singaalkabels loopt!

scheings trafoo is een goede oplosing om een totaal gescheiden groep te creeren top oplossing maar inderdaad voor een beetje vermogen flink prijzig

het is absoluut onzin dat hier gelijkspaning uit komt het is namelijk niet mogelijk om met een trafo gelijk spanning over te brengen. de werking van een trafo is namelijk gebaseerd op de wisselingen in het magnetisch veld welke ontstaan bij dus wisselende spaningen dus wisselspaning. bij een gelijkspaning op een trafo komt er aleen een korte pulse bij het inschaken
(de naturrkundige magnetische tegenwerking tegen het veranderren van het magnetisch veld)

wat hij mischien bedoel is dat je met eer trafo wel de gelijkspanings component van de primaire wissel spaning verwijdert maar die is bij de nederlandse netspaning niet of nauwelijks aanwezig

ten tweede moet je niet vergeten dat dit niets met je aarde doet een aarde via een trafo betekent geen aarde, deze moet nemelijk aan een pen in de aarde zitten, vandaar aard pen. Een scheidings traffo is dan ook altijd los van aarde

dus als je het goed wil doen inderdaad alles eerst netjes bekabelen op een groep maar wel alles aarden. als er dan nog een brom is en hij komt niet van een dimmer of zo iets.
dan klopt er iets niet
aard fout in je apperatuur
vage bekabeling
je kan inderdaad een spoel maken van je bekabeling(moet wel echt een zooitje zijn dan)

hoop dat het er niet vager op word
succes

Back