Vraag aan hiphop producers

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
muziek heeft geen OEMPF; hiphop-beats daarentegen wel.
zelfde reden dat niet synths, maar samplers voor hiphop gemaakt zijn.
ofzo 8o)

weet je wat mij pas irriteert?

mensen die 'producen' zeggen terwijl ze eigenlijk componeren c.q. muziek maken bedoelen.
producen is geen woord, maar een excuus.

ja, ik ben chagrijnig :(

1. In hip-hop is het in meer dan welke stroming ook gebruikelijk om je van engelse termen te bedienen.

2. De compositie van 'n hip-hopnummer is opgebouwd uit loopjes, die niet zozeer gebaseerd zijn op losse noten, maar meer op een drumbeat met enkele samples. Er is meer sprake van flow als van compositie.

(dit laatste bedoel ik NIET denigerend t.o.v. hip-hop: iedere stijl heeft nl z'n eigen werkwijze)

Origineel geplaatst door cyan_circle
weet je wat mij pas irriteert?

mensen die 'producen' zeggen terwijl ze eigenlijk componeren c.q. muziek maken bedoelen.
producen is geen woord, maar een excuus.

Mooi gezegd.

Ik denk dat rap componeerders / makers (hoe zeg je dat Cyan?) als voornaamste basis het ritme hebben. Melodie en woordenvloed staat of valt met het juiste ritme in dit genre.

Wat ik me wel afvraag (en ik vraag me af of BamBam dit ook bedoelt) is waarom erzoveel engels wordt gebabbelt door Nederlandse rap liefhebbers, en dan vaak ook nog met een exotisch accent. Alsof er geen Nederlandse equivalent voor 'skills' of 'beats' of 'props' bestaan (vaardigheden, ritme steun). Het heeft altijd iets lachwekkends maar ook treurig puberaals als ik weer zo'n jongen uit de polder met z'n vrienden met zo'n aangenomen maniertje hoor praten. Maar goed, dat is meer een sub-cultureel gegeven en heeft met muziek eigenlijk weinig van doen. (hoewel muziek wel dé manier bij uitstek is om je als subcultuur te onderscheiden).

Origineel geplaatst door Chinetti
Mooi gezegd.

Ik denk dat rap componeerders / makers (hoe zeg je dat Cyan?) als voornaamste basis het ritme hebben. Melodie en woordenvloed staat of valt met het juiste ritme in dit genre.

Wat ik me wel afvraag (en ik vraag me af of BamBam dit ook bedoelt) is waarom erzoveel engels wordt gebabbelt door Nederlandse rap liefhebbers, en dan vaak ook nog met een exotisch accent. Alsof er geen Nederlandse equivalent voor 'skills' of 'beats' of 'props' bestaan (vaardigheden, ritme steun). Het heeft altijd iets lachwekkends maar ook treurig puberaals als ik weer zo'n jongen uit de polder met z'n vrienden met zo'n aangenomen maniertje hoor praten. Maar goed, dat is meer een sub-cultureel gegeven en heeft met muziek eigenlijk weinig van doen. (hoewel muziek wel dé manier bij uitstek is om je als subcultuur te onderscheiden).

nee dat bedoel ik dus niet.
Ik vraag me echt af waarom hun het beats noemen en geen compositie.

pfff das een goede vraag bambam

ik denk omdat vroeger waren het vooral kale drumcoputer dingen zoals rundmc met de tr808 en dat was een drumbeat en dan had je ook nog het aan elkaar spinnen van 2 breakbeats(losse drumstukjes op een plaat) en denk dat het daarvan daan kwam...toen later de samplers en sampling drummachines ala mpcs en sp1200 kwamen is de term gewoon overgenomen gok ik...maar zou het niet met alle zekerheid kunnen zeggen...

en dat van dat gemmetje kan kloppen, hoewel er wel de laatste jarenh eel veel gechopt wordt in samples waardoor je toch een soort eigenmelodie maak van bv een opgeknipt gitaarriedeltje of pianomelodietje...

http://www.bbc.co.uk/1xtra/realmedia/docs/blackbreaks1.ram

dit is wel een interesante documenteren over de oorsprong en het maken van hiphopmet samples....dus wel de moeite waard lijkt me zo.

@chinetti je kunt zeggen wat je wilt maar het totaal geintegreerde 'vet' komt anders wel af van het amerikaanse phat wat je al op rapplaten uit 1992 hoort...overigens stoor ik me minder aan hiphopengels dan aan engels van reclames zoals prepaybundels etc....of trancefeesten in de brabenthellen denbosj

ik snap best wel hoe ze aan de thermologie beats komen, alleen snap ik niet waarom de compositie niet gewoon compositie genoemd wordt.

in muziek is de basis van vele songs een beat, en of deze nu uit een drumcomputer komt of niet moet niets uitmaken

Origineel geplaatst door bambamstudio
nee dat bedoel ik dus niet.
Ik vraag me echt af waarom hun het beats noemen en geen compositie.

Hmm, 't één sluit het ander anders niet uit hoor. Aangezien ritme het voornaamste ingrediënt is in deze stijl (zonder ritme geen rap), refereer je al snel naar dat hoofd-ingrediënt als je het over de compositie hebt (veel meer is er namelijk niet). De mannen die de ritmes maken zijn vaak niet degenen die ook de teksten doen, dus degenen die de compostitie heeft gemaakt (in dit geval dus het ritme) wordt beoordeeld op zijn of haar aandeel in het nummer. Tel daarbij op de taal / sub-cultuur invloed en je hebt je antwoord. Overigens, dit is geen waardeoordeel van mijn kant hoor. Ik zit rap muziek nu niet te 'dissen' :)

Origineel geplaatst door Christov
@chinetti je kunt zeggen wat je wilt maar het totaal geintegreerde 'vet' komt anders wel af van het amerikaanse phat wat je al op rapplaten uit 1992 hoort...overigens stoor ik me minder aan hiphopengels dan aan engels van reclames zoals prepaybundels etc....of trancefeesten in de brabenthellen denbosj

'Vet' is begeeft zich in een twijfel gebied, omdat we ook het nederlandse 'modder vet' kennen.

Origineel geplaatst door Chinetti
'Vet' is begeeft zich in een twijfel gebied, omdat we ook het nederlandse 'modder vet' kennen.

'Vet' komt uit brabant ! 8o)

echt veel compositie is er niet echt in een hip hop nummer.
meestal een een kleine compositie van enkele maten die
steeds herhaalt word. dus van compositie kan je niet echt
spreken. ik zeg niet dat hip hop makkelijk is ofzo, ik zeg gewoon
dat hip hop op gebied van compositie niet echt veel voorstelt.

Dat komt omdat hiphop WHACK is! Hahahahahaha * Duikt weg* :D

Origineel geplaatst door isnieZot
echt veel compositie is er niet echt in een hip hop nummer.
meestal een een kleine compositie van enkele maten die
steeds herhaalt word. dus van compositie kan je niet echt
spreken. ik zeg niet dat hip hop makkelijk is ofzo, ik zeg gewoon
dat hip hop op gebied van compositie niet echt veel voorstelt.

Hiphop is gewoon een soort cultuur geworden, met zo zijn eigen dingen, dus ook zijn eigen taaltje.

en isniezot, ik denk juist dat trance enzo gemakklijk is te "maken", maar als je het dan zelf gaat doen valt het denk ik toch wel een beetje tegen :geslaagd:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back