poll: Wie kan er noten lezen?

poll: Wie kan er noten lezen?

• Ja

Stemmen: 178 63,6%
  • Nee

Stemmen: 102 36,4%

• Totaal aantal stemmers
    280
in de bands waar ik in speel(de) gebruiken we altijd een soort gemeenschappelijke taal ( 3xa d e ,maal4 plus een exta g bij de laatste keer e) om het muziekstuk te noteren en vooral ook om het de volgende keer weer soortgelijk te kunnen spelen. zeer waarschijnlijk kan niemand anders het begrijpen maar het werkt wel.
in een band waar je de muziek op noten voorgeschoteld krijgt zou ik het een stuk moeilijker hebben ( en misschien ook minder leuk daarmee), dat is inderdaad een beperking en is wel jammer.
het lijkt me zowiezo al uitzonderlijk als je in een band terecht komt met en leuke muzikale mensen die elkaar liggen , die bovendien allemaal ook nog eens noten kunnen lezen
los van dit alles vraag ik me af of er een officieele notatie manier bestaat voor het vastleggen van synthesizer"tweakingen"en en andere geluidsveranderingen?

Origineel geplaatst door sunny pedaal

los van dit alles vraag ik me af of er een officieele notatie manier bestaat voor het vastleggen van synthesizer"tweakingen"en en andere geluidsveranderingen?

En daar hebben we een leuk onderwerp.
Grafische notatie?
WEie, wat en waarom?
Nieuwe thread?

Wout

Origineel geplaatst door bobaphat
Als je muzikaal
bent en geen noten kunt lezen mis je een middel om je potentieel voor de volle 100% te realiseren.

Het is niet altijd leuk om te weten wat je precies doet als je uit je zelf al aardig wat kan wegspelen.
Kan je orginaliteit aantasten als je er te veel over moet nadenken.

Yep!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA... *uche* AHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

zo... uitgelachen!

kijkend op het papier en netjes in de maat tweakend aan de knopjes en dan ook nog de melodie erbij!"... 8o)

Nou zeg , wat een oude thread!

Maar ik kan iig geen noten lezen,... nergens voor nodig!

Ik ben de MIDIoot,
en MIDI is de opvolger van het notenschrift! :okdan:

volgens mij is er geen officiele notatie van tweakingen.. kan ook nie.. iedereen heeft gewoon z1n eigen manier om dingen te verwoorden... maar kweet wel dat veel mensen er soort van kladblok bijhouden van standen van potmeters en zo... maar das enige ook

in de bands waar ik in speel(de) gebruiken we altijd een soort gemeenschappelijke taal ( 3xa d e ,maal4 plus een exta g bij de laatste keer e) om het muziekstuk te noteren en vooral ook om het de volgende keer weer soortgelijk te kunnen spelen. zeer waarschijnlijk kan niemand anders het begrijpen maar het werkt wel.
in een band waar je de muziek op noten voorgeschoteld krijgt zou ik het een stuk moeilijker hebben ( en misschien ook minder leuk daarmee), dat is inderdaad een beperking en is wel jammer.
het lijkt me zowiezo al uitzonderlijk als je in een band terecht komt met en leuke muzikale mensen die elkaar liggen , die bovendien allemaal ook nog eens noten kunnen lezen

Je kan ook termen zoals A-tjes en B-tjes gebruiken waarbij A jullie schemaatje 3x a d e voorstelt, en B dat vormpje is met die extra G bij de laatste e.. Dus dan wordt het AAAB :D werkt veel makkelijker IMO

synthesizer tweakingen moet je niet vastleggen, werkt niet, je zou wel evt. kern/steek woorden boven je AAAB-achtige schema kunnen zetten als reminder.. verder zou ikzelf iig niet willen gaan daar in. Als je het stuk zo vaak hebt ge-oefend dat het er echt in zit, voel je als het goed is wel aan wanneer je gaat tweaken.. het moet zo zijn dat dat getweak e.d. echt deel uitmaakt van je spel; of je nu op de toetsen speelt, je pedaal intrapt, aan een knopje draait whatever, het moet allemaal 1 zijn in je spel.... netals bijv. autorijden, dan doe je ook meerdere dingen tegelijk (kijken, koppeling trappen, schakelen, remmen, knipper aan, sturen enz.) terwijl het als 1 voelt; je gaat de bocht om en moet daarvoor afremmen :)

Origineel geplaatst door Sander02
synthesizer tweakingen moet je niet vastleggen,
Synthesizer tweakingen leg je vast met MIDI, die schrijf je niet op!
Zoals ik al zei, muziek op papier schrijven is verouderd. Altans voor electronische muziek!
Bij klassiek ed is het natuurlijk nog wel gebruikelijk.
Niet dat ik iemand wat wil voorschrijven, er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.

tweaken behoord tot het geluid zelf (waarbij tweaken in de originele zin van het woord alleen werd/word gedaan om een geluid te maken en dan op te slaan)

vervolgens is er nog een probleem en dat is dat niet iedereen dezelfde synth heeft laat staan met dezelfde knoppen voor desbetreffend parameter tweakje nutuulk... hetzelfde als GS/GM standaard, leuk dat een piano bij iedereen in bank 1 zit maar klinkt ie ook hetzelfde?! ;)

heheheheheh :D:D
als men eens gewoon de grondbeginselen van synthese leert/begrijpt/onder de knie wil krijgen,
dan snapt men ook beter wat die aan het doen is als ze 'aan de knopjes draaien'
en kan je dezelfde verandering zo uit het hoofje toepassen op elk gewenst moment op elk gewenst geluidsbron.

Origineel geplaatst door 6 trak
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA... *uche* AHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

zo... uitgelachen!

kijkend op het papier en netjes in de maat tweakend aan de knopjes en dan ook nog de melodie erbij!"... 8o)

:dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: say no more hehehehehehehe

Om aan het conservatorium in Gent opleiding producer te doen MOET je noten kunnen lezen en schrijven.
Ik ben er niet zooo sterk in, ik doe alles eigenlijk op gehoor. Dus wordt wat oefenen in de vakantie om goed noten te schrijven.

Ik lees net zo goed noten als duits: als ik moeite doe kom ik er wel uit.
Leuk vind ik geen van beide.

Meestal schrijf ik gewoon de noten achter elkaar op. Voor bas maak ik meestal een tabje.

Back