analiseren

analiseren

• ja

Stemmen: 21 40,4%
  • nee

Stemmen: 31 59,6%
  • geen mening

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    52

trash

Ouwe rot
Wat ik me afvroeg,wie o wie kan er hier van het forum nog uberhaupt een track in zijn geheel beluisteren,zonder dat men in sporen gaat denken of de boel gaat analiseren?
Ik heb hier zelf al jaren last van,en soms vind ik dat best zonde.

Hoe zit dat met jullie?

helaas, de mogelijkheid om in alle onschuld normaal naar een muziekstuk te luisteren zoals andere mensen is bij mij niet meer aanwezig.....snik

ik heb hetzelfde, alleen bij mij is het nog verder doorgeslagen. ik analyseer zelfs de geluidjes en bedenk daar direct bij hoe ik dat zelf zou moeten programmeren. Ik wist het ook niet, maar ik betrapte me er zelf op tijdens de demo van de nord modular g2. elke patch die ik hoorde was ik direct aan het analyseren hoe ik dat zelf zou maken in flexor. Baal er wel van, het verknalt behoorlijk je luisterplezier.

ja dat lukt nog wel, maar tis wel moeilijk moet ik zeggen. Maar meestal kan ik ook nog wel van de muziek genieten terwijl ik het aan het analiseren ben :)
vooral als ik er niet achter kan komen hoe het in elkaar zit.

Gewoon lekker naar jazz luisteren, dan ben ik die sporen zo zoek, en valt er niet meer te analyseren :D

Als ik op de radio een track hoor, dan hoor ik de chorus over de stem, de opbouw, de gebruikte geluiden etc.etc.etc.
Het is een pijn waarom kan ik niet gewoon luisteren en er door ge entertained raken?

-C-

Ik kan wel gewoon luisteren naar muziek, maar dan moet het of achtergrond muziek zijn, of ik moet echt met iets anders bezig zijn... of ik moet een paar biertjes op hebben ofzo. Anders ga ik inderdaad zoals de voorgaande posters de track analiseren, luisteren naar wat voor effecten er gebruikt worden, golfvormen ontrekken aan geluiden... tsja...

Leuke thread dit,
dit heb ik dus ook altijd.Ik moet ook altijd de productietechnieken analiseren. Soms gaat het zelfs zo ver dat ik denk het beter te kunnen. En dan dwaal ik helemaal af met mijn geest en ga nieuwe ideeën uitdenken. Maar ik ervaar dat helemaal niet als iets negatiefs.De muziek krijgt op die manier een extra dementie.

mijn oplossing is door naar de muziek te luisteren terwijl je je concentreert op andere dingen (alles behalve de muziek dus)

maar een track "analyseren" is toch niet een zonde? Het is juist leuk om te doen en zeer leerzaam (met elk liedje leer je weer meer)

Wat is 'onbevangen' luisteren? Alles wat je 'weet' neem je mee. Misschien was het vroeger (ehh - andere thread :) wel leuker om te luisteren, omdat je dat analyserend luisteren aan het ontwikkelen was: "Tjee... Wat gebeurt daar?" Een zwager van me heeft een absoluut gehoor. Die vraagt zich af waarom de derde symfonie in E groot in Es wordt gespeeld. Omdat hij dingen 'weet', luistert hij naar andere dingen dan ik, want ik 'weet' weer anders dan hij...
Een mooi voorbeeld is 'Strawberry Fields Forever' van The Beatles. Omdat het hier gaat om een montage van twee opnamen, hoort de onwetende slechts één nummer, terwijl de wetende er twee hoort. Toen ik 'ingewijd' werd waar de las zat, was mijn conclusie dat ik daar altijd al dacht: "Hee... Wat gebeurt daar?" :)

Iedere muzikant luistert analytisch...

Wout

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MIDIoot
De muziek krijgt op die manier een extra dementie.
:D Nothing personal, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen 'dimensie' en 'dementie':
'De muziek krijgt op die manier een extra verdieping',
of
'De muziek krijgt op die manier een extra hersenverweking'? :D

Wout
(schoolmeester)

Als je niet naar muziek kunt luisteren zonder dat je er niet van kunt genieten dan heeft dat vaak te maken met een soort van overdreven beroepsidioterie.

Ik heb het nooit begrepen en vind het ook echte onzin dat je altijd maar moet luisteren naar hoe iets in elkaar zit.
Als ik iets mooi vind en het is slecht gemixed dan hoor ik dat ook wel.
Maar om daar nou zo'n toestand van te maken lijkt me meer te maken te hebben met ego die zich constant wil bewijzen.

Behalve als mn mening beroepshalve wordt gevraagd dan kan ik wel heel kritisch luisteren.
En dan kan ik wel eens heel "vervelend" (lees - straight) uit de hoek komen.

En daar kunnen sommige mensen ook niet tegen.
Toevallig valt het mij op dat het vaak ook diezelfde mensen zijn die zelf niet meer normaal naar muziek kunnen luisteren.

Origineel geplaatst door Errol
Toevallig valt het mij op dat het vaak ook diezelfde mensen zijn die zelf niet meer normaal naar muziek kunnen luisteren.

Tja, wat is normaal naar muziek luisteren?
Zou je dat even kunnen omschrijven?
Vooral omdat je hiermee aangeeft dat 'analyserend luisteren' dus niet normaal zou zijn...
Eenvoudigweg zeg je dat er geen dispositie zou bestaan, of nog leuker, dat die is uit te schakelen?
Dat komt mijns inziens neer op niet of wel luisteren.
Als je muziek als achtergrond gebruikt, natuurlijk, maar dan luister je niet.
Concentreer je jezelf op muziek, dan zal zowel de culturele dispositie en je persoonlijke dispositie je altijd leiden. Het is aannemelijk dat jij in een willekeurig 'dance' nummertje meer hoort dan de dirigent van het Concertgebouw Orkerst...

Wout

Aanhangsel: met 'de dispositie van het oor' wordt het psychologisch verschijnsel verklaard, dat er redenen zijn welke bepalen of een geluid muziek is of niet. Deze maatstaf is bij ieder mens en bij iedere cultuur verschillend. Een willekeurige Tibetaan luistert naar totaal andere aspecten van een melodie dan de gemiddelde West-Europeaan. Ook op persoonlijk vlak komen verschillen voor, mede bepaald door smaak, ervaring en omgeving. Kortom, luisteren is een psychisch proces, waarbij de mens alle mogelijkheden die hem tot beschikking staan zal gebruiken, anders luistert hij gewoon niet. Analyserend luisteren is in wezen een vollediger luisteren dan een aantal vermogens niet gebruiken.

De drang om te verbeteren, dat is een ego kwestie. En dat jezelf pas toe laten als 'er om gevraagd wordt', dat geloof je toch zelf niet? :) Maar wat is er mis met 'ego'?

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Tja, wat is normaal naar muziek luisteren?
Zou je dat even kunnen omschrijven?
Vooral omdat je hiermee aangeeft dat 'analyserend luisteren' dus niet normaal zou zijn...
Eenvoudigweg zeg je dat er geen dispositie zou bestaan, of nog leuker, dat die is uit te schakelen?
Dat komt mijns inziens neer op niet of wel luisteren.
Als je muziek als achtergrond gebruikt, natuurlijk, maar dan luister je niet.
Concentreer je jezelf op muziek, dan zal zowel de culturele dispositie en je persoonlijke dispositie je altijd leiden. Het is aannemelijk dat jij in een willekeurig 'dance' nummertje meer hoort dan de dirigent van het Concertgebouw Orkerst...

Wout

Aanhangsel: met 'de dispositie van het oor' wordt het psychologisch verschijnsel verklaard, dat er redenen zijn welke bepalen of een geluid muziek is of niet. Deze maatstaf is bij ieder mens en bij iedere cultuur verschillend. Een willekeurige Tibetaan luistert naar totaal andere aspecten van een melodie dan de gemiddelde West-Europeaan. Ook op persoonlijk vlak komen verschillen voor, mede bepaald door smaak, ervaring en omgeving. Kortom, luisteren is een psychisch proces, waarbij de mens alle mogelijkheden die hem tot beschikking staan zal gebruiken, anders luistert hij gewoon niet. Analyserend luisteren is in wezen een vollediger luisteren dan een aantal vermogens niet gebruiken.

De drang om te verbeteren, dat is een ego kwestie. En dat jezelf pas toe laten als 'er om gevraagd wordt', dat geloof je toch zelf niet? :) Maar wat is er mis met 'ego'?

Blijkbaar voel je je aangesproken.
Goed, ik heb mezelf toch even pauze gegeven van het invoeren van mn boekhouding.

Muziek is in de 1e plaats ontstaan om stemmingsgevoelens te creeeren.
Kijk maar naar Indiase raga's en dan begrijp je vast wel wat ik bedoel.
het zijn de frequencies die iets teweeg brengen bij ons, de mens.
Dit lijkt me normaal luisteren.

Analytisch luisteren kun je in verschillende vormen gieten t.w. bijv. tijdens het mixen of dat ene spoortje niet te
hard, of te zacht is.
Of bijv. tijdens het masteren analyseren of bepaalde freq's een beetje gefilterd moeten worden.
Of analyseren of het arrangement wel kloppend is.
En zo kun je ernog wel meer bedenken lijkt me.

Wie zegt dat ik analytisch luisteren niet normaal vind???
Als je dat uit mn woorden haalt zou ik zeggen dat dat niet normaal is.

Misschien voor jou ondenkbaar maar ik kan mijn smaak voor muziek heel makkelijk uitschakelen terwijl ik een plaatje
aan het masteren ben wat niet overeenkomt met mijn smaak.
Al zijn het schlagers toch zal ik dat op een professionele manier benaderen en er het beste resultaat proberen uit te halen.

Ook al begrijp ik best wel wat je bedoeld en deels east/west uit ervaring kan beamen.
Zoals jij het nu probeert te verwoorden is iets wat hier niet wordt gevraagd volgens mij.
De vraag is nl of je nog onbevangen naar muziek kunt luisteren als het je hobby/beroep is.
Nou heel simpel, ik kan dat heel makkelijk.

En iemand die dat niet kan is in mijn ogen op een verkeerde manier veels te serieus bezig met muziek.
Daar is vaak moeilijk mee samen te werken vanwege het feit dat ze niet kunnen relativeren.

En Wout als mij wordt gevraagd een track te analyzeren dan kan ik dat super geconcentreerd doen,
in een split/second bij wijze van spreken.
En concentratie vermogen heeft vaak iets te maken met meditatie.
Als ik dezelfde track had beluisterd zonder dat me gevraagd was het te analyseren dan zou ik me werkelijk afvragen waarom ik daar een oordeel over zou moeten hebben. Dat is nou ego.
Als ik het leuk vind dan luister ik er naar en anders sluit ik me er voor af, behalve als de volume knop op 10 staat.:D

Maar laten we eerlijk zijn, muziek is uiteindelijk gewoon 1 vd vele illusies in deze wereld maar het is wel een leuke illusie.

ja hoor, heel makkelijk, bijna altijd zelfs
gewoon MUZIEK LUISTEREN, da's toch niet zo moeilijk? je hoeft je er niet voor te concentreren ofzo, maar je moet ook weer niet TE geconcentreerd met iets anders bezig zijn... het zit er tussenin eigenlijk.
maar je moet soms wel geduld hebben, want bepaalde muziek ga je pas echt waarderen na veelvuldig luisteren, tenminste dat is mijn ervaring.... 'analyserend luisteren' doe je automatisch wel een beetje, als je 't reeds een paar keer hebt geluisterd... natuurlijk is 'de complexiteit' van de muziek bij dit alles ook een bepalende factor (Frans Bauer heb je na 1x wel 'door' maar iets van The Orb waar alleen al 8000 verschillende geluiden inzitten heeft wellicht wat langer nodig om in te werken ;))

<snip>
Origineel geplaatst door Errol
Wie zegt dat ik analytisch luisteren niet normaal vind???
Als je dat uit mn woorden haalt zou ik zeggen dat dat niet normaal is.
Zie het citaat in mijn vorige mail...
Misschien voor jou ondenkbaar maar ik kan mijn smaak voor muziek heel makkelijk uitschakelen terwijl ik een plaatje aan het masteren ben wat niet overeenkomt met mijn smaak. Al zijn het schlagers toch zal ik dat op een professionele manier benaderen en er het beste resultaat proberen uit te halen.
Dus luister je daar analytisch naar en niet onbevangen. De vraag is terecht: "Is onbevangen nog mogelijk?"
Ook al begrijp ik best wel wat je bedoeld en deels east/west uit ervaring kan beamen.
Zoals jij het nu probeert te verwoorden is iets wat hier niet wordt gevraagd volgens mij.
De vraag is nl of je nog onbevangen naar muziek kunt luisteren als het je hobby/beroep is.
Nou heel simpel, ik kan dat heel makkelijk.
En dat is nu wat ik betwijfel. Het is erg eenvoudig te stellen, maar ik denk dat je toch een behoorlijke innerlijke strijd hebt met datgene wat je door de vele muziekpraktijk in je zit ingebakken. En dat wil helemaal niet zeggen dat je alle muziek 'professioneel' of met een te groot ego benadert, maar volledig blank, onbevangen, zou misschien nog gaan met iets wat je nog nooit gehoord hebt, hoewel, dat zou juist extra prikkelen te zoeken naar punten van herkenning.
En iemand die dat niet kan is in mijn ogen op een verkeerde manier veels te serieus bezig met muziek.
Daar is vaak moeilijk mee samen te werken vanwege het feit dat ze niet kunnen relativeren.
Dat is een mening, die geheel voor jouw rekening komt. :)
En Wout als mij wordt gevraagd een track te analyzeren dan kan ik dat super geconcentreerd doen,
in een split/second bij wijze van spreken.
En concentratie vermogen heeft vaak iets te maken met meditatie.
Als ik dezelfde track had beluisterd zonder dat me gevraagd was het te analyseren dan zou ik me werkelijk afvragen waarom ik daar een oordeel over zou moeten hebben. Dat is nou ego.
Dat vermogen betrek ik niet in de discussie, maar het vermogen om het uit te schakelen. Heb je wel eens geklaverjast en halverwege de avond werd er gezegd: "Bridgen?", dan lukt het de eerste twee spelletjes niet om de regels van het klaverjassen uit je geest te krijgen. Als je vaak analytisch luistert, dan wordt het uitschakelen ervan erg moeilijk.
<snip>
Maar laten we eerlijk zijn, muziek is uiteindelijk gewoon 1 vd vele illusies in deze wereld maar het is wel een leuke illusie.
Ik denk dat 'de onbevangen mens' een illusie is :)

Op de opmerking "Over smaak valt niet te twisten." hadden we op de kunstakademie altijd het antwoord: "Dat is nou net het enige wat interresant is om over te twisten: de rest in onbelangrijk!"

Wout

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Gewoon lekker naar jazz luisteren, dan ben ik die sporen zo zoek, en valt er niet meer te analyseren :D

jazz is juist een super goeie oefening om te analyseren.
Ik kan zelf ook niet meer luisteren zonder te analyseren, maar op zich vind ik dat ni zo erg.
Het vermogen te analyseren stelt me in staat om héél concrete & gedefinieerde ideeën te hebben, uit te werken & bij te leren van andere muzikanten.
Het stelt me ook in staat om bij curcisten héél snel vast te stellen op welke punten & waarom ze strop zitten.

Leren analyseren bekijk ikzelf als het verliezen van een zekere naïviteit, & sommige mensen vinden dit idd niet leuk omdat ze hierdoor gedesillusioneerd geraken & het gevoel hebben dat hun iets heilig (& mystiek) wordt afgenomen.
...niets is minder waar

de storthoop heeft gesproken

Beste Wout,

Zeg dan gelijk dat je dat allemaal hebt geleerd op de kunstacademie.

Scheelt me een hoop geschrijf over niets.

Nu nog alles in de praktijk brengen.

Ik ben het met je eens, Jazzman, wat natuurlijk uit eerdere mails al duidelijk is. Maar even de duivels advocaat spelen: in hoeverre is deze houding uit het onderwijs afkomstig?
Laat ik een analoog voorbeeld nemen. In hoeverre moet je iets van Mondriaan weten om van zijn concrete schilderijen te kunnen genieten? In het museum waar ik vaak vertoef hebben we namelijk de grootste collectie van deze schilder en het is soms gewoon vermakelijk om reacties van bezoekers te observeren. Gesprekken als:
"Hier heb ik niets mee!"
"Maar dan moet je jezelf er meer in verdiepen!"
"Stel jezelf ervoor open!"
"Kan m'n zoon ook.." (papa Mondriaan :)

In het onderwijs, in welke vorm dan ook, is men geneigd 'het weten is beter begrijpen' te hanteren.
Is dit juist? Is men in staat om de oorspronkelijkheid van de leerling te behouden?
Onderwijs vermoordt creativiteit...?

Toga uit en befje af...
Niet mijn mening, maar toch soms een twijfel...

Wout

Back