Minimoog LMC vs Minimoog voyager

Re: Minimoog LMC vs Minimoog voyager

Origineel geplaatst door Catscan
Is het dus echt waar dat de (voor serie nr. 10175) minimoog veel muziekaler en dikker klinkt als de voyager?

Misschien hebben jullie hier mp3 voorbeelden van? iemand?

Als je ze echt naast mekaar zet, dan is het eventueel mogelijk dat je een verschil hoort. Maar of dat verschil nu de ene vetter maakt of niet, dat durf ik niet direct te zeggen. Dat de oude oscillatorboard vetter klinken dan de nieuwere vind ik ook niet echt kloppen. Ze klinken anders, maar of die oude nu beter klinken?...

Het is gewoon een feit dat iedere minimoog zijn eigen karakter heeft en of je dat nu beter of slechter vindt, tja ... Zoals ze op de site van "the lords of the mini" zeggen: het maakt niet uit welke mini het vetste klinkt, als jou mini het maar doet voor je. 8)

Hetgeen wij als warmte ervaren wordt volgens mij vooral veroorzaakt door instabiliteit van bijvoorbeeld oscillatoren. Bij oude synths zweven de waveforms veel meer dan bij nieuwe. Ik heb ooit eens een screendump gezien van een oscilloscope die een zaagtand weergeeft van een oude mini. Iedere tand ziet er anders uit en is in ieder geval geen strak getekende zaagtand maar meer een benadering daarvan. Ik sprak een paar jaar geleden met René Meister van Het Goede Doel en die vertelde me dat hij verschillende minimoogs heeft gehad en dat deze idd allemaal anders klonken. Ik geloof dat pas zijn zesde exemplaar een beetje naar wens was want de andere klonken wel lekker maar moesten om de paar minuten gestemd worden. Ik heb nu zelf een Mini Voyager en een Macbeth M3X en het grappige is dat buiten de snappy attack van de Moog de M3X mij qua geluid meer doet denken aan de oude mini dan de Voyager.

ik begrijp trouwens die lmk ook niet.
de minimoog heeft voldoende ingangan om hem met iedere beetje midi ->cv converter aanslaggevoelig te kunnen maken.
(pitch/filter/vca en triggerinputs )
wel een probleempje is de cvpitch gevoeligheid van 1,2 volt per octaaf i.p.v. de gebruikelijke 1 volt/oct. daar moet dus een kleine versterker of zoiets voor.
ik vind de prijzen trouwens wel echt benevens redelijk.
heeft iemand al eens gedacht aan een alternatief zoals b.v. de multimoog?

Wat ik dan niet snap is waarom Moog dan geen instabiele Voyager heeft gebouwd. Zodat het geluid warmer klinkt.

Maar dan zou je zelf zo'n ding ook moeten kunnen modden dat hij instabieler wordt toch?
Bijv over een paar weerstanden potmeters solderen en dan met tweaken het kunnen aanpassen. Desnoods sluit je het op een aparte CV gate of schakelaar aan of zo.

voor je het weet ben je hem aan het nabouwen "from the scratch"
en dan vind je uit dat bepaalde onderdelen niet meer geleverd worden!:D

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik dan niet snap is waarom Moog dan geen instabiele Voyager heeft gebouwd. Zodat het geluid warmer klinkt.

Maar dan zou je zelf zo'n ding ook moeten kunnen modden dat hij instabieler wordt toch?
Bijv over een paar weerstanden potmeters solderen en dan met tweaken het kunnen aanpassen. Desnoods sluit je het op een aparte CV gate of schakelaar aan of zo.

Zelfs mijn voyager moet ik af en toe bijstemmen. Zowel op A440 als de VCO's onderling.

Het was niet zozeer een stabiliteitsprobleem. Met een instabiele Minimoog is gewoon niet te spelen. Het is meer zo dat de VCO's onderling nét niet gelijk te stemmen zijn, waardoor je een minime verstemming/zweving krijgt, wat het geluid dus voller maakt. De latere OSC-boards waren beter te stemmen (en bleven langer 'in-tune' en waren dus stabieler) maar miste dus die lichte zweving. Er werd ook geadviseerd om de nieuwe boards niet té naukeurig te stemmen. Zo ontstaat toch weer een vol geluid...

ik geloof ook dat de voeding het net niet helemaal comfortabel trok , en zo waren er nog enige afwijkingen van het perfecte die de klank medebepalen

Back