Novation - Access

gijs

.
Hm, ok, ben met mijn eerste stappen op synthgebied bezig en wil binnenkort een nieuwe bak kopen omdat ik mijn dx200 nu wel helemaal ken:D Ik ben nog altijd erg into Kraftwerk/Jarre/Schultze e.d. en ben op zoek naar zulk een geluid in VA-bakken. Tot nu toe vond ik die vrij vlak en clean klinken.
Ik heb laatst echter een Virus C gehoord/gezien en dat klonk fantastisch, maar niet qua prijs! Als alternatief denk ik nu aan een Novation KS-4. Natuurlijk legt die het af op het gebied van poloyphony/multi-timbraliteit/functionaliteit, maar waar het me vooral om gaat is dus de warmte/dikte van de geluiden.
In de demo's op het net vind ik de K-serie erg clean klinken t.o.v. de Virus. Is dit daadwerkelijk zo of ligt dit meer aan de kwaliteit/creativiteit in de demo's?

Please help me voordat ik me een rib uit mijn lijf betaal aan een Virus:D

als ik aan VA's denk dan associeer ik de novation KS serie ook altijd met clean en vlak..., zeker vergeleken met de Virus die je al noemt.

Misschien een goede middenweg voor je is te zoeken naar een 2dehands VirusB of een Nord lead/rack 2. Vooral de Nord klinkt erg warm en wordt zeeeeer veel door Jarre gebruikt.

Origineel geplaatst door synthmann
Vooral de Nord klinkt erg warm en wordt zeeeeer veel door Jarre gebruikt.

Nord warm ?? :dubbel:
dan heb je zeker watten in je oren!
De Nord klinkt erg kil en is goed voor bassen en leads..

Wil je meer pads en strings neem dan een JP8000, ook veel gebruikt door Jarre!

I vind zelf de virus wel wat analoger/warmer klinken dan de Novations. Ik heb zelf een Nova en die klinkt wel iets minder warm dan de Access synths, iets killer, maar ook wel iets zacher/ronder. Is best wel een allround synth. Kan je alle kanten mee op. Viri hebben denk ik een iets meer uitgesproken, iets agressiever geluid.

Zwak punt bij de Novations zijn de presets. Die zijn erg matig. Die zijn bij Access een stuk beter, vind ik. Maar als je van soundtweaken houdt......... 2e hands Nova misschien een idee? Die zijn niet zo duur meer.

ik heb toch echt wel warme pads met de nord gemaakt! lusiter ook eens naar die demo's van de nord, daar zitten echt warme strings en stabs en sweeps in, en ook de percussie en bassen dragen warmte in mijn mening.

JP8000 idd ook veel door Jarre gebruikt, maar niet om zijn warmte maar om die scheurende sync lead waar hij de laatste tijd zo verzot op is! maar die is niet echt multitimbraal te noemen zoals de andere genoemde synths, en dat lijkt me wel handig als een 2 synth setup is met een DX200 erbij. das een cool bakkie trouwens!

Of de EMU XL7, gebruikt Jarre ook!!

gr. Mario

Ik snap de vraagstelling niet helemaal....je noemt 3 electronische muziek pioniers die niet bepaald bekend staan om het gebruik van "ranzige, vieze geluiden".......vaak zelfs erg cleane geluiden.

Van novation (ik heb zelf de supernova) kan ik zeggen dat ze warm en lekker zijn en je kunt ze zo vies maken als je zelf wil (zeker als je er een sherman achter zou hangen). Ik heb ook de virus een weekje in huis gehad, en elke keer als ik dat bakje aanzette merkte ik toch dat het een stuk ranziger is als de supernova, maar ik vind de virus wel in gebreke blijven als het gaat om de wat meer spacey pads, fijne strings en warme bassen. Dus maak je keuze.....

BTW....GA NOOIT UIT VAN DEMO'S DIE JE ONLINE OF OP CD HOORT.......WANT DAT IS ERG MISLEIDEND.......(maar ik dacht dat dat algemeen bekend was)

VA klinkt té goed

VA klinkt té goed

thanx guys voor de quick response, moet toch maar eens wat gaan pielen in een aantal zaken.

en ik bedoelde trouwens niet te zeggen dat de pioniers ranzige geluiden gebruiken, maar de instrumenten die ze gebruiken klinken zo lekker puur. de VA-bakken vind ik over het algemeen té net klinken en het hele gevoel missen. Ze doen precies wat die analoge bakken deden, maar missen net die pure touch, al waren het alleen maar de ruis en kraakjes in het geluid.

net als het verschil tussen vinyl en cd zeg maar. de cd klinkt soms vind ik net té goed.

De NOVA klinkt soms als gesmolten plastic, soms warm en wollig en soms metaalachtig, fris en helder. Maar altijd redelijk vol (ook als je dat niet echt wil) . De Virus klinkt van zijdezacht tot glashard, bijtend en heel aanwezig. De NOVA is perfect voor al de 'normale' synthgeluiden (de klassiek Jarre-achtige spullen schakeer ik daar ook onder) terwijl de Virus (in mijn oren) wat meer dat moderne, gehypte (en dat is niet negatief) VA geluid heeft. Qua mogelijkheden ontlopen een Supernova II en een Virus C elkaar niet (allebei hun sterkere en zwakkere punten), en een 2ehands Virus B of een NOVA I is al redelijk goedkoop aan te schaffen....en beiden kunnen ze de dragende rol in een studie prima aan, denk ik zo.

De Alesis ION past ook wel in het rijtje.

En qua softsynths is de Arturia Minimoog de absolute top voor kazige geluiden. Heel warm.

Origineel geplaatst door bazziman
De NOVA klinkt soms als gesmolten plastic, soms warm en wollig en soms metaalachtig, fris en helder. Maar altijd redelijk vol (ook als je dat niet echt wil) . De Virus klinkt van zijdezacht tot glashard, bijtend en heel aanwezig. De NOVA is perfect voor al de 'normale' synthgeluiden (de klassiek Jarre-achtige spullen schakeer ik daar ook onder) terwijl de Virus (in mijn oren) wat meer dat moderne, gehypte (en dat is niet negatief) VA geluid heeft. Qua mogelijkheden ontlopen een Supernova II en een Virus C elkaar niet (allebei hun sterkere en zwakkere punten), en een 2ehands Virus B of een NOVA I is al redelijk goedkoop aan te schaffen....en beiden kunnen ze de dragende rol in een studie prima aan, denk ik zo.

Hier ben ik het helemaal mee eens. :)

De KS-rack (goedkoper dan KS-4) bevalt mij klank-technisch veel meer dan de Virus B die ik hiervoor had. (persoonlijk natuurlijk).

Ik kan ook wel advies geven. De volgende VA synths heb ik ooit gehad of heb ik nu nog: NordLead 2, JP8000, Virus A, Korg MS2000, Alesis ION. Jammergenoeg geen Novation spul.

En nu de random aanbevelingen:

- Op volgorde van "analoogheid"

(Let wel: dit is mijn mening en ik heb uitgebreide ervaring met analoogjes als Moogs, Korg MS.., Macbeth M3X, Doepfer A100, Roland SH101 etc.)

- Alesis ION. (De analoogste VA die er is. Punt uit. Moog Oberheim en Sequential Ahoy!)
- Virus (klinkt als een analoge synth die nooit bestaan heeft. Maar wel goed.)
- JP8000 (Beste interface van allemaal.met een beetje programmeren goede pads en bassen. Redelijke benadering van
oude Roland muk)
- Korg MS (klinkt totaal niet als een MS10/20 maar wel, tsja...analoogachtig)
- Nordlead 2 (Alleen de Oscillatoren, FM en Pitchbend redelijk zijn goed. De filters zuigen. De ADSR zuigt. Klinkt echt koud)

Toch blijf ik er bij dat de ION verreweg de meest authentieke analoge klank heeft. Menig analoog fetisjist op dit forum was het stiekem wel met mij eens na het beest gehoord te hebben...ik noem een Dexter....

Origineel geplaatst door Nolet

- Nordlead 2 (Alleen de Oscillatoren, FM en Pitchbend redelijk zijn goed. De filters zuigen. De ADSR zuigt. Klinkt echt koud)

Meningen verschillen maar ik vindt het filter van de nord lead juist erg mooi... En ik niet alleen..

Mensen die bezorgd zijn over "warmte" in de synth-geluiden, kan ik het advies geven te investeren in een goede buizen-voorversterker. Daarmee kan zelfs de kilste synth-sound een warm randje gegeven worden. Voor bassen is het zelfs aan te raden om een heuse bas-voorversterker te kopen, al of niet gecombineerd met een buizen-compressor.

Daarom is er nu de VA-1 ; een sterk verbeterde versie van wat er tot nog toe
op de markt werd aangeboden.:D

Kurzfristig,
ISPdeRuiter

Bericht door een moderator:
samengevoegd met "va is te goed" en irrelevante berichten verwijderd

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Mensen die bezorgd zijn over "warmte" in de synth-geluiden, kan ik het advies geven te investeren in een goede buizen-voorversterker. Daarmee kan zelfs de kilste synth-sound een warm randje gegeven worden. Voor bassen is het zelfs aan te raden om een heuse bas-voorversterker te kopen, al of niet gecombineerd met een buizen-compressor.

Hmmmm...tis wat je verstaat onder warmte. Ik heb het niet over distortion. Een goede tube vesterker maakt warme dingen warmer. Het maakt niet koude dingen warm. Meestal is een echt goede Tube-bak ook reteduur. Ik heb het dan niet over de soort-van-tube bakken van TL audio enzo. Een "echte" tube bak kost al enkele duizenden euro's. Merken als Summit, Pendulum, Millenia en Avalon komen dan ter geest. Dat soort units werken heel subtiel en kunnen *inderdaad* een goed signaal nog vetter maken.

Het hele verhaal "stop er een buis tussen en het wordt vetter" is ongeveer net zo'n hardnekkige mythe als die over de compressor...

Origineel geplaatst door Nolet
Het hele verhaal "stop er een buis tussen en het wordt vetter" is ongeveer net zo'n hardnekkige mythe als die over de compressor...

Tja, ik haal er anders goede resultaten mee.

Back