keuze synthesizer

erik schouten

Nieuwkomer
hallo,

ik heb na een aantal jaar mixen besloten om met de muziek verder te gaan.
alleen sta ik nu voor een keuze: welke synthesizer vormt een goede basis?
er is zoveel op de markt en ik heb er echt nog de ballen verstand van.

Zou iemand mij willen helpen om de juiste keuze te maken?

ik heb een budget van 600 euro en ik ben van plan om later uit te breiden met de access virus c.
ik wil er zware progressive mee maken.

grtz : Erik

Re: keuze synthesizer

Origineel geplaatst door erik schouten
een goede basis?
ik heb er echt nog de ballen verstand van. Zou iemand mij willen helpen om de juiste keuze te maken?

Dat is sowieso geen goede basis, zorg eerst maar dat je er verstand van krijgt. echt, je kan je niet door een ander laten adviseren. als je er zelf geen oren naar hebt om er de moeite voor te doen te leren kennen wat er is, of als je al niet een goed idee hebt in je hoofd, waarmee je naar de muziekwinkel kan, om te luisteren of je er iets van terughoort, laat dan toch zitten.

Hoi Erik,

Ik heb nog een Novation KS-rack te koop staan, zeer veelzijdig in geluid, van donkere warme bassen tot scheurende leads :D. Ik denk dat dit de perfecte synth is ommee te beginnen maar ook voor gevorderden is hij leuk aangezien hij veel functies heeft. Ik verkoop hem voor 350,- ruim onder je budget dus :). Als je interesse hebt moet je maar even een PM sturen! of e-mailen: timnl85@hotmail.com

groetjes Tim

Geinig, ik zit net wat threads door te lezen en zag ergens anders dat KS bij Novation voor kraak-synth staat.

Wil je uitbereiden in de zin van, met de virus C je setup aanvullen, of wil je een virus C maar heb je daar het geld niet voor?

In dat laatste geval zou ik nog ff iets bij sparen en voor een virus B gaan, die heeft veel weg van de C en kost veel minder !

Origineel geplaatst door Leo
Geinig, ik zit net wat threads door te lezen en zag ergens anders dat KS bij Novation voor kraak-synth staat.

ja ik zag die thread net ook, Af en toe hoor ik weleens een kraakje ja, maar alleen als ik de resonantie en drive ver heb open staan en de cutoff op een lage stand zet, ik hoor het niet in de release zoals ook in dat topic staat.

Gelukkig maar, zitten ze daar natuurlijk een beetje te eikelen met verkeerde versterker of speakers.

ik heb een budget van 600 euro en ik ben van plan om later uit te breiden met de access virus c.

zware progressive? progressive is vernieuwend... dan zou ik niet voor een virus gaan, veel te veel mensen hebben dat ding onderhand en ik vind zijn sounds dus niet echt "progressive"

kijk eens naar iets van clavia, een nord lead/rack, houd er wel rekening mee dat je bij deze geen effecten hebt, opzich niet erg want ze klinken zo al mooi en makkelijk op te lossen met externe effect units en plug-ins.

of novation ks-rack/ks4/ks5, erg lekkere synths, die zou ik eerder kopen als een virus, alleen jammer van hun kraakje (zie ander topic)

Origineel geplaatst door tim-b
Af en toe hoor ik weleens een kraakje ja
Nu snappen we tenminste waarom je hem wil verpatsen :maffia:

hallo,
Eerst zal je toch voor jezelf moeten uitmaken hoe je eigenlijk wil werken.

Wil je met patterns (korte samples) werken zoals bvb Underworld (koop dan een Akai MPC)
of wil je liever loops (lange samples) mixen zoals bvb Speedy J (koop dan (2) Yamaha SU700's).

Werk je liever uitsluitend met de PC (check dan zeker Fruity Loops en Reason 2) of
wil je liever hardware variant aka "groovebox" (check dan zeker ook de Korg Electribes).

Je kan dan later nog altijd externe modules (zoals de Virus)
aan je sequencer van de MPC of je groovebox hangen.

Er zijn natuurlijk nog enorm veel variaties op bovenstaande opstellingen.
Zo kan je bvb een software sequencer (Cubase SX) hebben met een combinatie
van hardware en software synths & samplers.

Zo zie je maar: Alles hangt af van hoe je ermee wil werken!

Re: Re: keuze synthesizer

Origineel geplaatst door Wodka
zware progressive? progressive is vernieuwend... dan zou ik niet voor een virus gaan, veel te veel mensen hebben dat ding onderhand en ik vind zijn sounds dus niet echt "progressive"
kijk eens naar iets van clavia, een nord lead/rack, houd er wel rekening mee dat je bij deze geen effecten hebt, opzich niet erg want ze klinken zo al mooi en makkelijk op te lossen met externe effect units en plug-ins.

Progressive heeft niets met je gear te maken maar met hoe dat je het gebruikt.
Er zijn trouwens meer Nord's in de omloop dan Virus'en :stupid

hallo,

ik heb na een aantal jaar mixen besloten om met de muziek verder te gaan.
alleen sta ik nu voor een keuze: welke synthesizer vormt een goede basis?
er is zoveel op de markt en ik heb er echt nog de ballen verstand van.

Progressive leunt toch best wel zwaar op sampling en lekkere uitgebreide (spectrale) effecten?

Duw eerst maar eens een mooie geluidskaart in de computer en pak er Kompakt of zo bij... Je budget bekijkend denk ik dat soft gaan momenteel beter is dan gelijk een C kopen en er de ballen verstand van hebben - zo zaligmakend is 'ie nou ook weer niet :D.

Origineel geplaatst door Yoozer
Duw eerst maar eens een mooie geluidskaart in de computer en pak er Kompakt of zo bij... Je budget bekijkend denk ik dat soft gaan momenteel beter is dan gelijk een C kopen en er de ballen verstand van hebben - zo zaligmakend is 'ie nou ook weer niet :D.
Idd met zo'n budget is het misschien best om eerst de software-toer opgaan.
Misschien is die nieuwe Emu geluidskaart 1212m wel iets voor jou, samen
met een leuke MIDI controller en enkele soft synths & samplers?

Toch is een investering in hardware helemaal niet zo slecht, enige nadeel is wel dat je er eerder verslaafd aan bent dan aan het kopen van software

je zegt dus dat je er de ballen verstand van hebt... waarom wil je dan een synth eigenlijk?
en idd dat wat Leo al eerder heeft gezegd is een zeer wijze raad... er zijn nl al genoeg mensen die alleen maar een bepaalde synth willen kopen omdat ze van anderen hebben gehoord dat type zus of zo een goede synth is...

nogmaals: besynth eer gij begint, it is not the machine but the man that does the trick... duzze, eerst moet je je maar eens meer verdiepen in synthese en dan kijken wat een synth voor jouw kan betekenen...

kijk, als (ik zeg ALS) ik D.J. zou willen worden (...jeuz!) dan ga ik toch ook niet zeggen dat ik door de vele muzieksoorten de bomen niet meer door het bos zie...?

sorry dat ik dat er niet bij heb vermeld, maar ik heb een esi 192m geluidskaart.
en ga met fruityloops en cubase sx werken.

ik weet trouwens niet of leo altijd zo negatief is en als dat wel zo is hoeft ie wat mij betreft niet meer te reageren.

Ik kom hier om kennis op te doen en meningen te horen die ze je in een zaak als feedback niet mee zullen geven en niet om afgezeken te worden.

grtz Erik

het is voor mij al duidelijk dat ik een synthesizer wil gebruiken en wat de hoofgeitenbreier zegt heeft ie gelijk in dat er mensen zijn die alleen een synth kopen omdat iemand zegt dat ie goed is.
daarom heb ik dus hier een topic gestart om een aantal zeer geschikte bakken op een rijtje te zetten en daar eens naar te gaan luisteren en een keuze uit te maken.

sorry dat ik dat er niet bij heb vermeld, maar ik heb een esi 192m geluidskaart.
en ga met fruityloops en cubase sx werken.
Misschien dat je dan best gewoon een leuke MIDI controller koopt.
Bvb de Novation Remote 25 of de Korg microKONTROL
en enkele leuke soft synths & samplers (bvb die van Native Instruments).

microKONTROL.jpg

Als je dan later verder wil gaan met je muziek, kan je nog altijd een MPC of
een sequencer & een sampler kopen en je oude nrs 'omzetten'.

Back