Wat voor synth te kopen voor een "beginner"?

El Fubz

Nieuwkomer
Heuy iedereen,

ik wil een synth kopen, want mijn keyboardje is ook niet helemaal alles :p
Ik wil ook live een goed geluid voort kunnen brengen, dus mijn vraag is: wat voor synthesizer kan ik hiervoor het beste kopen?

Graag een beetje simpel te hanteren... dus niet dat ik er uren aan loop te sleutelen voor ik er een geluid uit krijg :p

Hij gaat vooral gebruikt worden voor strings en piano/orgel, daarnaast wil ik ook wat leuke geluidjes uitzoeken voor solo's in de stijl van Stratovarius en Kamelot e.d.

Ik hoop zo duidelijk te zijn geweest, en ik hoop dat iemand me een goede tip geeft :)
Ik hoef niet het nieuwste-van-het-nieuwste en het wordt met mijn budget waarschijnlijk toch een tweedehandse ;) maar als ik er maar een goed, mooi geluid mee kan maken :)

Grtz,
El Fubz

om goede geluiden te maken is elke synth wel geschikt 8o)
o.k. is vaak toch een kwestie van heel veel uitproberen wat bij jouw past ik wil je niet ontmoedigen maar vaak is het toch na heel wat jaren voor je er achter komt wat bij je past en waar je goed mee kan werken

mijn advies : ga eens wat lezen en daarna uitproberen begin met een 2 e handse waar je niet veel geld aan uit hoeft te geven zodat wanneeer je hem verkoopt niet als te veel leeer geld hebt betaald

Re: Wat voor synth te kopen voor een "beginner"?

Origineel geplaatst door El Fubz
Heuy iedereen,
ik wil een synth kopen, want mijn keyboardje is ook niet helemaal alles :p
Ik wil ook live een goed geluid voort kunnen brengen, dus mijn vraag is: wat voor synthesizer kan ik hiervoor het beste kopen?
Da's net zo iets als zeggen "ik wil een auto kopen, want een fiets is ook niet alles. Maar ik moet er wel mee door de stad kunnen!" ;).
Graag een beetje simpel te hanteren... dus niet dat ik er uren aan loop te sleutelen voor ik er een geluid uit krijg :p
Er zijn vrijwel geen synths meer die geen geluid geven als je ze aanzet, tenzij je die zonder geheugen neemt (en dan alle schuifjes/knopjes op 0 == geen geluid) of de volumeslider gewoon op 0 staat.

Hij gaat vooral gebruikt worden voor strings en piano/orgel, daarnaast wil ik ook wat leuke geluidjes uitzoeken voor solo's in de stijl van Stratovarius en Kamelot e.d.
Zijn dat van die Dream Theater-achtige noedelsolo's?

Ik hoop zo duidelijk te zijn geweest, en ik hoop dat iemand me een goede tip geeft :) Ik hoef niet het nieuwste-van-het-nieuwste en het wordt met mijn budget waarschijnlijk toch een tweedehandse ;) maar als ik er maar een goed, mooi geluid mee kan maken :)

Grtz,
El Fubz
Eigenlijk had je er ook nog bij moeten vertellen wat je keyboard voor een ding was, en wat uberhaupt je budget was, want daar moeten we nu naar raden.

Maar okee; 2ehands Roland XP-30 is een heel veelzijdige en mooie machine. Anders; E-mu heeft een stel hele mooie toetsenborden die echt niet duur zijn (nieuw dan), en je kunt ze uitbreiden door er gewoon een geheugenbankje bij te prikken. Andere aanrader: Korg N5(ex)/X5, Yamaha S-30, Yamaha CS6x (al is die wel wat meer dance-gericht). Heb je wat meer geld, schroom dan niet en koop je een 2ehands Korg Karma.

Re: Re: Wat voor synth te kopen voor een "beginner"?

Re: Re: Wat voor synth te kopen voor een "beginner"?

Origineel geplaatst door Yoozer
Maar okee; 2ehands Roland XP-30 is een heel veelzijdige en mooie machine. Anders; E-mu heeft een stel hele mooie toetsenborden die echt niet duur zijn (nieuw dan), en je kunt ze uitbreiden door er gewoon een geheugenbankje bij te prikken. Andere aanrader: Korg N5(ex)/X5, Yamaha S-30, Yamaha CS6x (al is die wel wat meer dance-gericht). Heb je wat meer geld, schroom dan niet en koop je een 2ehands Korg Karma.

Luister naar deze man, want hij heeft de wijsheid in pacht. :geslaagd:

Eigenlijk valt hier niks aan toe te voegen, behalve de Triton LE. En als je budget toch flink uitbreidt, dan misschien de Triton Classic of een Motif of S90 (maar die zijn stukken duurder).

Trouwens: de Triton LE, XP-30 en bepaalde CS#x-en worden nog steeds verkocht (staan allemaal bij Feedback Rotterdam bijvoorbeeld), dus daarvoor kun je gewoon naar de winkel om te kijken of het iets voor jou is.

Re: Re: Re: Wat voor synth te kopen voor een "beginner"?

Re: Re: Re: Wat voor synth te kopen voor een "beginner"?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Trouwens: de Triton LE, XP-30 en bepaalde CS#x-en worden nog steeds verkocht (staan allemaal bij Feedback Rotterdam bijvoorbeeld), dus daarvoor kun je gewoon naar de winkel om te kijken of het iets voor jou is.

....en bij Conijn in Eindhoven bijvoorbeeld....

(voor het geval Rotterdam de andere kant van de wereld is voor je)

Wat is je budget?

Hmmm.. stratovarius. Beetje gothic/powermetal manneke :duivels:? Ik vind de synths van Korg over het algemeen het beste geschikt voor metalachtige dingen. Die hebben in vergelijking met Yamaha en Roland een wat "krachtiger" geluid, wat rauwer, breder en dieper (om diezelfde reden heb je aan bv Roland een veel betere "pop"synth dan aan korg). Ga eens luisteren naar een N5 (al eerder genoemd), daar zitten de geluiden van de afgelopen tig generaties Korg ingebouwd. Ik heb ze voor redelijke prijzen zien staan (300 euro), absolute aanrader!
waaronder enkele waanzinnige koren en strings (ook weer lekker breed).
Maar dat is mijn mening, ik maak zelf ook (o.a.) metal, en ik zweer bij Korg daarvoor. Noem het een afwijking ;)

ik wou eigenlijk zeggen, "valt mij op dat nog niemand karma heeft geroepen"
maar dat heeft yoozer al gedaan!

Zou ik in jouw situatie ook doen, is een geweldige allround machine!

tweedehands prijzen hier in nl, heb ik ze gezien voor tussen de 750 en 1100

waar de duurdere in sommige gevallen zijn uitgerust met wat exb kaartjes!

Ik sluit me aan bij dumdinges:

KORG

maakt nog altijd de beste "rocksynths".

Afhankelijk van je budget zou ik
eens naar volgende synths gaan kijken:
M1, O1W/FD, X3, N-serie, Trinity, Triton

Succes ermee...

Back