Akai MPC 1000 user thread vragen & antwoorden

Pattern per track mogelijk ?

Pattern per track mogelijk ?

Hallo,

ik overweeg eventueel een MPC1000 aan te schaffen. Ik heb heel wat forums doorgespit en ook online de handleiding gevonden, maar vind geen antwoord op mijn belangrijkste vraag:

Ik weet dat de MPC pattern based sequencing biedt. Je plakt kleine patterns achter elkaar en bouwt zo je song.

Maar: Is het mogelijk om meerdere patterns tegelijk af te spelen, eentje per track ? Ik wil elke track aan een andere MIDI kanaal toewijzen om externe modules aan te sturen. Dan bijvoorbeeld op track 1 een basloopje van 4 maten laten herhalen, op track 2 een pad-pattern van 8 maten, track 10 verschillende drumpatronen van verschillende lengte na elkaar zetten enzovoort...

Voor diegenen die al lang meedraaien: Denk aan de "motifs" van de oude Kawai Q-80 MIDI sequencer. In het interne geheugen pasten ik dach 100 Motifs. Die motifs kon je in tracks naar keuze plaatsen en al dan niet een aantal keer laten loopen. De motif bevat alleen note en controller info en nam het midikanaal van de track over. In elke track kan je ook nog lineair werken. Superflexibel dus.

Of kan je met de MPC alleen sequences maken die alle tracks bevatten en dan die sequences achter elkaar plakken ? Dan begrijp ik niet hoe je vlot kan werken ? Of zie ik iets fundamenteels over het hoofd ?

Bedankt voor info

GroteBozeWolf

mpc 1000 heeft 32 midi kanalen. Dat betekend dat je dus in totaal 32 tracks(sporen) kan maken met midi data die jou externe bak aanstuurd. Let wel op dat de mpc 1000 2 midi kanalen heeft. A en B. Per kanaal heb je 16 sporen (in totaal dus 32).

Per sequence kan je geloof ik 99 sporen gebruiken dus dat werkt goed.

Indien je JJ os(alternatief besturingsysteem) gaat gebruiken is het ook mogelijk om sequences over elkaar heen te laten lopen.

De sequences die je in de mpc maakt kunnen zoveel bars zijn als jij wil. Ik doe er meestal 4 of 8. Je kan in je sequences gewoon een bepaald aantal sporen muten (voor bijv. opbouw) en je kan de sequences ook zo kopieren naar een nieuwe sequence voor bijv wat kleine of grote afwisseling in je muziek.

Hoop dat je hier wat aan hebt, anders moet je toch de vraag nog specifieker gaan stellen. Ik raad je in ieder geval aan om even eens met 1 te spelen bij iemand thuis en je vragen te stellen. Via geschreven letters is het toch altijd een stukje lastiger te interpreteren :)

Suc6

Kan je op hetzelfde kanaal ook een sample van pad1 laten afkappen door een sample van pad2?
Nu rommelt dit door elkaar.
Dit heeft betrekking tot wat variatie in de kicks..
Ik kom het dichtst bij mijn idee door de samples in pad7>program, de playmode te veranderen in Note On.
Alleen geeft dit niet echt het gewenste resultaat..

yep, moet je in program mode(mode+pad7) naar params(f3) gaan en dan moet je rechts boven POLY veranderen in MONO.

Voor drums lijkt me dit niet ideaal trouwens, als je dit namelijk aanzet betekent het ook dat als je je drums layert of bijvoorbeeld een hat continue laat doorlopen dat ze elkaar afkappen, dan kan je beter gewoon netjes je drums knippen en de decay wat aanpassen. Echter voor instrumentale samples(geen drums dus!) gebruik ik wel vaak Mono, zodat alles elkaar afkapt en je een mooi smooth geheel krijgt

Laatst gewijzigd:
:okdan: Haha eindelijk. Dus je moet je program op mono zetten. Hier heb ik al een tijdje naar gezocht :stupid
En ik maar heul de tijd mutegroups aanmaken. :D
Dank oe ......, voere die bloemme :halleluja

Laatst gewijzigd:
@beestachtig:

Bedankt voor de info.

Maar als ik het goed begrijp dan is het dus niet zomaar mogelijk om "pattern"s die ik gebruik op een bepaald spoor van een bepaalde sequence, te hergebruiken in een andere sequence. Ik wil dus eigenlijk een soort library van patterns maken die ik naar willekeurig kan plakken op sporen in sequences.
Vergelijk het met drumpatronen in een drumcomputer. Maar dat dan voor alle instrumenten.

Helaas ken ik niemand met een MPC...

Dat is zeker wel mogelijk! je hebt een sequence edit mode waarin het mogelijk is elk spoor te kopieren naar een andere sequence en/of andere track. Zodoende kan je inderdaad heel makkelijk je spoortjes kopieren van sequence naar sequence.

Ik zou je in dit geval eigenlijk aanraden om even de handleiding te downloaden van de mpc 1000 op http://www.akaipro.com en dan even zoeken naar sequence edit mode. Kijken of dat je vragen beantwoord. Daarnaast is het doorlezen van die manual wel handig want zodra je je mpc dan krijg ben je natuurlijk al redelijk goed voorbereid en kan zo aan de slag! ik spreek uit ervaring dus! [/nerd mode] hehe :)

mpc 1000 heeft 32 midi kanalen. Dat betekend dat je dus in totaal 32 tracks(sporen) kan maken met midi data die jou externe bak aanstuurd. Let wel op dat de mpc 1000 2 midi kanalen heeft. A en B. Per kanaal heb je 16 sporen (in totaal dus 32).

Ik wil even voor de volledige duidelijkheid wel even wijzen op het verschill tussen (midi)kanalen en sporen. Channel du midi ne pas une track.

Een sequence heeft 99 sporen die toewijsbaar zijn aan 32 (midi)kanalen, oftewel:

<deze stilte is bedoeld voor spanningsopbouw>

Als jij voor je drumkit op midi kanaal A10 (noem maar even een zijstraat) elk geluid door een apart spoor wilt aan sturen dan kan dit (b.v. spoor1 = is BD, spoor 2 = hi-hats, spoor 3 = snare) en dan gebruik je dus toch maar 1 midi kanaal, wat er dus op neer komt dat je er 31 over hebt voor de rest.

Bijkomend voordeel 1: je kunt de BD los van de HH's en SD muten en door sporen te wisselen makkelijk varieren (en b.v. apart quantizen)

Bijkomend voordeel 2: wil je een ander geluid voor de kick, dan transponeer je alleen die track totdat die track het geluid afspeelt wat jij wilt horen.

Je kunt dan natuurlijk ook alleen de BD of whadevva naar een ander midi kanaal sturen....en dit alles moois zonder dat je de rest van je beat vern...aggelt.

Trez flex! :)

(maar da's niet MPC specifiek: zo werk ik met software ook altijd.)

tenminste....als ik ook daadwerkelijk iets met muziek zou doen...

he hallo, ik heb weer even een vraagje :)

zijn er mensen die meer weten over de complete functie van assignable mix out en hoe kun je het beste ermee werken?

thanks!

Misschien kan dit wel in JJ os 2. Ik weet t niet.
Maar je kan bv wel van een hele zooi tracks eerst audio maken.

Is dit nu ook een drumcomputer als de XR20 of zijn het simpelweg drumsamples en niets meer? Ik twijfel tussen de MPC 500 en MPC 1000, maar deze laatste is te duur. Wat is het verschil tussen beide als ik drumsamples in de MPC 500 laad?

Is dit nu ook een drumcomputer als de XR20 of zijn het simpelweg drumsamples en niets meer? Ik twijfel tussen de MPC 500 en MPC 1000, maar deze laatste is te duur. Wat is het verschil tussen beide als ik drumsamples in de MPC 500 laad?

De MPC is wat meer dan een drumcomputer. Het is een sampler en midisequencer in 1, en wel eentje die erg prettig werkt. Hij is PRIMA als drumcomputer te gebruiken, met zelf geselecteerde of opgenomen (drum)geluiden. Sommige mensen hangen er nog veeeeeeel meer geweldige kwaliteiten aan vast, noemen hun MPC god, dat gaat me een beetje ver. Er zijn heel aardige alternatieven op de markt, maar ook voor mij blijft een MPC het fijnste werken. Het is maar waar je mee bent opgegroeid...

Het grootste verschil tussen een MPC 500 en MPC 1000 lijkt me overzicht en daarmee gemak van werken. Voornamelijk door het veel kleinere scherm van de 500. Maar goed ik heb geen 500 en kan er alleen maar naar raden.

kan er iemand iets uitleggen hoe men werkt met assignable mix out?

Woorrd zegt t al een beetje vin je niet. Zit dus een mixer in waarmee je sporen naar bepaalde outputs kan routen. Assignen dus.

Back