[newbie] aanschaf synthesizer

ratsja

Bi-Polair
aangezien ik eigenlijk nieuw ben op dit gebied en me toch al in het een en ander verdiept heb, zoek ik nog wat tips en dergelijke.

het zit namelijk zo: vroeger maakte ik altijd muziek op mijn oude amiga 500 computer, dan kon je mods maken.
synthezisers hebben me altijd al gefascineerd, vooral vroeg luisterde ik er vaak naar,
naar de bandjes depeche mode, omd en was verzot op het nova - aurora.

nu ik veel tijd wil besteden om zelf muziek te maken, ben ik gaan denken om zo een apparaat aan te schaffen.

nu luister ik vaak naar jarre / oldfield / vangelis / tangerine dream.

kheb thuis een high end installatie staan waaraan ik het apparaat wil koppelen.
nu gaat mijn voorkeur uit naar een synthesizer met standaard veel geluiden aan boord en het apparaat moet een zeer goede geluidskwaliteit produceren.

ik ben eigenlijk niet van plan om direct met eiigen samples te beginnen.

wat ik wel wil is het aansluiten op de pc (amd 2600 1 gig mem 140 gig HD met een SB audige EX)

de volgende merken heb ik zelf in gedachten:

yamaha (motif es)
clavia (nordlead)
korg (triton)
roland (v synth Fantom X)

wie heeft er wat tips ?

bvd.

De enige en beste tip die ik kan geven is: Ga zoeken en lezen op het forum! Er is al veel geschreven over deze machines (die overigens behoorlijk verschillen; een nordlead is geen wordstation en een motif bjivoorbeeld wel) Succes!

een workstation kan je ook verkrijgen middels het apparaat te koppelen aan de pc, of is een algehele workstation beter ?
daar zit ik over te dubben, veel met de pc doen, of veel met de synthesizer of een samenkomst.

Als je een synth kunt bespelen dan kun je ergens beginnen... Een Nord is idd een prachtige pak (heb jarre er Oxygene op horen en zien spelen op zijn concert in Ahoy). Maar je kan er geen track mee maken.
Een motif is een betere keuze daar zitten ook goede huis-tuin-en keuken geluiden in waarmee je eerst aan de slag kan..

Met geduld kom je een heel eid... :L

Als je van plan bent veel met je pc te doen moet je denk ik niet van die grote workstations kopen.
Wat misschien ook erg leuk zou zijn is een clavia Modulaire synth..... 1 van de oude modellen of de nieuwere..
Er zijn duizenden patches te vinden op internet en volgens mij worden er ook al duizenden bij geleverd...
En als je de patches zat bent ga je, je eigen maken waar je absoluut je pc voor nodig heb :)
Met zo'n modular kun je dus echt heel veel synths namaken. En heb je dus ook gelijk de sound uit de nordleads
En qua samenkomst tussen pc en synth is zo'n clavia modular in mijn ogen een perfecte combo :)

En wat NLS zegt dat je er geen track mee kan maken is een beetje BS :)
T hangt er maar net vanaf wat voor tracks je wilt maken en hoe je dit doet...

ReSoNaNcE: ik bedoelde te zeggen dat je meteen motif een track kan opzetten dan met een Nord.. Je kan ze allebei perfect gerbuiken hoor... denk ik ... Een motif is natuurlijk een goede preset bak...

klopt zo een preset bak kan je direct mee aan de slag, maar zit een duurder prijskaartje aan.

maar weet iemand ook welke synths...op zich het beste geluid leveren ?
of is dat smaak afhankelijk ?

Voor een deel is dit natuurlijk smaak afhankelijk en de andere helft speelt de kwaliteit natuurlijk ook een grote rol
Maar alles wat jij net opnoemt is kwaliteit.. Dus voor de rest zul je zelf moet beslissen waar je voor gaat :)
Toen ik mn virus ging kopen had ik ook graag een supernova 2 willen kopen... Vele reviews gelezen van mensen die zeiden dat supernova's beter als de virus klonken.... En andersom natuurlijk. Nu heb ik uiteindelijk toch nog een nova in huis gehaald. En moet zeggen dat ik ze beide niet meer wil missen. En hiermee wil ik zeggen. Nu je net begint met hardware.. Koop wat je op dit moment het mooist vindt. En spaar ondertussen lekker door. En haal langzaam al je droombakken in huis :D

Edit-

Sterk punt van de nordlead en andere clavia gear is de modulatie.
En dat andere spul wat jij opnoemt ken ik niet echt. Maar ik denk niet dat ze in de wanted list van een synth freak voorkomen. Stevie wonder Maakt veel gebruik van de motif geloof ik.

Laatst gewijzigd:
Beetje spraakverwarringen misschien, maar met een Nord alleen kun je geen track maken - er zit gewoon geen sequencer op. En een Motif een presetbak noemen? Elke synth heeft presets, uitzonderingen daargelaten. Er wordt op een Motif misschien niet gelijk verwacht dat je met de synth engine zelf gaat klooien.

Wat 'best klinkend' betreft - da's inderdaad helemaal subjectief. Je kunt klanken beschrijven als 'warm', 'koud', 'digitaal', 'analoog', 'zacht', 'scherp' en zo voorts. Bij een VA wordt er vrijwel altijd een Moog naastgehouden.

De Moog heeft 3 oscillators die niet helemaal precies gelijk gestemd zijn - het geluid gaat dan 'zweven'. Dit geeft het geluid de zogenaamde 'vetheid'.

De filter van de Moog is een 24db filter met 'warmte' - de filter werkt mathematisch misschien niet perfect (zeker als je bekijkt naar hoe de resonantie verandert) maar het is gedurende de jaren een soort maatstaf geworden. Een 12 db filter is niet zo steil, en geeft een ander geluid. Als je er aan draait wordt het geluid niet zo gauw dof.

De envelope curves van de Moog zijn erg snel - 1 a 2 ms voordat het geluid er komt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een software-envelope - die van de JX10 zijn lang niet zo snel (omdat de CPU die de envelopes moet genereren zich nog met veel te veel andere dingen moet bezighouden). Dus als je 'n Moog op 0 zet 'knalt' die, maar als je een JX op 0 zet, dan doet 'ie dat niet.

Waar wordt een VA op beoordeeld?

- Aliasing
- Filter

Het eerste criterium heeft te maken met de manier waarop de golfvorm wordt opgewekt. Als je met een echte analoge synth hele hoge tonen gaat spelen kan het geluid rare dingen gaan doen. Bij een DSP kan dat ook - omdat je over het algemeen gesproken die geluiden toch nooit "nodig hebt". Wat er dan gebeurt is dat je boven de sample-frequentie komt, en het geluid dan van karakter verandert. De eerste VA's hadden hier nog niet echt de prioriteiten liggen, dus hoor je bij een JP-8000 vrolijk aliasing terwijl je dat bij een Nord of een Q pas veel later hoort. Dit verhaal is eigenlijk niet 100% correct, en wil ik dat wel correct maken, dan moet ik met termen zoals Nyquist gaan smijten, en daar heb ik even geen zin in :).

Het tweede is de filter. Met een DSP kun je een wiskundig perfecte filter maken volgens een ideale karakteristiek. Maar omdat deze altijd hetzelfde klinkt worden VA's al gauw als 'steriel' en 'koud' afgedaan - een analoog filter heeft kleine onregelmatigheden. Fabrikanten hebben hier op ingespeeld door meerdere filtermodellen met onregelmatige karakteristieken te introduceren - de Vintage filter op de Virus, de PPG filter op de Q, de Moog/Jupiter/Oberheim/TB-filters op de Alesis ION (die hebben ze er bijna speciaal voor gemaakt), etc.

waar ik nog een antwoord op wil hebben is wat het wezenlijke verschil is tussen een analoog en een digitale synthesizer ?

is analoog oud; worden die apparaten nog gemaakt ?

ja dank je

is het nu het beste om je pc (ook om kosten te besparen) als sequencer te gebruiken ?
het lijkt mij als beginner niet gek om dat te doen cubase is volgens mij ook niet zo ingewikkeld en iets makkelijker mee om te gaan als met een ingebouwde sequencer.

en zelfs samples te gaan maken is ook in eerste instantie niet aan de orde, wil ik ze wel hebben, dan kan ik ze toch van internet halen of op de pc maken en dan naar de synthesizer sturen ?
of moet je dan een sample based synthesizer hebben ?

dat zijn nog wat dingen die ik wilde weten.

verder kan ik een korg triton pro krijgen met 76 toetsen en met 2 interface kaarten, totaal iets van 512 mb sample geheugen voor 1200 euro, het apparaat is 1 jaar oud en wat verkleurd en er zitten een paar krasjes op.

Om het maar ff heel kort te zeggen.

Analoog = geluid wordt opgewekt door volt. bijv trillingen worden gemaakt door op een bepaald signaal te versterken en te verzwakken door er meer of minder voltages op los te laten.

VA (virtual analoog) Wordt dit effect digitaal na gemaakt.

Verschil is dat analoge synths vetter en warmer kunnen klinken.
Maar VA's bieden over het algemeen veel meer mogelijkheden omdat ze digitaal zijn.
Beide hebben voordelen en nadelen. Echte analoge synths zijn natuurlijk veel kwetsbaarder en hebben eerder onderhoud nodig enzo. Maar zoek het forum maar es af.... Denk dat er vele threads hierover zijn te vinden.

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Om het maar ff heel kort te zeggen.

Analoog = geluid wordt opgewekt door volt. bijv trillingen worden gemaakt door op een bepaald signaal te versterken en te verzwakken door er meer of minder voltages op los te laten.

VA (virtual analoog) Wordt dit effect digitaal na gemaakt.

Verschil is dat analoge synths vetter en warmer kunnen klinken.
Maar VA's bieden over het algemeen veel meer mogelijkheden omdat ze digitaal zijn.
Beide hebben voordelen en nadelen. Echte analoge synths zijn natuurlijk veel kwetsbaarder en hebben eerder onderhoud nodig enzo. Maar zoek het forum maar es af.... Denk dat er vele threads hierover zijn te vinden.

ben al druk bezig met info verzamelen over alles, is best veel moet ik zeggen.

maar iedereen alvast bedankt hoor !!!!!!!!

Ik denk dat je eigen het minst fopt als je een geluidenbak koopt, heb je gewoon als beginner nodig, en kijk maar
eens bij iedereen in zijn gearlist, dan zie je dat vele een zogehete presetbak heeft ook al vindt ik dat een beetje jammer om het zo te noemen.

Wat je kunt doen bv. is een 2e handse xv3080 kopen voor zo'n 600 euro ...
en daarnaast koop je een ks rack novation voor 350 euro.

Kijk dan kun je opzich al wel een vette track maken..

Die novation is op zich wel de moeite waard, kost niet veel.

Vier parts, op elke part kan een delay,chorus,reverb,distortion,panning,eq, en er zit ook nog een vocoder in.

Plus is dat ding echt makkelijk te bedienen.

+ of - .. je hoort hem echt overal (die sound) trance hardhouse heeel de shit.

Als je net komt kijken dan zou ik zeggen.

Lees je ogen uit.
Probeer veel uit. In winkels of bij vrienden/kennisen.
En geef meer uit. Want meer is altijd beter. :)

Origineel geplaatst door ratsja
ja dank je

is het nu het beste om je pc (ook om kosten te besparen) als sequencer te gebruiken ?
het lijkt mij als beginner niet gek om dat te doen cubase is volgens mij ook niet zo ingewikkeld en iets makkelijker mee om te gaan als met een ingebouwde sequencer.

en zelfs samples te gaan maken is ook in eerste instantie niet aan de orde, wil ik ze wel hebben, dan kan ik ze toch van internet halen of op de pc maken en dan naar de synthesizer sturen ?
of moet je dan een sample based synthesizer hebben ?

dat zijn nog wat dingen die ik wilde weten.

verder kan ik een korg triton pro krijgen met 76 toetsen en met 2 interface kaarten, totaal iets van 512 mb sample geheugen voor 1200 euro, het apparaat is 1 jaar oud en wat verkleurd en er zitten een paar krasjes op.

Welkom ratsja!

Velen geven inderdaad de voorkeur aan de computer voor sequncing (ook ik). Je kunt eenvoudig (al) je synth(s) via MIDI aansturen. Sequencers in een workstation zijn er ook en vooral praktisch als je het workstation als alles-in-een oplossing gebruikt, al denk ik dat het leeuwendeel van de Triton/Motif/Fantom-bezitters toch met software sequencers werkt.

Nog even een aanvulling op de analoog/digitaal uitleg van ReSoNaNcE: Met digitaal worden niet alleen VA´s (=virtual analog) bedoelt, maar vaak ook de zgn. romplers (ook sample playback synths). De Triton/Motif/Fantom vallen bv. in principe onder dit type, al kan je ze meestal qua functie uitbreiden. Dit betekent dat ze samples vanuit een ROM-geheugen afspelen. Je kunt echter aan de geluiden van alles veranderen, en door er creatief mee om te gaan kan je er zeker originele geluiden mee maken. Ook hebben bovengenoemde jongens al snel een sample-optie (of standaard), zodat je zelf je eigen samples in kunt laden om daarmee te gaan knutselen. Ik ben zelf niet zo de sample-man, maar meestal komen samples van sample-CD´s, je hoeft dus niet zelf met een microfoon aan de slag of zo. Op het internet is vast wel iets te vinden, maar ik weet niet hoe dat is qua kwaliteit en legaliteit. Er zijn vast anderen op het forum die je er meer over kunnen vertellen.

Ook zijn er nog andere (digitale) synthesevormen, zoals FM, wavetable-synthese an additieve synthese, maar dit zijn misschien niet de makkelijkste voor beginners.

Als ik naar jouw muzieksmaak kijk hou jij echt van die analoge sound. Zoals al gezegd is zijn analoge synths relatief duur. Met een VA kom je al een stuk in de buurt, al zal het wel eeuwig onderwerp van discussie blijven of ze helemaal zo (kunnen) klinken als echte analoge synths. Andere zaken, zoals gebuik van effecten en andere productie-trucs hebben waarschijnlijk een veel grotere invloed op het eindresultaat.

Er zijn veel goede (nieuwe en tweedehands) VA´s te krijgen onder de 500 Euro. Ik denk dat je inderdaad een soort setup als ELectronic SKIL voorstelt (VA voor de vette sounds en rompler voor de rest, inclusief akoestische instrumenten) het flexibelst bent. Welke VA en welke rompler hangt echt van je smaak af, vooral veel luisteren en lezen.

Denk er ook aan, als je strax echt tracks wilt gaan maken, dat je ook randapparatuur nodig gaat hebben, zoals een mixertje, monitors en prof. geluidskaart/audiointerface (en evenueel effecten, compressor, etc.). Een MIDI-interface zul je ook nodig hebben.

Nog even heel kort over je geluidsinstallatie: die mag dan high-end zijn en klinkt vast heel goed, maar hi-fi installaties zijn altijd bedoeld om het geluid "op te mooien". Voor productie heb je juist een zo neutraal (lees: realistisch) mogelijk beeld van je muziek nodig. Op een goede hifi-installatie klinkt iets al snel vet, maar dezelfde muziek klinkt elders weer heel anders (lees: niet zo best).

Ik heb geconstateerd dat ik al weer veel te lang loop te lullen en hou dus nu mijn bek maar weer. Veel succes en vooral veel plezier in de wondere wereld van de elektronische muziek!

Back