"Waarom een sampler?"

"Waarom een sampler?"

• liever een sampler

Stemmen: 143 57,0%
  • liever een goede pc

Stemmen: 74 29,5%
  • boeit me weinig

Stemmen: 34 13,5%

• Totaal aantal stemmers
    251
midi kontrollers

midi kontrollers

ben ik nou de enige die niet vergeet dat er voor softsamplers vaak ook hardware midi kontrollers zijn, zodat je geen muis nodig hebt??:D
Ik moet zelf nog wat gaan aanschaffen maar ik weet wel dat het hardware wordt; het is tenminste één bak en je werkt lekker direct. En ook de beperkingen die het apparaat je oplegt maken je als het goed is ook kreatief. Ik meen mij te herrinneren dat Air ten tijde van Moon Safari ook met een 8 sporen recorder werkte (of mengpaneel ? ):confused:
Iig; het scheelt denk ik ook wel wat geld. Een hw sampler start ook nog sneller op natuurlijk. Je vind het toch ook vervelend als je eerst 5 minuten met je akkoustische gitaar op schoot moet zitten omdat er anders nog geen geluid uit komt?.. :koffie:

En.. ik ben (pas) 19 en wil mijzelf best beperkingen opleggen als het gaat om de prijzen, maw ik probeer met weinig geld een goeie combinatie van budgetdingen (2dehands) te maken. En ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik de basis helemaal te pakken heb qua midi en sampling.. Ik probeer dus een beetje de verloren tijd in te halen.. als ik het geld had zou ik zo en akai mpc60 of een andere drumpad sampler kopen : >

Samplers geraken zelfs niet meer verkocht aan de straathonden!?

Samplers geraken zelfs niet meer verkocht aan de straathonden!?

Zozo,.. die geraakt er ook niet vanaf.. (Mn innige deelneming, verkoper. :) )
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=21407

Te duur is ie zeker niet!

Samplers kan je toch altijd gebruiken? Al is het maar omdat je computers' en andere samplers' geheugen vol zit!

Of is IDEREEN overgestapt naar softies?

misschien omdat samplers praktisch nooit "Vintage" worden...

en omdat er zoveel van zijn gemaakt is er misschien wel een overschot zo langzamerhand...

"Vintage"... dat woord komt er stilletjesaan langs men oren uit! =(
Wie bepaalt nu eigenlijk dat een mpc60 bv wel vintage is en een S900 bv niet..?

Origineel geplaatst door ikke

De media???

Dat ze voor een oude Benz uit de jaren '60 die in goede staat is, veel geld vragen, kan ik inkomen! Maar een synth of samper... zoals die tb303.. :confused: :confused: :confused:
Nu ja, zo is het dan maar :erm:

Dit weekend men eerste Hardware sampler gekocht (niet dat ik softsamplers veel gebruik, maar alléé)
Welgeteld 7euro 50 cent voor betaald........

TADA:
cm650.jpg

Dit is anders wel vintage te noemen.......

Samplers kun je niet altijd gebruiken; of je moet toevallig Chickensys Translator bij de hand hebben... ook heeft vrijwel elke sampler (en zeker de oudere) een relatief steile leercurve waar je pas na een maand intensief gebruik mee vooruit kan; en wat is er nou makkelijker dan met de muis die dingen op maat knippen en een sleur & pleur vanuit de harddisk naar 't interne geheugen uitvoeren?

Waar een Alpha Juno je frustreert door het gebrek aan sliders en potmeters denk ik dat het bij de samplers vooral het ongeschikt zijn van drukknopjes en menukeuzes voor het overzicht frustreert. Je moet een sample uitspreiden over toetsen : nou, ga maar draaien of een getal in punchen (of je moet er een MIDI keyboard bij hebben). Je moet samples perse namen geven - een taak die je veel vaker uitvoert dan het namen geven aan presets, en ook een waar je niet zo makkelijk weg kan komen met "XJOIJG INIT". Je moet samples ordenen in mapjes, en in plaats van een preset heb je 1) de sample, 2) de multisample, en 3) de preset - waar een hierarchie in zit die niet consistent is per fabrikant. Samples moeten op maat geknipt worden; om over correct loopen en crossfaden maar te zwijgen (doet dat nog iemand?).

Nee, er zijn genoeg manieren om dat alles stukken prettiger te maken, en soft gaan is niet zo'n bezwaar - filters in samplers zijn vrijwel altijd toch al digitaal (lees : voor het karakter hoef je het niet te doen), de DAC's maken natuurlijk weer wel wat uit, maar da's misschien ook voor puristen, effectboards moeten in het overgrote deel van de gevallen toch extra geinstalleerd worden, en over SCSI, dikke kabels, en ID's en outboard gear is hier al genoeg gelamenteerd.

In het voorbeeld die je geeft gaat het om een niet al te oude 16 bitter waaarvoor als je iets meer geld uitgeeft een veel dikkere sampler kan krijgen. De sound is altijd 16 bit..

Daartegenover heb je ook nog de oudere samplers (10, 12 bit) die waarschijnlijk wel sneller van hand tot hand gaan omdat ze een 'gritty' sound hebben. Ideaal voor drums en hihats!

Arv

Denk dat dit komt omdat die dingen tegenwoordig toch voor bijnan iks verkocht worden. Iedereen die er een wilde hebben heeft er nu een. De genen die te laat zijn met verkopen hebben nu pech.

Ik werk trouwens ook gewoon met n hardware sampler. Vindt dat veel prettiger. Het editen van de samples doe ik wel gewoon op m'n pc. Met scsi heb ik (in tegenstelling tot sommige anderen hier) geen enkel probleem dus heb het gemak van editten op de pc en de voordelen van een hardware sampler.

Ik ben van mening dat de Akai samplers (m.u.v. de nieuwe generatie Z4, Z8 en dat andere ding) nogal achterhaald zijn.
Je kunt niet even lekker eq en wilter bijsturen per sample (tenminste, met de S3000xl die ik ooit had niet) en via midi cc#'s is het ding totaal niet aan te sturen (ja, 1 controller nummer hoera hoera).

Verder is de 'magix generatie' nu wat ouder aan het worden, en ze zijn opgegroeid met muziekSOFTware dus naar mijn mening zullen ze waarschijnlijk eerder grijpen naar software oplossingen. Software lijkt me wel de toekomst qua sampling, immers de PC's zijn zoveel krachtiger dan 10 jaar geleden toen hardware samplers de vloer aanveegden met computer samplers en softsynths.

Een ander punt is denk ik dat veel mensen toch minder te besteden hebben en daar lijden hobby's natuurlijk onder.
En niet te vergeten warez! Waarom een hardware sampler kopen als je de software gratis van het internet kan slepen?!
Ik trek voor mezelf altijd de vergelijking dat een gekraakt pakket downloaden hetzelfde is als een raam ingooien bij de feedback en een apparaat jatten. Deze discussie heb ik wel eens gevoerd met mensen en die zagen het kwaad er niet van in, tot je ze confronteerd met die vergelijking. Aan de andere kant waren die mensen waarschijnlijk nooit overgegaan tot de aanschaf van zo'n pakket als ze het niet konden downloaden. Dus het is ook weer geen verloren klant.

Voor mij heeft hardware gewoon meer charme. Lekker op een 3 regelig display lopen pielen met 5 draai/druk knoppen (wat voor sampler heb ik?!;)). Een aparte interface die je door en door meot kennen voor je er mee om kan gaan.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor een software variant.

Volgens mij is het gewoon een omslag, een nieuwe revolutie, net als destijds de digitale synths opkwamen en de analogen uitgeschakeld leken te zijn.

Een andere gedachte, waarmee ik echt niemand tegen me in het harnas wil jagen:
Soms zijn hobbies ook trendonderhevig. Wie weet is het hebben van je homestudiootje minder populair, en is het nu populairder om te gaat kitesurfen of zo. Zo heb je van tijd tot tijd van die 'trendhobbies'. Er blijft een harde kern over natuurlijk (veelal te vinden op www.synthforum.nl).

tot zover mijn overdenkingen ;)

-C-

[PS]
Wegens de aanschaf van een jomox airbase zit de kans er dik in dat ik mijn output expansie van de sampler ga verkopen of proberen te ruilen. Van de week experimenteer ik nog verder met de jomox en dan eind van de week ga ik beslissen. Het is een AEIB-2 van yamaha voor A4000, A4000, SU700 en RS7000, dan weet je dat alvast ;).
[/PS]

Gebruik tal van samplers en ja ja daar heb je dat woord ieder heeft zo zijn
eigen karakter, de softsampler die al deze samplers kan vervangen zal er nooit komen.

Het is niet mogelijk dat een softsampler een EMU IIIXP , een EMAX I of
een Roland S770 kan vervangen.

Wat is het toch saai als alles het zelfde klinkt
een EMU klinkt nu eenmaal anders dan een Akai, en nu laden ze deze geluiden
in een softsampler en nu klinkt alles inderdaad als een softsampler en niet meer als Emu of Akai.

Origineel geplaatst door ikke

Ach, het is gewoon een term om aan iets een bepaalde waarde toe te kennen. Vaak zit er wel een kern van waarheid in, maar het blijft hoe dan ook persoonlijk wat een bepaald item voor iemand waard is vind ik. Gewoon niet meegaan met al die hypes, tenzij je er achter staat natuurlijk.

Maarre, als een MPC60 vintage zou zijn dan geldt dit naar mijn mening ook voor een S900 hoor! Het blijven echt nog gewilde apparaten; 12 bits rocks!

Zelf heb ik helemaal niets met software (behalve Cubase dan) maar dat komt waarschijnlijk omdat ik erg ouderwets ben. Hoewel, ik gebruik mijn Z8 ook met ak.sys en dat komt toch erg in de buurt dacht ik zo ;)

Origineel geplaatst door 6 trak
mee eens, de techniek omtrent samplers zal zich altijd verbeteren en word nog steeds gemaakt dus daarom nooit vintage...

Dus een auto wordt ook nooit vintage...:confused:

Waarom staat er dan dat je samplers aan de straatstenen niet meer kwijt kan? Dat vind ik wat overdreven. Een juno verkopen is ook niet gemakkelijk zo merk ik en dat is toch echt een oud analoogje..

Origineel geplaatst door 6 trak mee eens, de techniek omtrent samplers zal zich altijd verbeteren en word nog steeds gemaakt dus daarom nooit vintage...

Maar zo heb je dus ook geen vintage computers, of vintage synthesizers - immers, DSP's ontstemmen niet, bieden meer stemmen, en multimode filtermogelijkheden - zijn dus "betere" technologie.

"Vintage":

vin·tage Audio pronunciation of "vintage" ( P ) Pronunciation Key (vntj)
n.

1. The yield of wine or grapes from a vineyard or district during one season.
2. Wine, usually of high quality, identified as to year and vineyard or district of origin.
3. The year or place in which a wine is bottled.
4. 1. The harvesting of a grape crop / 2. The initial stages of winemaking.

5. Informal.
- A group or collection of people or things sharing certain characteristics.
VA's zijn dus volgens deze definitie "vintage" - immers, allemaal op DSP gebaseerd.

- A year or period of origin: a car of 1942 vintage.
Hier duidt vintage op alleen de leeftijd. Het ligt dan aan de gebruikers waarop die leeftijd vastgesteld wordt - alles voor, zeg, 1983 wat ook aan de eerste definitie voldoet is dus 'vintage';

- Length of existence; age.
Hier wordt het leeftijdsaspect nogmaals benadrukt.

Ik zie niet hoe samplers het predikaat "vintage" niet mogen dragen. De Mellotron is al oud genoeg; en je gaat me niet vertellen dat er, zeg, 20 jaar geleden nog geen samplers waren ;).

Maar verbeter een weerstand eens; wat je er aan kan doen is de temperatuurongevoeligheid of de storingsgevoeligheid verminderen totdat je een vrijwel ideale component hebt. Aan de andere kant, Niel's opmerking over digitaal snijdt zeker hout - een hogere samplerate en meer geheugen betekent accurater opnemen, en als de sampler iets realistisch na moet bootsen is dat belangrijk. De paradox (onderdelen worden -en- sneller -en- tegelijk goedkoper) zorgt er voor dat er (voor realisme) geen reden is om terug te verlangen naar een 'classic' sampler; wat wel kan is dat de gebruiker zichzelf een limitatie wil opleggen (minder specs = creatiever gebruik van bronmateriaal, misschien een compromis; maar ook betere oplossingen en onorthodoxe technieken) of dat de respons van de sampler aangenaam is (lo-fi, DA-conversie, "karakter"). Eigenlijk willen we als we een drumkit samplen toch net hetzelfde horen als een echte drummer, zonder de vierkante meters vloeroppervlak en de benodigde vakkennis van de persoon zelf; tenzij we dat juist -niet- willen :).

Origineel geplaatst door C738
Ik ben van mening dat de Akai samplers (m.u.v. de nieuwe generatie Z4, Z8 en dat andere ding) nogal achterhaald zijn.
Je kunt niet even lekker eq en wilter bijsturen per sample (tenminste, met de S3000xl die ik ooit had niet) en via midi cc#'s is het ding totaal niet aan te sturen (ja, 1 controller nummer hoera hoera).

....
[/size]

De z4/8 heeft toch dezelfde engine als die van de MPC4000, niet? Als dat zo is, dan gaat dat wel.. filter per sample! Zelfs andere effects (als je het effect board hebt).

Back