"Waarom een sampler?"

"Waarom een sampler?"

• liever een sampler

Stemmen: 143 57,0%
  • liever een goede pc

Stemmen: 74 29,5%
  • boeit me weinig

Stemmen: 34 13,5%

• Totaal aantal stemmers
    251
Vintage is idd een hype aant worden. Ik zie zelfs mensen met t-shirts lopen waar 'Vintage' opstaat.. :confused:

Oude degelijke analoge synths die zo niet meer gemaakt worden, daar mag het etikette 'vintage' op. De rest ni! :W

Origineel geplaatst door ikke
Vintage is idd een hype aant worden.

ach, die hype is het al zeker 15 jaar hoor... Niet speciaal van deze tijd dus

Waarom een software sampler?

Waarom een software sampler?

Dat vraag ik me dus wel af waarom je met zo`n ding zo werken.

Bedoel je kan in Fruity en Cubase ook gewoon een sampletje laden waarom dan een hele software sampler nemen die ook nog eens extra cpu vreet.

Op de 1 of andere manier draai ik steeds mn pc naar zn moertje dus ik ben heel blij met mn hardware sampler (en mn hardware sequencer). Mn sampler is zo'n beetje mn enige apparaat dat me nooit heeft laten zitten en ik werk er net zo snel op als met iets als fruityloops en met mn ogen dicht ook nog. Dat display staat tenminste niet helemaal overladen met windows waarbij ik op een gegeven moment niet meer weet wat wat is.

samplers zijn okay! (over het algemeen)

De z4/8 heeft toch dezelfde engine als die van de MPC4000, niet? Als dat zo is, dan gaat dat wel.. filter per sample! Zelfs andere effects (als je het effect board hebt).

Correctemento, dezelfde engine. Het verschil zit hem slechts in de sequencer, de pads en dat mooie grote display. Ik ben blij met mijn Z8 maar vind die MPC4000 nog steeds een brute bak. Als ik ooit mijn Mac aan de wilgen hang dan ga ik kijken of ik op een MPC kan sequencen. Hardware rules imo, en als je al de hele dag achter een computer zit op je werk dan wil je 's avonds ook wel eens wat anders (ik wel tenminste).

Daarom voor mij dus sowieso hardware samplers ipv software. Het kan me niet schelen dat ik ze aan de straatstenen niet meer kwijt kan, want ik verkoop ze toch niet 8)

"Vintage"... dat woord komt er stilletjesaan langs men oren uit! =(
Wie bepaalt nu eigenlijk dat een mpc60 bv wel vintage is en een S900 bv niet..?

Ik heb hier nog wel een paar vintage computertjes staan :D

voordelen sampler: minder crashes?!??
nadelen sampler: complete menu's doorspitten, traag, minder mogelijkheden.

poeh lastige vragen die hier worden gesteld!

pc vs sampler.

*crashes*
een goed geconfigureerde en goed gebouwde pc crasht tegenwoordig niet meer (mijne niet althans), en een sampler met een slechte scsi chain kan nog steeds crashen, maakt volgens mij niet meer uit!

*bedieningsgemak*
ligt eraan of je van knoppen houdt of van een muis; ik vind het zelf beide omslachtig werken. op pc omslachtig omdat je soms door verschillende vensters heen moet om je softsampler en sequencer naast elkaar te kunnen gebruiken. op een hardwaresampler omslachtig omdat je soms door menu's moet bladeren voordat je bent waar je wilt zijn. dus hier is het net wat je het lekkerst vindt.

*geluidskwaliteit*
heb met een muziekmakende collega een uitgebreide luistertest gedaan met een setje samples dat zowel via yamaha a4000 als via een rme multiface werd afgespeeld, géén verschil in kwaliteit merkbaar (waarschijnlijk allebei hele goede converters, wellicht dat de échte purist het tóch hoort, maar dan gaan we maar een blinde test doen :))

*verder*
als ik nog zou samplen, dan zou ik voor hardware kiezen, gewoon omdat een sampler een dedicated apparaat is waar je altijd naar kunt grijpen. als je veel met softwareeffecten werkt, kun je ook met een hardwaresampler goed uit de voeten!
nadeel van een hardwaresampler: de tijd om samples in te laden en op te slaan, keymaps te editten et cetera, een ramp vergeleken met software!

mijn 2 cent

Ik gebruik de PC om sampletjes te bewerken, en dan over te pompen naar mijn MPC4k, daar beetje fine-tunen... En dan lekker op die pads rammen!!
PC is voor mij alleen voor audio te processen, MIDI is het terrein van de MPC, sounds komt allemaal uit hardware... Werkt gewoon fijner vind ik...

Ieder zijn ding; dit is het mijne.

Groet,
Roy

Goei PC.

Goei PC.

Goeie PC/Mac.

rede: kan je meer mee en het zelfde als een sampler

hardware samplers rulezzzzzzzzz..there fat and funky ......kan me niet inbeelden dat je gehecht geraakt aan een softsampler ....dat kan je toch niet knuffelen?

ik een sampler omdat ik daarin geluiden laad die ik niet in andere modules/synths heb zitten maar ik wel nodig heb. Ik speel alles met de hand live (multitracked deels) in plus ik doe alles wel op jam basis. handig als ik me trons in me sampler kan laden oid :)

Ik zit er over na te denken om ook mijn hardwaresampler weg te doen....
Ik werk met een laptop.
Wat moet ik nog extern bijkopen voor mijn laptop wanneer ik een softwaresampler zou willen...

Origineel geplaatst door kees52
Ik zit er over na te denken om ook mijn hardwaresampler weg te doen....
Ik werk met een laptop.
Wat moet ik nog extern bijkopen voor mijn laptop wanneer ik een softwaresampler zou willen...

geluidkaart met het gewenste aantal uitgangen/softsampler zelf

Wie gebruikt er tegenwoordig nou nog samples? Met alle mogelijkheden van het tegenwoordige aanbod aan (soft) synthesizers kun je toch zekerlijk creatief genoeg zijn om eigen geluiden te creëeren?!? *sigh*

Allemaal lamers die samples gebruiken...

;)

Just joking, ofcourse. Ik ben absoluut geen 'sample' figuur. Hooguit eens een kick ofzo voor afwisseling, en vaak vocalen. Maar verder... Dat wil niet zeggen dat je niet heel creatief kunt zijn met een sampler, hard of soft, maar ik ben er geen fan van. Ik creëer liever zelf dan dat ik andermans geluiden gebruik en misbruik.

Ook heb ik een hekel aan van die 'loops' zoals ze massa-wijze tegenwoordig op sample cd's staan. Is het nou zo moeilijk om met je eigen creativiteit bv. een drumloopje ofzo te maken? Dat kost geen wereld van tijd en bovendien kun je dan tenminste zeggen dat het 'JOUW' muziek is.

Maar ach, daar ging het hier helemaal niet over...

Soft of hard?

Hard voor de 'overall' feeling en omdat ik er eerder inspiratie uit put dan soft, en omdat ik dat apparaat na het veranderen van mijn OS ook nog wil kunnen gebruiken.

Soft voor het bedieningsgemak en de integratie met je sequencer (welk deel is van bedieningsgemak)...

ach, als het toch niet zo moeilijk is om een drumloopje te maken, mag je dan ook gewoon je eigen drumloops in een sampler stoppen, omdat dat toevallig makkelijk is? 8~

Ik ben wèl een 'samplist'. Mijn tracks bestaan voor 98 tot 100% uit samples. Heel soms komt er 'n basje of zo uit 'n synth. Mijn 'weapons of choice' zijn een MPC2000xl en sinds kort SP1200. Echt voor geen goud dat ik dat werk met software zou willen doen. Ik heb Logic en Live, en ik heb wel eens tracks gemaakt met die ingebouwde samplers. Tsja. Het kan. Maar het plezier is er voor mij persoonlijk voor een groot deel af.

Toen ik nog 'n S6000 had kon ik me wel voorstellen met software te werken - het verschil is dan niet zo groot, onder meer omdat je toch dezelfde sequencer gebruikt. Maar met die MPC (en SP)... Die pads, die sequencer, het geluid... En vooral ook hoe snel het werkt; de kortste weg die ik ken tussen het horen van 'n geluid op plaat en er 'n pattern mee inrammen is de MPC. Niks keygroups toewijzen, samples naampjes geven, saven laden ander window openen. Live's Impulse gaat nog wel, maar EXS24 is compleet nuttteloos voor snel samplen...

Verder vind ik de beperkingen van mijn machines erg fijn. Wat je niet nodig hebt zit er niet op en je wordt niet afgeleid. Je zit niet met nootjes te schuiven, nog even 'n ander filter te proberen of anderszins te neuzelen. Als de beat staat, dan staat ie, zo niet dan niet. Dat houdt de vaart erin.

Als je vooral sample libraries gebruikt - neem 'n softsampler.
Als je gewoon wat loops bij elkaar wil smijten - flikker het direct in Live of Logic, geen sampler nodig.
Maar als je, zoals ik, voor elke track, ELK geluid, op 'n paar drums na, van plaat trekt - Dan is de MPC je beste vriend.
(of SP1200, of dergelijke hardware bak)

Back