Korg aan ARP hangen....

nIQ

Stamgast
Heb deze vraag al min of meer in een andere tread gesteld maar ik denk dat de titel daar iets te misleidend is....(dus nog steeds geen antwoord;{ )

Hoe stuur je een KORG x-911(Hz/v) aan met een ARP AXXE(c/v).

Ik ben al zover dat ik weet dat er een verschil is tussen de de C/V gate van een ARP en die van een KORG.
Toch zou ik bijden dus aan elkaar willen hangen. (de Korg als extra VCO voor de AXXE of de frequency tracking van de KORG gebruiken om zowel de Korg als de axxe aan te sturen)

Ik kan de Korg reeds aansturen via frequency tracking (de korg x-911 is namelijk een gitaarsynth die op toonhoogte track't) Maar op deze manier is de tracking niet echt strak en ik las elders dat dit via de C/V ingang dus wel het geval is...
Zijn er mogelijkheden om dit probleempje uit de wereld te helpen. Alle sugestie's zijn welkom.

-Ik had zelf reeds aan een KENTON PRO gedacht om bijden via MIDI aan te sturen.....
-De Korg MS-02 (net op e-bay eentje zien weg gaan voor +300 euro, dan lijkt een kenton mij een betere en op de 2ehandsmarkt goedkopere oplossing)

Plz. Help

(ik heb "momenteel" zo'n 100 a 150 euro's over voor een oplossing dus sugesties in die richting steeds welkom)

Nik.

Ik zou voor en Kenton gaan..en dan waarschijnlijk een tweedehands pro2 (met optionele hz/v uitgang natuurlijk) voor rond de 150 euro moet dat wel lukken.

succes.

thnx for reply saint!

Indd. ik denk dat zo'n KENTON de oplossing zal worden.
Maar zou iemand me wat meer kunnen vertellen over het verschil in gewone C/V en Hz/v. Ik ben al even aan het lezen op e-net. maar raak er toch niet echt wijs uit(waar was die technische knobbel nu ook weer).
Als ik het goed heb zijn het vooral de toonhoogten die gaan verschillen en polariteit van triggers die anders gaan zijn tussen bv. een korg en een ARP.

Enkel korte zinnen met verklaring zouden hier handig zijn.....

Kan ik bv. met een analoge sequencer met meerdere appart instelbare c/v's bijde varianten aansturen?
Ik las bv. op de site van doepfer dat ze geen Hz/v opties meer op hen midi to C/V converters meer plaatsen omdat ze betere resultaten krijgen door de gewonen C/V te gebruiken en anders te calibreren. (bij de mcv4 van doepfer)

Ik zie wel delen van de puzel maar zeker nog niet het geheel......

Help plz. Nik

V/oct staat voor Volt per Octaaf, als de spanning 1 Volt stijgt dan verdubbelt de frequentie en is de toon een octaaf hoger. Bij V/Hz is er lineair verband tussen spanning en toonhoogte, om de toonhoogte met een octaaf hoger te maken moet de spanning twee keer zo groot zijn. Voorbeeldje( V/Hz werkt over het algemeen met kleinere spanningen)
octaven V/oct V/Hz
1...........1V..........1V
2...........2V..........2V
3...........3V..........4V
4...........4V..........8V
5...........5V.........16V

Positieve polariteit van een trigger wil zeggen dat je een spanning nodig hebt om de envelopes te starten(om bijvoorbeeld de vca aan sturen). Bij een negatieve polariteit moet de spanning onderbroken worden om een envelope te starten. De polariteit van de trigger van de arp is positief en ongeveer +9Volt tot 12 Volt. De polariteit van de korg is waarschijnlijk negatief en ongeveer 5Volt. Als je ze op elkaar aansluit komt er dus geluid uit de arp als de korg stil is en vice versa.
Als je een midi2cv converter wil kopen moet je geen mcv4 kopen als je voor em V/HZ wil gaan gebruiken(mcv4 is eigenlijk altijd een slechte keuze voor het aansturen van oscillators ivm nauwkeurigheid).

:halleluja

Okey, daar zijn de puzzelstukjes..

'k heb de laatste tijd net iets te veel info(en nieuw speelgoed) gezien denk ik.......

wat een eenvoudig voorbeeldje al niet kan doen....

Thnx ALL! Nik Q

Origineel geplaatst door 6 trak
goedkoopste oplossing is gewoon een el cheapo midi module/synthje een kaal zaagtandje/blokgolvje laten uitsuren naar de signal processor in van de ms-20...

was het maar een MS-20!:{

de KORG X-911 stuur ik momenteel indd. aan via een zaagje uit mijn CS2-x of uit de arp. Maar op deze manier gaat vooral in het laag de tracking de mist in. Ook bij iets snellere sequencen gaat de KORG redelijk snel uit de bocht als ik hem een zaagje aanstuur en het lost ook nog steeds het aansturen van men ARP AXXE niet op. En het zou leuk zijn als ik men KORGje en de AXXE tegelijk zou kunnen aansturen. Dit heb ik voorlopig opgelost door de audio out van de axxe via een aux send op men recorder naar de de Korg te sturen maar zo raak ik in de problemen als ik aan het geluid van de axxe begin te pielen. Te veel modulatie en de tracking van de Korg gaat gegarandeerd de mist in.

Grz. Nik Q.

Back