xv-5080, ervaringen???

Jos Pos

Ouwe rot
Ik ben op t zoek naar n leuke soundmodule, k heb mn oog laten vallen op een xv-5080. Maar wat zijn jullie ervaringen, is hij gemakkelijk te editen? Of gebruiken jullie een softprogramma ervoor??
Of zou de xv-5050 misschien beter zijn. Gebruiksvriendelijkheid is zeer belangrijk!!
En wat is een goede prijs op de 2dehands markt??

Re: xv-5080, ervaringen???

Origineel geplaatst door Jos Pos
Ik ben op t zoek naar n leuke soundmodule, k heb mn oog laten vallen op een xv-5080.
Glazen? ;)

Maar wat zijn jullie ervaringen
Werkpaard met klasse en allure. Qua romplers zeker in de bovenste top ook nog op dit moment.

, is hij gemakkelijk te editen?
Wat is makkelijk? Hij is uitgebreid dus ook redelijk ingewikkeld.

Of gebruiken jullie een softprogramma ervoor??
Die kun je gratis downloaden bij Roland zelf. En het werkt goed en fijn vind ik zelf.

Of zou de xv-5050 misschien beter zijn.
Is goedkoper maar heeft al die extra's niet.
En minder polyfonie (stemmen).
Wel een USB kabel voor editing wat een 5080 niet heeft.
Die heeft dan wel weer SCSI en sampling ram en kan ook Akai/S7xx CD's lezen.
Het is maar wat je belangrijk vindt.

Gebruiksvriendelijkheid is zeer belangrijk!!
Duh!

En wat is een goede prijs op de 2dehands markt??
Op marktplaats werd hij voor 1000€ aangeboden.
Maar 1200-1400 zou ik een reele prijs vinden.
Met expansies wordt het een ander verhaal.

Ik heb zelf het wat bescheidenere broertje de xv3080 en die bevalt errug goed mag ik wel stellen,en het meeste editten doe ik toch met de synth zelf....passen 4 sr-jv en 2 srx expansion boards in dus wavevorms genoeg!!! alleen geen sampling mogelijkheden en 16 parts minder,maar persoonlijk vind ik 16 parts plenty,gebruik ze nooit allemaal tegelijk..

Ik heb zelf ook een XV3080 gehad en als ik moest kiezen dan zou ik inderdaad ook voor een XV3080 kijken. Je mist dan het scherm (maar je hebt een editor op de PC) en dus de sampling mogelijkheid. Maar goed, ga je die gebruiken? Daarnaast heb je voor het verschil een dijk van een losse sampler!

Die 16 parts van de 3080 zijn ook meer als voldoende. Of het moet je enige geluidsbron zijn, maar dan nog. Daarnaast met een losse sampler erbij... die heeft ook weer 16 (of soms 32) parts!

De XV3080 zou zeker € 800,- mogen kosten maar... gaat veelal voor € 600,- ~ € 650,-. Tja... dan heb je dus 350 à 400 euri over voor een sampler. Zou ik toch mooi op zoek gaan naar een vette E-Mu of anders een Akai.

http://www4.vergelijk.nl/cgi-bin/s.cgi?cat=veiling&theme=vergelijk&searchwords=xv-3080

Staat er zelfs eentje voor € 595,- zag ik!!

Ik had de XV 5080 direct gekocht (was ie nog niet zo lang uit denk ik, is al weer een tijdje terug) en vanaf dat moment tot de dag van vandaag nog geen moment spijt van gehad, hij is inpluggen en meteen spelen dus niet ingewikkeld om te beginnen (wist zelf toen ook nog weinig van modules, was m'n eerste die ik kocht) maar hij is heel uitgebreid dus naar mate de tijd vordert zoek je gewoon iedere keer op je gemak weer een onderdeel uit en kun je er steeds meer mee :) maar de presets vind ik zowieso al geweldig, en de kwaliteit is echt top vind ik :halleluja

Die xv'tjes zijn gewoon de shit, waarom koop je voor 1100 euro gewoon niet de mc 909 2e hands?

Ik had eerst de xv 3080, die ik verkocht heb en daarvoor de mc 909 voor in de plaats heb.

Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Die xv'tjes zijn gewoon de shit

En waarom danwel? Ik vind dit nogal een straffe uitspraak, er mag best een motifatie bij.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
En waarom danwel? Ik vind dit nogal een straffe uitspraak, er mag best een motifatie bij.

Daar komt de synth verslavings wankel weer om de hoek kijken.;) Maar de xv tjes zijn zeker de shit8o) ,doe mij maar twee.

Let maar op, een xv en een dergelijke controller waarmee je de Matrix control kunt besturen.
Dan kun je echt freaky sounds maken,
En niet alleen dat maar je kunt met zo'n ding ook veel simulaties uithalen zoals bijv. een vette scratch maken vanuit een
drumloop, zodat het "echt" lijkt dat je met een plaat bezig bent.
Dus ik zou wel voor de met sampler gaan, dan ben je toch een stuk vrijer, en kun je je eigen beats/etc. ook nog doorsamplen.

ps: Je moet die Modules nu net niet gebruiken als geluidenbak maar als synth met meer dan alleens sinus, saw etc.

Precies alleen maar positieve ervaringen.
Ben ook nog aan t twijfelen tussen een xv5080 en xv3080, maar aangezien ik zelden een xv5080 op de markt vindt, denk ik toch voor de xv3080 te gaan, die kom je vaker tegen.
Dan mis ik wel het sample gedeelte maar samplen kan ik ook met mijn rs7000.

Stel ik heb een xv3080 en ik stuur een sequence door met mijn rs7000, kan ik dan ik realtime via de software editen???
Of moet je editen en dan de patch eerst inladen in de xv??

Gewoon via de knoppen editten. Wel natuurlijk heel veel menu's en opties. Maar als je het door hebt dan vlieg je er zo doorheen. ;)

En met een smartcard kun je het ook opslaan. Scheelt ook weer gedoe met USB enzo.

Origineel geplaatst door Jos Pos
Precies alleen maar positieve ervaringen.
Ben ook nog aan t twijfelen tussen een xv5080 en xv3080, maar aangezien ik zelden een xv5080 op de markt vindt, denk ik toch voor de xv3080 te gaan, die kom je vaker tegen.
Dan mis ik wel het sample gedeelte maar samplen kan ik ook met mijn rs7000.

Stel ik heb een xv3080 en ik stuur een sequence door met mijn rs7000, kan ik dan ik realtime via de software editen???
Of moet je editen en dan de patch eerst inladen in de xv??

met xv kun je overigens niet samplen alleen samples afspelen, even als sidenote, zul je ook wel bedoelen maar dalijk wist je het niet en koop je zo'n ding en valt dat ineens tegen ofzo :) Heb hem overigens met simms uitgebreid en memory card maar nog nooit sample daadwerkelijk op afgespeeld omdat ik gewoon door de grote hoeveelheid geweldige patches geen behoefte aan had gehad :)

PS: die menu's zijn wel minder, dat vindt ik ook zo goed van die MC909.
Je hebt daar een groot beeldscherm op zitten waardoor het maken van envellopes een eitje is, daar had ik op
de xv 3080 welleens wat moeite mee, maar daar heb je trouwens een pc editor voor dus dat zou ook een optie zijn.

Maar zulke nadelen heb je andersom natuurlijk ook bijv. Ik vindt het interne geheugen van de xv3080 beter.
en je kunt er meer expansies in kwijt.

In ieders geval je zult er geen spijt van krijgen als je een xv engine in je bezit hebt.

succes!

Sorry, maar een MC909 is naar mijn mening gewoon een TOTAAL andere bak.

Snap je vergelijk dan ook niet.

Hoe kom je daar nu bij, :confused:

De synthengine is precies hetzelfde, werkwijze alles is hetzelfde, kwa effects heb je alleen op
de mc 909 een multi-effect meer.

Oja en je krijgt er een drumcomputer bij.

Ps: sterker nog; meer als de helft van de handleiding is hetzelfde.

Maar je hebt gelijk! Het is een totaal andere bak:okdan:

Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Hoe kom je daar nu bij, :confused:

De synthengine is precies hetzelfde, werkwijze alles is hetzelfde, kwa effects heb je alleen op
de mc 909 een multi-effect meer.

Oja en je krijgt er een drumcomputer bij.

Ps: sterker nog; meer als de helft van de handleiding is hetzelfde.

Maar je hebt gelijk! Het is een totaal andere bak:okdan:

De engine is dan misschien hetzelfde, de opzet van het apparaat en de doelgroep is gewoon totaal anders. Ik bedoel, E-mu heeft de Proteus2000 serie modules (Vintage, Xtreme Lead etc..) en daarnaast de Command Station serie (XL-7, MP-7). Deze hebben eveneens dezelfde sound engine maar zijn verder totaal andere apparaten.

Zo heeft de MC-909 de nodige controllers waar je voor betaalt of waarvoor je andere features moet missen die een rack-module wél heeft omdat de doelgroep daar behoefte aan heeft.

Ook de 128 voice polyfonie op de module t.o.v. 64 op de MC-909, lijkt me niet bepaald een minor detail.

Maar goed... de MC lijkt inderdaad meer op de XV dan de Proteus op de Command Station, dus daar heb je wel weer gelijk.

Daar heb je ook een punt in,

Ik wilde eerst zelf overstappen van een xv3080 naar de xv5080, maar kwam toen om bepaalde
redenen op een mc909 uit.

Kijk in dit verband bij mij is het niet zo onlogisch dat ik de mc909 vermeldde en ze met
mekaar vergeleken heb, maar idd je hebt gelijk de xv modules zijn iets krachtiger, maar voor
degene die deze treath heeft gestart is het wel een optie die genoemd mag worden.

Want bijv. een xv5080 kost ook zo'n 1000 euro 2e hands om even terug te komen op de prijzen.

Maar oke

:mega:

Back