Welke Yamaha SY

mc_kwok

Proffessjonel Zeezoogdier
Ik ben mijn KS5 een beetje zat...die staat dus in de verkoop :)

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een synthesizer uit de Yamaha SY reeks. Ik vraag me af welke synth het meest veelzijdige is, en ook nog aardig door kan gaan voor een workstation. Als ik op vintagesynth kijk zie ik dat de SY99 een groter klavier heeft dan de SY77, maar ook "upgraded synthesis and more". Ik vraag me nu af welke verschillen er zijn tussen de SY77, SY99, SY85 qua mogelijkheden. Ik zie als ik goed naar een SY kijk ook expansionslots, of heb ik het mis?

De SY85 is dan weer nieuwer, maar biedt naar mijn weten geen FM synthese, maar weer wel meer polyfonie. Wie heeft er ervaring met deze synths en kan er wat over vertellen?

Prijswijzer vraag: wat mogen een sy77, sy99 en sy85 kosten? Ik kan er niet zo goed hoogte van krijgen.

Laatst gewijzigd:
sy77 zie ik nu wel voor tussen de 300 en de 350 weg gaan. De sy99 kost iets van 500-700 euro.

voor zover ik weet heeft de SY99 tov de SY77 in ieder geval andere (lees: betere) effecten, hoewel ik zelf helemaal niet ontevreden ben over de effecten van de 77. Verder heeft de SY99 RAM geheugen waar je eigen samples in kan laden. Of de 99 bijvoorbeeld ook nog meer of andere ROM samples heeft weet ik niet. Er bestaan inderdaad ROM en RAM kaarten die je in de SY77 en 99 kunt gebruiken (van elk 1 tegelijk) .

Wat ik de grote kracht vind van de SY synths is de FM sectie, van vette leads tot bassen (FM) alles is mogelijk. Maar goed, dat zal dus op een SY85 niet lukken. Wat mij betreft moet je dus de SY77 en 99 vooral zien als een van de beste FM synths die er te krijgen zijn......

Ronald

Na wat beter zoeken kwam ik een ander synthforum topic tegen.

hier

Er zitten dus best veel verschillen tussen de 77 en 99. Nu nog iemand vinden die een sy99 wil traden voor een KS5

8o)

altijd de SY-1.................:D

Re: Welke Yamaha SY

Origineel geplaatst door mc_kwok
Ik ben mijn KS5 een beetje zat...die staat dus in de verkoop :)

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een synthesizer uit de Yamaha SY reeks. Ik vraag me af welke synth het meest veelzijdige is, en ook nog aardig door kan gaan voor een workstation. Als ik op vintagesynth kijk zie ik dat de SY99 een groter klavier heeft dan de SY77, maar ook "upgraded synthesis and more". Ik vraag me nu af welke verschillen er zijn tussen de SY77 qua mogelijkheden. Ik zie als ik goed naar een SY kijk ook expansionslots, of heb ik het mis?

De SY85 is dan weer nieuwer, maar biedt naar mijn weten geen FM synthese, maar weer wel meer polyfonie. Wie heeft er ervaring met deze synths en kan er wat over vertellen?

Wat SY77 en SY99 betreft:
deze zijn kwa technologie zeer vergelijkbaar, echter de SY99 heeft de volgende features die de 77 niet heeft:

- groter keyboard
- betere effecten
- mogelijkheid zelf samples in te brengen (alhoewel de grootte van het geheugen echt 80' style is)

en nog een hoop features die in de andere post beschreven staan....

SY85 kost geen ruk meer, 250 euro op zijn meest, is ook maar 32 stemmig, zijn alter rackego TG500 heeft 64 stemmen..
Als je daarentegen FM wilt, waarom dan geen Fs1R of een DX200?
Toetsenbordje eraan zetten en gaan met die banaan...

:peukie:

Luister naar bovenstaande man! Want hij maakt verstandige opmerkingen... ;)

Aanvullingen:
Van de SY-77 heb je ook nog een 19" module, de TG-77.
SY-85 is echt niets vergeleken bij de SY-77 / -99, een vrij standaard ROMpler.

SY-1 en SY-2 zijn daartegen écht wel weer leuk... maar misschien niet helemaal de SY die je zoekt.
Het zijn namelijk monofone bakkies, als het ware één stem van een CS-50/60 (of een halve CS-80 stem).

SY-22 (module: TG-33) en SY-35 hebben we ook nog, dat zijn een soort vectorsynthese FM/AWM bakkies.
Best aardige dingen, de -22 heeft 12 bit samples, de -35 16 bit lees ik hier. Maar ze zijn compatible met elkaar.
FM geluiden zijn niet te editen?

Er is ook nog een SY-55 (nog noooooit gezien) met z'n module broertje, de TG-55.
Schijnt een SY-77 zonder AFM te zijn. Dus ook puur een ROMpler, denk ik dan.

Trouwens, als je het precies wilt weten kan je bij Yamaha altijd de handleidingen downloaden! :okdan:

Laatst gewijzigd:
Of je leest de FAQ...

Of je leest de FAQ...

Uit de Yamaha SY-99 FAQ:

SY-99:
Here we go: Improved SY-77, more keys (76), more samples, reads samples through Midi and more.
Unlike the SY-77, the SY 99 can hold extra sample RAM, samples can be used as input to AFM elements (RCM), and last but not least the SY-99 fx section accepts realtime controls, whereas the SY-77 doesn't.

The FM section is the same. AWM edit parameters are the same too . The SY99 has 8mb of waveform rom . the SY-77 / TG-77 has only 4mb. The SY99 has much improved Digital to analog converters and bigger and bettter FX section.

The TG-77does not have the disk drive and sequencer that are on the keyboard version. Therefore, there is no possibility for pattern based tracks (like on the SY85), and hence, conrtoller data can not be recorded as part of a pattern.

The filters on the TG-77 compared to other filters, particularly to those on the SY-85 are believed to be the same. Not sure though. The TG-77 filters are OK, specially for considering when they were made. You can get some cool effects with them, but they are a far cry from some of the newest digital filters, say the JV-1080 or the new E-Mu Orbit. The 85/500 filters sound a bit better, and added and dropped some features (+notch, - separate filter control).

Kijk even in genoemde pagina, er staat nog een hele vergelijkingstabel. Die is echter niet goed te copy/pasten hierzo.

Die faq had ik intussen ook gevonden. Leuk dat de interne batterij iedere 5 jaar door Yamaha corp. zelf zal moeten worden vervangen. Is dat waar? Gewoon uit interesse.

En hoe kom je tegenwoordig nog aan 720 kb diskjes. Ik heb mijn MSX en de talloze (720kb) disks hiervan al jaren terug weggegeven (spijt!).

[afdwaal modus]Wat een games waren dat toen...[/afdwaal modus]

Origineel geplaatst door mc_kwok
Die faq had ik intussen ook gevonden. Leuk dat de interne batterij iedere 5 jaar door Yamaha corp. zelf zal moeten worden vervangen. Is dat waar? Gewoon uit interesse.

En hoe kom je tegenwoordig nog aan 720 kb diskjes. Ik heb mijn MSX en de talloze (720kb) disks hiervan al jaren terug weggegeven (spijt!).

[afdwaal modus]Wat een games waren dat toen...[/afdwaal modus]

Als eigenaar van 2 SY99's kan ik je vertellen dat je niet te veel van die batterijen moet aantrekken. Die van mij hebben nog steeds de originele batterijen (van 1993) en ze hebben nog steeds genoeg spanning.

Ook over die diskettes moet je niet te veel inzitten. Als je 1.44 Mb diskettes formatteert op je SY (wel tweede nokje van de diskette afplakken), dan werkt dat prima.

Ik kan je verzekeren dat je weinig spijt zal krijgen van de aankoop van een SY99. Hij kan eigenlijk alles wat een synth moet kunnen: van warm analoog (jawel), tot knisperend digitaal, erg realistische nabootsingen van gitaren, brass enzo meer en dan heb je er ook nog eens een supercharged DX7II bij.

Over die uitbreidingen: er zijn inderdaad mogelijkheden. Maar de originele van Yamaha zijn ten eerste niet meer te vinden en ten tweede waren ze enorm duur. Er is nog wel een Duitse firma die het geheugen tot 8 Mb uitbreiden (Musitronics), maar ik weet niet of die dat nu nog leveren. Ik geloof dat het rond 300 EUR kwam voor de volledige uitbreiding.

Tov de SY77 heb je ook een uitgebreidere sequencer en betere master keyboardfuncties. Maar het grootste verschil zit hem in de aanwezige golfvormen en de hoeveelheid en kwaliteit van de effecten (SY77 heeft 2 modulatie-units en 2 delay-units tewijl de SY99 2 identieke parallelle units heeft (modulatie en delay en alle tussenvormen gemengd). Ook de geluidskwaliteit van het FM gedeelte is aanmerkelijk beter dan die van de SY77 (betere AD-convertors zoals al eerder werd gesteld). En last but not least: hij kan samples inlezen van diskette of via midi. Er zijn flink wat gratis geluidensets op het internet te downloaden die op samples gebaseerd zijn en daar zitten werkelijk juweeltjes tussen :{

Mocht je willen weten hoe ie klinkt, zoek dan m'n tracks maar eens op via de zoekfunctie. In m'n songs zit de SY99 voor 70% tussen ;)

Prijzen voor een 99 variëren tussen 600 en 800 EUR naargelang de staat.

Heb je nog vragen, dan mag je me altijd contacteren :)

:doei:

ff je tracks opsnorren :dj:

:okdan:

Back