beste merk / bespeelbaar klavier

beste merk / bespeelbaar klavier

• yamaha

Stemmen: 10 34,5%
  • roland

Stemmen: 4 13,8%
  • korg

Stemmen: 2 6,9%
  • moog

Stemmen: 0 0,0%
  • access

Stemmen: 1 3,4%
  • alesis

• kurzweil

Stemmen: 3 10,3%
  • clavia

Stemmen: 3 10,3%
  • akai

• anders nl:

Stemmen: 6 20,7%

• Totaal aantal stemmers
    29

ratsja

Bi-Polair
zoals de titel al vermeld :D

Tja, ik vind het een loffelijk streven, zo'n enquete... maar ik denk niet dat er veel mensen een objectief beeld hebben van welk klavier nou 't beste is.

Ten eerste: ieder merk heeft weer een boel types klavier in de catalogus (gehad).
En welk klavier is dan representatief voor het merk?

Ten eerste: wie heeft elk merk en elk type bespeeld?
Ik denk dat niemand dat kan zeggen, en dat 'men' vooral kiest voor het 'eigen' merk.

Origineel geplaatst door Hanz
Tja, ik vind het een loffelijk streven, zo'n enquete... maar ik denk niet dat er veel mensen een objectief beeld hebben van welk klavier nou 't beste is.

Ten eerste: ieder merk heeft weer een boel types klavier in de catalogus (gehad).
En welk klavier is dan representatief voor het merk?

Ten eerste: wie heeft elk merk en elk type bespeeld?
Ik denk dat niemand dat kan zeggen, en dat 'men' vooral kiest voor het 'eigen' merk.

Klopt, en dan komt daar nog bij dat sommige merken ook klavieren gebruiken van een ander merk. Zo zit er een Yamaha klavier in een Korg M1 en Z1, een Fatar Klavier in de Korg Karma,...

Eigenlijk is het niet helemaal eerlijk...
Fatar heeft namelijk patent op hammeraction toetsenborden en leveren aan bijna alle grote fabriekanten..en eerlijk is eerlijk, deze spelen ook gewoon het lekkerst! al die dure rolandbakken met hammeraction zijn dus afkomstig van fatar..

Kwa synths vind ik Yamaha goede klavieren leveren, lekker om te bespelen. Maar ook Roland is niet verkeerd (kon maar op eentje stemmen, dus heb ik voor Yamaha gekozen).

Phochos:D

Waarom staan fabrikanten van masterkeyboards als Fatar/Studiologic, Doepfer, Oberheim e.v.a. er niet bij??

En inderdaad, Fatar levert aan zeer veel fabrikanten keyboards, als iemand zegt "Yamaha" en een ander zegt "Clavia" dan zit de kans erin dat men over hetzelfde toetsenbord bezig is.

Ik vind het klavier van een Yamaha S90/Motif8/ES8 heel prettig om te bespelen. Gebalanceerd en gewogen. Zowel geschikt voor wat pianowerken maar uiteraard ook goed voor synthstuff, zelfs snelle leads zijn best te doen zonder je vingers pijn te doen.

Overigens vind ik het klavier van een Triton Le88/ProX/ST88/EX88 ook heel prettig spelen en het klavier van een Roland XV-88/Fantom S-88/X-88 is ook goed.

Over Fatar en die Oberheim MCx000's hoor ik ook goeie ervaringen. Ik zoek nog een tweede, gewogen klavier en ga me eens verdiepen in het aanbod van Fatar en Oberheim.

Origineel geplaatst door Steven V
En inderdaad, Fatar levert aan zeer veel fabrikanten keyboards, als iemand zegt "Yamaha" en een ander zegt "Clavia" dan zit de kans erin dat men over hetzelfde toetsenbord bezig is.

Ik denk niet dat er één Yamahabak is waar een Fatar-klavier in zit, toch? Over de klavieren in Clavia's synths weet ik weinig. Zelf ga ik niet ff m'n NLIII openschroeven maar misschien weet Wout Blommers wat meer te vertellen hierover?

Het toetsenbord van mijn Korg Wavestation was errug aangenaam vond ik. :okdan:

De Roland Toetsenborden die ik gewend ben vind ik....zozo....beetje gemiddeld. :erm:

De gewogen toetsen van mijn Ensoniq TS-12 spelen op zich redelijk lekker alleen maken ze veel lawaai en bij veel
aftertouch voelen ze een beetje gammel. :)

Origineel geplaatst door Hover
Zelf ga ik niet ff m'n NLIII openschroeven maar misschien weet Wout Blommers wat meer te vertellen hierover?

De NL3 vergeleken met de G2X, dan komt de laatste er uitstekend uit. Half gewogen toetsen, zonder hamerstuit, goddank, want dat hoort m.i. niet op een synth, en vooral een prachtige aftertouch. Die is zelfs 'bijna' als een glide/pitchmod te gebruiken.

Indien je een G2 wilt kopen, wacht dan nog even een twee maanden, want de G2X is voor toetsenisten veel beter bruikbaar.

Maar misschien herkent iemand het merk van het Keyboard?
Ik heb er nooit naar gevraagd.

Wout.

Attachments

• keyboard.jpg
    keyboard.jpg
    155,9 KB · Bekeken: 83
Origineel geplaatst door hansbakker
Eigenlijk is het niet helemaal eerlijk...
Fatar heeft namelijk patent op hammeraction toetsenborden en leveren aan bijna alle grote fabriekanten..en eerlijk is eerlijk, deze spelen ook gewoon het lekkerst! al die dure rolandbakken met hammeraction zijn dus afkomstig van fatar..

Da's pertinente onzin. Zie ook: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=31614
Helaas wordt dit verhaaltje door sommigen graag doorverteld, en zo komen sprookjes in de wereld.

Da's nou precies het probleem dat ik met deze thread (en vele andere 'wat is de beste ...' threads) heb; het gebrek aan vergelijkingsmateriaal en nauwkeurige informatie (dus niet: "ik heb gehoord dat ...") op basis waarvan een specifieke keuze wordt gemaakt.

Maar goed, maak dan tenminste even onderscheid tussen 'orgel' en 'piano' keyboards.
Dat dit afhankelijk van smaak is, moge duidelijk wezen... ;)

Origineel geplaatst door Daftmax
Het toetsenbord van mijn Korg Wavestation was errug aangenaam vond ik. :okdan:

De Roland Toetsenborden die ik gewend ben vind ik....zozo....beetje gemiddeld. :erm:

De gewogen toetsen van mijn Ensoniq TS-12 spelen op zich redelijk lekker alleen maken ze veel lawaai en bij veel
aftertouch voelen ze een beetje gammel. :)

De Ensoniq TS-12 heeft inderdaad een lekker klavier met hamertechniek, dit
maakt hem ook zo zwaar.

http://www.ts12.de/ts12-bewegung.html

Mijn prettigste ervaringen zijn met de Elka Synthex, Korg Triton, Kawai k5000s en De Teisco/Kawai sx400.

Origineel geplaatst door Hover
Ik denk niet dat er één Yamahabak is waar een Fatar-klavier in zit, toch? Over de klavieren in Clavia's synths weet ik weinig. Zelf ga ik niet ff m'n NLIII openschroeven maar misschien weet Wout Blommers wat meer te vertellen hierover?

Ik bedoelde dat maar als illustratie. Weet ik veel of Yamaha Fatar klavieren gebruikt.

De Ensoniq TS-12 heeft inderdaad een lekker klavier met hamertechniek, dit
maakt hem ook zo zwaar.

Digimod:

Die van mij.....was van jou!!!!!!!!!!! ;)

Back