[Yamaha] Motif en de mogelijkheden zoal...

Origineel geplaatst door Hover
Natuurlijk kan je de arpeggiator gebruiken in Pattern Mode. In deze Power User Guide staat dit in detail uitgelegd hoe je dat makkelijk kan doen.

Eh; heb het vanavond toch maar even weer gewaagd, maar het blijkt dat deze guide voor de ES is.
Ik zou het geweldig vinden als er iemand mij aan een oplossing kan helpen voor dit langdurige probleem; mij lukt het helaas niet om het probleem te verhelpen om de arpeggio te laten werken in de pattern-mode.

En weet iemand hoe je iets kunt herstellen wanneer je quantize verkeerd hebt toegepast?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Archaos
Zijn er nog Motif-gebruikers die de afgelopen nog wat leuke dingen hebben gemaakt en het ergens online hebben staan?

Als je songs bedoelt, dan moet je zeker eens luisteren naar de songs die je kan beluisteren in de Mo Songs Database. De songs worden besproken in het Mo Songs Forum.

Er is ook heel wat te downloaden, o.a. gratis Voice Libraries.

Wellicht zullen er ook wel 'ergens' patterns te vinden zijn maar ik heb niet echt nood aan andermans patterns. Zelf maken is veel leuker en is niet erg moeilijk. Je kan trouwens midibestanden gebruiken als basis van je patterns en midibestanden zijn er in overvloed. Zo ken ik iemand die een Motif ES6 heeft en een Korg i3. De Korg i3 gebruikt hij om snel een pattern te bouwen. Gewoon de i3 via Midi verbinden met de Motif en de Midi data opnemen in de pattern sequencer. Elk onderdeel van de stijl plaatst hij in een sectie. Een pattern bevat dan alle variaties (intro's, fill-in's,...) maar dan wel met de klanken van de Motif ES.

Trouwens, met loop remix kan je van een eenvoudig fragment een heleboel variaties maken. Loop Remix werkt niet enkel met samples maar ook met Midi. Experimenteren is de boodschap.

Zelf ben ik al een tijd bezig met het maken van eigen voices en performances en daar kruipt best wat tijd in. Maar mijn Motif ES Voices en Performances banken kan je niet inladen op een Motif (Classic), omgekeerd kan dit wel.

En weet iemand hoe je iets kunt herstellen wanneer je quantize verkeerd hebt toegepast?

Dat staat gewoon in de handleiding hoor 8) , p.193 voor Undo in Song Mode (Undo is identiek in Pattern Mode). Je vindt Undo als eerste functie terug in Job Mode want uiteindelijk moet je daar toch zijn om te quantizen e.d.

Als je voices aan het wijzigen bent dan heb je ook een 'undo' functie, Compare, die je weer de oorspronkelijke voice geeft zodat je kan vergelijken (vandaar de naam) maar je kan het ook gebruiken om de wijzigingen ongedaan te maken.

Oh ja, je kan ook het gebruik van Undo ongedaan maken m.b.v. Redo.

Welke sounds hebben die PLG-kaarten zoal en hoeveel soorten zijn hier eigenlijk van?

Deze vraag is nog niet beantwoord dus waarom zou ik dat niet doen.

Je kan je Motif uitbreiden met verschillende PLG-boards. Hier zie je alle mogelijke PLG-boards. Je kan tot 3 plug-in boards installeren. Je kan zelfs meerdere, identieke plug-in boards installeren en deze 'samenvoegen' m.b.v. PolyExpand. Zo heb ik twee PLG150-AN plug-in kaarten zodat ik tot 10 stemmen kan aanspreken. Je kan ze natuurlijk ook apart gebruiken zodat je 2 verschillende voices tegelijk kan gebruiken. De meeste plug-in kaarten zijn monotimbraal maar met de PLG100-XG heb je tot 16 verschillende voices die je tegelijk kan gebruiken. De plug-in kaarten voegen dus extra polyfonie toe, wel enkel beschikbaar voor de plug-in kaart. Je kan die polyfonie niet 'delen' met de tone generator van de Motif zelf, wel kan je plug-in voices combineren met gewone voices in een performance. Het zou nog beter zijn indien dit ook kon in een voice maar je kan geen plug-in voices als element gebruiken in een voice.

Op dit ogenblik is de PLG150-AP zowat de meest besproken plug-in kaart op Motifator. Stop bv. drie PLG150-AP plug-in kaarten in je Motif en je hebt een 192 voices piano onder je vingers en dan heb je nog steeds de 62 voices van de Motif of 128 voices van de Motif ES om interne sounds te triggeren. Zelf heb ik deze plug-in kaart nog niet kunnen uitproberen in de winkel maar dat ga ik zeker doen zodra deze op voorraad is.

Je kan natuurlijk de plug-in kaarten gewoon in de winkel kopen maar je kan ook in bepaalde Yamaha modules plug-in kaarten uitbouwen:

In een AN200 vind je een PLG150-AN, een DX200 bevat een PLG150-DX, de PLG150-VL en PLG100-VH vind je terug in de MU100r. Een AN200 of DX200 is makkelijk te vinden onder 200 EUR. Zo heb ik twee AN200 en een DX200 gekocht, de kaarten eruit gehaald en vervolgens de AN200's en DX200 terug verkocht. Zelfs zonder die plug-in kaarten werken de AN200 en DX200 nog steeds als drumcomputertje met behoud van het filter.

Is die PLG150-AN-kaart ook monotimbraal? Naar deze kaart was ik wel nieuwsgierig. Ik ben eigenlijk ook op zoek naar uitbreiding van bass-geluiden. Ik wil een beetje Depeche Mode-achtige dingen maken met de nodige dance/techno-invloeden.

De PLG150-AN is monotimbraal, Yamaha noemt dit ook wel een Single Part Plug-In Board. (altijd leuk, die termen).

Met de PLG150-AN kan je tot 5 stemmen aanspreken. Je zou deze kaart ook kunnen zien als een 'halve' AN1x wat de polyfonie betreft. Qua synthese zijn de AN1x en het PLG150-AN plug-in board identiek (op enkele details na).

Met de PLG150-AN stop je dus een 5-stemmige, monotimbrale synth in je Motif. Het wordt natuurlijk veel leuker als je meerdere PLG150-AN plug-in kaarten gebruikt. Onlangs heb ik m'n AN1x verkocht en vervangen door twee PLG150-AN kaarten. Ik was enorm tevreden over m'n AN1x en ik ben ook enorm tevreden over de PLG150-AN.

Synthbassen moet je hiermee alvast kunnen maken.

Ik denk dat ik binnenkort toch maar zo'n plg-kaartje ga aanschaffen. Ik merk dat ik eigenlijk op zoek ben naar wat sounds voor in een band; een beetje richting Depeche Mode en Rammstein. Nu ben ik onder Voices wat bezig met presets (PRE3-G) klinkt allemaal leuk, maar ik zou wat meer van dit soort sounds willen. Ik heb al wat gedownload van Motifator, maar deze voices vielen me wat tegen. Waar zou ik nog meer kunnen vinden?

Zo'n smart media voor in de motif is dat zo een?: 3.3 V

Attachments

• smart media.gif
    smart media.gif
    17 KB · Bekeken: 96
Waar zou ik nog meer kunnen vinden?

Ik heb niet onmiddellijk een idee waar je nog meer Voice libraries kan vinden/kopen maar je kan ook eens een kijkje nemen naar sample libraries. Er is wel wat voor ieder doel en het aanbod is enorm.

En voor de PLG150-AN en DX plug-in boards zijn er duizenden patches te vinden bij de diverse gebruikersgroepen van de AN1x/PLG150-AN en DX/FM synthesizers.

Origineel geplaatst door Bartology
Zo'n smart media voor in de motif is dat zo een?: 3.3 V

Ik heb uren in de handleiding (p.289) moeten zoeken om het antwoord te vinden ;)

Attachments

• smartmediacard.jpg
    smartmediacard.jpg
    63,7 KB · Bekeken: 96
Ik heb niet onmiddellijk een idee waar je nog meer Voice libraries kan vinden/kopen maar je kan ook eens een kijkje nemen naar sample libraries. Er is wel wat voor ieder doel en het aanbod is enorm.

En voor de PLG150-AN en DX plug-in boards zijn er duizenden patches te vinden bij de diverse gebruikersgroepen van de AN1x/PLG150-AN en DX/FM synthesizers.

Ik heb vanavond even geprobeerd om mijn eigen voice-bank samen te stellen onder User. Ik vind het wel een heel gezoek om heel eerlijk te zijn; steeds maar weer de juiste sounds selecteren; er zitten ook veel sounds tussen die mij niet zo bevallen. Mijn probleem is nu even dat ik 'ooit' in een band wil en ik heb hiervoor de juiste geluiden nodig. Ik heb naast een PLG-AN-board nog zitten denken aan een Korg-module; de X5DR. Is er nog iemand anders die mij suggesties en tips kan geven over het gebruik van een Motif voor in een band?

Je kunt pas de geluiden voor in een band samenstellen, als je daadwerkelijk in een band speelt en weet wat het repertoire is. Daarop vooruit lopen is tamelijk zinloos.

Ik denk dat een Motif uitermate geschikt is als band-synth.

De geluiden die het meest in een band worden gebruikt zijn: piano, epiano, strings, blazers

Speel zo'n 4x per maand met een motif in een band. Met m'n grote pop/funk-band worden de geluiden aangestuurd (de program changes en layers) via een Roland A90ex; alles per numer helemaal voorgeprogrammeerd en dit werkt gewoon prima. In andere bands (jazz en invalbeurten bij andere bands) kies ik uit een lijst die ik samengesteld heb met de meest standaard klanken en die zijn weer verzameld in de favorites.
Net als heel veel toetsenisten op het North Sea Jazz Festival (en Bartology natuurlijk), denk ik ook dat een Motif zeer geschikt is als band-synth -veel speelklare/bare geluiden direct oproepbaar in het favorites menu en gaan....

succes met je Motif!
Arjen

Bedankt Arjen en Bartology voor jullie reacties.
Ik heb even onder Category Search en Favorites en aantal sounds geselecteerd. Momenteel ben ik voornamelijk op zoek naar Choir-voices. Ik ben erg gecharmeerd van Depeche Mode en Rammstein en ik zou veel invloeden willen gebruiken met mijn Motif. Ik zit nog steeds te dubben over een Korg-X5DR-module, maar ik denk dat een PLG-AN-board wel praktischer is.

Ik had nog even een aanvulling.
Ik vind het best wel jammer wanneer je nieuwe voices laad, dat wanneer je bepaalde patterns of songs terugluistert de bijpassende voices niet meer kloppen. Verder valt mij op dat onder Pattern de voicegeluiden anders klinken dan onder Voices.
Verder mis ik onder Category Search wel eigenlijk een 'dance-selectie' met lekkere vette techno, trance and acid-klanken. Je moet er echt naar zoeken. Verder probeer ik onder User zoveel mogelijk een juiste selectie te maken.
Verder schreef Hover nog dat hij 2 dezelfde PLG-kaarten heeft gebruikt voor zijn Motif. Ik weet niet of my dit financieel zal lukken; ik moet het eerst maar eens met één AN-board gaan proberen. Wellicht kan ik ook bij de MotifMart een Regenerator soundset aanschaffen. Het is even de vraag wat het meest praktisch is.

Ik vind het best wel jammer wanneer je nieuwe voices laad, dat wanneer je bepaalde patterns of songs terugluistert de bijpassende voices niet meer kloppen.
Ik vermoed dat je vergeet om je Mix settings te bewaren. Dit gebeurt niet automatisch en wordt vaak vergeten.

Als je een Pattern/Song bewaart, dan bewaar je de 'muzikale data' zoals noten, controllers,... De gebruikte Voices e.d.(de mix) worden apart bewaard in een header. Ik bewaar zelf altijd de Mix Settings zodra ik een Voice e.d. heb toegewezen aan een part/track. De pattern/song bewaar ik zodra ik daadwerkelijk iets heb opgenomen/gewijzigd. Dit wordt allemaal duidelijker als je aan de slag gaat met Templates want die bevatten juist 'preset' mix settings voor verschillende muziekstijlen. Die templates bevatten geen nootdata maar wel mixdata.

Een Motif ES gaat zelfs nog een stapje verder want die ondersteund ook nog eens Mix Voices maar daar hoef jij je geen zorgen over te maken.

Verder valt mij op dat onder Pattern de voicegeluiden anders klinken dan onder Voices.
Hier kunnen verschillende oorzaken zijn maar meestal is dat omdat er reeds een dual insert effect is toegewezen aan een ander part. Slechts 1 part kan z'n dual insert effect behouden. De Motif (Classic) heeft wel Variation Effecten (een system effect) om toch 'meerdere' effecten tegelijk te gebruiken.

Hier onderscheidt de Motif ES zich van de Motif (Classic) want die kan tot 8 dual insert effecten tegelijk behouden. De Motif ES heeft dan wel geen Variation Effect maar dat is ook niet meer nodig.

Verder mis ik onder Category Search wel eigenlijk een 'dance-selectie' met lekkere vette techno, trance and acid-klanken. Je moet er echt naar zoeken.
Category Search deelt de Voices (en Performances) in op basis van instrumentgroepen (piano's, gitaren,..).Een indeling op basis van muziekstijl is niet eens een gek idee (bv. Reggae, Rock, Dance,..) maar de indeling op basis van instrumentgroep is logischer want een piano kan zowel in een Reggae als Pop song worden gebruikt. Diezelfde piano zou dan 2 maal voorkomen indien het op basis van muziekstijl werkte: onder Reggae en onder Pop. Nu slechts 1 maal, onder Piano's.

Elke Category is ook weer onderverdeel in subcategories (ac. piano, elec. piano,...)

Verder probeer ik onder User zoveel mogelijk een juiste selectie te maken.
Ik weet niet wat je precies wil zeggen maar ik vermoed dat je in de User Bank een eigen selectie met veelgebruikte Voices wil onderbrengen. Daarvoor kan je beter gebruik maken van de Favorites List want dat is precies wat die functie doet. En ook in de Favorites List kan je Category Search gebruiken.

Verder schreef Hover nog dat hij 2 dezelfde PLG-kaarten heeft gebruikt voor zijn Motif. Ik weet niet of my dit financieel zal lukken; ik moet het eerst maar eens met één AN-board gaan proberen.
Je kan natuurlijk die plug-in boards in de winkel kopen maar je kan ook een (tweedehands) AN200 kopen en daar het PLG-150 board uithalen (is erg makkelijk) en dan verkoop je die AN200 weer door als drumcomputertje. Dan heb je al gauw zo'n PLG150-AN voor 100-150 EUR. (zie ook dit berichtje)

Wellicht kan ik ook bij de MotifMart een Regenerator soundset aanschaffen. Het is even de vraag wat het meest praktisch is.
Ik weet niet of deze soundset praktisch is maar in ieder geval moet je minstens 1 PLG150-AN plug-in board geinstalleerd hebben want deze Voice library maakt gebruik van de Board Voices. En Board Voices zitten uiteraard enkel op dat plug-in board (board voices zijn het basismateriaal voor Plug-in Voices -- leuk he, al die termen ;) --)

Er is trouwens een gigantische hoeveelheid aan AN-Voices beschikbaar die je gratis kan downloaden via deze Yahoo User's group. De AN1x/AN200 en PLG150-AN hebben dezelfde Voice structuur en met AN1xEdit kan je deze erg makkelijk inladen en bewerken.

Ik vind het best wel jammer wanneer je nieuwe voices laad, dat wanneer je bepaalde patterns of songs terugluistert de bijpassende voices niet meer kloppen.

Mezelf ff aanvullen:

Als je Voices hebt gebruikt in een song/pattern en vervolgens nieuwe Voices inlaadt, dan kan het zijn dat je die Voices (die je in de song/pattern gebruikt) hebt overschreven.

En misschien bewaarde je wel de Mix settings maar staat bij jou de functie Loadmix op OFF?

attachment.php

Back