Goed merk van audiokabels

nen belg

Stamgast
Dag iedereen,

'k ben van plan om één dezer dagen een audio patchbay aan te schaffen. En omdat ik dan toch een heleboel audiosnoeren moet kopen, dacht ik om dan ineens kwalitatief goede audiosnoeren te gaan kopen. Hebben jullie misschien suggesties welk merk ik moet kopen. Loont het de moeite om zelf kabels te solderen of niet?

Graag jullie mening.

Is dat echt zo zoals jij dat nu zegt?

Heb je er ervaring mee dan?

Origineel geplaatst door cns

Nee hoor, ik ben niet zo gek om 200-300 euro te geven voor een hi-fi kabeltje.

Ik heb uit goede bron (lees: verschillende mensen die "genezen" zijn van de hi-fi ziekte (ja het kan echt een ziekte zijn / worden)) dat het zogenaamde "beter geluid" niet te wijten is aan het kabeltje dat ertussen zit maar aan de persoon die luistert -> sommigen luisteren niet meer met hun oren maar met hun verstand.

Trouwens voor studio gebruik is zo'n interlink heel zwaar overdreven (dat vind ik voor hi-fi toepassingen ook, maar da's mijn mening). Komt erbij dat zo'n interlink in vele gevallen geen jack aansluitingen heeft. Erg handig voor in de studio als je het mij vraagt.

[EDIT] Lees ook hier even: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=29029 [/EDIT]

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door cns
De bedoeling van kabels is om het geluid door te geven zonder wijzigingen. Bullshit als "De OCOS kabel levert een opvallend transparant hoog. Het laag lijkt achter te blijven, maar is mooi gecontroleerd." mag niet eens - wat heb je er aan als je geluid mooier klinkt door die bepaalde kabels? Het verkloot gewoon het hele idee achter monitorspeakers in de studio; een zo neutraal mogelijke respons, zodat je weet dat als je muziek -daar- goed op klinkt, je muziek goed klinkt; en niet een of ander MegaBassBoost system dat je friet-trance beter laat uitkomen. Daarom wordt er ook tegen hi-fi speakers geadviseerd als je voor monitors zit te kijken. Neemt niet weg dat het niet zou werken om af te mixen; je moet alleen rekening houden met kleuring.

Weet je wat? Neem een stuk goedkoop Gamma-kabel, en zoek een audiofiel op die zo'n dure interlink heeft. Vraag dan om een blinde test uit te voeren; of hij kan horen welke kabel het is.

Beter nog; neem een hele groep audiofielen, zeg dat je eerst de interlink laat horen (terwijl het Gamma-kabel erin zit), en zeg dan dat je het verwisseld hebt en dat nu het Gamma-kabel erin zit. Een paar kennissen van me op Tweakers.net hebben zo'n truukje uitgevoerd. Jammer dat het niet op een publieke afdeling van het forum staat, anders kon je 't voor je zelf lezen. Hier wel een linkje:

http://www.audio-muziek.nl/Fonografie Techniek/jan kool, de sprookjeswereld van de kabels.htm

ok bedankt gast, ik heb die kabels overigens niet hoor, maar een collega van mij wel en die zweert erbij als een zweerende vinger :P

maar heb hem ook al duidelijk gemaakt dat ik er niet echt in geloof, dus dat scheelt maar misschien was het interessant.

Thanx voor de link ga ik ff checken

euhm link kom ik niet echt ver mee,
http://www.audio-muziek.nl/Fonografie Muziek/index.htm

en wat moet ik dan kiezen?

Whoops, URL is afgekapt (*zucht, amateurwebdesigners die spaties in bestandsnamen gebruiken...). "Kabels: de sprookjeswereld" heet 't stuk.

Ik heb m'n complete studio bekabeld met zelfgesoldeerde kabels. De kabel is van het merk Tasker.
Niet duur maar gewoon goed. Kun je gewoon op rollen van 100 meter kopen.

Heb ook Tasker. Mooie soepele kabels. En aan de uiteinden hangen mooie Neutrik pluggen :)
Laten solderen is een stuk goedkoperrrr!!!
Heb nu ook kabels van anderen, van mindere kwaliteit, en zijn ook niet zo soepel ... je merckt het verschil vaak wel ende direct.

Origineel geplaatst door =XTRECIST=

Zelf solderen is nóg een stuk goedkoper!! :D

En niet eens zo moeilijk.

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Heb ook Tasker. Mooie soepele kabels. En aan de uiteinden hangen mooie Neutrik pluggen :)
Heb nu ook kabels van anderen, van mindere kwaliteit, en zijn ook niet zo soepel ... je merckt het verschil vaak wel ende direct.

die andere kabels klinken zeker n stuk digitaler :P

:D hehe. Neen.

"Zelf solderen is nóg een stuk goedkoper!!"

Idd. Moet ik nog zien te leren, scheelt knaken. Kan ik tenminste een 4e Andromeda erbij kopen deze maand 8~

Ik denk niet dat kabels de klankkleur kunnen beïnvloeden. Het zijn gewoon geleiders ... en ofwel geleiden ze goed en zal je weinig signaalverlies hebben, ofwel is de weerstand wat hoger en zal er meer verlies optreden. Ruis kan komen van de kwaliteit van eht soldeerwerk van de fiche alsook van de afscherming van de kabel (externe invloeden). Pas vooral op dat aan de soldeerpunten geen kleine koperadertjes uitsteken ... die doen dienst als kleine antenne. Niet dat je dat onmiddellijk zal opmerken, maar vele kleintjes maken een grote ;) .

Ik denk dat je gerust één van boven vernoemde kabelmerken mag kopen (neem niet de duurste want dat brengt inderdaad niet op - zelf werk ik met Klotz ) en soldeer er vrij goede pluggen aan (bv. Neutrik). Zo ben je relatief goedkoop gesteld en kan je nog fier zijn dat je't zelf hebt gedaan :) .

De raadgeving om met multikabels te werken is ook interessant, maar deze kan je ook eenvoudig zelf maken door bv 8 kabels af te werken en deze met spanbandjes om de 30 cm bij elkaar te spannen.

Dit voor mijn 2 cent.

:biertje:

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Gaaf.. Ik vraag me af of ze tevens bougie kabels maken.

oh....ben jij die gast van Scooter ?

...check hun nieuwe hit....My scooter needs a new sparkplug cable...

Back