Mening gevraagd over "ik ga zelf een handleiding schrijven over sound synthesis"

nen belg

Stamgast
Mening gevraagd over "ik ga zelf een handleiding schrijven over sound synthesis"

Hallo iedereen,

ik ben van plan om eens een keertje een handleiding te gaan schrijven over sound synthesis. Ok, ik weet wel dat er duizenden websites bestaan over sound synthesis. Maar ik wel er zelf eentje schrijven in het nederlands.

In de eerste fase zou ik me vooral willen toespitsen op subtractive synthesis omdat dit voor mij bekend terrein is en ook voor 90% van alle synthgebruikers in spé van toepassing is.

De bedoeling is om met grafiekjes, wav/mp3 geluidjes trachten zoveel mogelijk aspecten van SS (subtractive synthesis) uit te leggen. Het zal dus een samenraapsel worden van informatie die ik zelf heb uit verschillende bronnen maar uiteraard ben ik zelf benieuwd naar wat jullie er van verwachten.

Ook zal de lezer zelf kunnen experimenteren. Het is de bedoeling dat elk facet dat wordt uitgelegd, de lezer dat onmiddellijk zelf kan uit proberen. Maar met wat experimenteren? Zelf beschik ik over een Access Virus C, Roland JP-8000, Clavia Nord Rack II en een Clavia Nord Modular Key. Ik dacht om één van deze synths te nemen (zoals de NM) maar ik denk dat het beter is om een handleiding te schrijven over SS die gebruik maakt van het gratis programma synthedit. Dankzij de modulaire opbouw kan ik zo haarfijn uitleggen wat elke module nu juist doet. Tevens is het programma voor iedereen beschikbaar dus discrimineer ik niemand. Het is dus NIET de bedoeling dat ik een handleiding schrijf voor synthedit, maar dat ik synthedit gebruik om SS uit te leggen.

Als jullie nog ideetjes hebben laat het me dan gerust weten. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Klinkt leuk hoor. Graag zou ik vb wat meer weten over FM synthese.

Maar enfin, have fun zou ik zo zeggen. Heb je al een site ergens ervan online?

Ik heb 50 MB webruimte ter beschilkking, maar ik moet nog wel beginnen aan de handleiding. Maar ik wacht eerst op enkele voorstellen van juillie, omtrent "Wat moet er zeker vermeld worden", "welk programma/synth gaat er gebruikt worden"...

Wat vb al leuk zou zijn om eens ergens een overzicht te plaatsen met vage oscillators instellingen: vb, hoe maak ik een plucked geluid, hoe maak ik zo een trance string? en dergelijke.

Dit idee had ik zelf ook. Het is vooral jammer dat een hoop literatuur in het Engels is, en nou ben ik verdomd goed in Engels, ik denk dat je toch een groter publiek misschien warm kan maken als je het in gewoon Nederlands neerzet. Leest zich toch wel prettiger, of niet?

Er is natuurlijk de god onder de synthguides bij Sound On Sound, maar die is niet coherent genoeg (je moet zoeken en de verschillende delen bij elkaar sprokkelen), en ik heb het gevoel dat hoewel deze best universeel toepasbaar is, deze in bepaalde delen nog te schematisch is. M.a.w., ik zou 'm zelf mooier/anders maken. Een hoop geluiden daar zijn "hoe maak ik een blaasinstrument na", en hoewel dit echt interessant is het niet echt op een soort karakter/genre-indeling gespitst; "pads" zijn geen natuurlijk voorkomende geluiden.

En dan gelijk een synchroonvertaling in het Engels, zodat je 'm kan publiceren en meer feedback kunt krijgen.

Zeg mensen, waarom starten jullie geen Wiki?

Dan kunnen jullie er allemaal iets aan toevoegen?

www.wikipedia.org

Ik wil dat eventueel wel hosten

Zelf heb ik al veel documentatie over geluidssynthese. Allemaal in het engels welliswaar. Het is de bedoeling dat ik al die documentatie samenbundel tot één nederlandstalig geheel zodat het voor iedereen beschikbaar is. In de eerste instantie wil ik me vooral toespitsen op subtractive synthesis (of modular synthesis) omdat dit de meest gebruikte manier is om klanken op te wekken.

Wat bedoel je Gabberatski met Wiki. Dus een soort van encyclopedia ervan maken?

Wiki is hardstikke gaaf, alleen moet je dan een SynthWiki bouwen. Het komt er op neer dat iets dergelijks wordt samengesteld door iedereen die er verstand van denkt te hebben; iedereen is vrij wijzigingen aan te brengen. Zelfs dingen als typfouten die jij toevallig niet ziet kunnen er uit gehaald worden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Roland_TR-909

Deze heb ik zelf even gebouwd als een soort test. Als je op "history" klikt zie je dat er iemand anders stukjes bij heeft geschreven, en een plaatje en een link heeft toegevoegd. Als er nou iemand deze leest en denkt "hee, we uploaden even een paar samples van elk stukje" kan dit gewoon.

Voor sounddesign zou je dit wel kunnen doen, alleen krijg je dan zo'n specifieke Wiki dat je 'm beter zelf kunt gaan hosten. Ook qua talen is het makkelijk; zie maar hoe de URL is opgebouwd.

juppie, werk al even met die dingen.

Indien er _echt_ interesse is, wil ik er wel eentje opzetten. Storage genoeg.

He tof die wikipedia. Inderdaad wel een knap ding. Vooral al die hyperlinks. Dan hoeft ge zelf niet meer te onthouden waar sommige zaken staan. Ik ga er mij eens in verdiepen. Bedankt voor de tip gabberatski!

Een paar tips.

Als je delen gebruikt uit al bestaande informatie, check even hoe het zit met auteurs rechten. Ook op het Net is niet alles veroorloofd.

Hoewel de Nord Modular een zeer geschikte synth is, zou ik die toch afraden, want die is niet meer op de markt. Zelf zou ik voor de SynCmodular van Dr Sync gaan, een freeware programma voor een ieder te downloaden, al is het natuurlijk wel gebonden aan een Windows PC. Je kan alles opslaan en de registratie van $ 50 geeft alleen maar het gebruik van samples als extra. Dr Sync ondersteunt zulke acties graag.

http://www.mtu-net.ru/syncmodular/

Dr SynC had een zeer goede softsynth, zo goed, dat Native Instruments (Reactor) hem ingelijfd had. Naar de laatste berivchten is die verbintenis weer verbroken.

Wout

OK, bedankt gabberatski. Ik weet wat ik ga doen de volgende dagen.

Voor Wout Blommers heb ik ook nog een vraagje. Hoe zit het eigenlijk met die auteursrechten? Ik heb zelf alle informatie ook maar gehaald uit diverse web-pagina's en verschillende handleidingen. Het is nu niet de bedoeling om copy-paste te doen, maar als ik alle informatie die ik heb, samenbundel in m'n eigen verwoordingen, moet ik daar dan nog auteursrechten op betalen? Bv. de handleidingen van mijn Clavia toestellen hebben een handleiding waar op een vrij eenvoudige manier subtractive synthesis wordt uitgelgd. Als ik ook wil uitleggen hoe subtractive synthesis werkt, dan kan ik moelijk wijken van hetgeen zij (Clavia) vermelden in hun handleiding. Moet ik daar dan eerst de toestemming voor vragen of niet?

BTW, weet er iemand een freeware programma waar ik allerhande vector-based grafiekjes mee kan ontwerpen om mee op te nemen in onze synthesizer guide?

ik zie er nog niks op :-(

Zo.. ik heb me even uitgeleefd op de Wiki. Ik ga ook nog even sleutelen aan het opleuken van het design (logo verzinnen, afbeeldingen bij elkaar schrapen).

Jeuj. Heb ook kleine update gedaan. Het zou leuk zijn moesten er meer mensen aan meedoen :-)

Back