Een synthesizer zien als een investering is wel heel riskant vind ik. Daar zijn wel een paar redenen voor:
* De vraag kan ieder moment kelderen. Eigenlijk kan ik cns niet volgen als hij zegt dat de prijzen nu over hun hoogtepunt heen zijn. Het is even wat minder geweest door de recessie, maar ik heb de indruk dat de prijzen weer zijn wat ze "vroeger" waren (gemiddeld, uitzonderingen kunnen altijd). Maar er zal ooit wel een punt komen dat digitaal het gaat halen en dan zullen de prijzen wel duikelen (hoewel dat niet erg spectaculair zal zijn, omdat zoals al aangehaald er altijd wel freaks zullen blijven).
* Een niet te onderschatten risico is dat je synthesizer het (gedeeltelijk) begeeft en dat je kosten gaat moeten maken om te herstellen (of erger dat geen herstelling meer mogelijk is, maar dat zal wel niet zo snel het geval zijn). Of nog: dat er iets mis mee is wat jij niet merkt, maar wat potentiële kopers wel zullen merken. Onderdelen zijn zowiezo onderhevig aan slijtage, wat de prijs niet omhoog helpt.
Langs de andere kant:
* Het aanbod zal ook dalen. Er komen er uiteraard geen meer bij. Dat kan de prijs aanzienlijk doen oplopen.
* De kans bestaat dat de vraag nooit echt zal dalen. Degenen die er nu het geld niet voor overhebben zullen geen jup8 kopen en dat zal in de toekomst nooit veranderen. Maar degenen die wel een jup8 willen en het geld ervoor overhebben, zullen niet snel van gedachten te veranderen zijn. Een jup8 blijft een jup8 en daar kan geen PC tegenop, tenzij je de hele interface nabouwt.
Dus, 't is maar hoe je het bekijkt ...
[edit] Even toevoegen dat ik het zelf nog zo geen gek idee vind, een synthesizer als investering zien. MAAR: ik zou een synthesizer nooit in de eerste plaats als investering zien. In de eerste plaats komt nog altijd het speelgenot. Als dat er niet is kan je maar evengoed stoppen

[/edit]