Hallo allemaal,
Binnenkort (als ik een geschikte plek in mijn huis heb vrijgemaakt en ingericht) wil ik mijn eerste synth aanschaffen.
Ik heb al veel gelezen (goed forum dit!) en elders gesurfd op zoek naar relevante info. Nu ben ik tot een voorlopige shortlist gekomen:
Roland RS-50/RS-70
Roland XP-30
Yamaha S30
(Roland en Yamaha zijn de enige 2 merken die ik ken, via mensen die er een hebben/hadden, vandaar dat ik daar begonnen ben)
Maar wat te denken van:
Novation KS4 / KS5
EMU vintage keys
EMU XK6
Korg triton LE 61
Ensoniq halo
Alesis ION
Mijn plannen/eisen zijn bescheiden:
- Ik zal alleen thuis spelen en tracks gaan bouwen met een computer erbij, geen live performances dus.
- Ook een beetje ruiken aan sounddesign.
- Ik wil me (op termijn) ook enigszins verdiepen in mixing, mastering en aanverwante zaken.
- Graag minder dan 1000 euro uitgeven.
- (Geruststellend) Als je niks gewend bent, ben je snel tevreden.
Wat ik me afvraag:
- Is een nieuw model beter dan een oud model? Ik ben geneigd te denken dat de ontwikkelingen in de digitale techniek zo snel gaan dat een modern apparaat een betere keus is dan een oudje. Voorbeeld: Een XP-30 is al 4 jaar oud en kost nog steeds meer dan een RS-50. Hoe zijn die modellen te vergelijken?
- Wat is aftertouch en heb ik dat nodig?
- Sommige synths (Alesis, Novation) hebben veel draaiknoppen en schuiven, andere (Roland, Yamaha) maar weinig. Wat betekent dat voor de gebruiksmogelijkheden en/of gebruiksgemak?
- Waar staat de term "rompler" voor?
- Hebben alle synths 'af fabriek' geluiden/instrumenten ingebouwd, of moet je bij sommige alle gelluiden zelf bouwen/kopen? Ik vind het wel belangrijk dat ik meteen kan spelen, en eventueel later zelf geluiden kan wijzigen/toevoegen.
- Roland positioneert de Juno-D (vakkundig afgebrand in dit forum
) goedkoper dan de RS-50. Betekent dat dat een RS-50 een domme aankoop zou zijn?
- De RS-70 (en sommige anderen) heeft een ingebouwde sequencer. Wat is de toegevoegde waarde daarvan als je van plan bent een software sequencer te gebruiken?
- Is meegeleverde software de moeite waard of moet ik zonder meer zelf software kopen?
Veel vragen dus en ik begin net. Misschien weet iemand een linkje (of iets anders) waar een aantal van mijn vragen in een soort faq of buyersguide zijn opgenomen. Behalve antwoorden hier zou me dat ook verder helpen.
PS: Ik realiseer me dat deze post valt in de categorie "help, ik weet niks, wat moet ik kopen" maar ik waag het er toch maar op...
Binnenkort (als ik een geschikte plek in mijn huis heb vrijgemaakt en ingericht) wil ik mijn eerste synth aanschaffen.
Ik heb al veel gelezen (goed forum dit!) en elders gesurfd op zoek naar relevante info. Nu ben ik tot een voorlopige shortlist gekomen:
Roland RS-50/RS-70
Roland XP-30
Yamaha S30
(Roland en Yamaha zijn de enige 2 merken die ik ken, via mensen die er een hebben/hadden, vandaar dat ik daar begonnen ben)
Maar wat te denken van:
Novation KS4 / KS5
EMU vintage keys
EMU XK6
Korg triton LE 61
Ensoniq halo
Alesis ION
Mijn plannen/eisen zijn bescheiden:
- Ik zal alleen thuis spelen en tracks gaan bouwen met een computer erbij, geen live performances dus.
- Ook een beetje ruiken aan sounddesign.
- Ik wil me (op termijn) ook enigszins verdiepen in mixing, mastering en aanverwante zaken.
- Graag minder dan 1000 euro uitgeven.
- (Geruststellend) Als je niks gewend bent, ben je snel tevreden.
Wat ik me afvraag:
- Is een nieuw model beter dan een oud model? Ik ben geneigd te denken dat de ontwikkelingen in de digitale techniek zo snel gaan dat een modern apparaat een betere keus is dan een oudje. Voorbeeld: Een XP-30 is al 4 jaar oud en kost nog steeds meer dan een RS-50. Hoe zijn die modellen te vergelijken?
- Wat is aftertouch en heb ik dat nodig?
- Sommige synths (Alesis, Novation) hebben veel draaiknoppen en schuiven, andere (Roland, Yamaha) maar weinig. Wat betekent dat voor de gebruiksmogelijkheden en/of gebruiksgemak?
- Waar staat de term "rompler" voor?
- Hebben alle synths 'af fabriek' geluiden/instrumenten ingebouwd, of moet je bij sommige alle gelluiden zelf bouwen/kopen? Ik vind het wel belangrijk dat ik meteen kan spelen, en eventueel later zelf geluiden kan wijzigen/toevoegen.
- Roland positioneert de Juno-D (vakkundig afgebrand in dit forum
) goedkoper dan de RS-50. Betekent dat dat een RS-50 een domme aankoop zou zijn?- De RS-70 (en sommige anderen) heeft een ingebouwde sequencer. Wat is de toegevoegde waarde daarvan als je van plan bent een software sequencer te gebruiken?
- Is meegeleverde software de moeite waard of moet ik zonder meer zelf software kopen?
Veel vragen dus en ik begin net. Misschien weet iemand een linkje (of iets anders) waar een aantal van mijn vragen in een soort faq of buyersguide zijn opgenomen. Behalve antwoorden hier zou me dat ook verder helpen.
PS: Ik realiseer me dat deze post valt in de categorie "help, ik weet niks, wat moet ik kopen" maar ik waag het er toch maar op...

e namen Rhodes, Wurlitzer, Moog, Arp, etc. zijn allemaal gezegend met copyrights. Het is dus niet toegestaan zomaar die naam te gebruiken zonder toestemming van het bedrijf; dit is ook de reden waarom dat de Ion de filters afkort naar "MG" en "TB" in plaats van "Moog Minimoog 24db Filter" en "Roland TB-303 Filter" en in de handleiding verdacht vaag blijft over welk apparaat ze nou bedoelen. Roland doet dit ook en gebruikt bijvoorbeeld "MG 5th", terwijl Korg "Wurlitzer" (Wurly) schrijft als "Whirly" (klinkt hetzelfde dus je weet 't stiekem toch wel).
-