Gitaar pedaaltjes

Ik heb net de Strymon Tymeline binnengekregen (half jaar geleden gepreordered). Tjemig wat een vet ding. Echt een inspiratiedoos. De ultieme delay?

Iemand evaring met de MXR GT-OD overdrive?
Het blijft lastig dat alle demo's die je kan vinden van peNdalen altijd met gitaren worden gedaan.
Waarom doen ze dat toch?

Het blijft lastig dat alle demo's die je kan vinden van peNdalen altijd met gitaren worden gedaan.
Waarom doen ze dat toch?

Alleen op gitaar, klinkt best wel lekker. Maar goed, daar heb je niets aan, wat ik wel kan vertellen is dat het een ts9 clone is, dus dat ie waarschijnlijk wat van je laag eraf gaat snoepen en de mids gaat duwen. Dat moet je nou maar net willen natuurlijk.

Waarom doen ze dat toch?

ik denk, maar weet het niet helemaal zeker OMDAT HET GITAAR PEnDALEN ZIJN :dubbel:

So What :?
Zijn genoeg ''synth goeroes'' die gitaarpedalen gebruiken, de bekenste is wel de SMALL STONE van EHX :eureka:

dat heeft er helemaal niets mee te maken, maar de vraag waarom hij voornamelijk gitaar demo's ziet op jouwbuis vind nou best wel een voor de hand liggen antwoord hebben
als weinig sinterklazen demo's met synth en gitaar effect op de tube zetten tja dan heb je voornamelijk gitaar demo's
er wordt denk ik vanuit de synth wereld ook wat laatdunkend over gitaar FX gedacht vermoed ik

er wordt denk ik vanuit de synth wereld ook wat laatdunkend over gitaar FX gedacht vermoed ik

Dat is onzin denk ik. Het is wel wat makkelijker in een profi-studio om je effecten liefst balanced, berekend op line-signalen, rackable en op een gewone voeding te hebben draaien. Maar zeker in bands is het haast een natuurlijk gegeven dat je eens wat dingen van elkaar probeert. Je hoort toch ook wel eens phasers of flangers over drumkanalen bij bijvoorbeeld Led Zeppelin of The Cure?

Haha, mijn opmerking waarom je haast alleen demo's met gitaren ziet was een geintje hoor. Grappig dat er serieus op wordt ingegaan :)

Ik heb trouwens een aantal effecten die niet lekker werken met de line output van mijn synths. Nu las ik dat de output van een gitaar een hogere impedantie heeft dan een synthesizer. Ik moet mijn volume helemaal naar beneden schroeven en dat werkt niet bepaald handig. Is er ook een soort omgekeerde DI te koop die het signaal van mijn synths aanpast naar gitaarniveau?

Om terug te komen op de vraag waar het allemaal mee begon:
-Carl Martin Plexitone
-Boss DD-7
-Boss TU-1000
-Sonic Research Turbo Tuner

Jullie weten er blijkbaar toch niks van dus ik ben zelf maar even op zoek gegaan. Klik

Ik heb trouwens een aantal effecten die niet lekker werken met de line output van mijn synths. Nu las ik dat de output van een gitaar een hogere impedantie heeft dan een synthesizer. Ik moet mijn volume helemaal naar beneden schroeven en dat werkt niet bepaald handig. Is er ook een soort omgekeerde DI te koop die het signaal van mijn synths aanpast naar gitaarniveau?

Wat je moet doen is een doosje aanschaffen waarmee je kan "re-ampen". Zet, als ik het goed begrijp, een line-level-impedantie-signaal om in een gitaar-level-impedantie-signaal:
http://en.wikipedia.org/wiki/Re-amp

Hallo murphf
Bedankt voor je reactie. Mijn laatste commentaar was trouwens niet serieus bedoeld hoor :)
Voor zover ik begrijp heeft een gitaarsignaal een hogere impedantie dan en synth singnaal. De ingang van een gitaareffect is qua impedantie dus ook hoger en daar kun je gerust een lager impedantie signaal in voeren en dat zou niet tot vervorming moeten leiden. Ik begrijp dat ook niet dat de boel bij mij gaat oversturen met sommige effecten. Met mijn MXR Phase 100 heb ik nergens problemen mee. Zou het kunnen dat sommige peNdalen een hoog impedantie signaal naar hun uitgang sturen waardoor ik problemen krijg? Maar dan nog zou een lijnmixer toch wel met zo'n signaal overweg moeten kunnen?

Hallo murphf
Bedankt voor je reactie. Mijn laatste commentaar .............. t/m ................ een lijnmixer toch wel met zo'n signaal overweg moeten kunnen?

Het heeft veel meer met het uitgangsniveau te maken dan met impedantie. Het uitgangsniveau van een synth is gewoon veel hoger (lijnniveau) terwijl een gitaar daar ruimschoots onder zit (ong. mic niveau). Gitaarpedalen zijn natuurlijk gemaakt om met het lage niveau om te gaan en niet met lijnniveau.

Een lijnmixer zal ook niet helpen. De meeste lijnmixers sturen ook op line level uit. Er zijn wel lijnmixers waarbij je op de output kan kiezen tussen line level en mic level.

Zoals Murphf aangeeft, kun je gebruik maken van een reamp box, wat misschien nog wel een vrij dure oplossing is. Je kan ook gewoon een DI nemen, liefst met een attenuator erop (die hebben de meeste wel), en even een verloopkabeltje maken van XLR male naar jack.

Veel goedkoper: een paar weerstandjes tussen je synth en pedaal zetten.
Of NOG goedkoper: het volume van je synth zo laag zetten dat het pedaal niet overstuurt.

Wat je ook doet: volume laag, weerstandjes of DI box/reamp box; je zal na het pedaal met een preamp het signaal weer moeten versterken van gitaar-signaal (0,02 volt) naar lijn niveau (1 volt).

Voor het output volume kan het matchen van impedantie wel helpen. Als ik m'n MXR phase90 direct op m'n Mackie mixer (hele lage impedantie) aansluit, krijg ik een behoorlijke volume drop zodra ik de phaser aanzet. Ik heb er nu een simpel preampje tussen zitten met hoog-impedantie input, dan heb ik die volume drop niet.

Hey guys,

Bij deze een kleine demonstratie video die ik heb gemaakt voor KOMA Elektronik.
Misschien wekt dit jullie interesse in deze gruwelijke pedalen!

Back