PopQuiz: Vertaalvragen

Ik geef toe, True, dat het vaak voor de Internet gebruiker soms wat onduidelijk is, maar aan de andere kant van de lijn zitten mensen van vlees en bloed. En daar ga je niet zo mee om. Die 'gebruik' je niet zomaar... Dat is een heel belangrijk topic!

Wout

Ik mis het gedeelte van 'gebruik'. Ik als n00bie vraag wat dingen die voor de experts voor de hand liggen en nu wordt ik uitgefloten omdat ik mensen 'gebruik'? Fijn hoe dit forum met newbies omgaat. Voor jullie informatie: 'chord' kan ook worden vertaald met 'snaar' wat eerder uit een online woordenboek naarvoren kwam. Dat is te koppelen aan het geluid van de synth en dus was er onduidelijkheid. Maargoed, laat maar, ik vraag al niets meer. /True out.

Ik moet hier True toch wel een beetje gelijk in geven.. Hoe vaak hebben jullie niet Noob vragen gehad die netjes zijn beantwoord door de mensen hier op het forum? True vraagt toch niet of je het hele verslag voor hem uittikt? En als je hem niet wilt helpen dan reageer je toch gewoon niet in deze thread?

R

Origineel geplaatst door True
nieuwe ronde, nieuwe kansen. doodsimpel, wat is de beste vertaling voor 'chord' als je over een synth praat?

Voor jullie informatie: 'chord' kan ook worden vertaald met 'snaar' wat eerder uit een online woordenboek naarvoren kwam.

Wanneer is de laatste keer dat jij snaren zag op een synth?

Ik denk dat je het verkeerde "akkoord aanslaat" als je hier beweert dat we "noobs" niet zouden willen helpen.
De eerste helft van deze thread toont het tegenovergestelde aan. Ik vind dat je de kritiek een beetje wegwuift door meteen een slachtofferrol aan te nemen.

Wat ging er nou fout in deze thread? Je vergat één belangrijk iets: zelfwerkzaamheid.
Door zelf een beetje na te denken had je ook wel kunnen begrijpen wat het juiste antwoord op bovengenoemde vraag was. Trouwens, ik vind dat er óók op manier van vraagstelling wel het één en ander aan te merken valt - het lijkt nl. verdacht veel op "over de schutting gooien". Dat lokt reacties uit.

Korte samenvatting: Vragen zijn altijd welkom, maar laat óók zien dat je zélf moeite hebt gedaan.

Origineel geplaatst door Arv
En als je hem niet wilt helpen dan reageer je toch gewoon niet in deze thread?

Fair enough, maar ik denk ook dat leden mogen signaleren wanneer er een verkeerde "cultuur" ontstaat op dit forum.
Het laatste wat we willen, is dat dit forum verandert in een plaats waar vragen júist niet meer worden beantwoord omdat de sfeer op dat punt is verzuurd.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Fair enough, maar ik denk ook dat leden mogen signaleren wanneer er een verkeerde "cultuur" ontstaat op dit forum.
Het laatste wat we willen, is dat dit forum verandert in een plaats waar vragen júist niet meer worden beantwoord omdat de sfeer op dat punt is verzuurd.

Dat is wel waar, maar dan moet je die andere vragen zoals "hoe mix ik mijn trens plaatje af?" of "wat moet ik kopen om een DJ Tiesto trens plaat te maken?" ook in de kiem smoren IMO Hanz! ;)

gr
R

Wanneer is de laatste keer dat jij snaren zag op een synth?

Zelfs door de forumstaf worden mijn woorden in een daglicht gezet dat in het eigen voordeel spreekt. Ik vermeldde namelijk *direct* achter je quote: "Dat is te koppelen aan het geluid van de synth en dus was er onduidelijkheid." Dan weer de forumstaf met dit:

Ik vind dat je de kritiek een beetje wegwuift door meteen een slachtofferrol aan te nemen.

Wat zou jij doen als je wordt beticht van het gebruik van mensen?

Dat bepaalde leden reageren op een manier die minder wenselijk is is tot daaraantoe. Maar dat de forumstaf dit ondersteund en een schepje er bovenop doet gaat er bij mij niet in. Dagdag.

Ik moet hier True toch wel een beetje gelijk in geven.. Hoe vaak hebben jullie niet Noob vragen gehad die netjes zijn beantwoord door de mensen hier op het forum? True vraagt toch niet of je het hele verslag voor hem uittikt? En als je hem niet wilt helpen dan reageer je toch gewoon niet in deze thread?

R

Je hebt volledig gelijk, Arv, dat we Newbies beslist niet op deze manier behandelen. En ik denk dat ik ook voldoende antwoorden gegeven heb. Maar doorgaans behandelen Newbies ons ook niet zo. Het is dankzij de Moderator dat de 'studie opdracht' en de 'pop quiz' gekoppeld zijn, wat een totaal andere licht op aanmerkingen als '1 op 1 vertaling' werpt. Door die uitlatingen krijg ik het gevoel dat de vragen niet door een intrensieke motivatie worden gedreven, hetgeen ook blijkt. Alsof iemand je de weg vraagt en als het antwoord is gegeven zegt dat'ie daar helemaal niet naar toe hoeft of dat het eigenlijk niet interessant is... Vandaar mijn opmerking over 'mensen van vlees en bloed'. Ik ben ook slechts een enthousiast forumlid.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Je hebt volledig gelijk, Arv, dat we Newbies beslist niet op deze manier behandelen. En ik denk dat ik ook voldoende antwoorden gegeven heb. Maar doorgaans behandelen Newbies ons ook niet zo. Het is dankzij de Moderator dat de 'studie opdracht' en de 'pop quiz' gekoppeld zijn, wat een totaal andere licht op aanmerkingen als '1 op 1 vertaling' werpt. Door die uitlatingen krijg ik het gevoel dat de vragen niet door een intrensieke motivatie worden gedreven, hetgeen ook blijkt. Alsof iemand je de weg vraagt en als het antwoord is gegeven zegt dat'ie daar helemaal niet naar toe hoeft of dat het eigenlijk niet interessant is... Vandaar mijn opmerking over 'mensen van vlees en bloed'. Ik ben ook slechts een enthousiast forumlid.

Wout

Dat snap ik volledig Wout. Ik vind zeker ook dat als je een vraag stelt (hoe dom ook), je dan wel even moet laten merken dat je er over nagedacht hebt. Dat is heel belangrijk. Het ging me er ook meer om dat sommige leden, die in het verleden ook wel is 'domme' vragen hebben gesteld, op deze vragen antwoorden geven als 'gebruik je woordenboek maar'.. Daar kan ik niet tegen!

groet
R

... Dat bepaalde leden reageren op een manier die minder wenselijk is is tot daaraantoe. Maar dat de forumstaf dit ondersteund en een schepje er bovenop doet gaat er bij mij niet in. Dagdag.

Okee, dan!
Wat is de Engelse vertaling van 'narcissistic'?

Wout
(Discussie mijnerzijds gestopt)

Laatst gewijzigd:
Dat snap ik volledig Wout. Ik vind zeker ook dat als je een vraag stelt (hoe dom ook), je dan wel even moet laten merken dat je er over nagedacht hebt. Dat is heel belangrijk. Het ging me er ook meer om dat sommige leden, die in het verleden ook wel is 'domme' vragen hebben gesteld, op deze vragen antwoorden geven als 'gebruik je woordenboek maar'.. Daar kan ik niet tegen!

groet
R

Ik ook niet.
Ik haat RTFM vanuit mijn heel gestel :)
Daarom zijn mijn antwoorden vaak nogal breed.
Het bijvoegen waar je het in de Manual kunt lezen vind ik wel belangrijk.

Wout

Dat is wel waar, maar dan moet je die andere vragen zoals "hoe mix ik mijn trens plaatje af?" of "wat moet ik kopen om een DJ Tiesto trens plaat te maken?" ook in de kiem smoren IMO Hanz! ;)

Plaats eens zo'n thread, en kijk wat er gebeurt! :D
Dat is dan trouwens niet omdat het woord "trens" erin voorkomt, hè...

Dat Arv het opneemt voor "nieuwelingen" is trouwens lovenswaardig. Alleen is dit voorbeeld niet helemaal top! ;)

Maar goed, ik wil nog wel één ding opmerken. Ik zit hier niet permanent als 'forumstaf' of hoe je dit ook wenst te benoemen.
Ik ben altijd nog 'n gewoon hobbyist, die z'n mening geeft. Daarvoor zitten we hier op dit forum, dunkt me.

Ik denk dat het verschil tussen moderator acties en persoonlijke opinie duidelijk is, maar ten overvloede:
Bericht door een moderator:
Dit is een moderator actie

en "dit is mijn persoonlijke mening".

@ True: Ik denk dat ik genoeg heb gedaan om je te helpen bij je vragen. Kijk maar eens naar het begin van deze thread.
Echter: het gebruik van een discussieforum leidt af en toe óók tot discussie (daar moet je tegenkunnen) en niet alleen maar tot een blaadje met kant-en-klare antwoorden. Helaas voor jou, in dit geval.

Laatst gewijzigd:
Leden, die zich echt echt afvragen hoe een bepaalde mix techniek in elkaar steekt, krijgen dat antwoord van mij, als ik het zou weten :) Zelfs leden, die iets vragen namens een vriend of buurman of iets anders, hebben moreel recht op een antwoord. Leden, die zich alleen druk maken om een stukje vertaling en met de inhoud van de vragen en antwoorden niets hebben, maar dat alleen zakelijk willen doorspelen aan derden (studie begeleider), die maken toch wel een beetje gebruik van de welwillendheid van anderen. Ik heb beslist het idee dat de vraagsteller niet geïnteresseerd was in het begrip 'transponerend muziekinstrument', maar alleen maar in het inleveren van dat stukje tekst in het Nederlands.

Verder denk ik dat een Moderator beslist wel een mening mag hebben. Onpartijdigheid bestaat helaas niet...

Wat betreft de moeite, die iemand heeft omtrent kritiek op de eigen houding, zie mijn opmerking over narcisme.

Wout

Back