PopQuiz: Vertaalvragen

True

Nieuwkomer
Ey. Vraagje. Hoe vertaal je de *synthvaktaal*:

- vocalist's register
- transposed instrument
- changing a song to a different key
- the score
- your performance

naar correct NL?

-?
-Getransponeerd instrument.
-Een nummer in een andere toonsoort zetten.
-Het arrangement.
-Je uitvoering.

Ligt trouwens wel een beetje aan de context van de zin, maar globaal komt 't hier op neer... :)

Het eerste zou wel eens 'het stembereik van de zanger' kunnen zijn. (maar heeft niks met synths te zien dan...) :confused:
En 'Score', is dat niet gewoon 'de partituur' ?

Ja, score = partituur vind ik iets beter, bij nader inzien.
Interessant: 'to score', iets op partituur zetten, heet dus volgens mij 'arrangeren'.

Re: PopQuiz: Vertaalvragen

Origineel geplaatst door True
Ey. Vraagje. Hoe vertaal je de *synthvaktaal*:

- vocalist's register

Stemsoort (bariton, sopraan)

Heeft niks met synths te maken als ik dit goed interpreteer ;)

Dit is het zinsverband:

When matching the vocalist's register

Sometimes melodies may extend outside a vocalist's register. Therefore, if you want to perform with the song changed to a different key, you can play the song in a new key while still using the same fingering as before.

Wie o wie kan daar een mooie NL vertaling van makeh?

Laatst gewijzigd:
outside the vocalist's register - buiten het stembereik van de zanger

'Wanneer je de grens van 't stembereik van de zanger nadert/bereikt'

Soms reikt de melodie buiten het stembereik van de zanger. Je kan dan de melodie/het liedje in een andere toonsoort spelen, terwijl je toch dezelfde toetsencombinatie speelt."

Aldus volgens Zoidy's Free Translations

Origineel geplaatst door metatron
Wat wordt hier mee bedoeld: 'Getransponeerd instrument'?

Een klarinet is een transponerend instrument, zelfs het beste voorbeeld. De laagste toon van de klarinet wordt altijd als een 'c' op de notenbalk geschreven, dus bij de G-sleutel op het eerste hulplijntje onder de balk. De derde toon wordt altijd als een 'e' geschreven. Leuk voor de klarinetist, maar een ramp voor de arrangeur... Wat is namelijk het geval! Indien de klarinetist op een 'bes' klarinet speelt, dan klinkt er geen 'c', maar een 'bes', terwijl er een 'c' geschreven staat. Wil de arrangeur dan wel een 'c' laten klinken, dan moet hij dus een 'd' schrijven. Wordt er echter een 'A' klarinet gebruikt, dan moet hij een 'es' schrijven. In het arrangement wordt dus ALTIJD geschreven voor welke klarinet de partij bedoeld is.

In de volksmuziek komen klarinetten behoorlijk veel voor. Arrangeurs, die toch al met rare toonsoorten moeten werken, denken dan ook vaak: "Kill the clarinets!"

Gitaren kunnen door het capodaster (dat klemmetje op de steel) ook als transponerend worden beschouwd. In de derde positie geplaatst maakt het capootje van de C-greep een Es-greep. Zie hier de oorzaak van de populariteit van de gitaar!

En synthesizers kunnen ook transponerend zijn!!! Je kan een toongenerator best wel even een toontje hoger of lager zetten. Speel je lekker in 'cis', maar pak je lekker alleen maar witte toetsen. En die pianist balen!
De EML Synkey synthesizer is daar een mooi voorbeeld van (in de museumcollectie Den Haag)

Wout

Laatst gewijzigd:
Nog meer gedachten over het engelse stukje tekst? Beetje eens met de vertaling van de eerste guru?

Dit is het zinsverband:

When matching the vocalist's register

Sometimes melodies may extend outside a vocalist's register. Therefore, if you want to perform with the song changed to a different key, you can play the song in a new key while still using the same fingering as before.

Wie o wie kan daar een mooie NL vertaling van makeh?

Indien een lied buiten het bereik van de zangstem valt, of een ander instrument, dan is het aan te bevelen dat het lied in een andere toonsoort wordt gespeeld. Maar voor de toetsenist betekent dat dan andere grepen op het toetsenbord, soms erg lastige. Kan je nu het hele instrument transponeren, door bij de synthesizer als je een 'c' speelt de instellingen van de toongeneratoren allemaal te veranderen naar de nieuwe toonhoogte, dan zal die 'c' nu de nieuwe grondtoon zijn. Let wel, het gaat niet om de stemming van het hele apparaat, want dat is meestal beperkt tot een toon hoger of lager. Dat is om het instrument 'zuiver' met blazers te kunnen laten spelen, bijvoorbeeld.
Nu kan je die nieuwe toonsoort spelen zonder al te moeilijke grepen.
Verder is een absoluut gehoor hierbij een grote handicap :D
Het verstemmen van de toongeneratoren kan bij alle modulaire synths. Bij de Clavia Modulars kan je zelfs dat in de Patch opslaan, zodat je eenvoudig de nieuwe toonsoort kan laden met de voor jou bruikbare grepen. De meeste blaasmuziek staat in Bes of in Es. Daar heb ik dan Patches voor :)

Ik geef toch maar een echt praktijk voorbeeld. Met een aantal leerlingen van een basisschool is me gevraagd wat Sinterklaasliedjes te spelen op de grote dag. Er is een 'tin-whistle' in de toonsoort 'e', welke het meisje alleen in 'e' kan bespelen, want halve nootjes nog niet gehad! Het piano kereltje speelt alleen witte toetsen en beslist geen 'fis', gis', 'cis' en 'dis'. Dan nemen we een Nord Modular Classic en zetten de Oscillatoren allemaal een viertal klikjes (halve tonen) hoger en ja hoor... alles staat nu in de toonsoort 'e'. Als het mannetje een F-greep (F-A-C) pakt, dan horen we allemaal een A (A-Cis-E)! Kunnen de kinderen ook nog net in 'e' zingen en is Sint toch blij! Krijgt meester Wout een extra hand pepernoten en daar doen we het toch voor :)

Wout
die gelooft dat dat de strekking is van jouw Engelse tekst...

Laatst gewijzigd:
bedankt voor je uitgebreide vertaling. is een 1 op 1 vertaling van het stukje tekst ook een optie?

Als onderwijsman zeg ik: "Natuurlijk niet!"

Het moeilijkst zijn die begrippen te vertalen, die men in de moedertaal ook niet kent, of de vragende moet wel een zeer beperkte Engelse woordenschat bezitten en te lui zijn om een woordenboek te hanteren. Ik ging er bij de vraag van uit dat dat laatste niet het geval zou zijn, dus dat de begrippen in het Nederlands ook onbekend zijn. Alleen al de spraakverwarring die ontstaat over het woord 'score'... Er is wel degelijk een verschil tussen arrangement en partituur, maar daar ga ik geen lettertjes aan vies maken :)

Nou vond ik die Engelse tekst voor een uitleg wel heel erg beknopt; alsof men ervan uitgaat dat de lezer eigenlijk al weet wat de schrijver duidelijk wil maken, of er is hier wel een zeer fragmentarische weergave gegeven.

En last but not least (dat betekent 'wel aan het eind, maar toch belangrijk' ;) 'dat de vrager het antwoord niet bepaalt...'

Wout

Dat er verschil is tussen arrangement en partituur snapt mijn neus ook wel.
Wat ik probeerde te zeggen: het ligt aan de context van de zin.

nieuwe ronde, nieuwe kansen. doodsimpel, wat is de beste vertaling voor 'chord' als je over een synth praat?

nieuwe ronde, nieuwe kansen. doodsimpel, wat is de beste vertaling voor 'chord' als je over een synth praat?
gaat wel lekker met jou he? Gewoon akkoord imo.

Aloha. In het kader van een studie-opdracht mag ik een deel van een synthesizerhandleiding vertalen.

Het is een studie-opdracht, toch?
Niet toevallig een sociale studie in het kader "hoe ver kan ik gaan met het doorschuiven van huiswerk"?

Maar goed, voor een luttel bedrag kan je het hele probleem ook bij mij outsourcen (= uitbesteden)! :maffia:

GEWELDIG!

Nou True, ik zou zeggen, loop eens langs de bibliotheek... Daar hebben ze vast wel een woordenboek. Oh ja, en je kunt altijd lessen bij me nemen en over de prijs worden we het wel eens! Misschien ook raadzaam om je 'nickname' te veranderen?

Wout
(sorry voor het lange antwoord...)

Back