Heb je ook angst voor muziek maken?

Soms moet je bewust tegen je gevoel in gaan. Laat je niet tegenhouden door dingen die zouden kunnen gebeuren. De mooiste dingen gebeuren als je uit je comfort zone stapt.

Daar geef ik je ook zeker wel gelijk in.
Kan enerzijds erg enthousiast en spontaan zijn, maar anderzijds juist weer eenkennig en gereserveerd.
Dit schommelt bij mij nog weleens.
Vind het ook wel spannend om nieuwe contacten, uitdagingen etc aan te gaan.
Met de huidige crisis is het al helemaal lastig om samen muziek te gaan maken.
Toch sta ik er op lange(re) termijn zeker wel weer voor open.

Toch vind ik wel lastig om bijvoorbeeld in een band te gaan spelen. Vooral ook omdat je dan met verschillende persoonlijkheden hebt te maken. (...)
Kan ook wat gesloten zijn en ben niet echt een gevoelsuiter.

Ik sluit me aan wat SmartBits zegt. Spelen in een band met meerdere mensen, als ik naar m'n eigen ervaring kijk, dan zijn verschillende persoonlijkheden iets waarbij je in een groep moet geven en nemen. Als de mensen goed bij elkaar passen gaat dat eigenlijk vanzelf. In het oefenhoek en bij optredens nooit een probleem gehad in een band, dat gaat allemaal op een natuurlijke manier. Als er problemen zijn, dan meer "eromheen". Partners van bandleden die vinden dat de band wel erg veel tijd in beslag neemt, dat soort dingen. Heb het in een ander draadje ook al 'ns gezegd, er zit ook een praktische kant aan. Het is best een logistieke operatie als je met een grote band gaat optreden, dat kost energie. Voordat je eindelijk de volgende ochtend in je nest kan... Moe en voldaan, dat wel, maar het kost gewoon tijd en energie. Daarom zie ik een duo wel zitten, met weinig en gemakkelijke spullen die je zo kunt in- en uitprikken en alles past zat in de kofferbak van de auto. :)

Ben zelf ook vrij gesloten en niet zo'n gevoelsuiter, en het was best een openbaring toen bleek dat dit op een podium heel anders is. In the zone, maar wel onder controle wat er gaande is, en het gaat allemaal vanzelf en met een beetje geluk komt het gevoel ook nog over bij het publiek. Gewoon 'ns proberen, optreden. Misschien werkt het ook voor jou. :)

Edit:

Kan enerzijds erg enthousiast en spontaan zijn, maar anderzijds juist weer eenkennig en gereserveerd.

Ik lees nu dit, dan zou het inderdaad heel goed kunnen dat je juist dat eerste bij een optreden het bij jezelf naar boven haalt!

Disharmonic
Erg interessant en herkenbaar om jouw reacties te lezen.
Qua ervaring met bands kan ik zeggen dat ik in het verleden een tijdje in een coverband heb gezongen (oa Pearl Jam, Neil Young enz) en in een nog veel verder verleden nog een tijdje gitaar heb gespeeld in een bandje (qua invloeden oa Queens of the stone age).
Om eerlijk te zijn ben ik niet echt heel erg geschikt als lead-zanger, met voor backiing-vocals wil ik me best lenen (icm met gitaar, basgitaar, toetsen oid).
Qua zingen vind ik het wel leuk om dit via youtube (karaoke-filmpjes) te doen en via vocoders etc.
In die coverband is het helaas wat spaak gelopen , omdat ik toch wat te ambitieus bleek te zijn.
Wilde erg graag dat we een (mini?)album gingen maken, meer gingen oefenen, meer optredens gingen doen, eigen website gingen opzetten etc.
Achteraf gezien toch iets teveel van het goede en ik liep mezelf hierin ook wat voorbij.
Uiteindelijk ben ik er behoorlijk teleurgesteld destijds mee gestopt.
Wel erg jammer, want het waren verder erg aardige personen.
Het blijft altijd erg zonde als spanningen en irritaties te hoog oplopen en dat het daardoor spaak loopt.
En het is inderdaad ook geven en nemen als je in een band speelt.

Tr09 en tt303 in de koffer. Ik ken ze niet. Geen manuals bij. Enkel een ipad en telefoon. Of ze uit de koffer geraken, geen idee.

De manuals staan online, bekijken gaat dus ook met de ipad.
Maar waarschijnlijk komen ze niet uit de koffer, anders had je ze allang aangesloten. En geen koptelefoon bij ?

Heb vermoedelijk alles bij... de vraag is of de tr09 zijn in als mixer kan dienen voor de tt303, dat was de veronderstelling.
Had vandaag een baal dag. Hele dag geslapen bijna. Misschien morgen uit de koffer halen. Heb erg kleine kamer, enkel stoel op terras. Op terras waar 100en mensen passeren per dag op 2m zitten knoeien met de gear lokt vast kijkers, maar ze gaan niks horen. Dieven mogelijk ook met zo n look alike 303:beard:

Geen angst voor muziek maken hier... Wat ik wel merk is dat het volgende erg laagdrempelig is:
  • Bespelen van piano, rhodes, hammonds, synths etc.
  • Dingen voorbereiden voor bands, of nieuwe muziekstukken spelen/componeren lukt me aardig.
  • Beetje klooien met iOS apps, synthesizers, effecten.
Maar waar ik echt te weinig aan toe kom:
  • Tracks opnemen en afmaken!
Ik krijg het nooit echt goed in de vingers wat de simpelste workflow is voor mij!
Gewoon wat partijen multi-tracken met een fatsoenlijke drumpartij kan ik al een tijdlang tegenop zien, in plaats van dat ik gewoon aan de slag ga.

Ik heb van alles gehad qua hardware:
1. Multitrackers van Zoom, Boss - vrij simpel om iets op te nemen, maar niet ideaal voor drums, MIDI, etc.
2. DAWs (Ableton, en meerdere iOS oplossingen) - krachtig maar altijd geklooi met set-up en workflow als je het niet vaak genoeg doet.

Op dit moment gebruik ik de volgende opties:
  • "In the box" met iPad of iPhone met iOS instrumenten
  • Simpelweg een audio-opname maken van een pianonummer
Het gaat redelijk, maar vaak maak ik nummers zonder drums, of zeer beperkt (hi-hat).
Het "plannen" van een nummer dat geen dance is, en vervolgens de drums goed inprogrammeren / -spelen is erg lastig.
Ook ben ik er nog steeds niet uit wat de handigste volgorde is van tracks opnemen voor mij: drums, bas, keys, synths, ... Het verschilt iedere keer weer.

Misschien gewoon wat vaker doen.
In elk geval gaat de directe plezier van muziek spelen er af zodra er vooruit gepland moeten worden. :)

Gewoon lekker surfen op 't Dunning & Kruger effect en me blijven realiseren dat het 'maar een hobby' is (al haat ik het woord). Elke keer iets beter; ik geef het nog 20 jaar (voortschrijdend :walker:)!

Geen angst voor muziek maken hier... Wat ik wel merk is dat het volgende erg laagdrempelig is:
  • Bespelen van piano, rhodes, hammonds, synths etc.
  • Dingen voorbereiden voor bands, of nieuwe muziekstukken spelen/componeren lukt me aardig.
  • Beetje klooien met iOS apps, synthesizers, effecten.
Maar waar ik echt te weinig aan toe kom:
  • Tracks opnemen en afmaken!
Ik krijg het nooit echt goed in de vingers wat de simpelste workflow is voor mij!
Gewoon wat partijen multi-tracken met een fatsoenlijke drumpartij kan ik al een tijdlang tegenop zien, in plaats van dat ik gewoon aan de slag ga.

Ik heb van alles gehad qua hardware:
1. Multitrackers van Zoom, Boss - vrij simpel om iets op te nemen, maar niet ideaal voor drums, MIDI, etc.
2. DAWs (Ableton, en meerdere iOS oplossingen) - krachtig maar altijd geklooi met set-up en workflow als je het niet vaak genoeg doet.

Op dit moment gebruik ik de volgende opties:
  • "In the box" met iPad of iPhone met iOS instrumenten
  • Simpelweg een audio-opname maken van een pianonummer
Het gaat redelijk, maar vaak maak ik nummers zonder drums, of zeer beperkt (hi-hat).
Het "plannen" van een nummer dat geen dance is, en vervolgens de drums goed inprogrammeren / -spelen is erg lastig.
Ook ben ik er nog steeds niet uit wat de handigste volgorde is van tracks opnemen voor mij: drums, bas, keys, synths, ... Het verschilt iedere keer weer.

Misschien gewoon wat vaker doen.
In elk geval gaat de directe plezier van muziek spelen er af zodra er vooruit gepland moeten worden. :)
:okdan:

Heb ontdekt dat een Looper (met 4 of 6 tracks) ook erg laagdrempelig is om mee te beginnen. Daarna zorgen dat je de Loop uit de Lock haalt, de kern behouden, en de partijen inspelen van begin tot eind in eoa structuur. Goed topic, herken het zeer goed.. opstart/faal 'angst', soms denken "ik verkoop de hele boel en ga schilderen ofzo". Maar dan pak ik een avondje alleen met 1 synth, en ben ik weer verkocht :luv: of gewoon alleen piano, tot er inspiratie komt.

Sluit me verder volledig aan bij eerdere posts, Samenwerken kan enorm helpen, als je elkaar goed aanvult / voelt, motiveert enz. bijv, stel 1 persoon is de 'chaos', ongeorganiseerd, maar barst vd goede ideeen, de ander is 'orde', gestructureerd, kent z'n theorie, planned, e.d.

Werkwijze omgooien kan ook wel iets zijn. Heb onlangs Bitwig aangeschaft omdat ik het wachten op PolyAT/MPE ondersteuning door Ableton zat was en ben door de manier waarop de tijdlijn en clip/scene view geïntegreerd zijn in een hele andere flow terecht gekomen die voor mij erg prettig werkt en waar ik eigenlijk helemaal niet op gerekend had. Eindelijk "ontsnapt" aan de loops, maar ze zijn er als ik ze nodig heb. Enfin, niet om DAWs te vergelijken of er een wedstrijd van te maken, maar misschien is het de moeite een keer een demoversie van een andere DAW dan je normaal gebruikt te installeren om te kijken of het iets losmaakt.

:okdan:

Heb ontdekt dat een Looper (met 4 of 6 tracks) ook erg laagdrempelig is om mee te beginnen. Daarna zorgen dat je de Loop uit de Lock haalt, de kern behouden, en de partijen inspelen van begin tot eind in eoa structuur. Goed topic, herken het zeer goed.. opstart/faal 'angst', soms denken "ik verkoop de hele boel en ga schilderen ofzo". Maar dan pak ik een avondje alleen met 1 synth, en ben ik weer verkocht :luv: of gewoon alleen piano, tot er inspiratie komt.

Sluit me verder volledig aan bij eerdere posts, Samenwerken kan enorm helpen, als je elkaar goed aanvult / voelt, motiveert enz. bijv, stel 1 persoon is de 'chaos', ongeorganiseerd, maar barst vd goede ideeen, de ander is 'orde', gestructureerd, kent z'n theorie, planned, e.d.

Thanks, ik ga daar eens naar kijken, zo'n looper!
Ik ga ook eens uitzoeken hoe de meeste mensen drums programmeren, daar zie ik het meeste tegenop. Als ik een nummer wil maken met popmuziek-achtige structuur, dan vind ik het geen probleem om bijvoorbeeld 6 partijen in te spelen van een paar minuten: melodie, bas, paar piano/synth-partijen. Maar de drumpartijen zijn altijd irritant - vooral dingen als fills enzo. Ineens moet je dan ook met click tracks gaan spelen, omdat simpel audio multitracken niet meer gaat als je niet live kan drummen. Anyway, ik ga me er weer eens in verdiepen. :)

Ik wil graag samenwerken; zie mijn eerdere oproep. Inmiddels heb ik al 0 dm's binnen. :dubbel:

tja. Afstand, smaak, kennis, daw, wanneer tijd enz maken t allemaal niet makkelijker.
ik heb al wat mensen over de vloer gehad bij me. Met 2 mensen werkt t. Met al de rest niet.
je moet elkaar aanvullen en samen werken. Als je overlap hebt en niet naar elkaar luistert gaat t nergens heen. Respect voor mijn gear is dan nog t allerbelangrijkste. Snelste afknapper.

Ik ga ook eens uitzoeken hoe de meeste mensen drums programmeren, daar zie ik het meeste tegenop. Als ik een nummer wil maken met popmuziek-achtige structuur, dan vind ik het geen probleem om bijvoorbeeld 6 partijen in te spelen van een paar minuten: melodie, bas, paar piano/synth-partijen. Maar de drumpartijen zijn altijd irritant - vooral dingen als fills enzo. Ineens moet je dan ook met click tracks gaan spelen, omdat simpel audio multitracken niet meer gaat als je niet live kan drummen. Anyway, ik ga me er weer eens in verdiepen.
Je zou eens kunnen kijken naar software die dat voor je doet? Ik ken mensen die zweren bij EZdrummer om een eerste opzet van een nummer te maken. Of de drum plugin (Drummer geloof ik) die bij Logic Pro X zit, daarvan heb ik ook al eens voorbeelden gehoord waarbij het resultaat super realistisch is en die je behoorlijk kunt tweaken naar eigen smaak.

Kan je niet hulp vinden bij n drummer? Of een drumtrack gebruiken als basis (ipv clicktrack) en erna verwijderen?

Kan je niet hulp vinden bij n drummer? Of een drumtrack gebruiken als basis (ipv clicktrack) en erna verwijderen?

Denk dat ik er gewoon meer handigheid in moet krijgen. Maar dat ik het te weinig doe om er echt efficient in te worden. En als ik dan drums toevoeg ben ik niet perse tevreden en maak ik het niet af.

Daarom was het een goede kandidaat voor dit topic dacht ik. Maar ik heb er even over zitten nadenken, en denk dat ik vooral een vaste tool en workflow moet aanleren, zodat ik er meer handigheid in krijg.

Leuk topic en super interessante reacties. We laten de sluier een beetje vallen en tonen onze gevoelige plekken.. heel mooi. Mijn grote angst is niet muziek maken maar muziek niet afmaken. Ik ben ooit begonnen met muziek/synthesizers toen ik mijn Atari ST kreeg (1986). Ik was toen al een tijdje bezig met computers (home computers) en de Atari ST was mijn eerste > 8bit systeem.. met een MIDI poort.. en ja... dan wil je daar wat mee...

Toen hadden we nog geen digitale audio opname en zat ik te rommelen met cassette's maar het was verdomde moeilijk om multitrack op te nemen... dus ja.. ik had floppies vol met 'ideetjes', 'ritmes', 'melodietjes' etc. etc. maar ik had bij wijze van spreke geen toonbaar/hoorbaar stukje muziek gemaakt....

Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met muziek maken en mijn grootste angst was exact dat: nooit iets afronden en alleen maar fragmentjes, ideetjes en dingetjes... dus ja.. nu probeer ik vooral dingen af te maken. Op dit moment heb ik ongeveer 7 onafgemaakte tracks. Dat is voor mij het maximum dus voordat ik wat nieuws ga doen... moet ik eerst andere tracks afmaken (van mezelf). Dat dwingt me ook om alle facetten te doorlopen die nodig zijn voor het "releasen" van muziek.. dus ik moet mixen.. ik moet masteren (in hoeverre dat bij mij iets anders is... voor mij is dat 1 stap). Het hoeft geen top-kwaliteit te zijn. Ik zie het als een leerproces. Ik doe dit voor mijn plezier. Dus heb geen deadlines. Geen "afnemers" die een bepaalde kwaliteit eisen. Ik bepaal het zelf.

Ik heb in deze periode ongeveer 120 tracks afgemaakt... en daar zit heel veel bagger tussen.. maar reflecteert wel mijn niveau van dat moment.. er zit dus een stijgende lijn in. Dat is ook fijn aan dingen afmaken... je kunt teruggaan en horen of je beter wordt. Of je producties 'professioneler' klinken.

Dus ja voor mij is iets afronden belangrijk. Alles dat niet af is blijft me achtervolgen en vreet als een klein parasietje aan mijn gemoedsrust. Dus ja... en als ik echt vind dat iets een beter lot verdient kan ik er later altijd weer naar terugkeren en mijn "afgeronde track" weer nieuw leven inblazen in een nieuwe incarnatie. Niemand houdt me tegen... maar ik beschouw het als af en dus achtervolgt het me niet meer.

En dit werkt voor mij. Ik ken iemand en die werkt erg "sample based" en hij heeft juist allemaal losse fragmentjes en ideetjes en gebruikt dat allemaal als bron materiaal voor zijn producties. Dat werkt voor hem. Ik moet er niet aan denken dat ik iedere keer mijn spullen goed moet categoriseren en af en toe van voor naar achter door al mijn "troep" moet gaan om te horen of er nog iets bruikbaars tussen zit. Ik vermijd zoveel mogelijk "kant en klare" samples en loops omdat ik alles graag zelf wil doen en precies zoals ik het wilt. Ik begin echt vanaf nul. Zelfs geen template in mijn DAW en ga dan kijken waar het me brengt. En dat is afhankelijk waar ik het eerst mee kom. Ik laad een (soft)synth naar keuze en ga een geluid maken.. soms is dat een bas geluid.. soms een lead.. soms een snare... maakt niet uit. En dan ga ik er wat mee spelen en als ik op een leuk idee kom dan werk ik dat uit. Neem het op en ga dan bedenken wat ik erbij wil hebben... en zo door totdat ik het genoeg vind.. of eigenlijk meestal totdat het teveel wordt en dan verwijder ik één of twee dingen om wat meer lucht en ruimte te creëren en dan is het klaar. Ik ga niet urenlang zitten worstelen of ik niet nog een betere melodielijn kan vinden... want ja: dat kan. Als je die lijn doortrekt dan maak je maar 1 werk in je leven en dat is je Magnus Opus en zelfs dat zou nog beter kunnen... maar ja... inmiddels dood en er is nog geen geschikte workflow gevonden als je in die staat bent.

pip : qua drums: Ik gebruik meerdere tools. Logic drum synth, ultrabeat (logic), steven slate (SSD), MDrummer (melda) en nog wat. Als ik met drums begin dan maak ik meestal een "loop" dus 1 of twee maten met een groove of ritme en die tuig ik op naar de "meest drukke versie" die ik wilt gebruiken (meestal voor refrein). Daarna ga ik die weer "aftuigen" dus zaken verwijderen (toms) en rustiger maken (minder hats & crashes) en maak daar een aantal varianten van. Als ik die varianten heb "maak" ik mijn track. Soms heb ik een extra variant nodig. Soms heb ik een variant teveel gemaakt. Maakt niet uit. Als ik weet wat ik nodig heb dan ga ik daarna overgangen maken van de ene variant naar de andere. Daarna ga ik de varianten nog een beetje opleuken zodat ik niet 4 of 8 maten "exact" hetzelfde heb. Ik quantize mijn kicks meestal (alleen als ik echt een lekkere laid-back track maak). De snares haal ik veel vaker "van de lijntjes" en met de hats kun je helemaal lekkere swing maken. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. Zeker als ik mijn oudere tracks beluister dan hoor ik heel vaak rare dingen in mijn drums.. teveel.. teweinig... niet passend in het ritme van de track... Vooral aansluiten op je baslijn is erg wenselijk tenzij je een erg drukke baslijn hebt (of arpeggio). Misschien een werkwijze om eens te proberen. Your milage may vary...

Mijn DAW heeft een click track maar meestal pak ik toch liever kicks & snares daarvoor. Daar maak ik gewoon even een simpel tel-ritme en gebruik dat om de rest in te spelen. Ook daar moet ik nog veel oefenen maar ik merk dat het voor mij makkelijker is om een idee in te spelen dan om te bepalen hoe lang mijn noten en pauzes zijn... dus inspelen en waar ik het echt verknal grijp ik daarna met de hand in (corrigeren) en als dat veel werk is dan ga ik liever oefenen op correct inspelen. Dat kost misschien wat meer tijd maar is "practice time" dus zie ik als investering :-)

Sorry, veel te lang van stof :bekdicht: :gaap:

Laatst gewijzigd:
Angst voor live iets spelen heb ik zeker. Daar heeft ook mijn voormalige werkervaring in de creatieve sector aan bijgedragen..
Ik voelde me altijd maar als minderwaardig behandeld door de artiesten waar ik voor werkte.

Tegenwoordig produceer ik veilig vanuit een zolderkamertje mijn deuntjes onder een pseudoniem. En zo heb ik minder last van angst om af te gaan.. :-)

:biertje:

Lekkere opener he?
ik stel al jaren muziek maken uit, uit angst.
Omdat ik t niet kan. Omdat ik verwacht afgeremd te worden door problemen allerlei. Omdat ik maar 1,5 u tijd heb die dag.
Omdat mijn vrouw vrij is en ze vast liever quality tijd wil of dat duivels vervelend klusje aangepakt wil zien.
Hardcore uitstelgedrag dus. Maar vooral angst om op je muur van kennis te stuiten zodat je niet verder geraakt naar ‘beter nummer’, naar dat extra laagje in de track dat t af maakt. Naar dat stukje buiten je comfortzone dat je niet verholpen krijgt.
Duiken in manuals die je je dom doen voelen omdat t niet werkt of je t niet begrijpt of je op een bug stoot.
En die bug melden blijkt geen bug. Of krijgt NI of Ableton niet verholpen en blijkt een handrem.
Dit soort shit dus.

Nog iemand last van? Dacht er een nummer over te maken, met tekst van alle dingen waar mensen bang of angstig van zijn ( zonder dit zelf te vermelden: muziek maken)

Hola Klinkse,

Tijd management indelen!
En ik heb nog nooit in manuels gekeken,tenzij ik er niet uikom,je word vanzelf gek als je het doorleest.
Gewoon eenvoudig muziek maken.
En als een partner er een probleem mee heeft,er zijn er die naar voetballen gaan ,of de hele dag vissen:D
Maar je kan een probleem ook gewoon op dit Forum vragen!
Maar de Fun is om muziek te maken en er geen probleem van maken,ik doe dit mijn hele leven en kan ook niet zonder.
sterkte en werk aan jezelf;)

Groeten van andreos.

Angst voor live iets spelen heb ik zeker. Daar heeft ook mijn voormalige werkervaring in de creatieve sector aan bijgedragen..
Ik voelde me altijd maar als minderwaardig behandeld door de artiesten waar ik voor werkte.

Tegenwoordig produceer ik veilig vanuit een zolderkamertje mijn deuntjes onder een pseudoniem. En zo heb ik minder last van angst om af te gaan.. :-)

:biertje:

Hola,

Afgaan is ook een les en brengt je verder,dat heet vallen en weer opstaan en je word sterker!
Of je moet zo'n zwakkke geest hebben dat dat niet werkt!
en nooit minderwaardig voelen ,elk artist heeft zijn zwakheden8o) maar kunnen dat op een arogante manier verbergen,

groeten van andreos:)

andreos Dank voor je opbeurende woorden! Ik ben het er deels mee eens. Als je kunt voorkomen om af te gaan, lijkt me dat raadzamer.. :-)

Inmiddels nu ik wat ouder ben, kijk ik ook wat anders aan tegen de artiesten waar ik vroeger best tegenop keek.. Gelukkig heb ik wel de ervaring dat mensen die werkelijk kwaliteiten bezitten, vaak heel wat minder arrogant zijn.. ;)

Back