Geen angst voor muziek maken hier... Wat ik wel merk is dat het volgende erg laagdrempelig is:
- Bespelen van piano, rhodes, hammonds, synths etc.
- Dingen voorbereiden voor bands, of nieuwe muziekstukken spelen/componeren lukt me aardig.
- Beetje klooien met iOS apps, synthesizers, effecten.
Maar waar ik echt te weinig aan toe kom:
- Tracks opnemen en afmaken!
Ik krijg het nooit echt goed in de vingers wat de simpelste workflow is voor mij!
Gewoon wat partijen multi-tracken met een fatsoenlijke drumpartij kan ik al een tijdlang tegenop zien, in plaats van dat ik gewoon aan de slag ga.
Ik heb van alles gehad qua hardware:
1. Multitrackers van Zoom, Boss - vrij simpel om iets op te nemen, maar niet ideaal voor drums, MIDI, etc.
2. DAWs (Ableton, en meerdere iOS oplossingen) - krachtig maar altijd geklooi met set-up en workflow als je het niet vaak genoeg doet.
Op dit moment gebruik ik de volgende opties:
- "In the box" met iPad of iPhone met iOS instrumenten
- Simpelweg een audio-opname maken van een pianonummer
Het gaat redelijk, maar vaak maak ik nummers zonder drums, of zeer beperkt (hi-hat).
Het "plannen" van een nummer dat geen dance is, en vervolgens de drums goed inprogrammeren / -spelen is erg lastig.
Ook ben ik er nog steeds niet uit wat de handigste volgorde is van tracks opnemen voor mij: drums, bas, keys, synths, ... Het verschilt iedere keer weer.
Misschien gewoon wat vaker doen.
In elk geval gaat de directe plezier van muziek spelen er af zodra er vooruit gepland moeten worden.