Opstelling gear

Chappie

Nieuwkomer
Ik ga binnenkort verhuizen (eindelijk vader & moeder verlaten), en kom terecht in een klein kamertje (12m2). Ik dus proberen om in dit hok (waar ik ook moet leven&slapen) een mooie hoek te maken waar ik lekker kan produceren.

Zoals je op mijn prachtig gedetaileerde (niet dus) tekening kan zien wil ik dus mijn bureau aan de achterkant verlengen (mbv een houten opstelling), ik zit nl. met een hele diepe 19" en net zo diep 17" monitor, op deze manier hou ik nog beetje bureaublad over.

studio.jpg

Maar nu gaat het mij vooral om de plaatsing van mijn boxen (momenteel nog gewoon hi-fi boxen, maar daar moeten nog (als ik weer es geld heb ) mooie monitorboxen komen). Ik heb ze nu in de kast staan achter het bureau naast de beeldschermen.

Ik weet dat ik natuurlijk geen top-acoustiek kan behalen, maar ik wil hier wel zo dicht mogelijk bij in de buurt komen. Kan iemand mij vertellen wat de gevolgen zijn voor het geluid als ik deze opstelling hanteer? Op deze manier bouw ik de boxen als het ware in, wat voorgevolgen heeft dit?? En heeft iemand nog andere ideen/tips hierover???

de boxen zouden eigenlijk naar je toe gedraaid zijn, zodat ze beiden naar je kop toe "stralen"

Dan zou ik ze dus eigenlijk iets naar buiten moeten laten komen? Boxen staan ongeveer 1,10 uit elkaar, ik zelf zit ongeveer 60 cm van mijn beeldscherm af, dus schat ik (ik sinus de tangus en cosinus nie meer :confused: ) dat ik ook ong een meter van beide speakers verwijderd ben...

zat met hetzelfde beeldscherm probleem. mijn oplossing was gewoon de tafel van de muur weg schuiven zodat er ruimte tussen de muur en de tafel is waarover de kont van het scherm hangt. tafel net zo ver opgeschoven tot het scherm op de rand van de tafel en met zn kont tegen de muur stond: tafelruimte gemaximaliseerd. voor je monitoren zou ik bv. quicklok statieven halen. die kan je dan ook in de ruimte tussen tafel en muur zetten, of aan weerszijden van je tafel als je meer plaats in de breedte dan de lengte hebt. met die statieven kan je ze mooi op de juiste hoogte en onder de juiste hoek zetten.

Ik zou de boven en de zijplanken weglaten, zodat je monitoren en beeldschermen niet ingebouwd zijn, vanwege de akoestiek en de hitte afvoer van je crt's. Je krijgt dan eigenlijk een soort van bridge, of fly-over, of ombouw, of ach verzin es een leuke naam ;). Hieronder (tussen de opbouw en je tafelblad) kun je dan mooi je 19" spulletjes bouwen zoals je zelf al aangeeft in je tekening. Het is namelijk vanwege de kabels van dat ding voor je beeldschermen ook handig als ze wat hoger, op ooghoogte, staan.

Is dat ding voor je beeldschermen een masterkeyboard of een mixer of een toetsenbord van je computer ? Als het een masterkeyboardje is zou ik die namelijk eerder op een uitschuifplankje ofzo zetten dan je toetsenbord van je computer aangezien je bij het inspelen niet op een barkruk zit.

Als het kan een hoogslaper bouwen daar. En zorgen dat er plastic of zo onderop komt te zitten zodat niet alle rotzooi als pluisjes etc naar beneden valt.
Enige wat je nodig hebt is wat hout van de doe het maar zelf zaak en een bestaande latten bodem van een bed. En aan die houten constructie kun je dan ook je standaarden voor je monitors fixen.

Dat dingetje is idd mijn masterkeyboardje/midicontroller. Mijn toetsenbord+muis zitten in het uitschuifbord net onder het tafelblad. Ik wil denk ik sowiezo een plankje/laadje onder mijn boxen maken zodat ik die wat naar voren kan halen en een beetje schuin zetten... Ik wil aan de achterkant van de bovenste plank (boven de 2 schermen) een grote sleuf frezen waar de warmte door weg kan. De schermen wil ik zowieso alweer iets hoger hebben zodat ik eronder mijn midicontrollertje kwijt kan..
Echte 19" spullen heb ik nog niet maar ik wil hier wel ruimte voor indelen. Beetje stomme vraag misschien maar kan iemand mij vertellen hoeveel cm dat is????

hoogslaper de gekste, ik heb een 11 m^2 kamer en een hoogslaper, dat scheelt zoveel ruimte, dus heb daaronder een bank staan en aan de overkant mn bureau en een plank met monitors erop

als je je speakers in een kast zet vervormt het geluid ook omdat de kast meegaat klinken zeg maar.

Zet ze liever ergens op, zo vrij mogelijk

bouw je speakers idd maar niet in een kast in. Hierdoor zul je meer laag horen, dat er eigenlijk niet is. Hetzelfde principe geldt als je je speakers/monitors in een hoek zet.

Kan natuurlijk wel, maar dan zul je er bij het afmixen wel rekening mee moeten houden, dat je meer laag hoort dan er in feite in je mix zit. Hier op dit forum vind je verschillende topics die over het plaatsen van monitoren gaan.

Succes!

Origineel geplaatst door Ross
bouw je speakers idd maar niet in een kast in. Hierdoor zul je meer laag horen, dat er eigenlijk niet is. Hetzelfde principe geldt als je je speakers/monitors in een hoek zet.

Kan natuurlijk wel, maar dan zul je er bij het afmixen wel rekening mee moeten houden, dat je meer laag hoort dan er in feite in je mix zit. Hier op dit forum vind je verschillende topics die over het plaatsen van monitoren gaan.

Succes!

Beetje offtopic misschien, maar als ik op de eq van mijn versterker gewoon het laag wat verminder moet het toch goed gaan??

Als het een EINDversteker is niet dus.
Je regelt dan alleen je eindsignaal en niet hetgeen je wilt opnemen.
Als je geen opnames maakt is het geen probleem. En anders moet je je EQ van je mixer aanpassen, maar dan hoor je het dus niet zoals het zou moeten klinken. Dat verhaal van ross dus.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel, want ik ben zelf geen opname expert.

Mooie tekening trouwens :okdan:

Ik heb het ZO opgelost.
Mijn ikea bureau wat uitgebreid.

En dat heb ik ZO gedaan.
Heel simpel gewoon wat van die haken kopen en bij de schrijnwerker een plaat gaan halen om er op te leggen. Bij mij viel dat erg goed mee, want de kleuren waren identiek. Dan met wat schroeven bevestigen en klaar is kees.
Alle kabels zijn dan nog mooi weggewerkt. alle verdeeldozen heb ik met velcro bevestigd op de achterkant van het bureau.
Enkele gaten maken in die nieuwe plaat (dat scheelt wat lengte in je kabels)

En dan heb je een mooie grote tafel waar alles netjes op past

Een andere oplossing is mss een tft monitor??? :)

Zozo, dat ziet er zkrz netjes uit.... ik wil dus idd een beetje hetzelfde id (bureau aan de achterkant verlengen).
Ik denk dat ik mijn plannetje een beetje aanpas..

Back