wie gebruikt er nog cassettes?

wie gebruikt er nog cassettes?

• ja

Stemmen: 49 51,0%
  • nee

Stemmen: 47 49,0%

• Totaal aantal stemmers
    96
probeer eens een zelf gebrande cdr van pakembeet 10 jaar oud af te spelen,
regelmatig spelen die niet eens meer

Laatst nog eens een originele Drexciya CD verneukt in de autoradio. Nu gaan CD's echt alleen nog maar uit het plastic om te rippen naar MP3. Wat een baggermedium.

Binnenkort maar eens een platenspelertje scoren op marktplaats.nl....

Ja, als ik me goed herinner was DCC wel digitaal, maar werd een compressiemethode gebruikt die lijkt op MP3 of MiniDisc compressie. De fans van DCC en MD vlogen elkaar regelmatig in de haren welke compressiemethode beter was.
QUOTE]

Klopt helemaal. Goed voor doorsnee huiskamergebruik, beter dan MP3. Voor de doorbraak van 44.1kHz/16 bits hard disk systemen perfect voor ruisarme opnames in het repetitiehok en snelle mixen. Het handige van DCC spelers en recorders is dat je er ook analoge tapes op kunt afspelen.

MiniDisc was handiger in gebruik en retestabiel. Geen gefuck met kapotte/skippende CDtjes en crashende hard disks. In de theaterwereld daardoor zeer geliefd.

@bass: Hmm, magnetische media gaan altijd achteruit over tijd omdat steeds meer metaaldeeltjes 'omvallen'. Het verschil tussen analoog en digitaal is alleen dat digitaal het OF wel OF niet doet, maar analoog kan het ook een beetje doen.

Maar in principe zou een goede kwaliteits CD-R die goed is opgeborgen voor eeuwig goed moeten blijven. Immers, een CD bestaat uit putjes die in een plastic oppervlak zijn gebrand. Zolang het oppervlak niet beschadigd raakt door verkeerde behandeling, klimaatinvloeden of afbraak van het materiaal blijft het gewoon goed. Een bandje zal altijd zijn lading verliezen, ongeacht de manier waarop het wordt opgeborgen.

Vanochtend bleek de bonus CD van mijn net gekochte Way Out West CD niet meer te werken in de auto trouwens. Ik hoop dat ik nog een rip heb ergens. Kut CD's.

Zelf gebrande CDRs gaan niet lang mee, er zitten wel putjes in maar niet zo diep en degelijk als echte productie CD's... Ook al bewaar je ze goed, ze zullen degraderen..

Productie CD's gaan wel lang mee omdat daar na het branden nog een beschermende glaslaag over de zogenaamde "putjes" zit...

MiniDisc was handiger in gebruik en retestabiel. Geen gefuck met kapotte/skippende CDtjes en crashende hard disks. In de theaterwereld daardoor zeer geliefd.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.....ik heb drie jaar radio gemaakt en we deden bijna alles van MD. Idd snel zoeken etc was zeer makkelijk maar stabiel.....nou nee.
Meerdere malen gehad dat ik MD's weg moest smijten omdat ze door het vele opnemen onbruikbaar waren geworden. MD keek of er genoeg ruimte aanwezig was op de disk ongeacht of dat aan 1 stuk was op de disk. Dus wat je kreeg was 2 minuten van een track in het begin nog een minuut in het midden en een ander stuk weer een stukje verderop. Dus als je een MDtje meerdere malen editten dan was het gedaan en kon de MD speler het niet meer aan om heel snel alles in de goede volgorde te zetten.
Daar heb je met tape en DCC geen last van. Het mooie trouwens van DCC was dat die ook Dolby B en C hadden.
Persoonlijk vond ik de opnamens die ik toendertijd op DCC maakte mooier dan die van MD. Het is jammer dat DCC nooit echt goed is doorgebroken.....

MD niet stabiel? Als je er normaal mee omgaat echt wel.. Snelle edits moet kunnen als je een goede MD recorder hebt. En af en toe ongebruikte tracks wel deleten natuurlijk...

Kijk ns wat er gebeurd als een vouwtje in je DCC tape of een vuiltje op de kop hebt...

Zelf gebrande CDRs gaan niet lang mee, er zitten wel putjes in maar niet zo diep en degelijk als echte productie CD's... Ook al bewaar je ze goed, ze zullen degraderen..

Productie CD's gaan wel lang mee omdat daar na het branden nog een beschermende glaslaag over de zogenaamde "putjes" zit...

Ik geloof dat de eerste generatie productie CD's nu zo ongeveer wel het aan het begeven is. Ik vrees dat we langer van vinyl kunnen genieten dan van CD's in de toekomst.

Nou ja ik heb ooit een thread gestart over opslagmedia,
maar het blijkt dus wel dat GEEN ENKELE vorm van audio/video opslag eeuwig meegaat =(

Dus dat betekent kopieren, rippen, kopieren, rippen en verspreiden! In belang van het medium!

Hoor ik daar de sirenes van Stichting Thuiskopie in de verte? :D

Mijn allereerste CD die ik ooit kocht is inderdaad bedorven geraakt. Het is 'The Seeds of Love' van Tears for Fears, en de reflecterende laag bladdert af. Je kan bij de buitenste randen al dwars door de CD heenkijken, en deze 'erosie' trekt steeds verder naar het midden toe, inmiddels al dik een centimeter of zo. Grappig genoeg kun je hem nog steeds zonder problemen afspelen. Waarschijnlijk omdat een CD van binnen naar buiten speelt en deze CD niet zo lang is.

Seeds of love is 1989, das niet eens zo heel oud !

Maar sleep je die dan ook mee in de auto en andere plekken enzo? Dan gaat t wel heel snel denk ik...

Ik geloof dat de eerste generatie productie CD's nu zo ongeveer wel het aan het begeven is

Iemand hier op het forum met een betrouwbare C1/C2 meter?

Ik heb nog wel een vers in 1984 gekochte cd (destijds afgespeeld op de mooie Philips CD100 bovenlader). In mijn drive heeft hij iets can 4800 C1 errors over de hele disc van 42 minuten. Da's niet veel, maar mijn drive is niet betrouwbaar wat dat betreft. Ben wel benieuws hoe brak (of niet) hij is.

Seeds of love is 1989, das niet eens zo heel oud !

Maar sleep je die dan ook mee in de auto en andere plekken enzo? Dan gaat t wel heel snel denk ik...

Nee, ik heb deze CD altijd in zijn doosje in de kast thuis laten staan. Misschien dat ik hem wel eens in de auto heb meegenomen, maar zeker niet vaak of lang.

En in 1989 was ik 12/13 jaar, dus toen had ik nog niet zo veel cash voor CD spelers of CD's :D Mijn ouders hebben oudere CD's die het nog wel doen overigens, en de meeste andere CD"s uit die tijd die ik heb doen het nog gewoon prima.

Het mooie trouwens van DCC was dat die ook Dolby B en C hadden.

Ook voor de digitale opnames? DCC recorders waren natuurlijk "backwards compatible" en konden ook gewone tapes opnemen en afspelen, dus daarvoor was Dolby wel handig. Maar ik kan me niet voorstellen waarom je Dolby zou willen gebruiken op een schoon digitaal signaal.

en de reflecterende laag bladdert af.

Zo eentje heb ik er ook, disc 1 van New Order's Substance uit 1987. Maar die deed dat eigenlijk al vanaf dag één, dus die was gewoon slecht geproduceerd. Helaas loopt daar de muziek wel tot het randje. Vroeger kon ik de laatste track ook niet afspelen, inmiddels hebben de spelers en drives er gek genoeg geen enkele moeite meer mee. Misschien dat die dual-drives (cd en dvd) van tegenwoordig er anders mee om gaan. Hij bladdert trouwens ook niet verder af.

ik heb al mijn bandjes erbij gehaald,.. sommigen 30 jaar oud,. alles speelt nog,.. niet alles klinkt even goed meer,.. maar toch. Materiaal ban de bands waar ik in speelde,.. m'n eerste producties,.. alles op cassette,. en bewaard gebleven!

Heheh... ik heb er nog 2! Eentje bij m'n vriendin op d'r werkkamer en eentje bij mij. Vrouwlijf heeft nog HEEL VEEL bandjes. Met van alles en nogwah erop. Van dikke SKA tot SOUL tot van alles!!! Zou graag weer dingen mee opnemen ook... maar goeie bandjes zijn niet meer zo makkelijk te krijgen...
drm550.jpg

Helaas is de geluidskwaliteit van cassettes niet echt CD kwaliteit, maar ik durf een simpele stelling aan qua levensduur:

Cassettes gaan LANGER mee dan zelf gebrande CD R's (mits beide koel en droog bewaard
uiteraard... de quality van de steeds nieuwere producten gaan steeds minder lang mee... kopen, wegwerpen, kopen, wegwerpen... kassa magnetika...

maar een CD copieer je nutuulk 1:1 naar een nieuwe CD...
dat hoef je met cassette niet een paar maal te proberen nutuulk...

ik heb nog een cassettedeck staan speciaal voor als een zekere reinier van loo uit de meern weer eens langs komt om een bandje te digitaliseren en op cd te zetten..
deze reinier is een beetje blijven hangen in de tijd van the beatles, thunderbirds, tarzan.. en zijn muziek neemt ie sound on sound op een mono casettedeck op
het klinkt in iedergeval erg sixtie,s dat wel...

Back