Vraag voor DJ's: maakt BPM veel uit?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Mijn tracks zitten meestal tussen 120 en 124 BPM. Echt een idee zit daar niet achter, ik doe wat lekker klinkt. Ik kan mij voorstellen dat het voor een DJ wel uitmaakt. Is dat zo? En zo ja, waar moet je dan rekening mee houden?

Sterk afh vd dj denk ik, er zijn er een boel die alles in ableton mikken en gelijk zetten qua BPM zodat ze de sync knop nooit meer hoeven induwen (laat staan de pitch fader aanraken)
Als je gaat releasen op vinyl is het meer aan de orde :) - in de laatste geval: maak je track zodat ie zowel klinkt op 45 rpm als op 33 rpm met de pitch fader tussen de - 8% en + 8 % :D - kwestie van de dj max speelruimte te geven. Maar dat is een heel ander onderwerp...

Hiphop/triphop 70-95 bpm
lounge90-120
Acid 115-140
deephouse 120-127
minimal-dubtechno 114-127
trance 130 - 150
techno 124-138
jungle-DnB 150-175
hardcore/hardstyle 1800 bpm
Zijn natuurlijk richtlijnen zo ff snel uit mn hoofd. Zolang je In de eind render niet stukjes er uit gaat knippen ...zal niet te veel voor de DJ gaan denken. Nog even en dan gaan we gemixte setjes aanleveren.

Het hangt een beetje af wat een dj wil/kan/mag draaien. De bpm speelt daar wel een rol in, maar het hangt ook af van de klank. Dus als ie niet bij je set past, ook al klopt de bpm, heb je er niets aan.

Als je uitgaat van een platenspeler, 8% bij 120 bpm = eh, 0 opscrijven, drie onthouden, oh nee, 3 opschrijven. 1 ervoor en je zit op 130 bpm. Jeweettoch...
Overigens, het verhaal van klinkske over 33 en 45 rpm zou ik links laten liggen. Ik ken er weinig die dat doen of willen....

in de laatste geval: maak je track zodat ie zowel klinkt op 45 rpm als op 33 rpm met de pitch fader tussen de - 8% en + 8 % :D

Hoe kom je daar nou weer bij?

Anyhow genres in dance hebben over het algemeen een gemiddeld bpm.
Maar dat wist je al omdat de bpm 's die js noemt precies voor progressive zijn.

De dnb die ik maakte en speelde was allemaal tussen de 170 - 175 bpm. En jungle dan weer langzamer.

wat ik altijd deed is mijn platen mixen met bekende platen om te zien of het loopt.

Veel genres zitten ook vaan in dezelfde toonsoort.
Progressive vaak in F.
Dus een progressive plaat in 100 bpm moet dan aarig versnelt worden en dan kom je in of in de buurt van een andere key. Wat wellicht niet lekker klinkt.

Ik ben sinds begin dit jaar een beetje aan het draaien geslagen met Traktor, dus mijn ervaring moet je niet opvatten als die van een doorgewinterde DJ. Wel ben ik een mierenneuker wat betreft details. Ik mix uitsluitend in key, dat wil zeggen dat overgangen tussen nummers niet dissonant mogen zijn. Het Camelot wheel biedt daarbij een leuk handvat, en er is diverse software die tracks analyseert en de key uitrekent voor je.

Ik draai vornamelijk trance met her en der een techno plaat. De langzaamste techno track die ik heb is 125 BMP en de snelste trance track is 142 BPM. Als je 125 BPM gaat omhoog pitchen naar 142 dan scheelt dat ruim 2 semitonen. Daar moet je rekening mee houden als je in key wilt blijven. Daarnaast klinken de meeste tracks beduidend anders als je ze extreem pitcht, vaak niet ten goede. Maar een paar BPM op of neer maakt niet zo heel veel uit, en de DJ moet ook wat te doen hebben toch?

Dag forummers,

Mijn tracks zitten meestal tussen 120 en 124 BPM. Echt een idee zit daar niet achter, ik doe wat lekker klinkt. Ik kan mij voorstellen dat het voor een DJ wel uitmaakt. Is dat zo? En zo ja, waar moet je dan rekening mee houden?

Doen wat lekker klinkt! Als het tempo in de range past van waar een dj zijn set mee doet zorgt de dj wel dat het past. En als het verschil in tempo tussen de ene en de andere track te groot is zal de dj er denk ik veelal voor kiezen om die track elders in de set te draaien waar het beter uit komt

Als je 125 BPM gaat omhoog pitchen naar 142 dan scheelt dat ruim 2 semitonen.

En gaan mijn oren huilen :dubbel: Daar zou ik echt niet tegen kunnen. Ik houd het lekker tussen de 120 en 124.

SlaveoftheWave Fijn, dat ga ik doen. Als ik ook verplicht rekening moet houden met toonhoogtes wordt het steeds minder creatief. Ik wil toch vooral leuk muziek maken :okdan:

Doen wat lekker klinkt! Als het tempo in de range past van waar een dj zijn set mee doet zorgt de dj wel dat het past. En als het verschil in tempo tussen de ene en de andere track te groot is zal de dj er denk ik veelal voor kiezen om die track elders in de set te draaien waar het beter uit komt

Precies dit! En je kan als dj gebruik maken van keylock, dan behoudt je de toonhoogte, terwijl je het bpm wel aanpast. Vooral naar beneden toe kan dit wel voor ongewenste artifaces zorgen, hoewel die 'cd' spelers steeds beter worden daar in. Bottomline is eigenlijk dat je vooral moet zorgen dat je rond het gemiddelde bpm moet zitten van de stijl waarin je jouw muziek graag gedraaid ziet worden.

Meestal was het lastig op een 1200 om rond de 0% te draaien vanwege het "klikje" in de fader. Dus vanuit die optiek zou je je productie 2% langzamer kunnen maken dan je eigenlijk wilt. Kan de DJ, zonder bang te hoeven zijn dat hij jouw kunstzinnige uiting verrampeneert, de pitch op +2% zetten. :D

Dat klikje in de fader haal ik er gewoon uit.

Je bent blijkbaar geen Belgische dj. Er zijn hele genres op deze techniek ontstaan. En niet enkel in België. Popcorn, newbeat en 2 many djs brachten zelfs een uur jump op 33 ipv 45 rpm op hun kanaal. Er zijn zuiderse landen waar ze dan weer bewust newbeat op 45 toeren gingen draaien die op 33 werd gespeeld.

https://m.youtube.com/watch?v=xqF0YTw1ISE

https://youtu.be/4XUipCxjmm

https://youtu.be/GZ7HDRNpWWQ

misschien eens een fimpje zien?

Je bent blijkbaar geen Belgische dj. Er zijn hele genres op deze techniek ontstaan. En niet enkel in België. Popcorn, newbeat en 2 many djs brachten zelfs een uur jump op 33 ipv 45 rpm op hun kanaal. Er zijn zuiderse landen waar ze dan weer bewust newbeat op 45 toeren gingen draaien die op 33 werd gespeeld.

https://m.youtube.com/watch?v=xqF0YTw1ISE

https://youtu.be/4XUipCxjmm

https://youtu.be/GZ7HDRNpWWQ

misschien eens een fimpje zien?

Tuurlijk kun je een plaat op een ander toerental draaien. Voorla handig bij cross genre. Xo word dnb ineens breakbeat.
maar no way dat een producer zijn beat speciaal op 2 toeren maakt/afmixed.
das denk ik een broodje aap verhaal.

Wel lekKere muziek. Wat dat betreft heeft belgie een rijkere muziek historie dan nl.
soulwax is volgensmij nog steeds actief

Of een producer zijn plaat bewust zo maakt weet ik niet. Maar het lijkt me wel een hele coole challenge. Zelf deed ik t al. Een 124 en een 110 bpm versie. Maar dat was niet vergelijkbaar met wat men toen deed. Andere manier van werken.
soulwax is zeker nog actief. Heb hun laatste platen nog gekocht, dit en vorig jaar. Hun studio deewee is te ver gepushed om te stoppen :okdan:

Meestal was het lastig op een 1200 om rond de 0% te draaien vanwege het "klikje" in de fader. Dus vanuit die optiek zou je je productie 2% langzamer kunnen maken dan je eigenlijk wilt. Kan de DJ, zonder bang te hoeven zijn dat hij jouw kunstzinnige uiting verrampeneert, de pitch op +2% zetten. :D

Ja, dat klopt, daarom heb ik ook mk5's :D
Maar heel wat platen klinken toch het lekkerst op +4... En af en toe een setje met cdj's op +12 (met master tempo aan) is ook niet verkeerd. :doei:

SlaveoftheWave Fijn, dat ga ik doen. Als ik ook verplicht rekening moet houden met toonhoogtes wordt het steeds minder creatief. Ik wil toch vooral leuk muziek maken :okdan:

Prima plan. Er zijn zelfs nummers met voor DJs vreselijk irritante dingen zoals tempo dat ergens omhoog of omlaag gaat, of ergens opeens een maat korter of meer, maar die DJs toch willen draaien omdat de muziek zo goed is. Dat zou toch eerder je doel moeten zijn dan dat men je tracks draait omdat het zo lekker past bij andere platte voorspelbare meuk :)

Je kan een DJ nog wel een beetje helpen met bijv. DJ vriendelijke intros en outros, dus met wat kalere beat daar, of als de kick ontbreekt dan al wel wat hihats als referentie.

Wat djs ook,heerlijk vinden is kale stukken om te gebruiken als loops, accapellas enz. Ik kocht soms bepaalde platen enkel voor de bonus beats :dj::verkoght:

Back