Vraag voor DJ's: maakt BPM veel uit?

Wat de BPM's betreft ik weet niet wat het is maar toch heb ik dat bepaalde grooves of drumloops alleen maar lekker klinken bij een zekere bpm.
Bijv een shuffle kan rustig wat langzamer of wat sneller maar je hebt ze ook die pas bij een bepaalde snelheid goed klinken net zoals sommige anderen juist niet lekker klinken als ze te snel gaan.
Bijv een bossa nova klinkt niet goed op 240 want dan is dat laidback gevoel helemaal weg terwijl een housegroove toch niet lekker gaat als je die op 70 bpm zet, klinkt gewoon te langzaam dus er zit wel een bepaalde bandbreedte in wat mij betreft.
Waardoor het komt weet ik niet maar een beetje vreemd is het eigenlijk wel vind ik. :?
Of heeft het toch met een bepaalde gewenning te maken?

Wat de BPM's betreft ik weet niet wat het is maar toch heb ik dat bepaalde grooves of drumloops alleen maar lekker klinken bij een zekere bpm.

Dat heb ik ook, hoor. Wat is nou het verschil tussen 120 en 122 bpm? Maar soms voelt het als heel veel. Het ligt trouwens ook aan mijn stemming. Soms vind ik iets snel klinken, en dezelfde track een dag later traag. Korte percussie doet wel heel veel. Een shaker-loop kan een trage loop veel sneller doen klinken. :okdan:

Dat heb ik ook, hoor. Wat is nou het verschil tussen 120 en 122 bpm? Maar soms voelt het als heel veel. Het ligt trouwens ook aan mijn stemming. Soms vind ik iets snel klinken, en dezelfde track een dag later traag. Korte percussie doet wel heel veel. Een shaker-loop kan een trage loop veel sneller doen klinken. :okdan:

Ik bedoelde al gewoon een enkele beat of loop op zich dat ie in een bepaalde bandbreedte gewoon lekker klinkt en wat sneller/langzamer het gewoon net niet heeft of helemaal niet als het teveel buiten de bandbreedte komt.
Daarnaast is zeker de rest ook van invloed, de verhouding tussen het ene en het andere kan soms ook het verschil maken.
Een ambiënt drone krijgt door wat percussie erbij of een bas al meteen een beetje gang natuurlijk.
Maar dan nog vind ik het gek dat een op zichzelf staande loop gewoon niet klinkt als ie niet de goede bpm heeft en dat vind ik heel raar omdat er dan verder geen referentiekader is, er is niets waarmee je het vergelijkt of in relatie staat.
Da's schijnbaar toch iets subjectiefs dan?

Juist. Soms heb je dubbele bpm. Je kan er traag of snel op dansen. En het grappige is dat in België men anders dans op zulke muziek dan in NL. Ik heb dat moeten leren begin jaren 2000 toen ik dansavonden ging draaien in NL. Dingen die in België totaal niet werken en andersom, totaal afh vh ritme en hoe er gedanst wordt.

120 bpm is 2x60 en 60 is een relaxt hart ritme; door de bpm langzaam op te voeren kan je volgens mij letterlijk de harten sneller doen kloppen, 127 bpm is full party mode (124 is mijn max, techno snelheid).
De meest gestreamde nummers liggen meestal boven de 'hart ruststand' van 60.
Ik denk ook dat DAW's ook altijd op 120 bpm staan vanwege het hart ritme.
Het ligt ook aan je aantal noten per tijds eenheid; bijv als je in een track van 90 bpm heel veel 32ste noten doet krijgt ie een 180 bpm feel, oa in dubstep wordt dat veel gebruikt, beats op 70 bpm en de bas op 140.
Ik heb veel gemixt en een plaat mixen met 1 die half zo snel is vond ik altijd bijzonder.

Het ligt ook aan je aantal noten per tijds eenheid; bijv als je in een track van 90 bpm heel veel 32ste noten doet krijgt ie een 180 bpm feel, oa in dubstep wordt dat veel gebruikt, beats op 70 bpm en de bas op 140.

Da's zeker iets wat je noemt, het is natuurlijk een heel verschil of je bij 120 bpm een relaxte walking bass met met veel ruimte tussen de noten hebt of en nogal drukke percussieve basslijn met veel 16de en 32ste noten bijv.

Technisch gezien: De interne software van Pioneer en Denon DJ-spelers (deze twee domineren de markt) is tegenwoordig zo goed dat +/- 12% geen hoorbare artefacten meer oplevert in audio. DJ's die bijvoorbeeld Traktor, Ableton of Serato gebruiken hebben nog meer rekenkracht tot hun beschikking en nog betere algoritmes om toon en tempo aan te passen. De klank verandert dus over het algemeen niet heel erg meer als je een plaat van 120 naar 130 BPM pitcht. Het algemene gevoel van je track natuurlijk wel.

Dat is voor mij (regelmatig) een enorm verschil. Als ik aan het jammen ben, valt mij soms op dat een melodie gevoelsmatig net niet lekker/soepel loopt. Enkele BPM omhoog/omlaag maakt soms een wereld van verschil voor mij

BPM ligt bij mij helemaal aan het genre. Het moet passen in de range (die natuurlijk door de techniek steeds breder wordt) van soortgelijke muziek wil ik het oppakken en draaien. Belangrijker nog is de "energie", zit er bv veel percussie in, wel of geen shuffle, hihats op de 16en etc. Vaak voelt een plaat daardoor sneller of langzamer dan het tempo in BPM's.

Ik ben sinds begin dit jaar een beetje aan het draaien geslagen met Traktor, dus mijn ervaring moet je niet opvatten als die van een doorgewinterde DJ. Wel ben ik een mierenneuker wat betreft details. Ik mix uitsluitend in key, dat wil zeggen dat overgangen tussen nummers niet dissonant mogen zijn. Het Camelot wheel biedt daarbij een leuk handvat, en er is diverse software die tracks analyseert en de key uitrekent voor je.

Ik draai vornamelijk trance met her en der een techno plaat. De langzaamste techno track die ik heb is 125 BMP en de snelste trance track is 142 BPM. Als je 125 BPM gaat omhoog pitchen naar 142 dan scheelt dat ruim 2 semitonen. Daar moet je rekening mee houden als je in key wilt blijven. Daarnaast klinken de meeste tracks beduidend anders als je ze extreem pitcht, vaak niet ten goede. Maar een paar BPM op of neer maakt niet zo heel veel uit, en de DJ moet ook wat te doen hebben toch?

In Traktor zit een handige functie die aangeeft in welke key een nummer is, en of ze compatible met elkaar zijn. Daar hoef je dus geen Camelot meer voor te gebruiken :)

https://blog.native-instruments.com/harmonic-mixing-rules-and-how-to-break-them/

Daarnaast klinken de meeste tracks beduidend anders als je ze extreem pitcht, vaak niet ten goede.

Newbeat en Gabber zijn er groot mee geworden. Was vaak schrikken als je bekende tracks ineens terug hoorde op hun normale snelheid op een Thunderdome CD of zo. Maar van die typische Mills techno mid jaren '90 werd ook gewoon lekker opgepitcht. Of acid.

Ik heb wel het idee dat met name tracks die te pop zijn afgemixt met veel reverb of zo vaak niet echt lekker klinken op een andere snelheid.

Technisch gezien: De interne software van Pioneer en Denon DJ-spelers (deze twee domineren de markt) is tegenwoordig zo goed dat +/- 12% geen hoorbare artefacten meer oplevert in audio. DJ's die bijvoorbeeld Traktor, Ableton of Serato gebruiken hebben nog meer rekenkracht tot hun beschikking en nog betere algoritmes om toon en tempo aan te passen. De klank verandert dus over het algemeen niet heel erg meer als je een plaat van 120 naar 130 BPM pitcht. Het algemene gevoel van je track natuurlijk wel.

Maar kunnen die players nog de pitch vervorming laten horen die je met vinyl had? Ik vind het juist wel mooi als dingen af en toe een beetje wringen.

Maar kunnen die players nog de pitch vervorming laten horen die je met vinyl had? Ik vind het juist wel mooi als dingen af en toe een beetje wringen.

Ja, je kunt er voor kiezen om de toonhoogte vast te zetten of mee te laten veranderen met de pitch control. Oldschool of NewSchool dus. Het kan zo hard wringen als je wilt :-)

hardcore/hardstyle 1800 bpm
Zijn natuurlijk richtlijnen zo ff snel uit mn hoofd. Zolang je In de eind render niet stukjes er uit gaat knippen ...zal niet te veel voor de DJ gaan denken. Nog even en dan gaan we gemixte setjes aanleveren.
Dat is wel heel erg snel :D

Hardcore is ongeveer 150 - 200 bpm

Juist, dan nog bpm sorteren en key en elke dj speelt dezelfde platen bij elkaar. Een vd redenen waarom ik stopte met dj en. Kotmisselijk werd ik ervan. Same shit waar je ook uitging.

hahaha.... alsof jij dezelfde muziek hebt of selecteert als ik... no effin' way... met alle respect...

Ik denk dat het ook afhangt van welke genre feestje je heen gaat en of het daarin gebruikelijk is de laatste releases te draaien. Dance Valley main stage heb ik op een dag wel eens 3x dezelfde plaat gehoord, en daar was ik altijd maar heel even omdat die muziekstijl me niet zo boeit. Grote kans dat die plaat dus in iedere set te horen is geweest. Als ik de top40 wil horen dan luister ik wel naar de radio, dus ik kan me de frustratie van klinkske wel inbeelden.

Ik ken die functie van Traktor uiteraard en gebruik hem ook. Het is hetzelfde principe als het Camelot Wheel, alleen een andere notatie. Het wil overigens niet zeggen dat als de BPM redelijk matcht en de key past volgens het wheel, dat het ook een toffe overgang oplevert. Ik bereid een DJ set meestal thhuis toch wel flink voor. En ik probeer het leuk en uniek te maken door eigen producties en remixes te draaien. 8)

Quote Bono:Dat is wel heel erg snel :D

Hardcore is ongeveer 150 - 200 bpm

haha, ik bedoelde openhaard core natuurlijk. Wel even 1800 bpm tempo tappen in je DAW. Gewoon instellen kan vaak niet zo hoog, je moet tappen op de maat

Ik hoorde gisteren mijn eigen track in een DJ-set op YouTube. Hij was inderdaad wat sneller, maar op dezelfde toonhoogte. En dat klonk goed, een beetje opgefokt, maar lekker.

P.S. Ik moest mezelf toch even knijpen, hoorde ik mijn eigen nummer tussen Ben C & Kalsx en Ben Böhmer. Zo gaaf! :okdan:

Back