Vraag voor DJ's: maakt BPM veel uit?

Ik hoorde gisteren mijn eigen track in een DJ-set op YouTube. Hij was inderdaad wat sneller, maar op dezelfde toonhoogte. En dat klonk goed, een beetje opgefokt, maar lekker.

P.S. Ik moest mezelf toch even knijpen, hoorde ik mijn eigen nummer tussen Ben C & Kalsx en Ben Böhmer. Zo gaaf! :okdan:

Cool! Link naar setje?

Maakt BPM veel uit voor DJ's? Ja.
Maakt het minder uit dan je zou denken? Ook ja.

Er zijn zat manieren om creatief te DJ'en waarbij je prima mixes tussen tracks maakt die qua BPM en/of genre toch een eind uit elkaar liggen. Een favoriete DJ van mij is Laidback Luke, die kan heel snel tussen (sub)genres wisselen en het klinkt nog lekker ook. Er zijn meer factoren van belang dan BPM: -In welke scale je tracks vallen, als je er veel waarde aan ' mixed in key' hecht. -Of een track 'bass-heavy' is of juist de nadruk op melodie heeft bijvoorbeeld: De algehele energie van je mix en van de mensen in de zaal in de gaten houden, gun je publiek adempauze of bouw juist naar een keiharde climax om uit je dak op te gaan toe. -Mixen op instrumenten/toon: Van de ene track gaan met brass als leads naar die andere track met een trompet als die de hoofdmelodie speelt. -Je zou zelfs kunnen gaan mixen op tracks die qua songtekst bij elkaar passen.

maakt toch allemaal geen zak uit joh. als je allemaal min of meer dezelfde tracks maakt is er sowieso geen fuck aan natuurlijk. een 80 bpm plaat kan t dak eraf blazen en een 138 bpm plaat kan de hele shit laten instorten.

Back