Ontwikkelingen Synthforum - Update

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Zoals eerder hier aangekondigd, zijn we een aantal forse stappen aan het nemen voor het verbeteren en toekomstbestendig maken van ons mooie forum. Wat zouden we ook alweer doen?

Stap 1. Nieuw operating system (voltooid)
Stap 2. Overgang van vBulletin naar Xenforo
Stap 3. Nieuwe VPS

De volgende te nemen stap is dus het forum via Xenforo aan te bieden. Dit is de stap die op het dagelijks gebruik van Synthforum de meeste impact zal hebben. We hebben het forum in de Xenforo omgeving inmiddels ingericht. Ook zijn de nodige tests uitgevoerd. Voor de volgende fase zal het huidige forum helaas even op slot moeten. Wij zullen aanstaande zaterdagnacht hiermee beginnen en de verwachting is dat we zondag aan het eind van de dag weer open gaan. Het forum wordt dus tijdelijk read-only wat betekent dat je niet kunt posten maar wel gewoon kunt lezen, kijken en luisteren. En natuurlijk is vooral dat laatste belangrijk omdat we midden in de Synthforum Contest 2020 zitten.

Nu het goede nieuws: als alles volgens planning en naar verwachting gaat, kan het zomaar zijn dat de migratie aanstaande zondag definitief wordt. In dat geval zul je bij het inloggen twee zaken tegenkomen.
- Er zal gevraagd worden om een nieuw password aan te maken. Omdat de passwords in vBulletin gehashed zijn opgeslagen, kunnen deze niet mee worden gemigreerd en zul je opnieuw een password moeten aanmaken. We adviseren om gebruik te maken van hoofd- en kleine letters, cijfers en speciale symbolen om een zo veilig mogelijk password te maken. Zorg ervoor dat het mailadres dat aan je account is gekoppeld nog juist is. Alleen dan ontvang je een bevestigingsmail. Controleer ook de spamsettings in je mailaccount.
- Direct na het inloggen word je gevraagd akkoord te gaan met de privacy policy van Synthforum. Dit is al een tijdje een verplichting vanuit de AVG. Zonder akkoord kun je niet volledig gebruik maken van het forum. Kort samengevat zul je geen gekke dingen aantreffen in deze policy. Synthforum zal in geen geval persoonsgegevens verkopen aan derden (en weggeven evenmin).

Synthforum blijft bereikbaar onder de huidige url https://www.synthforum.nl.

Ongetwijfeld zullen er issues ontstaan zijn die we niet hebben voorzien. De techs blijven na de migratie dan ook beschikbaar voor het oplossen van deze issues. We zullen een subforum openen bij Synthforum feedback voor discussies over de nieuwe omgeving. Je kunt hier terecht met vragen, opmerkingen of suggesties. Probeer bij eventuele irritaties je reacties toch opbouwend te brengen. Dat is voor de heren moderators en techs wel zo fijn en het houdt de motivatie erin :).

Samenvattend:
- Zaterdag vanaf middernacht gaat het forum op read-only.
- Zondag in de loop van de dag gaat het forum mogelijk helemaal op slot voor enkele uren.
- Zondag aan het eind van de dag kan er dan een nieuw forum staan.
- Er wordt bij het inloggen gevraagd een nieuw wachtwoord aan te maken (maak anders gebruik van de optie "wachtwoord vergeten").
- Je dient na het inloggen eerst akkoord te gaan met de privacy policy van Synthforum.
- Er wordt een subforum geopend voor feedback over de nieuwe omgeving.

Heb je nu al vast vragen of opmerkingen, we lezen hieronder mee ;).

Wellicht is het handig om dit in een mail te versturen? Kan me zomaar voorstellen dat niet iedereen dit bericht ziet.

Mail sturen kan, maar de stappen zijn redelijk zelfverklarend. Als het gaat om het updaten van het mailadres, zal een e-mail ook niet werken.
Ik bedoel vooral voor de mensen die niet elke dag op het forum komen en dan op alle info-banners klikken.

Woohoo! niet voorziene issues :) Ik kan niet wachten ! Maar serieus hulde voor jullie harde werk en evengoed fijne dagen gewenst :)

Top dat jullie zoveel tijd steken in het onderhoud de afgelopen periode!

Zojuist een bijdrage overgemaakt ter ondersteuning van dit mooie forum naar:
Stichting Synthforum Nederland:
IBAN: NL87 RABO 0135 2365 68
BIC: RABONL2U

Wie volgt? :D

Top dat jullie zoveel tijd steken in het onderhoud de afgelopen periode!

Zojuist een bijdrage overgemaakt ter ondersteuning van dit mooie forum naar:
Stichting Synthforum Nederland:
IBAN: NL87 RABO 0135 2365 68
BIC: RABONL2U

Wie volgt? :D

Helemaal eens. Bedankt mods.

Ik heb zojuist ook een donatie gedaan.

"OMG HET ZIET ER ANDERS UIT IK HAAT HET HIER IK KOM HIER NOOIT MEER WIE HEEFT DIT BEDACHT KUNNEN WE NIET NAAR DE SKIN VAN 2003 DIT IS ONACCEPTABEL WIS MIJN ACCOUNT MAAR"

in 3...2...1....

Ziet er strak uit, nice!

robo.gif

Back