Behringer = ANTI GAS

altijd gaan voor "best of all worlds" goed voor maximaal fun
Neeheeeee, want dan is het weer niet net als het origineel en "dat hoor je eraan af, omdat die usb poort ruist op de din sync, de mensen die wel wisten hoe het moest zijn dood of met pensioen".

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Als 't gaat om "hoe dicht komt de sound van een kloon bij het origineel", valt het me bij mezelf op dat ik daar op verschillende momenten anders over denk:
  1. Als ik iets wil aanschaffen en het gaat om een kloon, dan kijk ik naar vele Youtube-filmpjes om te kijken hoe dichtbij het origineel iets zit. Dat lijkt dan een van de belangrijkste eigenschappen van zo'n synth.
  2. Als ik thuis ben en wil een vergelijking maken tussen verschillende synths, kom ik erachter hoe veel overlap er eigenlijk zit tussen verschillende subtractieve synths. Een Minilogue kan je bijvoorbeeld met wat externe EQ bijna laten klinken als een Moog of SEM. De "Chameleon" patch op mijn Microkorg XL klinkt overtuigender dan die van veel mensen die hem programmeren op hun Odyssey. Ik ben er dan op gericht om verschillen tussen synths te waarnemen, maar uiteindelijk denk ik vaak: "ik hoor wel wat verschil, maar het maakt me niet zoveel uit - hoeveel synths heb je nu eigenlijk nodig?" ;)
  3. Als ik muziek aan het maken ben - eigenlijk het enige dat echt telt vind ik - gaat het alleen om het maken van bruikbare geluiden. Hier speelt vooral mee "klinkt een synth in de basis goed", "kan ik snel een specifiek geluid programmeren of vinden" etc.
Ik probeer mijn setup daarom minimaal te houden, met een paar echt verschillende instrumenten die ik regelmatig gebruik en goed klinken. Ik heb laatst wel zo'n Behringer Odyssey gekocht, maar vooral omdat ik graag een full-size synth wilde met goede user interface en goede basisklank. Sinds ik hem gekocht heb, heb ik ook totaal geen behoefte gehad om vergelijkingen met vintage Odysseys op te zoeken.

Op forums worden toch vaak minimale verschillen uitvergroot. Deels omdat mensen een heel specifiek geluid willen, deels is het denk ik ook emotie zonder echt geluisterd te hebben in een soort "AB test". 't Is vaak toch beter om af te gaan op je eigen voorkeuren en oren. Scheelt ook nog eens geld... ;)

Nu clones toch een beetje het item zijn in deze draad; best kans met die nieuwe Crispr Clone techniek GBJ op een keer weer op je radio komt en opnieuw aan alle brave luisteraars uitlegd hoe de toestand in de wereld echt in elkaar zit.:D

Er is in de jaren '90 al 'ns een house plaatje gemaakt met GBJ erin, dacht ik.

Ik vind het zelf wel belangrijk dat de sound echt zo goed mogelijk in de buurt komt van het origineel,

Is er van die oude originele bakken ook steeds sprake van DE sound? Iemand ooit de luxe gehad er een stel naast elkaar te horen?

Kan me voorstellen dat als er een stel (zeg 5) originelen en 5 clones door elkaar gehusseld worden er een stel ervan dicht bij elkaar in de buurt komen qua sound (orig & clone).
Wrsch zijn de verschillen in sound onderling kleiner bij de clones (consistentere productie, en uiteraard veel minder uren op de teller), maar wie weet komen de clones tenminste dicht in de buurt van 1 vd originelen.... (wat mogelijk dan weer het klank-kneusje uit de kudde originelen blijkt te zijn zijn :D )

En had, wie was het ook alweer, Erik v Muiswinkel niet een of andere GBJ-persiflage gemaakt onder de naam GHB- ...? ;)

Nee, die ken ik niet. Nou ja, ken de persiflage niet, v. Muiswinkel wel. Jammer, kan het ook niet zo gauw vinden online, zou dat wel willen zien. :)

Nee, die ken ik niet. Nou ja, ken de persiflage niet, v. Muiswinkel wel. Jammer, kan het ook niet zo gauw vinden online, zou dat wel willen zien. :)

Geen idee of het ooit op TV, of wat dan ook was... Je kunt verder wrsch ook wel raden hoe de achternaam getweaked zal zijn geweest :(;)

Is er van die oude originele bakken ook steeds sprake van DE sound? Iemand ooit de luxe gehad er een stel naast elkaar te horen?

Kan me voorstellen dat als er een stel (zeg 5) originelen en 5 clones door elkaar gehusseld worden er een stel ervan dicht bij elkaar in de buurt komen qua sound (orig & clone).
Wrsch zijn de verschillen in sound onderling kleiner bij de clones (consistentere productie, en uiteraard veel minder uren op de teller), maar wie weet komen de clones tenminste dicht in de buurt van 1 vd originelen.... (wat mogelijk dan weer het klank-kneusje uit de kudde originelen blijkt te zijn zijn :D )
Mijn referentiekader is vooral de muziek uit 'die' tijd, perfect luisterbaar op CD, plaat of welk medium dan ook. Toen waren die bakken nog niet verouderd en waren er waarschijnlijk kleinere verschillen onderling.

In de praktijk komt het er op neer of een gekloonde synth me bevestigt 'Ja dit is de sound die ik zoek' of 'Nee, dit is niet de sound die ik zoek'
Bij de Pro 1 zit dat goed, bij de Model D ook, de MS101 daar heb ik dat wat minder bij, de Poly D sloeg al helemaal een bocht verkeerd af, dus ja, je kan zeggen dat niet iedere kloon even goed gelukt is als het gaat om het reproduceren van 'die' sound.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Doe ins even copy paste screenshotje. Dan hoef ik mijn handen niet te wassen omdat ik op vieze plekken ben geweest

Attachments

• C30B741D-B315-481B-A104-ABD3948963B3.png
    C30B741D-B315-481B-A104-ABD3948963B3.png
    445,7 KB · Bekeken: 136
Toen waren die bakken nog niet verouderd en waren er waarschijnlijk kleinere verschillen onderling.

Ja dat was dus wat ik me afvroeg, hoe een stel van de originelen (in welk jaar dan ook, maar stel allemaal net gloedjenieuw) onderling zullen verschillen in sound.

En nu moet ik oppassen wat ik hier zeg :halleluja , maar vooruit:

Bij 'echte' muziekinstrumenten (gitaar, viool, piano etc) kan & zal & is er onderling veel verschil, vanwege het hout (is in feite materiaal-tolerantie), het (doorgaans) handwerk etc., dus constructietoleranties.

Bij 'apparaten-die-ook-graag-muziekinstrument-willen-zijn' (synths etc 8) ) komen de verschillen door component-toleranties, maar verder zullen ze vanaf de fabriek allemaal dezelfde schematische topologie hebben. Kunnen uiteraard intern wel weer net verschillend afgeregeld zijn.

Laatst gewijzigd:
Wat completer, liep tegen edit-limiet aan:

Ja dat was dus wat ik me afvroeg, hoe een stel van de originelen (in welk jaar dan ook, maar stel allemaal net gloedjenieuw) onderling zullen verschillen in sound.

En nu moet ik oppassen wat ik hier zeg :halleluja , maar vooruit:

Bij 'echte' muziekinstrumenten (gitaar, viool, piano etc) kan & zal & is er onderling veel verschil, vanwege het hout (is in feite materiaal-tolerantie), het (doorgaans) handwerk etc., dus constructietoleranties.

Bij 'apparaten-die-ook-graag-muziekinstrument-willen-zijn' (synths etc 8) ) komen de verschillen door component-toleranties, maar verder zullen ze vanaf de fabriek allemaal dezelfde schematische topologie hebben. Kunnen uiteraard intern wel weer net verschillend afgeregeld zijn.

Qua 'apparaten-die-FX-pedaal-zijn' kunnen bijv. de verschillen in sound enorm zijn, met wellicht de FuzzFace als beste voorbeeld. Door component-toleranties + een gevoelig design klinken die dingen allemaal net weer wat anders.
(Daarnaast is bijv ElectroHarmonix als buitencategorievoorbeeld berucht om te gebruiken wat ze in het bakje hadden liggen, dus daar kunnen zelfs verschillende componentwaardes voorkomen - niet door toleranties, maar door gebrek aan bijv een 56k weerstand er maar gewoon een 82k in te stoppen. Dan is het schema zelf dus in feite al anders).

Dus ik kan me zo voorstellen dat originele synths vanaf fabriek onderling toch ook al het nodige kunnen verschillen in sound, waardoor er niet echt DE sound van een bepaald type te bepalen is, ondanks dat bijv een bepaalde synth op een beroemd geworden LP vaak & breed ten gehore is geweest.

Uiteraard is het wel zo dat cloners/modellers etc dan wel een representatief origineel exemplaar uitzoeken om hun ding mee te doen.

Toch krijg ik hier wel GAS van... :D

229281121_10159531288408914_903756479132701042_n.jpg

Oh, ik ben blijkbaar spuit 11. Maar toch... CS-80 + Jupiter 8 + Oberheim OB_Xa...

ondanks dat bijv een bepaalde synth op een beroemd geworden LP vaak & breed ten gehore is geweest.

Uiteraard is het wel zo dat cloners/modellers etc dan wel een representatief origineel exemplaar uitzoeken om hun ding mee te doen.

Ja, dat laatste zal wel zo zijn. Maar wie weet loopt er iemand rond bij R&D van Behringer die inmiddels 14904 keer On the Run heeft gehoord om die EMS clown goed te krijgen en straks intensieve psychologische bijstand nodig heeft.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Back